Kan ej aktivera SLI (GTX460, p6t) Error Code 43?

Permalänk
Medlem

Kan ej aktivera SLI (GTX460, p6t) Error Code 43?

Köpte precis ett till GTX460 för att köra SLI. Fick hem det idag och skickade in det i burken men det finns inget alternativ att aktivera SLI i nVidia Control Panel. Kollar man i enhetshanteraren så upptäcker den två grafikkort men på den ena finns en gul varningstriangel och kollar man under properties står följande: "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)"
Har försökt googlat på felkoden och även kikat andra trådar både på Sweclockers och andra siter men utan framgång.

Felmeddelande från "Windows Action Center":
Problem Event Name: PnPDeviceProblemCode
Architecture: x64
Hardware Id: PCI\VEN_10DE&DEV_0E22&SUBSYS_080110B0&REV_A1
Setup class GUID: {4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
PnP problem code: 0000002B
Driver name: nvlddmkm.sys
Driver version: 8.17.12.8026
Driver date: 08-03-2011
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Files that help describe the problem
DMID077.tmp.log.xml
oem30.inf

Gainward kortet är milt överklockat till 700Mhz (original 675). Har även testat att klocka upp Zotac-kortet till samma frekvens men det gjorde ingen skillnad. Man kan se info för båda korten i GPU-Z, det enda som verkar skilja (nu när de har samma klockfrekvens) är revision och tillverkare.

Jag har kollat och dubbelkollat att
*grafikkortet är intryckt ordentligt i PCIe-porten.
*Båda strömkontakterna sitter i ordentligt i grafikkortet och nätagget.
*att SLI-briggan sitter i ordentligt i båda grafikkorten. (även testat att vända på den)
*Att fläkten på det nya kortet snurrar.
*Installerat om grafikdrivrutinerna (clean install, senaste drivrutinerna direkt från nVidia )
*Avinstallerat drivrutinerna(devicemanager), startat om i SafeMode och kört DriverSweper, installerat drivrutinerna igen.

Jag har inte hunnit testa det nya grafikkortet separat, men det känns ju som om det är något lurt med drivrutinerna eftersom kortet upptäcks etc. av Windows men det går inte att ladda in drivrutinerna.
Jag kan inte heller byta PCIe-plats eftersom SLI-bryggan är för kort (och det nedre kortet troligtvis skulle sli i fläktarna)

Lite information om systemet:
Windows 7 Ultimate 64-bit
Graffikort 1 (gammalt): Zotax GTX460 1GB (ref. design)
Grafikkort 2 (nytt) : Gainward GTX 460 1 GB (Golden Sample)
Moderkort: Asus p6t (ej Deluxe eller SE) stödjer upp till Tri-SLI. Länk till moderkortet
i7920, 6GB ram, fractal design newton R2 (1000w)

Någon som stött på liknande problem eller kan ge några tips på hur man ska få igån SLI?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Antielefant

SLI är ju ett sekundärt problem när Windows påstår att det nya kortet inte ens fungerar.

Prova att bara ha det nya kortet i datorn och se om det alls ger bild.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

SLI är ju ett sekundärt problem när Windows påstår att det nya kortet inte ens fungerar.

Prova att bara ha det nya kortet i datorn och se om det alls ger bild.

Gör som övre talare och berätta hur det gick

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Jag fick kod 43 häromdan på mitt 8800GTX (ja det är 5år gammalt) och i mitt fall visade det sig genom att jag fick ränder i skärmen samt "artifacts" överallt vid boot. Iaf tog ja bort allt som inte va fastlödat på kortet å körde det på 200C i 10 min i ugnen o visst fasiken vart det som nytt igen:) vågar dock inte överklocka det numera:). Men i ditt fall hade jag skickat tillbaka skiten, om det stular från början vet man aldrig hur det blir längre fram

Permalänk
Skrivet av Abomer:

Jag fick kod 43 häromdan på mitt 8800GTX (ja det är 5år gammalt) och i mitt fall visade det sig genom att jag fick ränder i skärmen samt "artifacts" överallt vid boot. Iaf tog ja bort allt som inte va fastlödat på kortet å körde det på 200C i 10 min i ugnen o visst fasiken vart det som nytt igen:) vågar dock inte överklocka det numera:). Men i ditt fall hade jag skickat tillbaka skiten, om det stular från början vet man aldrig hur det blir längre fram

Jag gjorde exakt samma sak med mitt 8800GTX och nu fungerar det igen, efter att ha visat lila ränder över hela skärmen sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag gjorde exakt samma sak med mitt 8800GTX och nu fungerar det igen, efter att ha visat lila ränder över hela skärmen sedan tidigare.

Hum har lite gamla grafikkort och leka med själv, la ni dom på nån typ av folie?

Bara grädda i 200 grader på över och under värme eller?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Antielefant

Typ bakplåtspapper är att föredra, gärna med några muttrar eller dylikt som distanser så undersidan av kretskortet kommer upp en bit från plåten.

Exakt värme är svår att säga, beror också på hur varm din ugn egentligen blir. Stäng däremot av varmluften om du har en sådan ugn, och absolut inte grillen ;).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Är på konferens idag men ska testa kortet enskilt imorgon. Det"nya" kortet är begagnat så jag vill testa kortet ordentligt innan jag säger till säljaren att det är defekt.
Jonny

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Hum har lite gamla grafikkort och leka med själv, la ni dom på nån typ av folie?

Bara grädda i 200 grader på över och under värme eller?

Jag klädde känsliga delar på grafikkortet med aluminiumfolie, dvs allt som är av plast, 6pin, dvi ingångarna, fläktkontakten m.m. Sedan gjorde jag små aluminiumbollar utav foliet och la dom under grafikkortet så att det skulle komma upp lite i luften. Sedan 200 grader i 10 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

SLI är ju ett sekundärt problem när Windows påstår att det nya kortet inte ens fungerar.

Prova att bara ha det nya kortet i datorn och se om det alls ger bild.

Har nu testat att köra det nya kortet ensamt i samma PCIe-plats som innan och det fungerar bra, får inga artefakter eller liknande. Stoppar jag sen tillbaks mitt gamla kort så får jag återigen samma fel.

Då verkar det inte vara något fel på kortet i alla fall. Vad mer kan man testa?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

testa i båda PCIe-platserna, den ena kanske är defekt ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

testa i båda PCIe-platserna, den ena kanske är defekt ?

Jag har kört mitt gamla kort ensamt i den översta porten och det nya ensamt i det nedersta och det fungerade bra. Nu sitter båda i på samma sätt. Kan ju testa att köra det nya kortet överst och se om det gör någon skillnad.

Har även testat att köra utan SLI-brygga och uppdaterat moderkortets BIOS men felet kvarstår =(

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Bytte plats på korten så det nya sitter överst. Stoppade skärmsladden i det nya kortet och startade datorn. Väl inne i Windows börjar drivrutiner automatiskt installeras, efter en omstart så kan jag nu aktivera SLI!

Varför det skulle spela någon roll vilket kort som sitter vart har jag ingen aning om, kanske för att det nya kortet är lite högre klockat?

Känns i alla fall skönt att det löste sig, nu är det bara att börja köra lite benchmarks och se om det gjorde någon skillnad i prestanda...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Bytte plats på korten så det nya sitter överst. Stoppade skärmsladden i det nya kortet och startade datorn. Väl inne i Windows börjar drivrutiner automatiskt installeras, efter en omstart så kan jag nu aktivera SLI!

Varför det skulle spela någon roll vilket kort som sitter vart har jag ingen aning om, kanske för att det nya kortet är lite högre klockat?

Känns i alla fall skönt att det löste sig, nu är det bara att börja köra lite benchmarks och se om det gjorde någon skillnad i prestanda...

Vad bra att det löste sig;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean