Permalänk
Medlem

Nu är det som jag förstår det telia som vill ha pengar av bredband2 för att teliakunder hämtar mycket filer hos bredband2 kunder.

Jag ser inte riktigt logiken i det.

Vill du hämta massa mjölk hos din ica-handlare så är det väl du som ska betala för det, inte ica-handlaren?

Permalänk
Medlem

Att man inte har råd att routa sin trafik beror väl på att man tar för lite betalt, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Nu är det som jag förstår det telia som vill ha pengar av bredband2 för att teliakunder hämtar mycket filer hos bredband2 kunder.

Jag ser inte riktigt logiken i det.

Vill du hämta massa mjölk hos din ica-handlare så är det väl du som ska betala för det, inte ica-handlaren?

Det är väl här skon kämmer, din logik utgår från felaktiga antagande. Din allegori saknar dessutom all relevans eftersom den inte återspeglar bandbreddsdistributionens hela process och omfattning.

Bredband2 har själv valt att prioriterat bandbredd för vissa protokoll framför bl.a. FTP på ett för vissa ogynnsamt sätt för att kunna leverera bandbredd med så hög avkastning som möjligt.

Telia investerade 600 miljoner kronor (av tot. 12 miljarder) i den nya atlantkabeln. Är det konstigt om Telia vill att alla som nyttjar den äver är med och betalar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hur påverkar atlantkabeln trafiken inom Sverige?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det är väl här skon kämmer, din logik utgår från felaktiga antagande. Din allegori saknar dessutom all relevans eftersom den inte återspeglar bandbreddsdistributionens hela process och omfattning.

Bredband2 har själv valt att prioriterat bandbredd för vissa protokoll framför bl.a. FTP på ett för vissa ogynnsamt sätt för att kunna leverera bandbredd med så hög avkastning som möjligt.

Telia investerade 600 miljoner kronor (av tot. 12 miljarder) i den nya atlantkabeln. Är det konstigt om Telia vill att alla som nyttjar den äver är med och betalar?

Hehe bra sagt,man får vad man betalar för verkar gälla ännu mer när det gäller feta anslutningar:)
Är man snål får man lida även om man betalar snålpengar för sin fina på pappret 100/100 lina:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

Jag sitter på andra sidan motför de som skrivit här förut. Ni andra verkar ha varit folk med Telialinor som har toklåg hastighet när de tankar från Bredband2 linor. Jag sitter i den andra båten, jag har Bredband2 och vill ladda upp filer mot en Teliaserver och det går sjuhelvettes segt. 50kb/s(!) just nu. I andra riktningen går det i 5-6Mb/s.

Jag bytte ISP till Bredband2 för ca 55 minuter sedan, nu skall jag byta ISP igen... trevligt Bredband2.. eller inte.. orkar inte ens felanmäla då detta troligtvis är en medveten policy hos Bredband2.

Permalänk
Medlem

Som sagt, billigast är inte alltid bäst. Telia är en av de bästa Internetleverantörerna i hela Europa. Inte billigast, men med ordentlig infrastruktur som många andra leverantörer saknar.

Att Bredband2, Bahnhof med flera är billiga är just därför, de snyltar på andra och vill inte gärna betala för sig.

Som en nämnde tidigare i tråden; Jag nöjer mig hellre med 10/10Mbits just bara för att kunna få 10/10Mbits i alla möjliga fall.

Dedikerade 100/100 mbits-uppkopplingar går oftast på flera tusentals kronor i månaden.

Permalänk
Medlem

10:08:52 Din handläggare Christian har kommit in i chatten
10:08:52 Christian Välkommen, jag heter Christian, vad kan jag hjälpa till med?
10:09:01 Jag har väldigt dålig peering till bb2 kommer detta lösas inom kort?

10:11:38 Christian Jag håller på att kolla upp detta, ett ögonblick.

10:12:59 detta problem har jag haft länge och andra som har så de var därför jag frågade

10:15:07 Christian I nuläget verkar det inte finnas planer på att åtgärda detta men om många kunder hör av sig om det så är det inte omöjligt att det förändras. Vi skall tydligen ha haft samma problem med Bahnhof tidigare men detta är nu löst. Så det kan komma att öppna upp nätet för mer hastighet. Men det finns som sagt inga aktiva planer på detta just nu.

Permalänk
Medlem

Kom igen Telia/Bredband2! Ändra det här nu -.-.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Kom igen Telia! Ändra det här nu -.-.

Tror nog snarare på att det är Bredband2's fel än Telia's.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Tror nog snarare på att det är Bredband2's fel än Telia's.

Möjligt :/

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

inte så svårt, kör en tracert xxx.xxx.xxx.xxx se hur trafik går å vars du får drop/flaskhals, kör sen "ping xxx.xxx.xxx.xxx -n xxx >logg.txt" ta en lång kaffepaus, dra snabb check å se om latens ändras nämnvärt, rimlig latens är allt under 50ms, mellan du å gateway ska de vara max <10ms

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
inte så svårt, kör en tracert xxx.xxx.xxx.xxx se hur trafik går å vars du får drop/flaskhals, kör sen "ping xxx.xxx.xxx.xxx -n xxx >logg.txt" ta en lång kaffepaus, dra snabb check å se om latens ändras nämnvärt, rimlig latens är allt under 50ms, mellan du å gateway ska de vara max <10ms

Det är väl inga direkta problem med latency.. dock shaping i det här fallet.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det är väl här skon kämmer, din logik utgår från felaktiga antagande. Din allegori saknar dessutom all relevans eftersom den inte återspeglar bandbreddsdistributionens hela process och omfattning.

Bredband2 har själv valt att prioriterat bandbredd för vissa protokoll framför bl.a. FTP på ett för vissa ogynnsamt sätt för att kunna leverera bandbredd med så hög avkastning som möjligt.

Telia investerade 600 miljoner kronor (av tot. 12 miljarder) i den nya atlantkabeln. Är det konstigt om Telia vill att alla som nyttjar den äver är med och betalar?

Jag har betalat 25-30000 kronor i abonnemangsavgift till Teliaverket sen jag skaffade telefon utöver trafikavgifter. Telias bättre backbone beror på att de har kunnat roffa järnet via sin monopolställning, inte på att de skulle ha bättre produkter än konkurrenterna.

Som jag ser saken har Bredband2 ett åtråvärt nätverk fyllt med god data medans Telia har en massa leechers. Bollen ligger således hos Telia och inte hos Bredband2.

Permalänk
Medlem

Sök efter information om problemet Telia<->Bahnhof hade så får ni veta vad problemet är.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det iaf som om någon av dom öppnat lädret.. fullt flås åt båda hållen!!

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Jag sitter på andra sidan motför de som skrivit här förut. Ni andra verkar ha varit folk med Telialinor som har toklåg hastighet när de tankar från Bredband2 linor. Jag sitter i den andra båten, jag har Bredband2 och vill ladda upp filer mot en Teliaserver och det går sjuhelvettes segt. 50kb/s(!) just nu. I andra riktningen går det i 5-6Mb/s.

Jag bytte ISP till Bredband2 för ca 55 minuter sedan, nu skall jag byta ISP igen... trevligt Bredband2.. eller inte.. orkar inte ens felanmäla då detta troligtvis är en medveten policy hos Bredband2.

Sitter du verkligen i en annan båt?

Du har bredband2 och vill ladda UPP mot telia.

Bredband2 -> Telia

TS har Telia och vill ladda NED från BB2.

Telia <- Bredband2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Sitter du verkligen i en annan båt?

Du har bredband2 och vill ladda UPP mot telia.

Bredband2 -> Telia

TS har Telia och vill ladda NED från BB2.

Telia <- Bredband2

Det där är ju definition fråga
Telia abonenter som ska till en hamn sitter ju i en hamn medans de andra som ska till telia sitter i en annan eller hur? men det har ju inget med topic att göra.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
Nu verkar det iaf som om någon av dom öppnat lädret.. fullt flås åt båda hållen!!

Verkar vara skit här fortfarande, så jag antar att det inte är löst..

EDIT: BB2 verkar inte vara en enda ISPn som det funkar dåligt emot -,-.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av CloX:

Sitter du verkligen i en annan båt?

Du har bredband2 och vill ladda UPP mot telia.

Bredband2 -> Telia

TS har Telia och vill ladda NED från BB2.

Telia <- Bredband2

I båda fallen skall trafik gå från Bredband2s nät till Telias nät = Bredband2 som sköter/pyntar för trafiken.

Permalänk
Snusfri

Verkar tydligen vara löst nu då jag idag laddade ner från B2 med min 100/100 Telia-lina i ~6mb/s, stor skillnad mot tidigare 20kb/s

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Verkar tydligen vara löst nu då jag idag laddade ner från B2 med min 100/100 Telia-lina i ~6mb/s, stor skillnad mot tidigare 20kb/s

Vissa BB2 funkar det bättre från.. men det är inte många.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

jag tror det kan bero på i vilka stadsnät bb2 leverear i då vissa går bra och vissa inte , men bara en tanke.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Men det gäller bara vissa spel/servrar. Fick nyss en Starcraft 2 Beta key och det går ju inte att lira för att det laggar så mycket. Jag fick tips om att pinga eu.battle.net, det visar sig att jag har 90% packet loss till den servern. Samma sak till World of Warcraft's "Arena Tournament/Arena Pass" där det laggar så det är helt ospelbart.

Funderar på att byta till Bahnhof eftersom jag vill ha 100/100 fortfarande, någon som vet fall det Bahnhof har samma problem eller fall det flyter på?

Permalänk

Försökte ta emot filer via ftp från en BB2 user nu med 100/100 och det är begränsat till 50-200 KiB/s fortfarande.

Har Telias Fiberlan.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmaren:

Försökte ta emot filer via ftp från en BB2 user nu med 100/100 och det är begränsat till 50-200 KiB/s fortfarande.

Har Telias Fiberlan.

Samma här, blir så jävla förbannad.

EDIT: Samma med Bahnhof fast där är det 10-13Mbit.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ingen som har några uppdateringar kring detta eller liknande?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Hittade en ganska fin länk på hur peering/transit fungerar om någon är intresserad.

http://arstechnica.com/old/content/2008/09/peering-and-transi...

Permalänk
Medlem

Någon som märker av löjligt låg hastighet(<1kB/s) från Bredband2 idag?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Telai vill bara ha betalt för sin brandbredd precis som alla andra. Är man naiv och har åkt räkmacka genom hela livet kanske man inte förstår att saker och ting kostar. Ska Telia ha bärighet i sin verksamhet måste man också tjäna pengar. Det kallas marknadsekonomi.

Haha, kom inte och säg att Telia inte gör pengar. Tvärt om får de allt som oftast betalt två gånger för sin bandbredd då man dels får betala för den form av transit trafik eller paid peering plus att det på många sträckor bara finns Telia/skanova som leverantör av svartfiber/våglängder.

Sedan har jag inte mycket till övers för Bredband2, något snålare får man verkligen leta efter. Hyr ett vlan av dom på ett ställe i Stockholm som drabbats av både timslånga avbrott och packet loss flera gånger i månaden. Nu senast skiten gick ner blev man varse om att de hade ställt en av sina routrar i en datorhall som saknade både UPS och Diesel backup.

Vilka jävla tomtar.