windows 7 (x64) random fryser. ntoskrnl.exe, 0x00000124

Permalänk
Medlem

windows 7 (x64) random fryser. ntoskrnl.exe, 0x00000124

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate (x64) Build 7601 (SP1), senaste windows update.
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 810 Processor @2600Mhz (stock)
Processorkylare: stock
Moderkort: ASUS M4N78 PRO (senaste drivrutinerna på allt)
Minne: 2x corsair CM2X2048-6400C5
Grafikkort: PCI-E nVIDIA GeForce GTX 560 Ti (GF114-400)
Hårddisk: WESTERN DIGITAL 1TB, WDC WD1001FALS-00J7B1
Nätaggregat: CoolerMaster 500W
Övrig kylning: 1x120mm insug HDD fram, 1x120mm bak
Övriga komponenter: Optiarc DVD RW AD-7200S
Temperaturer: CPU 36 idle 50 load. GPU 42 idle, 55-60 load.

PROBLEMET:
minidumpinfo:
bug check code: 0x00000124
parameter 1: 00000000`00000000
parameter 2: fffffa80`037428f8
parameter 3 & 4: 00000000`00000000
Caused By Driver: ntoskrnl.exe
Caused By Address: ntoskrnl.exe+4b16cc
File Version: 6.1.7601.17640 (win7sp1_gdr.110622-1506)
Crash address: ntoskrnl.exe+4b16cc

SYMPTOM:
har börjat få helt random frysningar efter byte av grafikkort och en ren installation av windows.
datorn fryser till och ingen bluescreen visas, dock står det när jag manuellt restartar datorn, att datorn återställts efter bluescreen.
frysningarna började komma 5 dagar efter ny installation av windows och grafikkortsbyte. flyttade datorn på lan och efter det började problemet komma några gånger per dag. (problemet fanns alltså inte när jag hade datorn hemma) problemet kommer inte medans jag spelar eller kör något program i datorn, utan när man kikar runt på internetsidor eller bara "lodar" runt på datorn. den enda skillnaden på mjukvaru/hårdvaru mässigt i datorn är uppdatering av grafikkorts drivrutin (använt driver-sweeper) och byte av antivirus (från nod32 till avast) har även satt tangentbord och mus direkt i datorn´s USB istället för USB hubben jag brukar ha dem i annars. märkte även att tangentbordet började flippa alldeles innan den låste sig en gång, har ett saitek eclipse 2 så min bakgrundsbelysning började tokblinka flera gånger och sedan låste sig systemet.

ÅTGÄRDAT:
nyaste drivrutiner
windows update
dragit lös alla kablar och satt i dom igen (usb,sata,nätagg osv)

Permalänk
Medlem
Permalänk

Pressa datorn, ORTHOS, furmark, unigine heave. Testa med att endast använda ett ramminne. Har varit med om liknande problem, löste sig efter att jag hållit på så ett tag.

Har du överklockat?

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem, med frysningar, ingen BSOD. Jag hade garanti kvar på moderkort och processor så jag skickade in dem med minnen och så hittade de felet. Visade sig vara min processor som inte funkade. Min memtest 86+ klarade sig dock inte igenom ett fullt test med 4 minnesmoduler i slottarna. Jag trodde det var moderkortet det var fel på. Körde jag med 2 minnen i dualchannell funkade det.

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustafThomsson:

Pressa datorn, ORTHOS, furmark, unigine heave. Testa med att endast använda ett ramminne. Har varit med om liknande problem, löste sig efter att jag hållit på så ett tag.

Har du överklockat?

skall testas.
datorn är inte överklockad.
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azerpmi:

Hade ett liknande problem, med frysningar, ingen BSOD. Jag hade garanti kvar på moderkort och processor så jag skickade in dem med minnen och så hittade de felet. Visade sig vara min processor som inte funkade. Min memtest 86+ klarade sig dock inte igenom ett fullt test med 4 minnesmoduler i slottarna. Jag trodde det var moderkortet det var fel på. Körde jag med 2 minnen i dualchannell funkade det.

hur kan det komma sig att det var processorn som var felande när ramminnena inte gick igenom testet? bytte du ut ramminnena också?
hur testade du och kom fram till att det var processorn som OCKSÅ var felande?
MVH

Permalänk
Medlem

Ahh sorry inte varit inne här förrens nu. Det vara bara mina tester med memtest. Företaget jag köpte sakerna av tog det på garanti och kom fram till slutsatsen att processorn var kass. Så jag kan inte svara på hur det felet var relaterat till att minnena inte klarade memtest. Memtest gick igenom fullt utan problem när processorn var utbytt iallafal. Med samma minnen och moderkort.

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+