Permalänk
Medlem
Skrivet av jullla:

Kan förstå de flesta reaktioner när man tar upp en "simpel" speldator mot apple´s underverk. Men den tekniska specifikationen ljuger inte. Med MSI´n får man ju fin SSD hårddisk, mycket ram-minne, bra grafikkort och snabb processor. Sen att allt paketeras som en leksak med 7000 olika färger på tangentbordet är ju smaklöst, men det är som någon skrev här...bara att man kan ju stänga av ljuset och vips så har du en väldigt kraftfull dator med likadana komponenter som i en Thinkpad...fast bättre. Skärmen eller tangentbordet spelar heller ingen roll då jag oftast kopplar in den till en större skärm.

Förvisso, men som arbetsdator kan vikt och batteritid vara av stort värde.
Det får ju TS bedöma själv såklart.
Sen om man har kundkontakt ser ett blinkande rymdskepp inte speciellt proffsigt ut, inte ens om man stänger av blinkandet.

Det finns ju dock andra alternativ därute om man nu inte vill ha en MBP, vet inte hur stort värde 560m tillför i de aktuella programmen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är inget fan av macen. Och att köpa en laptop idag utan SSD är ganska skitnödigt om du betalar 20k. MSI datorn är en gamerburk för 14åringar med skillda föräldrar som behöver släpa en spelmaskin mellan två siter.

Jag hade köpt något mitt emellan. Typ https://www.inet.se/artikel/1968990/hp-envy-14-2090 och sen stoppat i en https://www.inet.se/artikel/5315146/corsair-ssd-force-gt-240g.... (Finns även 17" envy men tycker över 15" blir släpbart)

Snygg som en mac, fast PC best of both worlds

Annars är ju denna den vackraste dator jag sätt i mitt liv: http://www.sweclockers.com/nyhet/14585-acer-aspire-s3-ultrabo...

Permalänk
Hjälpsam

Skulle nog föredragit en ASUS G-serie laptop fraför MSI datorn om det är/kan vara problem att köra MAC i jobbnätverket.

MAC Pro, inte minst för batteritid vilket du mer eller mindre kan glömma på en PC gaming laptop. Men endast MAC om du är säker på att det funkar bra i företagets nätverk. Om du arbetar på resande fot där du inte har tillgång till vägguttag så är MAC ett avsevärt bättre alternativ.

Likadant storlek och vikt om du reser en del med datorn så är nog MAC att föredra där med.

Om du mest sitter på ett ställe eller har konstant tillgång till vägguttag samt kan ha problem med nätverket så ASUS G74, G53 eller liknande variant efter behag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

MSI är en plastig leksam som enda fördel jäntemot Mac är grafikprestandan och förmodligen är billigare. Däremot kan du räkna med 500% sämre andrahandsvärde på MSI's bärbara, inte ha lika bra externa komponenter som Macen, det vill säga skärmen, tangentbordet ja allting förutom de interna komponenterna är sämre.

Bäst vore om du stack ut till någon elektroniklada och kladdade på båda. Men ska du ändå köpa för nära 15.000kr så kör på Mac helt enkelt!

Permalänk
Skrivet av jullla:

Undrar om ni på detta forumet kan hjälpa mig i detta fruktansvärda kval av vilken dator som ska inhandlas. Det är så att jag får beställa vilken dator jag vill till jobbet, bara det är en bärbar för runt 20 tusen kronor.

Jag arbetar som grafiker och ska ha datorn främst till Photoshop, Indesign, Dreamweaver men också till CMS verktyg som Sitevision och Apsis med mera. Ibland ganska tunga bildfiler och stora annonser ska kunna produceras på datorn. Den ska kopplas in via dells 27 tums skärm eller Cinema 27 tums skärm. Dessa datorerna står det mellan:

- MacBook Pro 15 tum: 2,2 GHz (19.995:-)

ELLER

- GT780DX-231NE (Core i7 2630QM / 16GB RAM / 120GB SSD / 750GB HDD / 17.3" / GTX570M grafikkort) (17.790:-)

Vad tycker ni? Är Macen tillräckligt stark?

Hej Julla,

Jag tycker absolut du ska se mot PC-konsulten.se. Du ska ha en kraftfull dator med BRA skärm samt kanske lite stilren i och med att du ska arbeta med den i jobbet? Macbook är fin men inte ultimat, MSI är ett överprisat rymdskepp som har bra marknadsförings avdelning.

Välj mellan 15 eller 17 tummarn. Du får snabbare processor, grafikkort, bättre skärm. Egentligen allt bättre för samma slant samt att den är stilren!
Du borde absolut ta en quad core i och med dina arbetsuppgifter (2720QM och uppåt) samt 16GB ram minne 1600MHZ. 6990M grafikkort eller 580M grafikkort.

Antar att batteritid är relativt ovesentligt eftersom du ska arbeta med tunga processer och sitta på en extern skärm. Du kan räkna med cirka 1 timmes batteri tid i load med PC-konsultens datorer.

+ Snabbaste som finns på marknaded till ett bra pris (CPU / GPU)
+ bra skärm (kanske ovesentligt när du ska ha extern skärm)
+ stilren
- batteri tid
- leveranstid

Mvh

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk

Många som gnäller på MSI ser ut som en leksak, den nya 780 har alluminium chassi och känns väldigt robust jämfört med många Mac.
Sen det med tangentbordsbelysningen som många klagar på att det är 7000 färger, va fan kom igen ! det går ju att stänga av eller ändra till helvit bakgrundsbelysning och dra nytta av den istället i mörker.

Själv saknar jag bakgrundsbelysning nåt fruktansvärt då jag ofta använder datorn mycket på kvällarna då det är dämpad belysning.

Om det inte är viktigt med belysning så finns det ju kraftfulla laptops från PC-Konsulten som skrev innan eller varför inte kolla på en Asus G74 om det utseendet faller i smaken.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Nä virus skydd e ju SÅ svårt att skaffa...

Det må vara enkelt att införskaffa men som med alla typ av skydd så är det iväg mer än det skyddar

Permalänk
Skrivet av cokeman66:

Många som gnäller på MSI ser ut som en leksak, den nya 780 har alluminium chassi och känns väldigt robust jämfört med många Mac.
Sen det med tangentbordsbelysningen som många klagar på att det är 7000 färger, va fan kom igen ! det går ju att stänga av eller ändra till helvit bakgrundsbelysning och dra nytta av den istället i mörker.

Själv saknar jag bakgrundsbelysning nåt fruktansvärt då jag ofta använder datorn mycket på kvällarna då det är dämpad belysning.

Om det inte är viktigt med belysning så finns det ju kraftfulla laptops från PC-Konsulten som skrev innan eller varför inte kolla på en Asus G74 om det utseendet faller i smaken.

MSI är säkert en stabil gaming dator. Men när den saknar både quad core och de mest high-end grafikkorten till ett dyrare pris så är det ju inte det valet jullla borde göra när han ska använda program som är CPU heavy. Samt att jag kan sätta min vänsterhand på att han använder flera program samtidigt när han designar. Då borde en quad core vara ett måste.

Sen är väll utseendet som baken men jag hade inte satt mig med en MSI i ett kontorlandskap oavsett ljus på eller av. Den är inte stilren, men den är säkert sjukt läcker att ha på dreamhack etc. Att man väljer bort prestandan som är a-o i arbetet mot att kunna jobba i mörker? på kvällen? ser jag inte riktigt behovet för.

Mvh!

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

För dina behov hade jag köpt en Thinkpad. Stabilare, säkrare och mer kvalitativa datorer för hem och företagsbruk får du leta efter. Dock får du vara beredd att hosta upp en liten slant för dem. Men ser jag på dina val så verkar det inte som det är av större problem.

Om du är absolut fast vid att välja mellan MSI och Macbook, välj en MSI. Folk som svarat här verkar redan ha givit de fördelar/nackdelar som spelar roll.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av baaaltazar:

MSI är säkert en stabil gaming dator. Men när den saknar både quad core och de mest high-end grafikkorten till ett dyrare pris så är det ju inte det valet jullla borde göra när han ska använda program som är CPU heavy. Samt att jag kan sätta min vänsterhand på att han använder flera program samtidigt när han designar. Då borde en quad core vara ett måste.

Sen är väll utseendet som baken men jag hade inte satt mig med en MSI i ett kontorlandskap oavsett ljus på eller av. Den är inte stilren, men den är säkert sjukt läcker att ha på dreamhack etc. Att man väljer bort prestandan som är a-o i arbetet mot att kunna jobba i mörker? på kvällen? ser jag inte riktigt behovet för.

Mvh!

Vem säger att den inte har quad core ? Kolla en gång till, (i7-2630QM).

Utseendet är ju smaksak och jag rekommendera ju även från PC-Konsulten. Men det var ju först o främst valet mellan den och Macbooken han ville välja mellan.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpt en mac pga deras överpris. Däremot kan jag tipsa dig om denna datorn, köpte den själv nyss.

MSI GT683R-420NE - Core i7-2630QM / 8GB / 1TB / 15.6" / GF GTX560M Strax under 12k.

Jag fotar väldigt mycket (RAW) och använder mig ständigt av lightroom och photoshop samtidigt, och denna datorn klarar av att köra båda programmen samtidigt utan problem. Så den räcker gott och väl till dina behov, vill du ha mer RAM eller en SSD-disk så är det enkelt att sätta in i efterhand. Sen skulle du vilja spela något så klarar den alla spel på hög grafik.

Permalänk
Skrivet av cokeman66:

Vem säger att den inte har quad core ? Kolla en gång till, (i7-2630QM).

Utseendet är ju smaksak och jag rekommendera ju även från PC-Konsulten. Men det var ju först o främst valet mellan den och Macbooken han ville välja mellan.

Oj sorry jag hade för mig att 2630 var dual! av någon anleding. Tänkte på vilken hastighet på ram de olika CPUna klarar, blandade ihop det.

Ja mellan mac och MSI hade jag också valt MSI. Dock med en budget på 20.000 hade jag sett åt andra håll om jag hade vetat om alternativen hoppas TS blir nöjd.

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P