Permalänk
Medlem

Ny speldator för Battlefield 3

Hej.

Är dags att köpa ny dator eftersom min gamla är snart 6 år. Skulle dock vilja ha lite råd eftersom jag känner att jag inte riktigt har full koll på marknaden idag. Har dock byggt ihop en burk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/915648/2011-09-26
Kom gärna med åsikter. Budget är satt till ca 15000 och jag vill ju gärna ha ut så mkt som möjligt för de pengarna. Datorn ska främst används till spel och som mediedator. Kolla gärna så att jag inte glömt något heller.

Permalänk

Om du vill ha mycket för pengarna så ska du inte köpa ett gtx580
http://www.inet.se/kundvagn/visa/915738/2011-09-26

Permalänk
Medlem

bygg ihop datorn själv så kan du lära dig nått också. Dessutom är de skitkul att bygga ihop sin dator. Och sist men inte minst, du kan lägga dom 800kr på något annat kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Om du vill ha mycket för pengarna så ska du inte köpa ett gtx580
http://www.inet.se/kundvagn/visa/915738/2011-09-26

Ok. Trodde att det var gtx 580 som gällde. Men vad tyckte ni annars om bygget? Håller alla med om att byta ut gtx580?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Ingen som har någon åsikt om hur man skulle kunna göra paketet mer prisvärt eller är det bra som det är? Kommer nätagget att räcka tex?

Permalänk
Medlem

Har inget som helst att klaga på egentligen, det kommer fungera fint ihop, och prisvärt.

Dock hade jag inte köpt 2 st 570, utan bara 1, och isf uppgraderat till ett bättre singelkort om något halvår/år när nya generationen kommer eller ett bättre singelkort nu. (förutsatt att du inte spelar i väldigt höga upplösningar)

Men onekligen kommer 2st 570 fungera fin fint.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Har inget som helst att klaga på egentligen, det kommer fungera fint ihop, och prisvärt.

Dock hade jag inte köpt 2 st 570, utan bara 1, och isf uppgraderat till ett bättre singelkort om något halvår/år när nya generationen kommer eller ett bättre singelkort nu. (förutsatt att du inte spelar i väldigt höga upplösningar)

Men onekligen kommer 2st 570 fungera fin fint.

Jag sitter på ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604079#extra just nu. Hur tror ni att det skulle kunna klara av att köra tex bf3? Så stora frågan är nu: Behålla det gamla, köpa två st570, köpa 1st 570 eller ett bättre singelkort (kom gärna med förslag om vilket kort)?

Permalänk
Medlem

om ditt gamla moderkort stödjer SLI så kan du ju fundera på ett till 460 om du vill köra SLI dvs.

Det beror lite på vad du är ute efter, kommer 2st 460 klara bf3 ? ja, kommer 1st 570 klara bf3? ja, kommer 2st 570 klara bf3? ja....

Förse oss med lite mer information, vilken upplösning spelar du i, hur ser resten av datorn du har nu ut, vad är ditt mål med datorn, ska du maxxa spelet för sakensskull, eller räcker det att köra på high inställningar och det flyter bra ?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

om ditt gamla moderkort stödjer SLI så kan du ju fundera på ett till 460 om du vill köra SLI dvs.

Det beror lite på vad du är ute efter, kommer 2st 460 klara bf3 ? ja, kommer 1st 570 klara bf3? ja, kommer 2st 570 klara bf3? ja....

Förse oss med lite mer information, vilken upplösning spelar du i, hur ser resten av datorn du har nu ut, vad är ditt mål med datorn, ska du maxxa spelet för sakensskull, eller räcker det att köra på high inställningar och det flyter bra ?

Brukar köra denhögsta upplösningen som det går. Är inte riktigt säker på vad det är dock (sitter på jobbet just nu). Kanske 1920*1200 eller något. Min gamla dator ska jag ju inte behålla utan köpa allt nytt (se inet länken ovan). Sen så vill jag ju ha så bra grafik som möjligt utan att tappa något i flytet (och så att inte plånboken gråter för mycket). Men kan jag köra något billigare alternativ i dagsläget som klarar av att köra bf3 bra så kan man ju alltid köpa bättre i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Jag sitter på ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604079#extra just nu. Hur tror ni att det skulle kunna klara av att köra tex bf3? Så stora frågan är nu: Behålla det gamla, köpa två st570, köpa 1st 570 eller ett bättre singelkort (kom gärna med förslag om vilket kort)?

Du lär nog inte kunna maxxa BF3 på det gamla. Du kan annars överväga 2st GTX 560 TI. Ger mer prestanda för pengarna.
Annars så räcker ett singel GTX 570.

Kanske överväga att ta ett moderkort med Z68 chipset istället. Kostar bara nån hundring extra. Men har lite smarta functioner, som att kunna använda en del av SSDn som cache för hårddisken. Eller kunna använda interna grafikkretsen när prestandan inte behövs (t.ex vid surfning). Sparar ström och minskar slitage på grafikkortet.

http://www.inet.se/artikel/1901989/asus-p8z68-v

Eller Pro modellen. Har mest bara lite extra portar.
http://www.inet.se/artikel/1901988/asus-p8z68-v-pro
Behöver du inte extra portarna så duger den vanliga modellen hur bra som helst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du lär nog inte kunna maxxa BF3 på det gamla. Du kan annars överväga 2st GTX 560 TI. Ger mer prestanda för pengarna.
Annars så räcker ett singel GTX 570.

Kanske överväga att ta ett moderkort med Z68 chipset istället. Kostar bara nån hundring extra. Men har lite smarta functioner, som att kunna använda en del av SSDn som cache för hårddisken. Eller kunna använda interna grafikkretsen när prestandan inte behövs (t.ex vid surfning). Sparar ström och minskar slitage på grafikkortet.

http://www.inet.se/artikel/1901989/asus-p8z68-v

Eller Pro modellen. Har mest bara lite extra portar.
http://www.inet.se/artikel/1901988/asus-p8z68-v-pro
Behöver du inte extra portarna så duger den vanliga modellen hur bra som helst.

Funkar det moderkortet bra om man tex ska ge sig på att klocka? Har aldrig gjort det innan så behöver något som är enkelt isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Funkar det moderkortet bra om man tex ska ge sig på att klocka? Har aldrig gjort det innan så behöver något som är enkelt isåfall.

Inga problem att klocka på dom moderkorten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om nätagget då? Ska jag köpa något värre eller duger detta jag har? Och vad säger ni om grafikkorten? Ska jag köpa ett 580 med en gång för att om en liten tid framöver köpa mig ett till? Eller hur hade ni gjort? Och den ssd-disken jag valt fungerar bra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Vad säger ni om nätagget då? Ska jag köpa något värre eller duger detta jag har? Och vad säger ni om grafikkorten? Ska jag köpa ett 580 med en gång för att om en liten tid framöver köpa mig ett till? Eller hur hade ni gjort? Och den ssd-disken jag valt fungerar bra eller?

750W räcker för dubbla GTX 570 eller 6970. Plus överklockning

Jag hade inte köpt ett GTX 580.. för dyrt, och för liten prestanda ökning..
Kostar 50% mer än GTX 570 och 6970.. och ger bara en ynklig 10-15% prestanda ökning.

Dubbla GTX 560 TI eller 6950. Kostar mindre än ett GTX 580. Men presterar ca 40-60% bättre

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

750W räcker för dubbla GTX 570 eller 6970. Plus överklockning

Jag hade inte köpt ett GTX 580.. för dyrt, och för liten prestanda ökning..
Kostar 50% mer än GTX 570 och 6970.. och ger bara en ynklig 10-15% prestanda ökning.

Dubbla GTX 560 TI eller 6950. Kostar mindre än ett GTX 580. Men presterar ca 40-60% bättre

Kollat lite på dubbla http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t... och det ser intressant ut. Någon som har kortet och kan rekommendera det?

Permalänk
Medlem

gtx 580 SLI all the way! Visst, 2 gtx 560 TI är bättre än 1 gtx 580, men längre kommer du inte, skaffar du ett till gtx 580 i framtiden så kommer det mosa de andra korten, om det inte släpps en ny serie av kort.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av Nirr1:

gtx 580 SLI all the way! Visst, 2 gtx 560 TI är bättre än 1 gtx 580, men längre kommer du inte, skaffar du ett till gtx 580 i framtiden så kommer det mosa de andra korten, om det inte släpps en ny serie av kort.

"om det inte släpps en ny serie av kort."
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piriripak:

"om det inte släpps en ny serie av kort."
...

Ja? snabbste grafikkortet i världen, tills det släpps nya... ;I

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piriripak:

"om det inte släpps en ny serie av kort."
...

Det är exakt det som kommer hända (been there done that) och du kommer inte alls att köpa ett nytt 580 utan en helt ny setup. Kör på cf 560 sli eller 6950 och få mer prestanda för samma peng. och njut tills du behöver en ny dator.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Kollat lite på dubbla http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t... och det ser intressant ut. Någon som har kortet och kan rekommendera det?

Jag har precis det kortet fast inte OC modellen, och jag kan absolut rekommendera det Har haft det i några månader, och har inte haft några som helst problem med det Kan köra de flesta spel på ganska höra specs (Har dock en gammal Intel E8400 till processor, så kan kanske inte uttala mig om hur bra spelen hade flutit på med en modern processor), så jag tror du skulle bli nöjd. Att köra SLI med två stycken är nog något av det mest prisvärda du kan köra i dagsläget om du frågar mig

EDIT: Skrev fel, har exakt det kortet, alltså OC modellen.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Jag skulle nöjt mig med ett GTX570, skulle det mot förmodan kännas klent när du har lirat ett tag och fått en känsla för vad kortet klarar av, så kan du ju köpa ett till (så slipper du lägga mer än vad du behöver på burken med en gång). Skulle ett single GTX570 kännas fullt tillräckligt, så kan du ju så småningom välja om du vill köpa ett begagnat GTX570 och köra SLI om något år eller två, eller så satsar du på ett nytt singlekort (det kommer ju vid det laget finnas mycket bättre singlekort).

Personligen har jag kört på den modellen och har bara en gång valt SLI-alternativet, då det känts roligare med ett nytt bättre kort med stöd för nya tekniker. Dessutom slipper man strul med dåligt stöd för dubbla kort när nya spel släpps (brukar ju ta ett tag innan spelen patchas och drivrutiner uppdateras så att dubbla kort funkar bra) och burken blir tystare och energisnålare med ett singlekort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vet någon hur stor skillnad det är mellan att köra 560 SLI mot 570 SLI? Tror ni att BF3 skulle kunna köras bra med bara ett 570?

Permalänk
Medlem

mani13, nu tycker jag du läser vad vi skrivit, faktiskt :).

ja ett 570 kommer klara bf3 bra, hur bra vet vi inte än, men runt high inställningar i 1080p som verkar vara det du spelar i.

Vill du mecka med SLI så är 2st 560ti prisvärda, annars tar du ett singel 570.. det är mitt slutgiltiga råd för dig.

Z68 moderkort kan du slänga på också som nämts innan, det funkar att klocka med alla moderkort, speciellt med 2500k då du bara ökar multipliern. Så ta ett Z68 om du vill ha nyaste tekniken helt enkelt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

mani13, nu tycker jag du läser vad vi skrivit, faktiskt :).

ja ett 570 kommer klara bf3 bra, hur bra vet vi inte än, men runt high inställningar i 1080p som verkar vara det du spelar i.

Vill du mecka med SLI så är 2st 560ti prisvärda, annars tar du ett singel 570.. det är mitt slutgiltiga råd för dig.

Z68 moderkort kan du slänga på också som nämts innan, det funkar att klocka med alla moderkort, speciellt med 2500k då du bara ökar multipliern. Så ta ett Z68 om du vill ha nyaste tekniken helt enkelt.

Är det mycket problem med att köra SLI?

Permalänk
Medlem

Det är lite mer meckigt, mer värme, drar mer ström, ibland dåligt med drivutinsstöd i spel, profiler, ojämn prestanda (pga av drivrutiner och profiler etc), microstuttering.

Generellt så slipper du mkt av problemen med ett singelkort, men SLI i rätt förhållande och framförallt i benchmarks presterar bra överlag. Jag rekommenderar dock aldrig SLI iaf inte än, men andra gör det, och de har antagligen haft bättre upplevelser med det än vad jag har haft.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Det är lite mer meckigt, mer värme, drar mer ström, ibland dåligt med drivutinsstöd i spel, profiler, ojämn prestanda (pga av drivrutiner och profiler etc), microstuttering.

Generellt så slipper du mkt av problemen med ett singelkort, men SLI i rätt förhållande och framförallt i benchmarks presterar bra överlag. Jag rekommenderar dock aldrig SLI iaf inte än, men andra gör det, och de har antagligen haft bättre upplevelser med det än vad jag har haft.

Ok. Kanske får bli ett singel 570 då. Något speciellt 570 kort som rekommenderas?

Permalänk
Skrivet av IgelQott:

Z68 moderkort kan du slänga på också som nämts innan, det funkar att klocka med alla moderkort, speciellt med 2500k då du bara ökar multipliern. Så ta ett Z68 om du vill ha nyaste tekniken helt enkelt.

...med alla P67 och Z68 moderkort (inte H67,Q67,H61 och Q65). Tänkte bara klargöra den lilla detaljen för att undvika missförstånd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Finns vissa överklockade modeller av 570 om du vill ta ett sådant, kostar en slant extra oftast.

Annars om du planerar på att köra SLI i framtiden så hade jag valt ett kort med referenskylaren eller liknande som puttar ut luften ur chassit.

Annars finns det ASUS och MSI som båda har fått bra recensioner på kylaren och vara hyfsat tysta.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Köp bara inte ett kot med referens kylare. Dom låter som fan. Antingen Asus eller gigabytes modeller är bra tysta alternativ.
Asus har lite bättre kompontenter än referens, plus att du kan överklocka väldigt fritt på dom.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro