Asus P8Z68-V Pro lämna tillbaka eller inte? pci 3.0

Permalänk
Medlem

Asus P8Z68-V Pro lämna tillbaka eller inte? pci 3.0

Ja sitter nu och har sådär lagomt med pryl ångest nu. Införskaffade en ny dator från Inet som ligger på posten nu. Som ni kanske förstår så hade jag beställt ett Asus P8Z68-V Pro till min nya dator. Fick idag se att dom ska uppgradera till PCI-EXRESS 3.0 på de moderkorten. Min fundering nu är om man ska lämna igen det nuvarande kortet och vänta till slutet av oktober eller ska man köra på med det som ligger och väntar på posten? För hur mycket ger det med PCI-E 3.0? Är inte sådär värst insatt.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen som helst roll. Inte inom den nära framtiden iallafall då dagens kort knappt uttnyttjar PCI-Express 2.0 x8.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

men om man tänker år 2012, är det inte något man bör förbereda sig för om man ändå håller på o bygger just nu? sitter själv med ett p8p67 pro, och blir fundersam om jag ska byta in nu, eller skita it det, är inte heller så värst insatt, många verkar anse att det är totalt onödigt och bara marknadsföring, andra ser lite funktion. Hur kommer priserna ligga:P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piriripak:

men om man tänker år 2012, är det inte något man bör förbereda sig för om man ändå håller på o bygger just nu? sitter själv med ett p8p67 pro, och blir fundersam om jag ska byta in nu, eller skita it det, är inte heller så värst insatt, många verkar anse att det är totalt onödigt och bara marknadsföring, andra ser lite funktion. Hur kommer priserna ligga:P?

Tror inte det blir sån brutal skillnad i början faktiskt. Eller tänker ni båda köpa nya grafikkort så fort dom kommer med 3.0? Bättre vänta på tester och se hur stor skillnad det gör.. Jag menar varför byta moderkort innan man vet hur nästa generation kommer se ut?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk

frågan är väl om man inte bara ska försöka hoppa generation 3.0 och vänta tills nästa kommer, hade inte tänkt att uppgradera förren om 2-3 år om det inte verkligen behövs, samtidigt sitter jag med ett oanvänt p8p67pro och väntar fortf på delar för att kunna påbörja bygget, så ska man eller inte, svårt... måste ju dessutom vänta tills slutet av oktober då, lite surt det med:P

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Piriripak:

men om man tänker år 2012

2014 är nog mer troligt. Varken Kepler eller Southern Islands kommer att använda 3.0, och jag ställer mig högst tveksam till om det ens gör nytta med Maxwell (2013-14).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

och hur mycket kommer man vara begränsad av sin pcie 2.0 ens då? Är det något markant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Tror inte det blir sån brutal skillnad i början faktiskt. Eller tänker ni båda köpa nya grafikkort så fort dom kommer med 3.0? Bättre vänta på tester och se hur stor skillnad det gör.. Jag menar varför byta moderkort innan man vet hur nästa generation kommer se ut?

MNja det vet jag inte riktigt om man ska göra. Kommer att sitta på ett Asus 570 direc II så tror nog att det ska få hålla ett tag till

Skrivet av Piriripak:

frågan är väl om man inte bara ska försöka hoppa generation 3.0 och vänta tills nästa kommer, hade inte tänkt att uppgradera förren om 2-3 år om det inte verkligen behövs, samtidigt sitter jag med ett oanvänt p8p67pro och väntar fortf på delar för att kunna påbörja bygget, så ska man eller inte, svårt... måste ju dessutom vänta tills slutet av oktober då, lite surt det med:P

Håller med helt om det. Känns jävligt surt att sitta med ett kort som man måste skicka tillbaka så fort det kommer igenom dörren hemma. Sedan så ska man vänta i drygt en månad på att få påbörja bygget. Nja tror nog att jag kör med det här kortet. Speciellt när tekinken inte går att använda på ett tag. Kommer ändå inte att använda 3.0 så lite onödigt är det. Sen så kommer det ju några bra spel nu i oktober. Så man vill ha en dator när till hands. Och går utvecklingen fort framåt, ja då blir det att uppgradera moderkortet och prollen. Resonerar man klokt?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk

Vennefan, men jag fick mitt idag och tänker tamejfan inte vänta xD nu bär det av till posten!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

2014 är nog mer troligt. Varken Kepler eller Southern Islands kommer att använda 3.0, och jag ställer mig högst tveksam till om det ens gör nytta med Maxwell (2013-14).

Har det inte sagts att Southern Islands ska bli den första grafikkortsgenerationen med PCIe 3.0, eller var det bara ett rykte? Eller syftar du på hur pass mycket korten kommer att använda sig av bandbredden?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Casgar:

Har det inte sagts att Southern Islands ska bli den första grafikkortsgenerationen med PCIe 3.0, eller var det bara ett rykte? Eller syftar du på hur pass mycket korten kommer att använda sig av bandbredden?

Bara ett rykte, speciellt otroligt då SI och NI ska ha samma kretskortsarkitektur (vilket även Evergreen och lägre NI har).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync