Gainward GeForce GTX 570 GS låter som en mindre damsugare

Permalänk
Medlem

Gainward GeForce GTX 570 GS låter som en mindre damsugare

Hej!

Jag har köpt ett stycke GeForceGTX 570 GS som ser ut såhär: http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=445

Problemet jag har är att dom små fläktarna låter en hel del. Med kortets automatiska fläktjustering med fabriksinställningar har jag lyckats trycka ner fläktvarven från 3090rpm till 2730 genom att flytta om chassifläktar. Den ligger då på 64c. Men det låter en hel del!

Om jag sätter in ett eget fläktschema som landar på 71c ligger fläktarna på 2500rpm under belastning, även det högljutt.

Jag undrar om jag har lyckats få en dålig uppsättning fläktar eller om kortet faktiskt låter skitmycket vilket är tvärt imot vad omdömena på prisjakt säger.

Samtidigt går fläktarna aldrig ner under 30% vilket motsvarar 1380rpm vilket lungt överröstar alla andra fläktar i chassit. Ambient temperatur i chassit ligger på 23c just nu och GPUn på 35c.

Permalänk
Antielefant

Umm... din fläktkurva ligger sisådär 20c för lågt. Kortet som sådant klarar GPU-temperaturer på 105c, och normalt tillåter korten temperaturer på ~85c innan fläktarna ens varvar upp.

Standard fläktkurvan (på mitt ungefär lika stora Zotac AMP!) ligger på minimum fram till 85c, ~50-60% vid 90, 80ish vid 93 och 100% över 95.

I övrigt är kylaren inte tyst, vill du ha ett lika kort kort som det där som faktiskt ÄR tyst är det EVGA eller Zotac som gäller, men de kostar åtminstone femhundringen mer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad konstiga fabriksinställningar jag fick då.

Men jag har läst på annan plats att man måste flasha ett nytt BIOS på kortet för att kunna gå under 30% och att detta är på grund av hårdvarufel där varvräknarna på fläktarna visar fel under dom varvtalen.

Hur illa är det att flasha kortet så att fläktarna ligger på 20% istället vid idle så att man kan sova i samma rum?

Permalänk
Antielefant

Inte alls, så länge fläktarna inte stannar. Dock bör det påpekas att fläktar när de varvar för lågt ibland får ett tickande ljud.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit ner fläktarna på 36% vilket är 1650rpm och temperaturen ligger på 84c under maximal belastning (minar bitcoins, var tyngre på kortet än BF3).

Om såpass varmt fortfarande är helt acceptabelt, ja då förstår jag inte hur dom tänkte när dom satte värdena på fabriken. Eller så har jag bara väldigt bra löftflöde i lådan.

Nu gäller det då bara att ändra minimigränsen från 30%. Vet du om ända sättet är att flasha? I sådana fall, vad bör jag göra för att förbereda mig?

Permalänk

Exakt detta kortet köpte jag och fick hem för några dagar sedan.
Har samma problem, det låter som in i helvette när fläktarna går igång.
Märkte knappt skillnad på när frugan kom in och dammsugade i rummet här så jävligt är det alltså.
Funderar på att skicka tillbaka kortet men testar lite här hur varmt det blir om jag har dem på 40% hela tiden.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag nu och överklockar kortet. Har tagit core-clocken från 732MHz till 850MHz vilket ökade antalet hasher genererade per sekund av en bitcoin miner från 130 miljoner till de 151 miljoner jag är uppe i nu. Temperaturen håller sig stabilt på 79 grader med fläktarna snurrandes på 45% dvs 2220rpm.

Permalänk
Antielefant

Testa dig fram lite. Som sagt, ~90c är fullt acceptabelt om man vill ha det tyst, men över 95c bör den inte gå.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Hmm ställde fläktarna till 37% nu och den ligger på 64c nu rätt stabilt. Jag fattar inte att den varvar upp så in i helvette på fabriksinställningarna?

Permalänk
Skrivet av Rovanion:

Själv sitter jag nu och överklockar kortet. Har tagit core-clocken från 732MHz till 850MHz vilket ökade antalet hasher genererade per sekund av en bitcoin miner från 130 miljoner till 151 miljoner jag är uppe i nu. Temperaturen håller sig stabilt på 79 grader med fläktarna snurrandes på 45% dvs 2220rpm.

Vad har du på memory clock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovanion:

Själv sitter jag nu och överklockar kortet. Har tagit core-clocken från 732MHz till 850MHz vilket ökade antalet hasher genererade per sekund av en bitcoin miner från 130 miljoner till 151 miljoner jag är uppe i nu. Temperaturen håller sig stabilt på 79 grader med fläktarna snurrandes på 45% dvs 2220rpm.

Varför köper du Nvidia om du minear? AMD går mycket snabbare i det sammanhanget. T.ex körde mitt 5870 i 400 mhash/s. Och alla vet ju att 5870 är sämre än 570 rent prestandamässigt.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Dom gainward kylarna är kända för o låta som fan, nästa gånga kanske man ska kolla upp vad man köper

Skrivet av Zcenicx:

I övrigt är kylaren inte tyst, vill du ha ett lika kort kort som det där som faktiskt ÄR tyst är det EVGA eller Zotac som gäller, men de kostar åtminstone femhundringen mer.

Även Msis Twinfrozr II är lika kort (26,8 cm) och är betydligt tystare än samtliga nämnda kort.
http://www.msi.com/product/vga/N570GTX-Twin-Frozr-II-OC.html#...
Gigabytes Windforce modell är bara 1cm längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Testa dig fram lite. Som sagt, ~90c är fullt acceptabelt om man vill ha det tyst, men över 95c bör den inte gå.

Nej jag tror att 95c är ett gränsvärde satt av Nvidia, men jag vet inte riktigt hur allvarlig gränsen är.

Att fabriksgränserna skulle vara så åt skogen förstår jag inte riktigt, men det är dom ju uppenbarligen. Satte dom in andra fläktar som gick andra varvtal utan att flasha om korten?

Här tror jag att jag börjar nå upp till max-kapaciteten av mitt kort. Gick och diskade efter att kortet hade gått på 880MHz ett tag men när jag kom tillbaka så hade kortet återställt sig till originalklock och minern rapporterade att den gjorde över 9000MH/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Varför köper du Nvidia om du minear? AMD går mycket snabbare i det sammanhanget. T.ex körde mitt 5870 i 400 mhash/s. Och alla vet ju att 5870 är sämre än 570 rent prestandamässigt.

Jag vet mycket väl att NVIDIA-kort är andraklassens medborgare när det kommer till mining, det står ungefär över allt :P. Jag köpte inte kortet för att mina utan för att spela både i Windows och Linux. Och eftersom att ATi-drivrutinerna fortfarande luktar rutten skunk i Linux så. Använder bara minern för att testa hur kortet beter sig under press.

Skrivet av Alejandro1:

Vad har du på memory clock?

Memory-clocken har jag låtit vara på 1900MHz för tillfället.

Permalänk
Skrivet av Rovanion:

Jag vet mycket väl att NVIDIA-kort är andraklassens medborgare när det kommer till mining, det står ungefär över allt :P. Jag köpte inte kortet för att mina utan för att spela både i Windows och Linux. Och eftersom att ATi-drivrutinerna fortfarande luktar rutten skunk i Linux så. Använder bara minern för att testa hur kortet beter sig under press.

Memory-clocken har jag låtit vara på 1900MHz för tillfället.

Kanske inte bra att pilla på memory clocken?

För övrigt så undrar jag om mansjälv måsste hålla koll på tempen när man spelar eller finns det en safe funktion som stänger ned om det går dåligt.
Klockar med hjälp av expert tool då, spelade lite granna och den verkar ligga på 73-74c?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alejandro1:

Kanske inte bra att pilla på memory clocken?

För övrigt så undrar jag om mansjälv måsste hålla koll på tempen när man spelar eller finns det en safe funktion som stänger ned om det går dåligt.
Klockar med hjälp av expert tool då, spelade lite granna och den verkar ligga på 73-74c?

Jo det går bra att klocka minnena några hundra mhz.

Räcker o köra ett benkpress tex 3dmark Vantage o se hur tempen ligger, sen håller kortet sig där omkring +-3-4c beroende på spelet..
Kortet själv throttlar om den når för hög temp, alltså att klockningen sjunker ordentligt o fpsn halveras...
Men om du klockar för högt så kan drivrutinen sluta svara, datorn kan låsa upp sig eller starta om sig...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bulltazar:

Även Msis Twinfrozr II är lika kort (26,8 cm) och är betydligt tystare än samtliga nämnda kort.
http://www.msi.com/product/vga/N570GTX-Twin-Frozr-II-OC.html#...
Gigabytes Windforce modell är bara 1cm längre...

De jag nämnde, samt kortet TS har, är 24 cm. Samma längd som 560 Ti.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

De jag nämnde, samt kortet TS har, är 24 cm. Samma längd som 560 Ti.

TS kort är "Product Size : 267mm x 112mm" = samma som Msi

Permalänk
Medlem

Nu krashar kortet snart efter att jag startar Windows. Det är lite av en besvikelse. Vet inte riktigt vad jag ska göra.

Permalänk

Hallå, igår så ställde jag om fläktarna till att dme skulle stå fast på 35%. Nu när jag startar datorn så är den på dynamisk hastighet igen.
Måste jag hålla på såhär varje omstart eller varför sparas det inte i expert tool?

Permalänk
Antielefant

Ställ en profil i Afterburner istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Ställ en profil i Afterburner istället.

Tack för tipset, verkar som ett väldigt bra program och lite avancerat men man lär väl sig.
Så nu har jag gjort att den ska ligga på 35% fan speed upp till 70 grader sedan öka till 40% fan speed upp till 84grader.
Hur mycket klarar korten generellt?

Permalänk
Medlem

Okey nu har jag installerat om Windows och det verkar faktiskt som att det inte finns något hårdvarufel i grafikkortet. Nu är bara frågan om min hårddisk är trasig på något vis eftersom att den förra Windowsinstallationen uppenbarligen fick spunk och den fixades inte bara för att jag installerade om grafikdrivrutinen.

EDIT: Eller så inte. Nu krashar den igen under belastning, ingen överklockning.

Permalänk
Medlem

Tyckte de lät som en dammsugare jag också så jag la några tusen på att vattenkyla riggen istället

Permalänk
Skrivet av hav:

Tyckte de lät som en dammsugare jag också så jag la några tusen på att vattenkyla riggen istället

Jag har spelat mycket konsol på senaste tiden men tänkte jag går över till dator nu när bf3 kommer så köpte jag en dator för 7500 och den klarade bf mycket bra med sitt gtx550 men så tänkte jag att jag ska ha max på allt så köpte jag detta 570 som kostade mig 2500kr vilket är ett helt nytt ps3 men tänker att detta måste kicka ass... men shii fick jag när det låter som man åker i ett jäkla charterplan.

Har arbetstempen 83c med 39% fläkt, funkar den tempen?

Nästa gång ska jag bygga egen dator med bra kylning, har dock beställt hem en extra fläkt som jag ska modda min PB case med, funderar dock på om man kan koppla in 2 chassifläktar på moderkortets "system fan", någon som vet. Har ju en tvin sladd?

Permalänk
Medlem

Har också läst detta tidigare att folk tycker detta Gainward låter som en jumbojet. En orsak till att jag inte tänker välja Gainward. Är liksom prioritet 1 att det är tyst.