Hjälp med hårddisken, ska installera steam :/

Permalänk
Medlem

Hjälp med hårddisken, ska installera steam :/

Hallå, har köpt en ny dator osv och allt funkar bra. Men nu så har jag problem med att installera på min hårddisk eftersom min SSD är den primära så finns program och allt på den. Men eftersom jag inte vill installera allt på SSDn vad ska jag göra då? För det finns inga mappar eller något när jag kollar i den. Sen försökte jag även installera steam och då funkar det inte:/ Sorry om jag särskriver..

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte installera på SSD'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför vill du inte installera på SSD'n?

Asså klart jag vill men vill inte fylla upp med allt t.ex. om jag installerar steam så föredrar jag hellre att lagra det på min 2TB Hårddisk det är därför. Annars kommer det att ta upp hur mycket plats som helst.

Permalänk
Medlem

En SSD är ju tänkt för precis ditt ändåmål, har du fyllt upp den helt redan eller? Att den är tom och utan mappar beror ju på att du antingen har formaterat den, starta installationen av steam, och bläddra dig fram till den disk du vill lägga programmet på bara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

En SSD är ju tänkt för precis ditt ändåmål, har du fyllt upp den helt redan eller? Att den är tom och utan mappar beror ju på att du antingen har formaterat den, starta installationen av steam, och bläddra dig fram till den disk du vill lägga programmet på bara.

Asså jag vill ha steam på min hårddisk! Ska jag bara skapa en fil som heter program eller vad ska jag göra?

Inga spel eller what so ever verkar funka nu. Liksom jag har skapat en fil i min disk och installerat där eller vad ska jag göra? >_<

Permalänk
Medlem

Tror att det går att installera Steam på hårddisken, ska väl gå att välja vart du installerar det som med alla andra program?

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna hjälpa mig fullt ut :/? Min hårddisk försvinner ibland :S och den är ikopplad + att när jag öppnar den så finns inget där men ska man skapa en sorts program map eller vad?

Permalänk
Medlem

Installera steam på en SSD? Installera Garry's mod så ryker 30GB. Det har också diskuterats om det är värt att ha spel på sin SSD, och det är inte alltid optimalt eftersom processorn och grafikkortet flaskhalsar när kartor ska laddas med en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amius:

Installera steam på en SSD? Installera Garry's mod så ryker 30GB. Det har också diskuterats om det är värt att ha spel på sin SSD, och det är inte alltid optimalt eftersom processorn och grafikkortet flaskhalsar när kartor ska laddas med en SSD.

Jo min kompis sa liknande att man ska inte installera på SSD eftersom det tar så mycket minne av att ha alla spelen där så hur ska jag gå till väga? Skrev ovanför vad jag behöver hjälp med.

Permalänk
Medlem

Jag tror du har glömt att formatera och skapa en ny partition. Du söker på skapa och formatera hårddiskpartioner. Sen markerar du din nya hårddisk och skapar en ny partition. Jag kör själv med steam på hårddisk och operativsystem på SSD funkar prima. Lycka till!

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höppe:

Jag tror du har glömt att formatera och skapa en ny partition. Du söker på skapa och formatera hårddiskpartioner. Sen markerar du din nya hårddisk och skapar en ny partition. Jag kör själv med steam på hårddisk och operativsystem på SSD funkar prima. Lycka till!

Skulle du kunna förklara hur jag gör det, snälla:)? (då menar jag att skapa en ny partition)

Permalänk
Medlem

Du får ju hjälp med hårddisken i en annan tråd

Permalänk
Medlem

Kul nu när jag ska formatera om disken osv så går det inte för då stöter jag på detta; ''Det går inte formatera om diskpartitionen på denna hårddisken''

Vafan snälla ba rädda mig innan datan ryker...

Permalänk
Medlem

Du ska inte formatera SSDn. Den borde heta Disk 1 och ha en svart alt. blå linje på bilden. Om den är blå finns det redan en partition, om den är svart får du skapa en ny. Allt det här gör du inne i diskhanteraren. Där ska du även se dina andra volymer som tex. DVD. OM du känner att det är utanför din kunskapsnivå, gör inte mer för då kan du kanske förlora data. Sök hjälp av någon datakunnig kompis som kan komma över och hjälpa dig.

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höppe:

Du ska inte formatera SSDn. Den borde heta Disk 1 och ha en svart alt. blå linje på bilden. Om den är blå finns det redan en partition, om den är svart får du skapa en ny. Allt det här gör du inne i diskhanteraren. Där ska du även se dina andra volymer som tex. DVD. OM du känner att det är utanför din kunskapsnivå, gör inte mer för då kan du kanske förlora data. Sök hjälp av någon datakunnig kompis som kan komma över och hjälpa dig.

Just därför jag sitter på Sweclockers, men asså det är ju blått vilket betyder att den har en diskpartition om jag inte har fel. Men det roliga är att när jag ska försöka installera spel eller program så som Steam så funkar de inte. Ska jag skapa någon mapp eller vad? Sen nu så blir jag hur arg som helst för att det ligger några HON mappar på hårddisken och liknande som inte går att ta bort fast även att jag har avinstallerat det. Det går inte dra de till papperskorgen heller för då står det såhär:

Det går inte att ta bort filen på grund av ett onväntat fel. Om felet kvarstår kan du använda felkoden om du vill söka efter hjälp.

Fel 0x80070571: Diskstrukturen är skadad och kan inte läsas.

Change_log
Typ: Textdokument
Storlek: blabla osv..

Rebootade datan och nu funkade att ta bort filerna. Men nu är det jag vill veta. Vad ska jag göra för liksom hela disken är ju tom finns inga speciella mappar eller liknande. Om jag vill installera t.ex. steam osv så funkar inte det. Vad ska man göra? Eller är det ett måste att man installerar det på samma disk som man har sitt operativsystem?

Permalänk
Medlem

Låter ju som att din HDD har skadade sektorer..
Kolla igenom disken med det program som HDD tillverkaren har på sin hemsida (kan inte vara mer specifik än så då du inte skrivit vad du har för HDD).

Du kan dock prova att bara köra chkdsk /f i kommandotolken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jack0:

Asså jag vill ha steam på min hårddisk! Ska jag bara skapa en fil som heter program eller vad ska jag göra?

Inga spel eller what so ever verkar funka nu. Liksom jag har skapat en fil i min disk och installerat där eller vad ska jag göra? >_<

Kan du göra. Skapa en mapp, döp den till Steam, installera...klart

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X