Permalänk
Medlem

Jag har själv en 5738G som jag köpte av PC-City (elgiganten), och visst har man ljudbuggen också. I början trodde jag det bara var Vista som krånglade, men det blev inte bättre med Win7. Så jag gick till Elgiganten och skickade in dator. De bytte då systemkort, men problemet kvarstod. Den fick åka på backjobb tillbaka på reparation och då hittade de inget fel. Och inte personalen på Elgiganten heller, och tydligen skulle jag _egentligen_ betala fraktkostnaden för att jag skickat in en dator utan fel.
Jag fick aldrig veta varför jag slapp det. Men troligen för att jag skulle ställt till med en j-vla tjafs om att det faktiskt var fel på datorn. Så jag frågade om jag inte fick häva köpet, men de säger att det inte finns något fel. Och skickar jag på service igen kommer jag säkert få betala kostnaden för frakten.
Hur gör jag nu för att bevisa för elgiganten att det faktiskt är fel på datorn. Att min helt nya dator inte ska ha sämre ljud än min ipod. Jag funderar på att ta fram en klar ton på några minuter i runt 320kbps i något musikprogram. Då kommer man lätt märka knastret/knäppen.
Tips? Egna erfaranheter?

Permalänk
Medlem

Gixo: Har du provat hämta senaste drivrutiner för grafikkort samt ljudkort på respektive företags hemsida? Såvitt jag vet verkar det ha fungerat för alla.

Permalänk
Medlem

Temperaturer

Sitter på en 5739g sen i höstas och har varit relativt nöjd med dem. Men nu när jag installerade mass effect 2 så visar processorn på ofattbara temperaturer och jag undrar om det är normalt för denna dator? Jag hade räknat med att kunna spela kommande spel som mass effect 2 m.fl på denna burk.
Temperaturerna under spelande kommer upp i 90 grader celcius och grafikkortet vandrar uppåt 70. Datorn har stängt av sig några gånger under spelandet pga överhettning. Har jag fel på fläktarna/ går det att ställa in dem att gå snabbare/ är det smuts i datan?
tacksam för svar
Gustav

Permalänk

Låter konstigt att processorn blir så varm, normalt sett så blir grafikkortet mkt varmare än processorn. Programmet du använder för att läsa av tempen kanske har vänt på siffrorna?

Hur som helst så är 90 grader är lite väl varmt, och om datorn stängt av sig pga värme så är det helt klart för varmt.

Det är mycket möjligt att det sitter damm i kylflänsarna, använd tryckluft på burk och blås ur allt damm.

Permalänk

Har problem med mitt trådlösa, vet inte om det är min dator eller routern men jag tappar kontakten med routern lite då och då i ungefär 30-60 sek sedan är jag uppkollad igen. Tror inte att dom andra i lägeheten tappar kontakten men det blir väldigt segt för dom ibland.
väldigt stördande, har dom nyaste drivrutinerna till nätverkskortet, kört windows update och har senaste firmware på routern(d-link DIR-615)

Kan det vara någon inställning? har full signal styrka till routern

Permalänk
Medlem

Jag lyckades tillslut häva mitt köp hos PC-city/El-giganten 10 månader efter inköp. Den var på service fyra gånger. This is how.
Första service: "ljudkortet" byttes och testades okej. Jag upptäckte ganska snart att det inte var fixat så jag ominstalerade och skickade in igen.

Andra service: inget fel hittades, även testad i butik och de märkte inget fel. Jag märkte snabbt att det var fel så fort jag kom ut ur butiken och satte mig i bilen och testade. gick tillbaka till butiken och försökte bevisa det. räckte tydligen inte. Så jag ringer acer och de skickar lite roliga drivrutiner som jag testar, om det inte fungerade skulle jag gå tillbaka till butiken, för isåfall var det hårdvarufel. Jag ringer också och snackar lite med PC-City så det får höra om problemet.
Jag laddar ner Audacity Audacity - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com som jag kan ta fram en klar och enhållig ton (låter förjävligt). Sparar den som mp3 i hyffsat hög kvalité och drar igång den i valfri mediaspelare. Sen är det bara att försöka använda datorn till vanliga saker (öppna bilder, program, browsa och så vidare) och det hörs hur förjävligt ljudet är.
Jag går till butiken och visar vad jag lyckats få fram. De tycker det är ett solklart hårdvarufel och om de på acer-support har sagt att jag testat allt i mjukvaruväg så ska det fixas i verkstad.

Tredje service: inge fel hittades. var vänlig hämta din dator och ta med 500kr i fraktavgift. fuck no tänker jag och ringer Acer. De säger att verkstaden inte hittade något fel, men att om felet är kvar efter tredje servicen ska jag få häva. Jag ringer PC-city och säger att jag vill häva om jag kan bevisa felet. Blir kopplad till Elgiganten Länna och de tycker jag kan komma till butiken så att vi kan testa datorn tillsammans.
Så jag åker dit, startar ljudfilen och de konstaterar att det är fel efter några sekunder. Han sa att han skulle kolla närmare på saken och skulle återkomma. Han ringer senare under dagen när han testat datorn lite mer samt ringt någon tekniker. Han bestämde sig för att han skulle skicka den på en fjärde service.
Ett par veckor senare får jag sms om att jag kan komma och hämta en ersättningsprodukt. Jag ringer PC-city och hävdar konsumentköpslagen-bla-bla och ber dem ringa Elgiganten Länna om säga att jag ska ha pengar.
Åker dit, lämnar lådan och AC-adapter och hämtar ut mina pengar.

Jag har alltså kört till butiken sju gånger, ringt säkert 10 samtal, men fick tillslut rätt. Skönt att få det överstökat. Men är det rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryngel1989:

Har problem med mitt trådlösa, vet inte om det är min dator eller routern men jag tappar kontakten med routern lite då och då i ungefär 30-60 sek sedan är jag uppkollad igen. Tror inte att dom andra i lägeheten tappar kontakten men det blir väldigt segt för dom ibland.

Det finns en regedit-fix på nätet för detta problem, googla det bara.

Skrivet av Gustafv:

Datorn har stängt av sig några gånger under spelandet pga överhettning. Har jag fel på fläktarna/ går det att ställa in dem att gå snabbare/ är det smuts i datan?
tacksam för svar
Gustav

Datorn blir ganska varm, speciellt på sommaren. Har haft samma problem, hjälpte väldigt mycket att dammsuga fläkten som finns om du skruvar upp den lilla mittbiten. Samt att dammsuga lite i utblåset.

Jag har även tagit bort batteriet, men vet inte om det hjälper så mycket. Värt ett försök.
Har du Windows 7 så har jag märkt att processorn ibland kan jobba mycket hårdare i vissa spel/program och därför generera mer värme.

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

// mint
ASUS A8N-E AMD Athlon64 Venice 3200+@2,5Ghz Corsair TWINX 2x512 DDR PC3200@2-4-4-7 1T Dual PowerColor Radeon x800GT

Permalänk

Min blir också väldigt lätt överhettad och stänger av sig ofta, när jag spelar. Jävligt irriterande. Kan man lämna tillbaka datorn på grund av detta? Det går ju inte att använda den till spel på sommarhalvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av therokaan:

Min blir också väldigt lätt överhettad och stänger av sig ofta, när jag spelar. Jävligt irriterande. Kan man lämna tillbaka datorn på grund av detta? Det går ju inte att använda den till spel på sommarhalvåret.

Har du provat att dammsuga som jag beskrev? Min har hittills inte stängt av sig en enda gång. Ser till att inte ha olidliga temperaturer i rummet bara. Jag har munstycket så nära fläkten att den nästan snurrar av allt damm.

Jag brukade kunna spela Tales of Monkey Island i nära 5 minuter innan den stängdes av förut och nu har jag lirat i timmar. Har även lämnat spelet på under natten en gång.

Visa signatur

// mint
ASUS A8N-E AMD Athlon64 Venice 3200+@2,5Ghz Corsair TWINX 2x512 DDR PC3200@2-4-4-7 1T Dual PowerColor Radeon x800GT

Permalänk
Skrivet av therokaan:

Min blir också väldigt lätt överhettad och stänger av sig ofta, när jag spelar. Jävligt irriterande. Kan man lämna tillbaka datorn på grund av detta? Det går ju inte att använda den till spel på sommarhalvåret.

har samma problem, tror nog inte du kan lämna tillbaka den på grund av det.v

Permalänk
Skrivet av minten:

Det finns en regedit-fix på nätet för detta problem, googla det bara.

kollade men hitta inget , jag vet är väll lite kass men du vet ingen hemsida där det finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryngel1989:

kollade men hitta inget , jag vet är väll lite kass men du vet ingen hemsida där det finns?

Hm, är säker på att jag sett det, men hittade inte nu.
Hoppas det här hjälper dock.

Citat:

I can verify swapping the black and white wires attached to the wireless card fixes the connection problem.

Summary: On my Acer Aspire 5739g I had no WiFi connection even though my router signal was full. I could only connect from about 1 meter away. Swapping the antenna wires connected to my Intel WiFi Link 5100 so that the black antenna wire is connected to the connection marked "Main" and the white wire is connected to "Aux" fixed my problem.

My Story: I bought my 5739g before Christmas. I noticed that my wireless signal would show as full (5 bars) but I couldn't connect unless I was right next to the router. Even then my connection speed was lousy. I searched around the internet for a month before I gave up and just connected over a lan cable.

A couple weeks ago, during a random search, I saw a comment for someone that had the same connection problems but with a different type of Acer computer. He said that the white antenna cable was supposed to be connected to "Main" and the black cable to "Aux". I opened up the back of my laptop, of course, and checked immediately. White was connected to "Main" and black was connected to "Aux" just like he said. I was bummed.

Just for fun I decided to swap the cables and see what happened. The difference was immediate. I could connect from anywhere in my house with high speeds. Problem solved! I actually started dancing...yeah.

I hope this helps someone else enjoy a really great laptop.

Visa signatur

// mint
ASUS A8N-E AMD Athlon64 Venice 3200+@2,5Ghz Corsair TWINX 2x512 DDR PC3200@2-4-4-7 1T Dual PowerColor Radeon x800GT

Permalänk
Skrivet av therokaan:

Min blir också väldigt lätt överhettad och stänger av sig ofta, när jag spelar. Jävligt irriterande. Kan man lämna tillbaka datorn på grund av detta? Det går ju inte att använda den till spel på sommarhalvåret.

Dammsug, vid in/utblås och blås igenom med tryckluft på burk. Plocka isär datorn om du känner dig säker på att du vet hur/vad du ska göra.

Den har intel cpu va? Kan isåfall varmt rekommendera att undervolta processorn, har gjort det på min hp med t6600 cpu och den är ca 10*c svalare än innan. Finns en guide här på forumet om undervoltning, det är inga konstigheter alls att fixa det.

Löser inte det problemen så finns det alltid kylplattor att köpa.

Du kan helt klart pröva att lämna in datorn, den fungerar ju inte som den ska. Det ska ju gå att belasta datorn utan att den dyker. Dom kanske byter fläkt/rengör den från damm, men du får knappast en ny och blir utan den när den e på service.

Permalänk
Skrivet av minten:

Hm, är säker på att jag sett det, men hittade inte nu.
Hoppas det här hjälper dock.

Tack , ska kolla någon dag och se om de sitter som beskrivet men har inte så dåligt som de har.

Permalänk

Om man skall använd den digital utgången 3,5mm S/PDIF, måste man använda en 3,5mm till koaxial S/PDIF RCA 75ohm eller kan man använda 3,5mm till Optisk?

Permalänk
Medlem

köpte 7540g (vet inte om det e så stor skillnad) för 5200kr på komplett, så priserna måste ha dalat!

Komplett.se - Acer Aspire 7540G 17,3" WXGA

lite större skärm å grafikkortet e 5650, lite sämre processor.

har dock inte märkt detta problem, ni som har problem kanske kan fråga om ni får byta till en 7540g istället så ni slipper då de verkar ha åtgärdat på denna?

Visa signatur

:-SichMan-:
en svensk man i ett svensk hus

Permalänk

hej köpte 5739g (p8700) och för två månader sedan så får jag blåskärm av att bara använda enkla pogram som exel och word. Fick dump nummer men kan inte hitta några dumpar. Detta uppkommer även när jag har datorn i viloläge med bara batteri i.

Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580

Permalänk
Skrivet av GiXo:

Jag lyckades tillslut häva mitt köp hos PC-city/El-giganten 10 månader efter inköp. Den var på service fyra gånger. This is how.
Första service: "ljudkortet" byttes och testades okej. Jag upptäckte ganska snart att det inte var fixat så jag ominstalerade och skickade in igen.

Andra service: inget fel hittades, även testad i butik och de märkte inget fel. Jag märkte snabbt att det var fel så fort jag kom ut ur butiken och satte mig i bilen och testade. gick tillbaka till butiken och försökte bevisa det. räckte tydligen inte. Så jag ringer acer och de skickar lite roliga drivrutiner som jag testar, om det inte fungerade skulle jag gå tillbaka till butiken, för isåfall var det hårdvarufel. Jag ringer också och snackar lite med PC-City så det får höra om problemet.
Jag laddar ner Audacity Audacity - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com som jag kan ta fram en klar och enhållig ton (låter förjävligt). Sparar den som mp3 i hyffsat hög kvalité och drar igång den i valfri mediaspelare. Sen är det bara att försöka använda datorn till vanliga saker (öppna bilder, program, browsa och så vidare) och det hörs hur förjävligt ljudet är.
Jag går till butiken och visar vad jag lyckats få fram. De tycker det är ett solklart hårdvarufel och om de på acer-support har sagt att jag testat allt i mjukvaruväg så ska det fixas i verkstad.

Tredje service: inge fel hittades. var vänlig hämta din dator och ta med 500kr i fraktavgift. fuck no tänker jag och ringer Acer. De säger att verkstaden inte hittade något fel, men att om felet är kvar efter tredje servicen ska jag få häva. Jag ringer PC-city och säger att jag vill häva om jag kan bevisa felet. Blir kopplad till Elgiganten Länna och de tycker jag kan komma till butiken så att vi kan testa datorn tillsammans.
Så jag åker dit, startar ljudfilen och de konstaterar att det är fel efter några sekunder. Han sa att han skulle kolla närmare på saken och skulle återkomma. Han ringer senare under dagen när han testat datorn lite mer samt ringt någon tekniker. Han bestämde sig för att han skulle skicka den på en fjärde service.
Ett par veckor senare får jag sms om att jag kan komma och hämta en ersättningsprodukt. Jag ringer PC-city och hävdar konsumentköpslagen-bla-bla och ber dem ringa Elgiganten Länna om säga att jag ska ha pengar.
Åker dit, lämnar lådan och AC-adapter och hämtar ut mina pengar.

Jag har alltså kört till butiken sju gånger, ringt säkert 10 samtal, men fick tillslut rätt. Skönt att få det överstökat. Men är det rimligt?

där har du ACERs support i ett jäkla Nötskal...........tvi fan
(haft med dom o göra en gång......aldrig i helvetet mer)

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mingemansson:

hej köpte 5739g (p8700) och för två månader sedan så får jag blåskärm av att bara använda enkla pogram som exel och word. Fick dump nummer men kan inte hitta några dumpar. Detta uppkommer även när jag har datorn i viloläge med bara batteri i.

Har haft precis samma problem som Mingemansson, dessutom så kraschar den och hänger upp sig och jag får "blue Screen"

Permalänk
Skrivet av Somi:

Har haft precis samma problem som Mingemansson, dessutom så kraschar den och hänger upp sig och jag får "blue Screen"

Jag vet inte om detta hjälper dig men jag hade problem med att datorn hängde sig och fick bluescreen.
Det visade sig att det var något problem mellan explorer i 64-bit och flashscript. Så jag slutade helt enkelt använda explorer 64-bit och då försvann problemet

Permalänk
Medlem

santacruz, tack för hjälpen, men hur slutade du använda explorer 64-bit?

Permalänk
Skrivet av Somi:

santacruz, tack för hjälpen, men hur slutade du använda explorer 64-bit?

Det är två olika program helt enkelt. Om du kollar ibland ikonerna i Start-menyn borde du ha två Internet Explorer, en "vanlig" och en 64-bitars. Så undvik att använda 64-bitars om du besöker sidor med flash-script, jag gjorde det och har inte haft problem sedan dess. Kan ju vara så att det kommit någon update som fixar detta men det har jag tyvärr ingen koll på.

Permalänk
Medlem

jaha ok... men jag använder firefox, så jag tror inte problemet ligger där men tack ändå!

Permalänk

Jag har haft denna dator i ca två år nu och nu pallade jag inte med ljudproblemet längre (ett tag vande man sig vid det), så nu gjorde jag ett nytt ryck och googlade runt efter lösningar. Och se på fan, jag tror jag hittade lösningen: http://forum.notebookreview.com/acer/414748-aspire-5739g-spea...

Det är tydligen nvidias HD audio som stör realteks ljuddrivisar, så man skall avinstallera grafikkortets drivrutiner och installera om dessa utan att ta med nvida HD audio. Detta var det svåraste för mig då dessa installerade om sig automatiskt när man avinstallerat och startat om datorn. Men tillslut gick det.

Har nu testkört en halvtimme och är mycket nöjd! Det verkar faktiskt som om det försvann, brukar alltid vara med från början annars.

Så om det är någon som ännu inte gett upp hoppet om datorn så hoppas jag detta kan hjälpa.

Permalänk

Kan man spela BF3 på lägsta på den?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Fläkten i min börjar geupp. Vart hittar jag en ny?

Permalänk
Medlem

Nu har jag snart haft min 5739G i tre år. Den håller än! Får med facit i hand säga att jag är nöjd. Hur är det med er andra? Har ni bytt dator vid det här laget eller kör ni också fortfarande 5739G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krnor:

Nu har jag snart haft min 5739G i tre år. Den håller än! Får med facit i hand säga att jag är nöjd. Hur är det med er andra? Har ni bytt dator vid det här laget eller kör ni också fortfarande 5739G?

Min rullar också på riktigt bra förutom att batteriet har gett upp helt. Håller max 10 min utan ström. Märks att det är en konsumentdator. Fortfarande ljudproblem som är riktigt irriterande, men när jag ska lyssna på musik kopplar jag in ett externt ljudkort.

Kan jämföras med HPn jag köpte ut från jobbet när jag bytte dator. Det är en Pro dator dvs betydligt dyrare och den köptes in till mig när jag började 2008. Den har nästan full batteriprestanda fortfarande, mousepad och allt annat är fortfarande som när den var ny trots att den i princip stått igång alltid och alltid haft ström inkopplad. Köpte den för 500:- innan skatt

Visa signatur

Intel Core2Duo 2.33 GHz, 2 gb ram, 500 gb hårddisk, HP W2207

Permalänk
Medlem

Tja
Har en (inte helt opassande?) 8935G som är lite Acer sådär.
Köpte precis en större SSD till min andra burk och kastade in den gamla SSD:n i Acer som har lidit av diverse HDD byten i sina dar.
Nice tänkte jag, nu kanske man kan använda den som mediacenter.. joråsåatteh

Har försökt flytta över musikbiblioteket till SSD vilket går hyfsat ok tills det tar stopp och den börjar tugga.
Explorer krashar och försvinner om man avbryter kopiering som har fastnat via taskmanager.

Har kört följande:
E:\ - dskchk - fixed (gamla C:\)
F:\ - dskchk - ok
Det är egentligen en 500GB som jag delade för att kunna har kvar saker vid omformateringar ^^

ramdiag - inget hittades

bios - uppdaterat, ok

GPU drivers - ffl
Acer/Support-AMD drivesuit-får Catalyst att krasha.
Den från acer brukade funka ok men icke längre, den från AMD själva orsakar svart skärm tills man stänger av den.

Nu kan jag leva utan HDD:n men hela burken beter sig väldigt sluggigt vilket den inte borde göra med hårdvaran (bortsett från den gamla HDD).

Finns det mer man kan göra tror ni eller är det bara kasta ut den från balkongen?

Intel 2 Core duo T6600(?) 2.2GHz
HD Radeon 4670 1GB
4GB RAM

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Har fått tag på en 5739G, dock fick jag montera egen hårddisk och installera nytt OS (Windows 7).
Grejen är att datorn har ju touch knappar så kallade "Acer Media Touch" ovanför tangentbordet som jag inte har lyckats få att fungera, har installerat både Synaptics senaste drivrutiner från hemsidan och dom som finns på acers hemsida när man söker på denna modellen men inget har fungerat.

Är det någon som har kvar cd skivan eller på annat sett vet hur man skall få igång dem?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I