Permalänk
Medlem

Problem med Wifi och laptop

Hoppas någon vet vad som kan vara fel.

Det är så att jag har en Asus N56U router. Alla enheter som koppla med wifi fungerar utmärkt. Men inte min laptop. Den hittar inte mitt nätverk.
Granarnas hittar den utan problem men inte mitt. Varför?

Jag har nu startat om datorn några gånger och till sist så hittade den mitt nätverk. Men så vill jag inte ha det

Permalänk
Medlem

Testa att ändra "channel" från auto till någon av siffrorna, t.ex. "1" för 2,4GHz bandet. Hade just samma problem.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

En vän har lite strul med datorn. Internet har lagt av på hans Eee PC. (Windows XP)
Han vet inte vad det kan bero på, allt funkade så bra förut sen en dag så kunde han inte komma ut på internet.

Hur ändrar man om inställningen för network type?

Jag har kollat så wlan är på. När man kör Guiden konfigurera nätverk så kommer det upp en
text där det står: Viss nätverksmaskinvara på den här datorn är forfarande frånkopplad. Innan du fortsätter måste du antingen ansluta maskinvara eller markera ignorera/frånkopplad nätverksmaskinvara.

Högerklickar man på nätverkskortet i enhetshanteraren så är det aktiverat.
Nätverkskort:
Atheros AR8132 PCI-E Fast Ethernet Controller

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att ominstallera kortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har gjort det men det funkar fortfarande inte tyvärr. Hur pingar man nätverkskortet? Vilken ip adress ska man pinga?

Permalänk
Rekordmedlem

Pinga ditt eget ip nr eller 127.0.0.1 men det är ju bara mjukvarulagret som svarar då, och du har väl troligen minst 2 olika nätverkskort i en laptop så ta rätt ip
Du kan ju ladda hem drivrutiner direkt från atheros o testa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så har wifi fungerat fint på min laptop. men idag så har jag installerat W7 på min externa dator. datorn hittar alla aktiva nätverk för utom mitt eget. varför? Alla andra trådlösa enheter hittar mitt nätverk utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klauzer:

Konstigt nog så har wifi fungerat fint på min laptop. men idag så har jag installerat W7 på min externa dator. datorn hittar alla aktiva nätverk för utom mitt eget. varför? Alla andra trådlösa enheter hittar mitt nätverk utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att du installerat på en annan dator och nu hittar din laptop inte längre routern? eller har du installerat om laptopen och den hittar sedan inte nätet? eller menar du att du inte längre kommer åt utdelade mappar?
Extern dator är lite flummigt uttryckt
Kan du beskriva lite bättre?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag installerade W7 på en annan dator (stationer) alltså inte en laptop. Och som beskrivit ovan så hittar den granarnas nätverk för utom mitt eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klauzer:

Jag installerade W7 på en annan dator (stationer) alltså inte en laptop. Och som beskrivit ovan så hittar den granarnas nätverk för utom mitt eget.

Bytt kanalen på det trådlösa? Så den inte är upp vid kanal 12-14 som inte är standard i vår världsdel

Permalänk
Medlem

Är det i routern som jag ska göra det? Den har bara upp till 13 men jag ändrade till 11 nu. Återkommer hur det givk imorgon.

Permalänk
Rekordmedlem

Kanalerna är standard! Men däremot bör man inta använda alla pga överlappet, 1,6,11 är de som inte överlappar.
Har du nått ssid med med specialtecken eller tomrum? har du provat att skriva in ditt ssid helt manuellt , på samma sätt som man ansluter till ett nät som inte sänder ut sitt ssid? har du ändrat nått annat, eller varför installerade du om ?
Du har inte bytt ut nån hårdvara?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade XP igår. Idag har jag installerat W7. Med XP fungerade det utan några problem. Några inställningar i routern har jag inte gjort. Så jag vet inte varför det inte fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem

7 har högre säkerhetskrav, det är kinkigare med att följa standarder, kolla att du har ett gilltigt ssid och prova att avaktivera säkerheten, ska du köra 802.11n måste du ha wpa, wep funkar inte.
Men du menar att du bara ser dina grannars ssid , och ditt eget ssid inte syns, det kan i så fall tyda på att du har ett ogiltigt ssid, prova att skriva in ett nytt ssid utan mellanslag o specialtecken i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för det. Jag ska testa det imorgon.

Permalänk
Medlem

det fungerar nu. det jag gjorde var att jag ändrade kanal 12 till 11. konstigt att det bara var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan bero på drivrutinerna.Vi har fler kanaler i Europa på 2.4 GHz bandet än amerikanerna t ex.Har man amerikanskinfluerade drivrutiner ser man bara upp till kanal 11.