Bra bärbar 17", 5-8000kr (eller iaf däromkring...)

Permalänk
Medlem

Bra bärbar 17", 5-8000kr (eller iaf däromkring...)

Tjenare!

Dags att överlämna denna bärbara till sonen och måste ha en ny själv.

Eftersom jag inte använder extra skärm är kravet minst 17" (nästan så snygg går före prestanda)

Använder förvisso datorn mest för surfa o kolla film, inget extremt, även om man kör 3D-cad för hemmabruk emellanåt. Jag hyfsat novis på datorers innehållsförteckning men läst runt lite och försöker intala mig att intel core i3 är vad jag minimum behöver. Grafikkort?? Märke??

Datorförslag
HP G72-A30so

Samsung R730-JT04

MSI CR720-091NE

Asus K72JK-TY018V

Var o klämde på Samsung idag o tyckte väl nästan locket var fantastiskt plastigt och kändes som det skulle gå itu när som..Kanske kan ha med att den är så lätt, vilket är oväsentligt då den ska pryda skrivbordet mestadels...

Bättre, mer prisvärda förslag??

Tack så länge...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hydraul:

Tjenare!

Dags att överlämna denna bärbara till sonen och måste ha en ny själv.

Eftersom jag inte använder extra skärm är kravet minst 17" (nästan så snygg går före prestanda)

Använder förvisso datorn mest för surfa o kolla film, inget extremt, även om man kör 3D-cad för hemmabruk emellanåt. Jag hyfsat novis på datorers innehållsförteckning men läst runt lite och försöker intala mig att intel core i3 är vad jag minimum behöver. Grafikkort?? Märke??

Datorförslag
HP G72-A30so

Samsung R730-JT04

MSI CR720-091NE

Asus K72JK-TY018V

Var o klämde på Samsung idag o tyckte väl nästan locket var fantastiskt plastigt och kändes som det skulle gå itu när som..Kanske kan ha med att den är så lätt, vilket är oväsentligt då den ska pryda skrivbordet mestadels...

Bättre, mer prisvärda förslag??

Tack så länge...

Du behöver en i5a minst och ett schysst grafikkort! Kolla på Msis Gamingserie eller Asus! Dem har bra prestanda..

Permalänk
Medlem

Okey, gamingserie, ska det vara nödvändigt?

Med i5 så knakar budgeten inser jag snabbt...Kollar och jag har Intel Core 2 Duo T9400 här på jobbet där det körs ProE..Skillnad mellan 2 Duo och i3/i5 i prestanda ?? Fattar jag nåt 3Dbenchmark test så är även i3 även bättre än T9400 ?? Läser eller tyder jag tabellerna rätt och isåfall anser jag det va överkurs med i5...

Bättre med mer koll på grafikkort isåfall kanske?!

Nya bud
1. Toshiba Satellite L670-1J2
2. Acer Aspire 7741G
3. Fujitsu Lifebook NH570 (från Cdon av alla ställen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hydraul:

Okey, gamingserie, ska det vara nödvändigt?

Med i5 så knakar budgeten inser jag snabbt...Kollar och jag har Intel Core 2 Duo T9400 här på jobbet där det körs ProE..Skillnad mellan 2 Duo och i3/i5 i prestanda ?? Fattar jag nåt 3Dbenchmark test så är även i3 även bättre än T9400 ?? Läser eller tyder jag tabellerna rätt och isåfall anser jag det va överkurs med i5...

Bättre med mer koll på grafikkort isåfall kanske?!

Nya bud
1. Toshiba Satellite L670-1J2
2. Acer Aspire 7741G
3. Fujitsu Lifebook NH570 (från Cdon av alla ställen)

SaTsa på denna
http://www.webhallen.com/hardvara/127203-acer_aspire_5745g-54...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sista förslaget, HP, väljs bort pga "dåligt" grafikkort...

Den superutrustade Acern väljs bort för den här envisa dårens krav på minst 17"

Kvar finns två kandidater
1. Toshiba Satellite L670-1EH

2. Fujitsu Lifebook NH570

Toshiba n är väl lite bättre på både processor & grafikkort, men 18,4" imponerar...Skiljer 1000kr i pris dock, samt är det någon som vet nåt om butiken ICS Nordic ??

Bättre, mer prisvärda kandidater??

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en liknande dator som dig.

Något som jag funderar på är en Dell XPS 17. För 7821 kr får man en 17" skärm, i5 processor 2,53 GHz, 4 gb minne, 1Gb GeForce435M grafik samt 7200 varvs hårddiskar. Dock är detta aningen mer än jag (och du) tänkt mig, men jag är sugen... Någon som har erfarenhet av Dell XPS 17?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du lyckas få den konfigureringen för 7821, men som du säger, smärtgränsen, för iaf min del, börjar bli nådd redan med mitt val av Fujitsun...

För övrigt tror jag att jag skjuter många meter över målet med en i5-processor...(även om man aldrig kan få för mycket av kraft förvisso!!)

Permalänk
Medlem

På erbjudanden finns en med normalpris 10077 och med 1387 kr rabatt. Sedan kan man använda WNQJ1MHZ3Q6BB0 för att få ytterligare 10%.

Hur som helst känner jag som dig att den ligger aningen högt. Säg till vad du kommer fram till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roffe99:

På erbjudanden finns en med normalpris 10077 och med 1387 kr rabatt. Sedan kan man använda WNQJ1MHZ3Q6BB0 för att få ytterligare 10%.

Hur som helst känner jag som dig att den ligger aningen högt. Säg till vad du kommer fram till!

Verkar som den där koden är personlig eller utgången för den funkar inte för mig iaf ..

Hittade den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=628109 är inte bekant med märket men ser ju sjukt prisvärd ut på pappret iaf

Permalänk
Medlem

Emachines har jag ingen aning om vad det är för nåt..Å andra sidan hade jag ingen aning om MSI heller innan jag hamnade här....

För min del blir det inget dataköp alls..Det blev en bil istället...=)

Ny dator får vänta några månader till ekonomin hämtat sig, framåt sommaren kanske...Få se om "min" Toshiba står sig i konkurrensen då också...

Lycka till med era köp, berätta vad det blev..

Permalänk
Skrivet av Hydraul:

För min del blir det inget dataköp alls..Det blev en bil istället...=)

Det sket sig med andra ord.

Vad blev det för bil?

Permalänk
Medlem

Det sket sig fullkomligt, alldeles för dyr bil egentligen...

Mitsubishi Grandis -08...Måste ju härbärgera alla tre ungar nånstans...=D

Permalänk
Medlem

Nåväl, du fick ju iaf en bil för pengarna. Mina dineros gick åt till att laga bilen som frun valde att räta ut en stenmur med. Vaff vaff vaffö gö hon på dette viset?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfBlom:

Verkar som den där koden är personlig eller utgången för den funkar inte för mig iaf ..

Hittade den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=628109 är inte bekant med märket men ser ju sjukt prisvärd ut på pappret iaf

Kan meddela att Emachines är ett dotterbolag till Acer. Så det är en Ännu Billigare Acer.
Sitter själv med en Emachines haft i 1år fungerar kanon.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

En billig Acer låter väl inte helt fel..Men är det som en acer fast billigare, borde väl också innebära att delarna inuti är billigare också..Man får vad man betalar för bör gälla i datavärlden också, eller??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hydraul:

En billig Acer låter väl inte helt fel..Men är det som en acer fast billigare, borde väl också innebära att delarna inuti är billigare också..Man får vad man betalar för bör gälla i datavärlden också, eller??

Emachines är dotterbolag till Acer som jag nämnde tidigare.

Det är likvärdig kvalite som Acer.
En Acer fast med ett annat chassi sen oftast lite färre anslutningar såom usb mm.
Men det gör att maskinen blir x kr billigare där x är en variabel för kr.

Kan bara erfara positivt från min Emachines iaf. Kan tänka mig köpa en igen. Och jag var riktigt emot Acer ett tag men de har verkligen tagit tag i sin kvalite på sina datorer.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det går undan! Skulle bara kolla statusen på de datorer jag hittade mig sist, men inget spår av dom längre..

Därför update i önskelistan:
* Acer AS7745G-484G50Mn
* HP ProBook 4720s

För-, nackdelar med dessa, finns det bättre för mindre pengar ???

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite eftersom jag nu har klickat mig fram till följande spec. hos Dell för en XPS 17, kan detta vara nåt att hänga i julgranen (både för specens skull och just Dell)! ?? Allt för det facila priset av 8109:- inkl. frakt!! (ordinarie pris 13540:- tydligen)

Base: Andra generationens processor i serien Intel® Core™ i7-2630QM, 2,00 GHZ. Upp till 2,90 GHz med Turbo Boost.

Operativsystem: Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska

Operating System Recovery Options: Återställningsmedia för operativsystemet Windows® ingår inte

Microsoft-programvara: Microsoft® Office Starter 2010 omfattar Word och Excel med begränsad funktionalitet och reklam. Inget
PowerPoint eller Outlook.

LCD: 17.3" HD+ WLED True-Life (1600x900) med 2.0 Mega Pixel Integrerad kamera

Grafikkort: 3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Grafik kort

Minne: 8 192 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096]

Hårddisk: 500GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive

Optisk enhet: DVD+/-RW (DVD, CD read and write)

Primary Battery: 9-cells primärt litiumjonbatteri, 90 wattimmar

Extended Service: 1Yr Next Day Hardware Support

Accidental Damage Support: No Accidental Damage Protection

Skydda din nya dator: McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd

Online Backup: Säkerhetskopiering med DataSafe Online, 2GB – 1-årslicens

Theft Protection Solution: Ingår inte

Permalänk
Medlem

Helt klart bra pris!

Men jag hittade inte den till det priset...

Permalänk
Medlem

Nu har jag knappat fram så jag uppgraderat skärmen till Full HD 1920x1080 WLED AG (nån som vet vad det är en förkortning av?)

9300:-

För att få det priset så har jag knappat in http://www.dell.com/se/p/xps-l702x/fs o sen anpassat efter mina behov och lagt en rabattkod på 10% på slutet - ?TX810P221J23Q

Har inte själv gått hela vägen och beställt eftersom det är ett bröllop som stjäl alla pengar o lite till för tillfället...Är det inte det ena så är det nåt annat...