prestanda betyg 5,9 på Crucial m4! :(

Permalänk

prestanda betyg 5,9 på Crucial m4! :(

Hej!

Jag har nyss installerat mitt nya system (som ni ser i min sign), jag gjorde en prestanda klassifiering och fick bara betyg 5,9 på primär hårddisk. Hur kan det komma sig?

Mvh icecoldclocker

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icecoldclocker:

Hej!

Jag har nyss installerat mitt nya system (som ni ser i min sign), jag gjorde en prestanda klassifiering och fick bara betyg 5,9 på primär hårddisk. Hur kan det komma sig?

Mvh icecoldclocker

Windows prestandatest säger i princip ingenting...gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump med resultatet här så kan vi se om allt är som det ska.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Windows prestandatest säger i princip ingenting...gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump med resultatet här så kan vi se om allt är som det ska.

vad är as-ssd da?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icecoldclocker:

vad är as-ssd da?

Ett benchmarkprogram, kör det inte för mycket bara.

http://tinyurl.com/5sdqhb3

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Har du automatisk överklockning på datorn.
Min ssd gick från 7,9 till 5,9 med auto oc på med auto oc av gick den tillbaka till 7,9.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

jag har precis installerat drivrutiner för moderkort, grafik m.m. Har inte börjat kolla på överklockning eller något sånt ännu för jag fattar ingenting just nu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icecoldclocker:

Hej!

Jag har nyss installerat mitt nya system (som ni ser i min sign), jag gjorde en prestanda klassifiering och fick bara betyg 5,9 på primär hårddisk. Hur kan det komma sig?

Mvh icecoldclocker

Har du AHCI påslaget i BIOS/UEFI?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Har du AHCI påslaget i BIOS/UEFI?

ingen aning, helt ny på Sandybridge, så vet inte hur man slår på det. Måste man inte fixa något i Windows för att göra de?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icecoldclocker:

ingen aning, helt ny på Sandybridge, så vet inte hur man slår på det. Måste man inte fixa något i Windows för att göra de?

Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump, det ger oss i princip all information vi kan tänkas behöva.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump, det ger oss i princip all information vi kan tänkas behöva.

Så där ja.
http://imageshack.us/photo/my-images/703/ssdbenchv.jpg/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Resultaten visar att ahci är igång och att disken har korrekt alignment. Den något låga maxfarten ligger på ungefär den nivå man hamnar på när disken är kopplad till en port för sata 6gbit/s som styrs av en marvell 9128 kontroller. Utan att titta närmare på ditt moderkorts specifikationer så skulle jag tro att det finns portar för sata 6gbit/s som styrs av intels sydbrygga och då kommer att ge avsevärt bättre resultat, kolla i moderkorts-manulen! Sedan bör du också uppdatera till senaste firmware (0009) som ger ännu bättre prestanda

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Resultaten visar att ahci är igång och att disken har korrekt alignment. Den något låga maxfarten ligger på ungefär den nivå man hamnar på när disken är kopplad till en port för sata 6gbit/s som styrs av en marvell 9128 kontroller. Utan att titta närmare på ditt moderkorts specifikationer så skulle jag tro att det finns portar för sata 6gbit/s som styrs av intels sydbrygga och då kommer att ge avsevärt bättre resultat, kolla i moderkorts-manulen! Sedan bör du också uppdatera till senaste firmware (0009) som ger ännu bättre prestanda

Okej, men de är ingen drivrutin jag kan ha glömt att installera? För jag har sett på betyg från andra att den alltid får 7,8-7,9 i betyg på disken

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icecoldclocker:

Okej, men de är ingen drivrutin jag kan ha glömt att installera? För jag har sett på betyg från andra att den alltid får 7,8-7,9 i betyg på disken

Nope ingen drivrutin. Byt sataport till Intels native Sata 6Gbps och uppdatera firmwaren på SSDn till 0009, sen blir det åka av!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

Nope ingen drivrutin. Byt sataport till Intels native Sata 6Gbps och uppdatera firmwaren på SSDn till 0009, sen blir det åka av!

försökte ladda ner den firmwaren, men verkar krabbigt, ska man bränna ut isofilen på en skiva eller vad menar dem?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden då jag har liknande problem.

Den är inkopplad på intels 6gbps port, marwell är tom avaktiverat. Har dock inte uppdaterat firmware men läste att corsair rekomenderade att inte göra det om man inte problem med disken. Har läst lite om TRIM och intel RST, är detta något som bör användas eller är det om man kör i RAID?

Permalänk

Jag gjorde prestanda testet igen i Windows nu och det funkade mycket bättre nu Fick 7.9 i betyg på primär hårddisk, lägsta betyget var 7.7 så får väl duga tack för alla tips!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi tower MoBo: Asus P8P67 DELUXE REV B3 CPU: Intel Core i7 2600K 4,5GHz GPU: MSI GeForce GTX 580 RAM: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Cruical M4 128gb PSU: Corsair HX 1050W Cooling: Corsair Cooling Hydro H80, 5x SilverStone 140mm AirPenetrators.

Permalänk
Skrivet av Allecc:

Passar på att låna tråden då jag har liknande problem.
http://img339.imageshack.us/img339/750/ssdx.th.jpg
[/url]
Den är inkopplad på intels 6gbps port, marwell är tom avaktiverat. Har dock inte uppdaterat firmware men läste att corsair rekomenderade att inte göra det om man inte problem med disken. Har läst lite om TRIM och intel RST, är detta något som bör användas eller är det om man kör i RAID?

Har du achi aktiverat i uefi/bios. Jag bara stoppade i ssdn i datorn achi var redan aktiverat på mitt mobo fick 7,9 direkt i prestanda testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Sry glömde skriva det men AHCI är aktiverat. Har samma kort som dig så det var aktiverat från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allecc:

Passar på att låna tråden då jag har liknande problem.
http://img339.imageshack.us/img339/750/ssdx.th.jpg

Den är inkopplad på intels 6gbps port, marwell är tom avaktiverat. Har dock inte uppdaterat firmware men läste att corsair rekomenderade att inte göra det om man inte problem med disken. Har läst lite om TRIM och intel RST, är detta något som bör användas eller är det om man kör i RAID?

Skrivet av Gunner357:

Har du achi aktiverat i uefi/bios. Jag bara stoppade i ssdn i datorn achi var redan aktiverat på mitt mobo fick 7,9 direkt i prestanda testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Allecc:

Sry glömde skriva det men AHCI är aktiverat. Har samma kort som dig så det var aktiverat från början.

Man ser att ahci är aktiverat på två sätt med as-ssd, dels så står det msahci-OK i rutan uppe till vänster och dels så är det flertrådiga testet (4k-64thrd) klart bättre än det enkeltrådiga. Men nu handlar det om en Force 3 som baseras på en styrkrets från sandforce till skillnad från Crucials m4 som har en styrkrets från Marvell. Sandfoce komprimerar data för bättre prestanda och livslängd, as-ssd använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Gör ett test med atto så kommer du troligen att få helt andra siffror då det programmet använder data som är lätt att komprimera.

Permalänk
Medlem

Det blev ju helt klart bättre med Atto om jag nu hade rätt inställningar:

Normalt att read är långsammare än write på "mitten delen" ?

Permalänk

Jag måste få låna tråden då den är aktuell.
Min polare kom till mig och gnällde över sin SSD att den inte riktigt leverade som den ska.
Länken under visar hans resultat:
http://imageshack.us/photo/my-images/195/ssdprestanda.jpg/

Specs:
ASUS M4A79XTD EVO
AMD Athlon II X4 640
XFX HD 6870 BE
OCZ Vertex 2 E

---
Vi har testat uppdatera moderkortets drivrutiner, samt laddat hem AMD's Ahci drivrutin. Men den presterar fortfarande inte optimalt.
Vi har inte testat uppgradera firmware på den, men det rekommenderade de inte på ocz-forum, ifall det inte var några problem med den. Är detta ett problem eller bara dålig optimering?

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Har du läst denna tråden? Svaret hittar du här, och i alla andra trådar om ssd...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jag måste få låna tråden då den är aktuell.
Min polare kom till mig och gnällde över sin SSD att den inte riktigt leverade som den ska.
Länken under visar hans resultat:
http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img195/589...

Specs:
ASUS M4A79XTD EVO
AMD Athlon II X4 640
XFX HD 6870 BE
OCZ Vertex 2 E

---
Vi har testat uppdatera moderkortets drivrutiner, samt laddat hem AMD's Ahci drivrutin. Men den presterar fortfarande inte optimalt.
Vi har inte testat uppgradera firmware på den, men det rekommenderade de inte på ocz-forum, ifall det inte var några problem med den. Är detta ett problem eller bara dålig optimering?

länken funkar inte
du copy paste'a fel länk

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jag måste få låna tråden då den är aktuell.
Min polare kom till mig och gnällde över sin SSD att den inte riktigt leverade som den ska.
Länken under visar hans resultat:
http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img195/589...

Specs:
ASUS M4A79XTD EVO
AMD Athlon II X4 640
XFX HD 6870 BE
OCZ Vertex 2 E

---
Vi har testat uppdatera moderkortets drivrutiner, samt laddat hem AMD's Ahci drivrutin. Men den presterar fortfarande inte optimalt.
Vi har inte testat uppgradera firmware på den, men det rekommenderade de inte på ocz-forum, ifall det inte var några problem med den. Är detta ett problem eller bara dålig optimering?

Disken går i ide-läge, ändra det som behövs i registret och byt sedan till ahci i bios så kommer det att bli betydligt bättre resultat. Sedan ser det ut som om den eventuellt sitter på en port som går i sata 1,5gbit/s?

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Har du läst denna tråden? Svaret hittar du här, och i alla andra trådar om ssd...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tackar för din dryghet, men det hjälper mig inte.

Skrivet av pumba-kung:

länken funkar inte
du copy paste'a fel länk

Det var ju just typiskt.
http://img195.imageshack.us/img195/5895/ssdprestanda.jpg

Skrivet av Frispel:

Disken går i ide-läge, ändra det som behövs i registret och byt sedan till ahci i bios så kommer det att bli betydligt bättre resultat. Sedan ser det ut som om den eventuellt sitter på en port som går i sata 1,5gbit/s?

Han säger att han har den i Ahci-mode. Och moderkortet är inte så pass gammalt så att den har sata1. Den har bara sata2.
Men hur ändrade man in i registret?
Det var det där man ändrade msahci "Start" från 3 till 0? För det ska han också ha gjort.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jag tackar för din dryghet, men det hjälper mig inte.

Det var ju just typiskt.
http://img195.imageshack.us/img195/5895/ssdprestanda.jpg

Han säger att han har den i Ahci-mode. Och moderkortet är inte så pass gammalt så att den har sata1. Den har bara sata2.
Men hur ändrade man in i registret?
Det var det där man ändrade msahci "Start" från 3 till 0? För det ska han också ha gjort.

Syns klart och tydligt att disken går i ide-läge, dels står det pciide i as-ssd och så ser man att det flertrådiga testet inte är betydligt bättre än det enkeltrådiga. Antagligen finns det fler ställen att ändra på i bios. Börja med det för att få upp 4k-64thrd, om inte maxfarten också blir bättre så är det läge att byta port och/eller kabel.

Permalänk
Medlem

så här ska det stå i as-ssd när den går i korrekt läge

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

På min AS SSD så står det iaStor. Vettefan vad som menas med det.

Polaren får bra resultat nu, jag tackar för er tid!

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

På min AS SSD så står det iaStor. Vettefan vad som menas med det.

Polaren får bra resultat nu, jag tackar för er tid!

iaStor är intels drivrutiner för ahci/raid. Kör man med windows egna står det msahci.