Parallell- eller seriekoppling i telefonjack?

Permalänk
Medlem

Parallell- eller seriekoppling i telefonjack?

Hej!

Jag har haft problem med att internetanslutningen avbryts när jag använder den trådlösa telefonen här hemma. Modemet är kopplad i det första telefonjacket i hallen, och telefonen i den andra. Jag misstänker att telefonjacket är parallellkopplad och orsakar problem. Men hur ser jag om den är parallell- eller seriekopplad? Hur byter man från parallell- till seriekoppling? Bilder på första och andra telefonjacket kan du se nedan:

Första jacket:
http://farm7.static.flickr.com/6155/6200199783_d63a1871d7_b.j...

Andra jacket:
http://farm7.static.flickr.com/6171/6200201257_e02b74cfd3_b.j...

Tack på förhand!
/WaltX

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du bänder isär de två blecken så att den inte får kontakt med stiften längst ner på första jacket så ska de andra jacken vara döda, om inte så är det nått tokigt. Det är viktigt att använda en korrekt splitter för att separera ADSL och telefoni.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Kort förklarat, så skall inkommande paret (linan till stationen), vara kopplade till de nedersta stiften och "Länken" vidare till nästa jack, på de övre stiften.
Nästa jack, precis som första ...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Kort förklarat, så skall inkommande paret (linan till stationen), vara kopplade till de nedersta stiften och "Länken" vidare till nästa jack, på de övre stiften.
Nästa jack, precis som första ...

Om du kollar på bilderna som trådskaparen länkat till så är det inte helt enkelt att avgöra hur det är kopplat utan att skruva isär uttaget och studera baksidan, men annars då är det som du säger.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du kollar på bilderna som trådskaparen länkat till så är det inte helt enkelt att avgöra hur det är kopplat utan att skruva isär uttaget och studera baksidan, men annars då är det som du säger.

Förvisso, men om man tänker till lite, så syns nog med all säkerhet banorna på baksidan kortet, som förövrigt bara är att snäppa bort från sin armatur ..

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

inkommande ska vara kopplade på de två anslutningarna i mitten och utgående på de två yttersta.

Rekommenderar dock dig att byta ut telefonjacket till ett med skruvanslutningar, då det du har är känt för att glappa och ha sig.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

En självklar fråga som ingen ställt ännu är, använder du trådlöst?
Vissa telefoner (trådlösa teleonfer såklart) kan störa ut trådlöst något otroligt.
Om du använder trådlöst prova att byta kanal i din router.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av weavex:

inkommande ska vara kopplade på de två anslutningarna i mitten och utgående på de två yttersta.

Rekommenderar dock dig att byta ut telefonjacket till ett med skruvanslutningar, då det du har är känt för att glappa och ha sig.

Hur går jag tillväga? Är det någonting som man kan göra själv eller bör jag anlita någon?

Skrivet av db_sweet:

En självklar fråga som ingen ställt ännu är, använder du trådlöst?
Vissa telefoner (trådlösa teleonfer såklart) kan störa ut trådlöst något otroligt.
Om du använder trådlöst prova att byta kanal i din router.

Jag kör med tråd