Slut med Linux i och Med Windows 8?

Permalänk
Avstängd

Slut med Linux i och Med Windows 8?

Blir det som det står här tvivlar jag på att så många ids engeagera sig eller ens testa Linux längre.

http://www.idg.se/2.1085/1.405393/windows-8-datorer-satter-st...

http://www.zdnet.com/blog/open-source/microsoft-to-stop-linux...

I och med att de flesta datorer säljes med Windows (plus Apple/Mac) så blir det i praktiken ett konkurrensbegränsning. Visst finns det ett fåtal oberoende datorbutiker som säljer burkar utan operativsystem. Men det är främst stationära lådor, inte bärbara datorer.

Jag uppmanar folk att klaga och skapa uppmärksamhet via de instanser vi har:
http://www.konsumenteuropa.se
http://www.konkurrensverket.se/

Om nog många reagerar så kommer det nog upp på EU nivå på samma sätt som det här:
http://www.webblasarvalet.se/

Det var bara en bagatell jämfört med den här grejen ändå.

Permalänk

Jag tror det där är skitsnack. Först och främst är windows 7 mainreleasen. Windows 8 är för netbooks, plattor, tablets och telefoner och sånt skit som ingen bryr sig om.

If there is a will there is a way. Det kommer alltid gå att installera exakt vad man vill på exakt vad man vill. Ett OS såsom ett "platt/tablet"-specifikt flopp/mellan-OS från windows kommer inte ändra detta faktum.

Det är troligtvis större chans att just du dör 2012 av en komet eller nåt än att det här i slutändan kommer stämma. Och den chansen med kometen ja den finns inte.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt, Linux marknadsandel är störst på servrar och där lär det knappast bli någon förändring.

Permalänk
Medlem

Sålänge Microsoft inte gör någon deal med datortillverkarna att tillverka datorer som inte stödjer avstängning av Secure Boot har Microsoft ryggen fri.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att låta bli att köpa dessa datorer och istället fråga efter Linux-vänliga alternativ så kommer nog snart tillverkarna att släppa alternativ som stödjer Linux. Istället för att köpa datorer med windows förinstallerat så köper vi datorer utan operativsystem istället och det blir Microsoft som blir förloraren.

Permalänk
Avstängd

Windows 8 är även avsett för stationära PC och vanliga laptops.
UEFI funktionen är inte så lätt att komma förbi heller:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Inte...

De försökte med en liknande sak år 2000 också:

"This isn't the first time Microsoft has tried to lock out competitors from Windows PCs. In the early 2000s, Microsoft tried to combine Windows and the BIOS with a Digital Right Management (DRM) scheme called Next Generation Secure Computing Base (NGSCB), AKA Palladium. At the time, the point wasn't so much as to block operating systems as it was to build DRM into PCs so you couldn't play any music or video content unless you had a license for it. That effort failed."

Då var det ju en debatt om att Microsoft skulle delas upp så de fick väl kalla fötter och vågade inte genomföra det. Visst teoretisk kan man säkert installera vad man vill ändå. Men är det bara experter och hackers som kan det så lär inte så många göra det.

Det är ändå bättre att agera nu. Annars gör nog MS som dom vill med deras pengar och lobbyister:
http://blogg.idg.se/free_thinking/2011/09/23/microsoft-gor-ce...

Jag har inget emot Micosoft som sådant, har även en Windows 7 dator också. Men jag vill själv kunna avgöra vad jag vill använda i mina burkar även i framtiden.
Går det förresten ens att köpa en netbook eller laptop utan operativsystem?

Permalänk
Medlem

Nu är inte konkurrensrätt mitt starkaste kort men om ovanstående sker lär en hel del instanser komma med synpunkter...

Permalänk
Medlem

Nä, kommer med all sannolikhet gå att slå av, men dual-boot blir jobbigare. Som exempel går det att stänga av på laptops med win8 som MS skickat ut.

Skrivet av bigmac pro:

Jag tror det där är skitsnack. Först och främst är windows 7 mainreleasen. Windows 8 är för netbooks, plattor, tablets och telefoner och sånt skit som ingen bryr sig om.

If there is a will there is a way. Det kommer alltid gå att installera exakt vad man vill på exakt vad man vill. Ett OS såsom ett "platt/tablet"-specifikt flopp/mellan-OS från windows kommer inte ändra detta faktum.

Det är troligtvis större chans att just du dör 2012 av en komet eller nåt än att det här i slutändan kommer stämma. Och den chansen med kometen ja den finns inte.

Win8 är även det för stationära...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv

De som kör Linux köper väl vanligtvis inte en dator med färdiginstallerat Windows ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

De som kör Linux köper väl vanligtvis inte en dator med färdiginstallerat Windows ...

Jo, vi brukar inte ha speciellt mycket val, speciellt när det kommer till laptops.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniak:

Jo, vi brukar inte ha speciellt mycket val, speciellt när det kommer till laptops.

Ja, ok, laptops. Men varför för vanlig PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, ok, laptops. Men varför för vanlig PC?

Privat är en sak, då kan man bygga själv, företag är det inte lika lätt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniak:

Privat är en sak, då kan man bygga själv, företag är det inte lika lätt.

I guess.

Permalänk
Medlem

Den datortillverkare som leverar en dator som inte kan stänga av secure boot på lär nog få höra det. Jag tycker att man kan sitta still i båten och vänta och se om det blir ett problem överhuvudtaget. Att Microsoft skulle göra detta för att utestänga Linux tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, ok, laptops. Men varför för vanlig PC?

För att det faktisk många gånger är billigare då Microsoft subventionerar OEM-tillverkarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

För att det faktisk många gånger är billigare då Microsoft subventionerar OEM-tillverkarna.

Känns lite konstigt, men är säkert så

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Känns lite konstigt, men är säkert så

Kanske inte alltid, men vet att t.ex Dells datorer var dyrare utan Windows än med på deras webshop för några år sedan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast

Det går allt närmare mot den framtid där vi har:

  • Microsoft-dedikerade datorer med hårdvara tillverkade av diverse tillverkare - För Windows

  • Apple-datorer tillverkade av och/eller certifierade för Apple - med Mac OS

  • Övrig hårdvara för övriga operativsystem. Allt från små budget-lösningar till dyra servrar. Linux kommer att husera här.

Det kommer nog att fungera rätt bra att installera framtida Linux-distributioner på Microsoft och Apple-plattformarna.
Vi får nog bara vänja oss vid tanken om att man installerar Linux på en Microsoft-dator, och inte en "generell PC", likt som man kan installera vissa distar på Apple-datorer.
Det krävs lite trixande för att det skall fungera, men fungerar gör det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Blir kanske AMD på nästa burken, för sådant här står jag inte ut med, dvs om de har stöd för coreboot då, kör uefi och uefiboot och det är väl trevligt men "bios" skall väl inte behöva ta större plats än linux?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Va hände med att man installera det man ville ha och såg glad ut;O?

Permalänk
Medlem

Läser man lite djupare så går det utan problem att lägga in fler UEFI nycklar i systemet. Med andra ord så är det upp til HW tillverkarna att lägga dit en nyckel till för tex linux/bsd.

Grunden till varför man vill införa secureboot och liknande tekniker är för att göra det rejält mycket svårare för rootkits och liknande otyg.
Som det är idag så är det en kamp om vem som laddar sin kod först. Genom secureboot kan man se till att det enbart är äkta och omodifierad startupkod som laddas.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Ja inte blir man förvånad. Sen säger Microsoft att det är OEM tillverkarnas beslut om de vill låsa datorerna till Windows 8. Känns som att Microsoft kom på detta i och med Windows 8 ifall det skulle floppa. Oavsett är detta ännu en gång monopol metoder.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag har läst på lite om det här nu och troligtvis kommer det vara vissa tillverkare med vissa modeller som kommer bli låsta till w8. Och det är ju jättesynd. Man bara bojkottar dom produkterna helt enkelt. Jag har även läst om biosvirus (det finns minst 2) som nu finns, detta kommer inte finnas till uefi, tills någon knäcker det dvs och stoppar in virus där med. Men av det jag sett av w8 så verkar det vara ett virus i sig så jag vet inte vad som är värst här egentligen?

Det spekuleras om att man ska kunna välja secure boot eller inte vid startup, chip som kringår, vanlig hacking av vad som nu går att modifiera osv.

Jag är inte orolig. Troligtvis blir det bara skitapparater som drabbas av w8 or nothing.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja inte blir man förvånad. Sen säger Microsoft att det är OEM tillverkarnas beslut om de vill låsa datorerna till Windows 8. Känns som att Microsoft kom på detta i och med Windows 8 ifall det skulle floppa. Oavsett är detta ännu en gång monopol metoder.

Får man fråga hur du själv skulle ha implementerat Secure Boot?

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Får man fråga hur du själv skulle ha implementerat Secure Boot?

Javisst får du det! Jag skulle inte ha implementerat det överhuvudtaget! Enkelt svar faktiskt. Microsoft måste ha kläckt iden eller hur? Sen kan de lägga över ansvaret på OEM tillverkarna och på så sätt slippa få hela skulden. Men det är ändå Microsoft som har tagit fram förslaget eller hur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Javisst får du det! Jag skulle inte ha implementerat det överhuvudtaget! Enkelt svar faktiskt. Microsoft måste ha kläckt iden eller hur? Sen kan de lägga över ansvaret på OEM tillverkarna och på så sätt slippa få hela skulden. Men det är ändå Microsoft som har tagit fram förslaget eller hur?

Om du hade varit en av de 85%+-5% Windows användarna skulle du nog sett ökat säkerhet som ett bra tillägg. Huruvida MS hade någon "baktanke" med detta måste man ändå se att majoriteten kommer att ha nytta av Secure boot, 1% av datoranvändarna måste leta efter datorer som stödjer avstängning av Secure boot medans 85%+-5% gynnas av den förbättrade säkerheten. Så implementering av Secure boot är ju bara logiskt, tom lite "genialiskt" på samma gång

EDIT: Jag förstår inte varför MS skulle riskera att bli fällda igen, då Linux inte har ökat sin marknadsdel de senaste åren. Utan det är en viss frukt som hamstrat på Windows marknasdel. Därför tror jag inte att Mircosoft implementerade detta för att "slå ut Linux".

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Om du hade varit en av de 85%+-5% Windows användarna skulle du nog sett ökat säkerhet som ett bra tillägg. Huruvida MS hade någon "baktanke" med detta måste man ändå se att majoriteten kommer att ha nytta av Secure boot, 1% av datoranvändarna måste leta efter datorer som stödjer avstängning av Secure boot medans 85%+-5% gynnas av den förbättrade säkerheten. Så implementering av Secure boot är ju bara logiskt, tom lite "genialiskt" på samma gång

EDIT: Jag förstår inte varför MS skulle riskera att bli fällda igen, då Linux inte har ökat sin marknadsdel de senaste åren. Utan det är en viss frukt som hamstrat på Windows marknasdel. Därför tror jag inte att Mircosoft implementerade detta för att "slå ut Linux".

Vadå ökad säkerhet? Snarare minskad valbarhet. Linux är inget som nässlar sig in i datorn likt ett virus ( vilket de borde koncentrera sig på ) sen kan man väl inte byta hårdvara hur som helst enligt något rykte? Tycker du själv att det är bra? Man blir inte säkrare som konsument av detta. Däremot slipper diverse OEM tillverkare helt ta ansvar för Linux om de så vill. Plus att Microsoft fortsätter att säkra sitt monopol.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vadå ökad säkerhet? Snarare minskad valbarhet. Linux är inget som nässlar sig in i datorn likt ett virus ( vilket de borde koncentrera sig på ) sen kan man väl inte byta hårdvara hur som helst enligt något rykte? Tycker du själv att det är bra? Man blir inte säkrare som konsument av detta. Däremot slipper diverse OEM tillverkare helt ta ansvar för Linux om de så vill. Plus att Microsoft fortsätter att säkra sitt monopol.

??? Vista/W7 har i princip utrotat virus (av egen erfarenhet). Vilket har lett till att virusmakarna börjat fokusera på att penetrera startkoden och exekvera skadlig kod och rootkits vid datorns uppstart. Detta är precis vad MS vill stoppa.

Om man vill byta ett moderkort på en OEM datorn har man alltid behövt att ringa MS support för att aktivera Windows? Inget nytt.

Men det har ju alltid varit upp till hårdvarutillverkarna för att säkerhetsställa stöd för de OS de vill stödja. Att skylla på MS, är som att säga att MS utnyttjar sitt monopol genom att DirectX inte fungerar på Linux. Det är upp till AMD/Nvidia att stödja alternativ om det efterfrågas, vilket det gör och därmed stödjer dem också OpenGL. Så om avstängning av Secure Boot efterfrågas av konsumenterna så är det självklart att datortillverkarna kommer att stödja det.

Citat:

Däremot slipper diverse OEM tillverkare helt ta ansvar för Linux om de så vill.

Ingen OEM har någon skyldighet att stödja något OS. Något annat vore ju absurt

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är...

Svensson (dvs den köpstarka gruppen som gör skillnad) kommer inte bry sig, de tycker bara det är smidigt med ett förinstallerat OS så slipper dom bry sig, secure boot är inget dom kommer se som ett hinder, för det finns bara Windows som alternativ i deras värld ändå. Som bäst associerar Svensson's ordet "Linux" med en textprompt och minimalistiska GUI utan det konventionella Windows-upplägget, De blir skrämda av allt som ser främmande ut, då de fortfarande brottas med så basala problem såsom att startsidan i IE har ändrats eller att de inte kommer in på Facebook, inte om de t.ex kan dualboota Linux med Win eller inte.

Personligen oroar jag mig inte, det kommer att komma lösningar på det här problemet inom sin tid, om nu inte EU lägger sig i (kan alltid hoppas). Hurvida Microsoft gör detta för säkerheten eller för att stilla konsumenternas experimentlusta vet jag inte, men sakteligen börjar ju vissa distar bli ett hot med utgångspunkt mot användarvänlighet, så det kan hända att det är ett rent konkurrensmässigt beslut taget på proaktiv basis, men är tveksam att Linux ens ses som ett hot av Microsoft så det kanske är så att de bara vill användarnas bästa och ha ett nytt köp-argument.

Kör själv Ubuntu som primär-OS sedan förra vintern, och är nöjd med denna högfungerande gratis-produkt som fick mig nyfiken på alternativen som finns, secure boot skulle kanske fått mig att inte orka börja trixa sig förbi spärren och våga testa alternativen. Sett ur den vinkeln vinner ju Microsoft, alla orkar inte med att småfixa för att datorn ska kunna köras med Linux, man får färre personer att våga/orka prova andra OS, vilket är synd, då det aldrig är fel att bredda sina vyer.

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

??? Vista/W7 har i princip utrotat virus (av egen erfarenhet). Vilket har lett till att virusmakarna börjat fokusera på att penetrera startkoden och exekvera skadlig kod och rootkits vid datorns uppstart. Detta är precis vad MS vill stoppa.

Om man vill byta ett moderkort på en OEM datorn har man alltid behövt att ringa MS support för att aktivera Windows? Inget nytt.

Men det har ju alltid varit upp till hårdvarutillverkarna för att säkerhetsställa stöd för de OS de vill stödja. Att skylla på MS, är som att säga att MS utnyttjar sitt monopol genom att DirectX inte fungerar på Linux. Det är upp till AMD/Nvidia att stödja alternativ om det efterfrågas, vilket det gör och därmed stödjer dem också OpenGL. Så om avstängning av Secure Boot efterfrågas av konsumenterna så är det självklart att datortillverkarna kommer att stödja det.

Så om det är skadlig kod i startkoden? Vad gör man då? Då startar inte dator och man ställs i ett sådant läge att man inte kan fixa den själv? Jävla skydd det där... Men uefi är rätt fail... inte för att bios var bättre men fint är då fan inte, men det verkar vara så kommersiell kod skall skrivas.

Jag kan förstå att man vill "låsa" OS till hårdvara när man har något som inte är C datorer, t.ex. så är det kanske inte så vettigt att köra unix eller på lispmaskiner, men det är ju något helt annat.

Finns rätt mycket vad gäller hur Microsoft har motarbetat OpenGL, inte för att OpenGL är speciellt bra men DirectX var inte speciellt bättre. Titta bara på hur OpenGL implementeras i windows.

Detta är ingen skitlösning tbh, som mycket annat inom datorvärlden.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.