Permalänk
Medlem

Datorn fryser i spel

Hejsan!

Köpte en ny dator för nån dag sedan och när jag nu spelar så fryser den sig efter cirka en timmes spelande.

Frysningar: Allt som tiden stannat, sedan blir ljudet som ett enda utdraget ljud. Mitt tangentbord slutar även lysa då.. Dessutom kan man inte göra något alls det är bara starta om. Just nu har jag bara testat League Of Legends och Crysis 2 och i båda uppkommer dessa frysningar.

Mina specs:

GTX 560 Ti (frysningarna uppkommer med och utan SLI / tempraturerna är också under kontroll. )
Corsair AX850W
Asus P8P67 B3 Pro
i5 2500K (inte överklockad)

EDIT 1: Ska testa senaste beta drivrutinerna och se om det fryser.

EDIT 2: Även beta drivrutinerna gör så att skiten fryser. Ska testa uppdatera BIOS och sedan ominstallera Windows.. (gud hjälpe mig..)

EDIT 3: Har nu ominstallerat Windows (blev frysning igen med samma kort, med och utan SLI). Har nu tagit ut det översta kortet och satt in det som satt i botten ensamt i topp nu. Körde precis TRE Fur mark rundor (720p Preset, 1080p Preset, Benchmark, alla efter varandra). Inga frysningar alls. Ska testa detta kort ensamt i spel nu, om det funkar så är mitt andra kort förmodligen trasigt (ska dock stressa det i Fur mark också, sedan om det går bra kör jag Fur Mark i SLI). Återkommer nog imorn med resultat.

EDIT 4: Körde precis Intel Burn Test och på High läget så fryser datorn, exakt samma typ av frysningar också. Jag undrar om det kan vara ett ram sticka som är defekt, eller liknande.. :-/

EDIT 5: Okej. Nu funkar datorn i spel! Har spelat ett par matcher i Crysis 2 och LoL, inga problem. Spelar på en ny skärm och det verkar vara det som gjorde frysningarna. Tror jag...

EDIT 6: Efter att jag kopplat in SLI så hängde den sig i spel igen. Sedan tog jag ur ett kort och den hängde sig. Även i Windows, vilket den aldrig gjort förr.. Är det verkligen ingen som vet något om detta?

Tack på förhand!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Ladda ned ett program som heter DPC-latency checker.
Du ska inte ha några spikar i detta program. Hade problem med detta med men i mitt fall frös allt å gav ett högst irriterande ljud i några sekunder. Sitter man å lirar eller kollar på nån rulle kan detta bli en riktigt hemsk väckar klocka..
Jag uppdaterade bios samt ominstallerade datorn så var det borta.
Någon konflikt med något i datorn var det en på ett forum som sa. Får se om det finns någon annan här på forumet upplysa mer vad det kan vara.

Visa signatur

i7 875K (4.0 Ghz). Corsair H-70 med Akasa Viper. Asus maximus formula III. Dominator GT 2133mhz.
Intel G2 160GB SSD + 1 TB 7200 rpm. Asus GTX 780. Samsung syncmaster 24.
Logitech G19. Logitech G602. Logitech G930. Logitech 2.1 THX + en mediacenter med en rå FX 8350!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pat580GTX:

Ladda ned ett program som heter DPC-latency checker.
Du ska inte ha några spikar i detta program. Hade problem med detta med men i mitt fall frös allt å gav ett högst irriterande ljud i några sekunder. Sitter man å lirar eller kollar på nån rulle kan detta bli en riktigt hemsk väckar klocka..
Jag uppdaterade bios samt ominstallerade datorn så var det borta.
Någon konflikt med något i datorn var det en på ett forum som sa. Får se om det finns någon annan här på forumet upplysa mer vad det kan vara.

Jag laddade ner programmet och får inga enorma spikes. Utan rätt små (gula). Annars går allt under det gröna. Kan vara värt att nämna att frysningarna bara sker i spel och aldrig i windows. Ska testa att uppdatera BIOS och se om det är kvar.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄