Permalänk

Dedikerad Photoshopdator

Hej! Jag behöver lite hjälp att bygga en tokbra dator som enbart kommer köra Photoshop i Windows. Här är lite tankar:

- Behöver man en SSD som scratchdisk om man kör 8gb ram? (filerna kommer lagras och öppnas på en nätverksdisk så de kommer officiellt aldrig ligga på datorns hdd)
- Grafikkort.. visst är det så att Photoshop bara använder det för att rendera ut bilden typ när man zoomar, snurrar och så, och inget annat?
- Montering.. jag kan inte sätta ihop den själv så alla delar måste komma från ett ställe som kan bygga ihop den.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Max 10k? Men 2k för 10% snabbare dator är onödigt, så finns det något bra nära 8k känns det mer vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaseriksson:

Max 10k? Men 2k för 10% snabbare dator är onödigt, så finns det något bra nära 8k känns det mer vettigt

okej återkommer om några minuter

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

okej återkommer om några minuter

Yay

Permalänk
Medlem

Jag PS:ar lite själv och tycker det är dötrevligt med mycket minne (så mycket som möjligt som jag sedan också använder en del av som RAMDisk, funkar fint när man har stora bilder med många lager igång.

Permalänk
Medlem

Förstod dig inte riktigt, kommer du behöva en SSD disk och en till lagringsdisk? Du kan spara någon tusenlapp på att skippa SSD!

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Förstod dig inte riktigt, kommer du behöva en SSD disk och en till lagringsdisk? Du kan spara någon tusenlapp på att skippa SSD!

Nej, ingen SSD tror jag. Filerna lagras på en server, och vi öppnar samt sparar dom direkt därifrån. Dvs, filen kommer inte att flyttas till datorn utan bara läsas direkt över nätverket. Här tror jag att om vi har tillräckligt med RAM så slipper vi köpa till en scratchdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaseriksson:

Nej, ingen SSD tror jag. Filerna lagras på en server, och vi öppnar samt sparar dom direkt därifrån. Dvs, filen kommer inte att flyttas till datorn utan bara läsas direkt över nätverket. Här tror jag att om vi har tillräckligt med RAM så slipper vi köpa till en scratchdisk.

Okej, men du ska ha en lagringsdisk iaf?

Hur stor bör den vara för att fylla din behov? 500-2000gb?

Permalänk
Medlem

Som det skrevs i ett tidigare inlägg är massor med RAM riktigt trevligt i detta fall. Släng in 16-32GB RAM så borde Photoshop slippa använda din disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Som det skrevs i ett tidigare inlägg är massor med RAM riktigt trevligt i detta fall. Släng in 16-32GB RAM så borde Photoshop slippa använda din disk.

Absolut, dock så blir 32gb svindyrt, bättre att köra på 16gb, det borde duga bra!

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Okej, men du ska ha en lagringsdisk iaf?

Hur stor bör den vara för att fylla din behov? 500-2000gb?

Spelar ingen roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaseriksson:

Spelar ingen roll

Okej, någonting är knas med Inet,s hemsida för man kan inte länka kundvagnar

Ska operativsystem ingå?

Permalänk
Medlem

Typ något sånt här borde fungera rätt hyffsat:
(Ligger ingen dvd eller os med i förslaget)

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

^^ verkar bra men snabbare minnen kostar inte så mycket mer och 2600k behövs inte om man inte klockar, 2600 är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Typ något sånt här borde fungera rätt hyffsat:
(Ligger ingen dvd eller os med i förslaget)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/49360df5_f%F6rslagps.jpg

Skrivet av swesen:

^^ verkar bra men snabbare minnen kostar inte så mycket mer

Jag har ett mycket mera prisvärt förslag

Det kommer snart!

Permalänk

Som det nämnts tidigare så ska du satsa på ram och hårddisk.

Sen kan jag komma med förslag på kringutrustning.

Till fotoredigering så kan jag rekommendera 2 inköp i första hand.

1: En bra skärm. Ska du jobba med tryck så skulle jag rekommendera någon skärm från Eizo. Helst IPS-panel då men helt enkelt får bättre färger samt mycket bättre betraktningsvinkel.

2: En hårdvarukalibrator(om du nu inte väljer en skärm med automatisk kalibrering). Jag kan rekommendera Spyder 3. Med den kalibrerar man och profilerar som laddas automatiskt vid uppstart. Blev verkligen ett lyft!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

^^ verkar bra men snabbare minnen kostar inte så mycket mer och 2600k behövs inte om man inte klockar, 2600 är billigare.

Om han inte tänkt eller tänkt att han kommer tänka klocka den så kan han alltid spara in en 120kr på att ta den utan k.
Med tanke på vad som ligger på mitt förslag redan, så är det nästan så jag själv funderar på varför jag inte bara lade på tex. 16gb 1600ghz minne för typ en hundring mer.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Jag har ett mycket mera prisvärt förslag

Det kommer snart!

Jag tror inte vi har samma uppfattning om vad snart betyder.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Jag tror inte vi har samma uppfattning om vad snart betyder.

Jag fick förhinder.

Ts, ta denna snubbens vagn

Permalänk
Medlem

Har sett i flera tester tidigare att Photoshop skalar rakt med mer minne, de testade trichannel 3, 6 och 12gb
De fick en dubblering i hastighet för filter osv för varje dubbling av minne, kanske värt att tänka på.

Samma med i3, i5 och i7 där Photoshop skalar rätt rakt med fler cores.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=979509...

Kommer prestera extremt bra i Photoshop. Samt att jag gav dig en SSD, du kommer uppskatta uppstartstiderna.

Du får mer prestanda samtidigt som du sparar 2000kr gentemot paketet som länkades tidigare.