Permalänk
Medlem

KFA2 - Skit eller otur?

Nu kanske det ser ut som smutskastning. Meningen är dock att varna andra för det jag upplevt så ni slipper!

Historian är inte särskilt långlivad. Jag köpte mitt KFA2 GeForce GTX 570 i mars och allting flöt på fint när det gällde allt från krävande spel till tung video "encoding".

Igår kväll stod datorn på och gjorde väl inget speciellt. Hade lite småprogram igång men jag klassar det som idle. Grafikkortet hade inget speciellt att göra i alla fall.

Nyss hemkommen från affären tycker jag att det luktar bränt. Jag går in i rummet där datorn står och, till min förvåning, är skärmen svart och jag hör ett svagt elektriskt tjut.
Får dåliga vibbar och slänger mig på strömbrytaren. Skruvar bort tumskruvarna från sidodörren på chassit och kollar runt, ganska snabbt men ordentligt. Ingenting ser skumt ut.

Börjar montera ned del efter del och när jag kommer till grafikkortet ser jag bara bitar kvar av de 3500kr det kostade.

Om detta är ett problem som är specifikt för KFA2 eller inte har jag ingen aning om.

Min fråga lyder i alla fall: Har du varit med om liknande när det kommer till märket KFA2? Är mitt kort kanske bara ett måndagsexemplar?

Bilder:

EDIT: Mod får gärna flytta tråden om jag placerat den fel!

Permalänk

Bra att veta. Funderade själv på ett KFA2 då dom är väldigt billiga men man får vad man betalar för tydligen.

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Detta problem var relativt vanligt när man överklockade GTX 570 och GTX 580 som hade referens PCB. Utan några extra faser.

Dock så nämner du inget om överklock eller ökad spänning så det måste varit ett måndags ex helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag har köpt KFA2 många gånger genom åren och är toppen- nöjd, har själv aldrig råkat ut för något liknande.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Bra att veta. Funderade själv på ett KFA2 då dom är väldigt billiga men man får vad man betalar för tydligen.

Samma sak gäller nog för alla andra tillverkare också. Bara för att du hör om ett kort från en tillverkare som pajar så är hela märket sämst? Samma saker händer hos ASUS, MSI, GIGABYTE, GAINWARD, ZOTAC med flera...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Köpte du det i Mars i år så har du ju garanti kvar, får du ett nytt bara?
Som Paddan säger, kan hända alla märken. De görs säkert på samma fabrik allihopa ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Köpte du det i Mars i år så har du ju garanti kvar, får du ett nytt bara?
Som Paddan säger, kan hända alla märken. De görs säkert på samma fabrik allihopa ; )

om dom inte skulle göras på samma fabrik så är iallafall komponenterna från samma:)

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoveLeon:

Jag har köpt KFA2 många gånger genom åren och är toppen- nöjd, har själv aldrig råkat ut för något liknande.

Bah "genom åren", de kom väl för drygt ett år sedan, så så där länge har ju inte varit här

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Köpte du det i Mars i år så har du ju garanti kvar, får du ett nytt bara?
Som Paddan säger, kan hända alla märken. De görs säkert på samma fabrik allihopa ; )

Det kanske låter lite dumt, men jag fick höra av supporten hos företaget jag köpte kortet från att det inte skulle bryta garantin om jag monterade en eftermarknadskylare.
Det har jag självfallet(dum som man är) inget bevis på idag och får därför äta upp allt.

Kylaren jag monterade var en Artic Cooling Accelereo Xtreme Plus och allt är gjort efter beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verzus:

Det kanske låter lite dumt, men jag fick höra av supporten hos företaget jag köpte kortet från att det inte skulle bryta garantin om jag monterade en eftermarknadskylare.
Det har jag självfallet(dum som man är) inget bevis på idag och får därför äta upp allt.

Kylaren jag monterade var en Artic Cooling Accelereo Xtreme Plus och allt är gjort efter beskrivning.

Vilken butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Vilken butik?

Enligt mig den hittils bästa butiken

Det handlar självklart om Inet. Skulle inte kunna tänka mig att handla någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verzus:

Enligt mig den hittils bästa butiken

Det handlar självklart om Inet. Skulle inte kunna tänka mig att handla någon annanstans.

Oväntat att de skulle påstå något sådant, alla garantier bryts ju (mer än för kylaren) om du monterar en eftermarknadskylare på ett grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av verzus:

Det kanske låter lite dumt, men jag fick höra av supporten hos företaget jag köpte kortet från att det inte skulle bryta garantin om jag monterade en eftermarknadskylare.
Det har jag självfallet(dum som man är) inget bevis på idag och får därför äta upp allt.

Kylaren jag monterade var en Artic Cooling Accelereo Xtreme Plus och allt är gjort efter beskrivning.

Det kan inte vara så att du missade ett negativum i Inets påstående? Som skrivet oväntat klantigt av dem att påstå något sådant.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kan inte vara så att du missade ett negativum i Inets påstående? Som skrivet oväntat klantigt av dem att påstå något sådant.

Minns starkt vad killen jag pratade med sa. Jag har ingen aning om det möjligtvis var en praktikant eller liknande.
Men, jag kan hursomhelst inte bevisa något och det är därför inte mycket värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Oväntat att de skulle påstå något sådant, alla garantier bryts ju (mer än för kylaren) om du monterar en eftermarknadskylare på ett grafikkort.

Är det inte någon tillverkare som tillåter det? Om jag inte minns fel.
Jag har svårt att tro att det där beror på ditt kylarbyte. Hör med kfa 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det inte någon tillverkare som tillåter det? Om jag inte minns fel.
Jag har svårt att tro att det där beror på ditt kylarbyte. Hör med kfa 2

Nepp, fysisk åverkan (som att ta bort kylaren) förverkar all garanti - oavsett den egentliga felkällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det inte någon tillverkare som tillåter det? Om jag inte minns fel.
Jag har svårt att tro att det där beror på ditt kylarbyte. Hör med kfa 2

Tror det är EVGA som tillåter att man byter kylare.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Tror det är EVGA som tillåter att man byter kylare.

Stämmer, EVGA har överlägset bäst villkor för sina garantier

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Stämmer, EVGA har överlägset bäst villkor för sina garantier

Dock gäller de bara "over there" så...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Bah "genom åren", de kom väl för drygt ett år sedan, så så där länge har ju inte varit här

Bah! urgk! "genom åren" JA! KFA2 är taget från GALAXY som i sin tur har funnits sedan -94.
Det är med andra ord Galaxy som tar fram produkter till KFA2.
Du tog mig på sängen....... Komponenterna på dem produkterna jag har haft genom åren har jag varit väldigt nöjd med.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering följer.

Jag har varit i kontakt med KFA2's support och killen jag pratade med tyckte verkligen inte det var mitt fel. Han skulle dock prata med medarbetare innan något beslut tas.

Förhoppningsvis kan jag få kortet ersatt!

EDIT: Mail från KFA2:

Dear Mr ****, I believe you spoke to my colleague. Unfortunately, due to the fact you have been using an aftermarket heat sink, this does in fact void your warranty entitlement. Although in this circumstance, I shall forward this onto my Head Office for inspection to see if anything can be done in your case. I can’t promise that they will agree to us fixing the card under the warranty entitlement I’m afraid. We will keep you advised of progression once we have had confirmation back from Head Office.

Mailsvar från KFA2
Permalänk
Medlem

Ah, hoppas det löser sig. Jag förstår KFA2 om de tar chansen och inte byter ut ditt kort men jag tror inte det är den nya kylaren som har haft sönder det. Satt den söndriga delen under kylaren innan du bytte till eftermarknadskylaren?
Hoppas såklart att det löser sig för dig!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av LoveLeon:

Bah! urgk! "genom åren" JA! KFA2 är taget från GALAXY som i sin tur har funnits sedan -94.
Det är med andra ord Galaxy som tar fram produkter till KFA2.
Du tog mig på sängen....... Komponenterna på dem produkterna jag har haft genom åren har jag varit väldigt nöjd med.

Galaxy och KFA2 är samma sak, bara olika klistermärken. KFA2 heter det i Europa medans restan av världen har Galaxy, enligt KFA2's hemsida.

Har ett KFA2 GTX580 Anarchy. Mitt andra då det första skickade jag tillbaka då fläktarna gick mdubbelt så fort som ska vara max i bios. Kylde bra men lät något fruktansvärt.

Mitt andra kort har jag haft i snart 2veckor nu och det är så mycket bättre. låter så lite att man undrar om fläktarna alls är igång. Max temp under 60grader är ju inte fy skit heller.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att detta är standard att det går sönder, utan mer en oturssak som kan ske alla märken, mindre kända märke som KFA2 men även de kändaste i form av Asus eller Gigabyte.

Hoppas på att det löser sig för dig!

Permalänk

Tycker jag läst många inlägg om ASUS dcII kort som spökar och krånglar, många sålda också kanske men ändå.

Permalänk
Medlem

sitter på 2st KFA2 570 kort och fungerar alldeles utmärkt

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av verzus:

En liten uppdatering följer.

Jag har varit i kontakt med KFA2's support och killen jag pratade med tyckte verkligen inte det var mitt fel. Han skulle dock prata med medarbetare innan något beslut tas.

Förhoppningsvis kan jag få kortet ersatt!

EDIT: Mail från KFA2:blablabla

Hur gick det sen? har du hört något mer?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊