Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men om man jämför med en dator så kostar väl den ganska mycket. Kanske 10k för att få riktigt bra flyt med höga inställningar på krävande spel. Om man istället har en dator för 3k och 200kr/månad så tar det 35 månader = 3 år innan man slutar tjäna på det. Men efter 3 år så är ju 10k-datorn ganska slö också, medan 3k-datorn håller hur länge som helst. Sen är det ju ett bra försäljningsargument också, man kan betala av lite i taget och sluta när som helst och då inte ha förlorat massa pengar (som man skulle gjort om man köpt 10k dator och tröttnat). Så idén är fantastisk.

Men jag tror att det kommer ta ett par år innan man verkligen kan använda detta (och då har konkurrenter kommit fram med andra lösningar osv), tekniken är antagligen inte redo för detta. internet-lagget kommer väl vara olidligt i början...

Ja det kan jag hålla med om. Men att konsollerna skulle dö ut är ju väldigt liten risk menar jag om Onlive skulle komma

Permalänk

Asså kostnaden för serverparken är nog inte sådär jättestor. Köper man tusen burkar så får man dem ganska billigt och det kostar inte mycket att låna pengar...

Det som är problem är latency, vette fan om dom kan få det att fungera. Samt bandbredd.

Permalänk

Haha nej konsolerna kommer absolut inte dö ut förrän om ett LÅNGT tag. Men idén kommer byggas på och till slut kommer onlive antagligen var riktigt bra (förbättrad internetuppkoppling osv)

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att det är mer troligt att konsollerna dör, istället för persondatorn... I och med att Onlive används till datorn

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
enligt min teori då och det är bara en teori

En konsoll kostar idag 2000-4200 beroende på vilken du köper
PS3 har gratis nätvärk för spelare
Xbox 360 kostar 499 kr per år för GM
Nintendo Wii gratis den med
Onlive. 200 kr i månaden(bara gissning nu på hur mycket det kanske skulle kosta i månaden)

En konsolls livslängd är på 4 år typ
Medelvärdet på konsollerna
Xbox 360 = 2400 kr + 499 *4 = 4396 kr
PS3 = 3900 kr
Wii = 2900 kr
Onlive = 200 *12*4 = 9600 kr
Så i längden så blir väll Online dyrast om min teori stämmer. Men som sagt det är bara en teori

Dock så behöver man väll inte köpa spel till onlive utan om du har ett konto så får du spela alla spel som finns där?

Detta gör att om du köper spel för mer än 1301 kr om året så kommer du gå plus. (9600 (Onlive) - 4396 (Xbox) = 5204, Delar det på 4 så får du 1301 per år.)

Så för Xbox så kan man säga om du köper mer än 2 spel per år så kommer du att tjäna på det?

Edit: Skippa ovanstånde

Citat:

Can I try new games before buying?
Yes. You can play the latest and greatest demos, and even rent games to try them out. OnLive also lets you watch the top players as a way to discover new games and learn a few new tricks.

Nu ställer jag mig frågan skulle detta gå runt för en PC?
Min senaste dator jag köpte kostade mig ~21 000. Skulle säga att den klarar sig i 3 år. Det är 7000 kr per år.

För mig så spelar inte det någon roll om jag lägger dessa pengar på en egen dator eller om jag lägger dessa på ett online konto.

Om online kontot kan prestera det som min dator kan men även bättre alternativt billigare så kan jag mycket väll tänka mig att köra på onlive.

Problemen som jag ser med onlive är dock att 1. klarar bara 720p jag vill ha 1920x1200, 2. Hur hanterar den allt annat som man vill ha dator kraft till? jag multitaskar sjukt mycket och det kräver mycket av min dator. 3. Hur hanterar det fördröjningar som skapas via internet?

Permalänk

Du måste köpa spelen på Onlive. De är inte gratis. det funkar ungefär som steam fast du behöver inte en bra dator för att köra spel som kräver mycket prestanda
eehh jag köper typ 3-7 spel per år. kanske mer.

sen får man räkna med att ett spel kostar idag 650 kr(medelvärde)
Och om man laddar ner det 200 kr mindre( är inte säkert på priset)

Men det jag skrev är vad du betalar för hårdvaran och tjänsterna som de erbjuder. Hur mycket pengar förlorar/tjänar du om du köper Onlive eller liknande

Permalänk

Sen ær den riktiga frågan, hur många skulle vælja det hær alternativet istællet før en prestanda dator.
Som jag sagt innan, inget kul om man kommer hem och vill anvænda datorn så får man leva med att den ær slø før att servern ligger nere eller att det ær underhåll på ditt bredband.

Att låsa sig till att andra fungerar brukar oftast bli struligt i længden :/

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Fick nyss membership activation, men hur sjutton kan jag avsluta registreringen utanför USA?

Permalänk
Medlem

Restriktiva inställningar, låter hemskt. Custom ftw

Permalänk
Medlem

Onlive blir nog något för "casual" spelare då, som sagt, det blir tråkigt utan custom banor t.ex.

Men har inte läst så mycket om Onlive så vet inte om det använder sig av handkontroll eller tangentbord+mus
Jag tycker ändå att det är en j*vligt läcker idé, speciellt om dom lyckas med det över hela världen utan några problem med delay t.ex.

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av cope:

Jag tycker ändå att det är en j*vligt läcker idé, speciellt om dom lyckas med det över hela världen utan några problem med delay t.ex.

Jag också även om jag inte är intresserad av användningen personligen.

Permalänk
Korsordsguru

Det går att göra trial-konto nu. Men de har bara ett enda datacenter i Europa än så länge. Jag pratade nyss med en person som befinner sig i UK och de har tydligen sitt EU-datacenter i Wales, så om någon här befinner sig nära det och sitter på en vettig uppkoppling (>5Mbps) kan ni testa. Hans utlåtande var att de fungerade överraskande bra. Problemet för oss är att applikationen man kör kontrollerar latensen mot närmaste datacenter och om den är för hög så får man inte starta den, av uppenbara skäl.

2009 kunde man läsa detta "Perlman plans to take Onlive to Britain and the rest of Europe after getting it established in the US over the coming year.".

Frågan är om något annat företag kommer hinna att lansera innan OnLive i Sverige/Europa.

Två screenshots på bildkvalitén:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade precis lite Onlive här hemma... Jag var förvånad att det fungerar över huvud taget!

Inputlaggen gjorde det ospelbart dock, men då kör jag över Wifi och så vitt jag vet har de inga servrar i Sverige än (närmaste ligger i England?) så man kan väl egentligen inte förvänta sig att kunna använda det på riktigt här än så länge.

Testade lite Assassins Creed 2 och grafiken var lite suddig men ändå helt ok.

Kommer det servrar i Sverige och priserna sänks så lär detta bli en hit tror jag!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Sötast

Jag råkade höra ordet OnLive på ett annat forum idag tänkte ja juste, den dära idén för 5 år sen (eller hur länge sen det var)

Tittade deras webbplats och blev helt paff över att det faktiskt finns idag, som en tjänst och som kommande *mikrokonsoll* för tvn.

Fan vad häftigt ändå

Provade något skateboardspel i ett par minuter och det fungerade ju hjälpligt med tanke på avstånder till servrarna, men fan vad coolt ändå

Permalänk
Medlem

Testade detta här hemma, sög riktigt mycket, bara massa fps lagg och skit, kanske för att det är USA beta?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Jag testade nu nyss på min macbook pro, FEAR 2 och Darksiders. Sitter på wifi med en kass router och torrent igång samtidigt. Fungerade helt okej. Visst det var en del lagg men överlag okej. Ge det lite tid och detta kommer att vara ett alternativ till att köpa en ny dyr dator, det är vad jag tror iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Rätt hyffsat trots allt! Spelade bara world of Goo Och Batman vilket inte kräver de snabbaste responstiderna och det fungerade över förväntan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hur fick ni det att funka? Jag får bara "high latency" error när jag ska logga in... eller finns det någon europeisk beta klient man ska ladda ner?

Annars är jag med i betan för www.gaikai.com

Där kör man spelen direkt i webläsaren..

Körde Mass Effect 2 på full grafik rakt i webläsaren på min Macbook Pro 13" utan lagg.
Får mig att tänka till om jag ska köpa en speldator eller ej

Edit: Får det att funka ibland, när jag väl får det funka så funkar det perfekt med, inget lagg eller något.
Hur gör man om man vill köpa ett spel? Går ju bara regga att ens kreditkort kommer från usa eller canada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cajjo:

Hur fick ni det att funka? Jag får bara "high latency" error när jag ska logga in... eller finns det någon europeisk beta klient man ska ladda ner?

Annars är jag med i betan för www.gaikai.com

Där kör man spelen direkt i webläsaren..

Körde Mass Effect 2 på full grafik rakt i webläsaren på min Macbook Pro 13" utan lagg.
Får mig att tänka till om jag ska köpa en speldator eller ej

Edit: Får det att funka ibland, när jag väl får det funka så funkar det perfekt med, inget lagg eller något.
Hur gör man om man vill köpa ett spel? Går ju bara regga att ens kreditkort kommer från usa eller canada.

Funkar Gaikai riktigt bra eller? Jag försöker komma in i den betan :p. Testat Onlive och jag får lite lagg men det blir helt klart spelbart, både via wifi och trådat. Riktigt häftigt faktiskt, detta är framtiden. Väntar på att Onlive ska få klart sin ipadklient :p.

Testade ä

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

http://www.onlive.com/#1

Onlive verkar ha kommit igång nu, någon som har provat det?

För övrigt är det ju ett sjukt intressant koncept, något sånt här kan nog t.o.m. locka till sig nuv. 'pirater'.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Funderar på att skapa en ny tråd om detta.

Onlive är ju uppe ffs :D.

Alla kan testa helt gratis utan att köpa den s.k micro konsolen. Jag testade nyss att spela lite Fear 3 med min xbox 360 handkontroll.
Fungerar helt utmärkt.

Denna tjänst är kickass!
http://www.onlive.com/#1

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Flyter ju på skitbra har följt onlive sen det först utannonserades, men har inte testat det förrän nu. För mig var det mer eller mindre laggfritt, både bild och input - var ungefär som att spela lokalt. Klockren ide, kommer bli riktigt stort, inte minst när det lanseras fullt ut till mobila enheter och telefoner!

Ska väl tillägga att jag har 100/100-lina.

Edit: Testade nu Onlive Viewer för android på min telefon, flyter lika fint där

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Flyter ju på skitbra har följt onlive sen det först utannonserades, men har inte testat det förrän nu. För mig var det mer eller mindre laggfritt, både bild och input - var ungefär som att spela lokalt. Klockren ide, kommer bli riktigt stort, inte minst när det lanseras fullt ut till mobila enheter och telefoner!

Ska väl tillägga att jag har 100/100-lina.

Edit: Testade nu Onlive Viewer för android på min telefon, flyter lika fint där

Ska dessutom bli ännu mindre fördröjning med mikrokonsolen. Trots att den knappt är märkbar utan den.
Kommer definitivt gå över till detta när spelutbudet blir större.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nu när det lanseras i UK, kan man koppla upp sig där mån tro?
Sist ja körde var det uppkopplat mot West Coast tror jag?

Permalänk
Medlem

Någon som har testat Gaikai.com? För mig fungerar det inte. Vet inte om det är för att jag använder en usel netbook och uppkoppling eller om det inte har kommit till Sverige än.

Gaikai är typ samma grej som Onlive men med Gaikai ska det tydligen vara möjligt att spela till exempel Crysis 2 direkt från webbläsaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har testat Gaikai, fint å testa demos så tycker jag.
100% connection brukar det vara för mig och enligt server kartan så ska det finnas i Sverige, känner dock av eftersläpningar...

Permalänk

Förlåt men jag måste fråga för kommentarerna är inte helt bekräftande än... Finns det Onlive servrar placerade i Sverige nu, och inte bara i USA?

Permalänk
Medlem

Enligt vad det har skrivits på Onlive bloggen så har de testat Skandinavien, så kanske finns det nån gemensam server för oss? Är ju dock inte till för allmänheten ännu. Det har ju precis lanserats i UK nu och är på gång med att lanseras i Bulgarien genom ett samarbete med nån stor bredbandsleverantör där.

Permalänk
Skrivet av ade182:

Enligt vad det har skrivits på Onlive bloggen så har de testat Skandinavien, så kanske finns det nån gemensam server för oss? Är ju dock inte till för allmänheten ännu. Det har ju precis lanserats i UK nu och är på gång med att lanseras i Bulgarien genom ett samarbete med nån stor bredbandsleverantör där.

Om det har lanserats i UK så är ju bara det bra. När jag testade Onlive så fanns det endast servrar i USA, och då gick det dugligt att spela (60fps, dock bara SD-kvalité). Då måste det ju fungerar mycket bra redan nu. Onlive gör stora framsteg och kommer nog fortsätta med det framöver.

Permalänk

Synd att 720p är så lite bara

Haha ser att jag postat i denna tråden under namnet "Nilsie", oj det var längesen denna tråden skapades