MSI lanserar Geforce GTX 560 Ti Twin Frozr II med 2 GB GDDR5

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar Geforce GTX 560 Ti Twin Frozr II med 2 GB GDDR5

Välkända MSI dubblar grafikminnet på två varianter av Geforce GTX 560 Ti och monterar samtidigt specialkylaren Twin Frozr II.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varför? Fruktansvärt onödigt med tanke på ett 560Ti kommer inte orka med upplösningen eller inställningarna som kräver 2GB.

Det är som en mindre allvarlig variant av elgigantens/whatever jakt på grafikminne.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför? Fruktansvärt onödigt med tanke på ett 560Ti kommer inte orka med upplösningen eller inställningarna som kräver 2GB.

Det är som en mindre allvarlig variant av elgigantens/whatever jakt på grafikminne.

Det är bra om man vill köra SLI med korten, då orkar den högre upplösningar och har 2 GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför? Fruktansvärt onödigt med tanke på ett 560Ti kommer inte orka med upplösningen eller inställningarna som kräver 2GB.

Det är som en mindre allvarlig variant av elgigantens/whatever jakt på grafikminne.

Fruktansvärt onödigt var väl ändå att ta i? 560 Ti är som sagt ett väldigt poplulärt kort att köra i SLI men då får man ju endast använda en av de totalt två gigabyten minne. Detta kort är perfekt i mina ögon så länge priset hamnar strax över 2000:-. Nästan så man blir sugen själv på att byta..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför? Fruktansvärt onödigt med tanke på ett 560Ti kommer inte orka med upplösningen eller inställningarna som kräver 2GB.

Det är som en mindre allvarlig variant av elgigantens/whatever jakt på grafikminne.

Konkurrera med 6950 2gb kanske?.Sen så är det väl inte första gången som en tillverkare slänger på mer minne för locka till sej "mindre insatta kunder".

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är bra om man vill köra SLI med korten, då orkar den högre upplösningar och har 2 GB minne.

Benägen att hålla med, körde 460 768mb i SLI förut och prestandan var legendarisk på den tiden men i höga upplösningar var det rejäl uppförsbacke i, så detta är kanon för folk som tänker köra SLI och vill ha höga upplösningar i moderna spel.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG, Ryzen 2600, ASUS TUF gaming B450, HyperX Fury 16gb 2666mhz, Sapphire Radeon Vega 56, Corsair AX850, Samsung 970 Evo 250gb m.2, Crucial 480gb ssd
HTPC: Lian Li PCQ08, Corsair CX430, 2500k @4,4ghz, Corsair H80, Zotac Z68-ITX WiFi mITX , Corsair XMS3 8gb 1600mhz, Asus GTX680

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Det är bra om man vill köra SLI med korten, då orkar den högre upplösningar och har 2 GB minne.

Skrivet av Schluug:

Fruktansvärt onödigt var väl ändå att ta i? 560 Ti är som sagt ett väldigt poplulärt kort att köra i SLI men då får man ju endast använda en av de totalt två gigabyten minne. Detta kort är perfekt i mina ögon så länge priset hamnar strax över 2000:-. Nästan så man blir sugen själv på att byta..

Sant, det tänkte jag inte på. Men då är det nästan ett måste att ha två.

Problemet är ju att priset kommer vara för högt, så tycker fortfarande det är ett onödigt köp.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623816

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hade detta kortet funnits när jag köpte mitt GTX 570 så hade de blivit GTX 560 Ti Twin Frozr II med 2 GB SLI istället.

Bättre prestanda och de är en ganska optimal setup när man kör 1920x1080 då minnet mer än väl räcker till åt allt lull lull som finns i en del spel som kräver just grafik minne.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är bra om man vill köra SLI med korten, då orkar den högre upplösningar och har 2 GB minne.

Så du vill köra 2 klena gpus? Kan ju vara intressant för dem som inte vet vad micro stuttering är... Bättre sattsa på ett rejält kort i så fall och gå över till 2 kort efter att du förbrukat möjligheter att använda ett kort.

Jag ser ingen marknad för detta kort, i vart fall inte bland de som har kunskaper om grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jaha, fick idag hem mitt Asus 560Ti DirectCU 1GB. En 2GB hade suttit bättre för SLI senare som sagt. Men gav endast 1800kr inkl frakt för det så är väll ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så du vill köra 4 gpus? Kan ju vara intressant för dem som inte vet vad micro stuttering är...

Jag ser ingen marknad för detta kort, i vart fall inte bland de som har kunskaper om grafikkort.

Sen när var GTX 560Ti SLI 4 GPUer? Du kan inte ens köra Quadra SLI med GTX 560Ti

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag ser ingen marknad för detta kort, i vart fall inte bland de som har kunskaper om grafikkort.

GTA IV kör ju faktiskt slut på minnet hos de flesta. Fler titlar som gör det lär komma.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ser inget negativt att ha mer minne på 560 Ti men bara om man vill lira över >1920x1080.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Sen när var GTX 560Ti SLI 4 GPUer? Du kan inte ens köra Quadra SLI med GTX 560Ti

+25.

Han har väl inte förstått att det är 1st GPU med ökat grafikminne per kort. Han kanske tror att det är 2st GPU per kort eller nåt.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så du vill köra 4 gpus? Kan ju vara intressant för dem som inte vet vad micro stuttering är...

Jag ser ingen marknad för detta kort, i vart fall inte bland de som har kunskaper om grafikkort.

Och vilken är din kunskap om grafikkort om du tror det sitter två GPUer på ett GTX 560? O_o

I övrigt förstår inte folk som whinar så fort de ser en produkt de inte har nytta av, fler alternativ desto bättre.

Permalänk
Medlem

En generell fråga kring tre videoutgångar, kan man köra 3 skärmar samtidigt a la AMD's eyefinity?

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Avstängd

På tal om något helt annat så känns det ju detta rätt klent ändå. Jag menar, vem bygger en helt ny rigg idag?

Nya grafikserier är bara månader bort och varken SB-E eller Bulldozer är ute.

Pengar i sjön och inget annat.

Ska man köpa nytt så ska man göra det sekunden det nya kommer ut, för till skillnad från tv apparater o dylikt så sjunker inte priset på grafikkort o dylikt så extremt mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

En generell fråga kring tre videoutgångar, kan man köra 3 skärmar samtidigt a la AMD's eyefinity?

Nej, Nvidia stödjer inte tre skärmar förutom GTX 590.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Och vilken är din kunskap om grafikkort om du tror det sitter två GPUer på ett GTX 560? O_o

I övrigt förstår inte folk som whinar så fort de ser en produkt de inte har nytta av, fler alternativ desto bättre.

Hah, fel av mig. Förväxlade kortet med ett annat. Finns dock inget intressant användningsområde för detta kort, bara konsumenter som blir lurade.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nej, Nvidia stödjer inte tre skärmar förutom GTX 590.

Och två(eller fler) kort i SLI

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hah, fel av mig. Förväxlade kortet med ett annat. Finns dock inget intressant användningsområde för detta kort, bara konsumenter som blir lurade.

Man kan ju fortsätta ifrågasätta hur mycket du vet, åtminstone hur mycket erfarenhet du har av SLI och hur mycket minne som multi-display upplösningar tar i vissa spel, när du säger sådant här.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hah, fel av mig. Förväxlade kortet med ett annat. Finns dock inget intressant användningsområde för detta kort, bara konsumenter som blir lurade.

Jag ser faktiskt ett riktigt stort användningsområde för detta kort. 560 Ti är som tidigare sagt ett väldigt bra kort för SLI men begränsas något av den lägre minnesmängden. Jag personligen kör inte SLI så har inte upplevt mircostuttering men jag kan inte tänka mig att det är ett jätteproblem då SLI/crossfire är så pass populärt som det faktiskt är.

Du kan inte jämföra att gå från 1->2GB minne på ett 560 Ti med det där skitkortet med 4GB minne som lanserades för någon månad sen som verkligen är tänk för elgigantenkunder.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av soderkvist:

GTA IV kör ju faktiskt slut på minnet hos de flesta. Fler titlar som gör det lär komma.

Det hoppas jag verkligen inte.

Finns inte ett enda spel som ens är i närheten av dom 1536MB jag har på mina. Spelar inte GTAIV men Witcher 2 är hittils den som kommit högst med runt ~900MB.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Vänta nu.

Jag förstår inte hur alla som hävdar sig "förstå sig på" hur detta med grafikminne ska funka.. kan säga att det gör skillnad med 1 vs 2 Gb grafikminne.

Jag menar, det finns hur många exempel som helst här på Sweclockers, tex. http://www.sweclockers.com/recension/13936-zotac-geforce-gtx-...
Där 3 Gb vs 1,5 Gb inte gör ett skit skillnad vid 2560x1600 upplösning.

Pratar ni om SLI för 3 skärmar alltid eller?
Jag förstår inte hur 1=>2 Gb gör skillnad för EN skärm iaf.
Jag tror inte jag sett några bevis för det någonstans?

Visa signatur

Intel i5 2500K @ 4,5GHz | MSI P67 GD55 | Silverstone Fortress II | Silver Power 750 W | Corsair Vengeance 8GB CL9 | Intel SSD 510 Series 120GB | Noctua NH-U12P SE2 | Gainward GeForce GTX 570 | WD Caviar Black 2 TB | WD Caviar Green 2 TB | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | Logitech G400 Gaming Mouse | Logitech Illuminated Keyboard | Dell U2711 @ 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så du vill köra 2 klena gpus? Kan ju vara intressant för dem som inte vet vad micro stuttering är... Bättre sattsa på ett rejält kort i så fall och gå över till 2 kort efter att du förbrukat möjligheter att använda ett kort.

Jag ser ingen marknad för detta kort, i vart fall inte bland de som har kunskaper om grafikkort.

Vad är det för fel med att köra 2 GPUer? Du gör ju de själv....

560Ti 2gb är väl tänkt att ställa sig mot 6950 2gb, dp dem har ganska snarlik prestanda i övrigt.
Jag har läst många trådar där folk som tänkt köra SLI/CF velat mellan dessa två kort, men till slut valde 6950 på grund av mer minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Finns dock inget intressant användningsområde för detta kort, bara konsumenter som blir lurade.

Åhåjo. SLI 560 Ti är en mycket populär kombination för de som vill använda Nvidias 3skärmlösning. Och där är 560 Ti ordentligt begränsad av låg minnesmängd mer än någonting annat.

560 Ti är ett kraftigt kort idag och ingenting liknande de 300 kroners kort med 2-3GB minne som används för att lura konsumenter i OEM maskiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Vad är det för fel med att köra 2 GPUer? Du gör ju de själv....

Han menar två svaga.

Desto "sämre" korten är desto större är tendensen för micro-stuttering.

Ser fortfarande det som slöseri när SLI med sådana här kort lär kosta ~4800:- vilket är för tok för mycket, med tanke på vad ett standard 560Ti kostar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Serrano:

En generell fråga kring tre videoutgångar, kan man köra 3 skärmar samtidigt a la AMD's eyefinity?

Som sagt det krävs två GPUer, så det krävs SLI eller ett kort med två gpuer (GTX590).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är en sak när tillverkarna offrar minnesprestanda när de ökar mängden, men som detta när mängden ökas utan att offra prestandan, helt ok.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel734:

Där 3 Gb vs 1,5 Gb inte gör ett skit skillnad vid 2560x1600 upplösning.

Pratar ni om SLI för 3 skärmar alltid eller?
Jag förstår inte hur 1=>2 Gb gör skillnad för EN skärm iaf.
Jag tror inte jag sett några bevis för det någonstans?

Du behöver köra 2560x1600 upplösning och 4/8xMSAA eller mer för att det skall märkas stor skillnad mellan 1GB och 2GB i de flesta spelen. Ingen kör tester med de inställningarna eftersom ett ensamt 560 Ti skulle få så låg fps med övrigt på max att det inte finns någon mening med det. Alltså är detta för de som tänkt köra SLI främst som jag ser det då du får prestanda nog för att se skillnad även i spelbar fps med extrem upplösning + MSAA inställning.