Permalänk
Medlem

Uppsalas studentnät

Hej,
Sitter och surfar/spelar/jobbar på studentnätet i Uppsala (det "ingår" i hyran i studentlägenheter - kostar 153 kr/månad som är inbakat i hyran).
Det går bra, jag får ut ca 90% av de 10Mbit/s jag är utlovad...

Men mellan ca 19 och 22 på kvällarna (antar att det är för att det används mest då) så är det helt obrukbart.
Speedtest.net säger att jag har ca 0.5 Mbit/s ned, och det är ingen jämn kurva som visas.

Det är helt omöjligt att spela online, och ett youtube-klipp tar typ 20min att buffra.

Detta är inte över hela nätet, utan verkar vara väldigt lokalt där jag är (har testat lite olika konfigurationer här hemma, vet att det inte är på min sida av jacket nåt är känsligt). Folk som bor i andra områden av stan med samma nät påverkas inte i samma utsträckning.

Låter detta rimligt? Kan/ska man godta detta? Någon annan som bor här som har andra/liknande erfarenheter?

Mvh
John

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Ring din internetleverantör och kolla. Man ska inte godta det, absolut inte. Jag bor i stockholm och har tele2 inbakat i hyran (100/10) och jag kan spela och se på youtube utan problem.

Permalänk
Medlem

Troligtvis delar hela korridoren/trappuppgången på t.ex. en 100mbituppkoppling. Det är vanligt i hyreshus och är oftast inget problem. Är man dock ~15st varav 10st är små torrentpirater så får du precis den effekten du beskriver.

Arga lappar är den enda vägen att gå!

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Troligtvis delar hela korridoren/trappuppgången på t.ex. en 100mbituppkoppling. Det är vanligt i hyreshus och är oftast inget problem. Är man dock ~15st varav 10st är små torrentpirater så får du precis den effekten du beskriver.

Arga lappar är den enda vägen att gå!

Tror inte att hela korridoren delar, det låter skumt. Vi i vår korridor hade 10mbit var förut, sedan höjde de till 100/10... Jag kan tanka filer i upp till 8 i sekunden typ.

Permalänk
Medlem

Det här svaret fick jag i höstas när jag grävde lite i problemet:

Citat:

Hej John!

Antagligen beror din långsamma hastighet på att nätet är överbelastat, det är
tyvärr ingenting vi kan göra något åt. Det är möjligt att hastigheten
varierar i olika områden på grund av olika belastning och utrustning.

Vi är medvetna om problemet, vad man kan göra för att åtgärda detta är
utbyggnad eller uppgradering av nätet och tyvärr känner jag inte till att
någon sådan är planerad.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Det här svaret fick jag i höstas när jag grävde lite i problemet:

Eller så kör man lite shaping i någon närbelägen switch. Men alla här hatar ju shaping så det får nog fortsätta vara långsamt tills dom uppgraderar nätet och höjer avgiften rejält. Synd bara att uppgraderingen förmodligen kommer sluta på samma sätt som nu, att bandbredden blir uppäten.

*Sarkastisk realism*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Tror inte att hela korridoren delar, det låter skumt. Vi i vår korridor hade 10mbit var förut, sedan höjde de till 100/10... Jag kan tanka filer i upp till 8 i sekunden typ.

Skrivet av Svj0hn:

Det här svaret fick jag i höstas när jag grävde lite i problemet:

Som du ser så är det inte så skumt som du kan tro. En Brf jag bor granne med har 241st lägenheter som delar på 1 Gb. Alla har tillgång till 100/10 (eller 100/100, inte helt säker). Funkar finfint för det mesta trots att det endast är 4Mbit/person.

Det är det man menar med att vissa operatörer 'överbokar' sin kapacitet. De har självklart inte kapacitet för att varje person skall tanka 100Mbit hela tiden dygnet runt året runt. De har kapacitet för att man inte skall få en allt för stor sänkning av hastigheten under peak-tiderna utan kanske bara går ned till hälften. Överbokar man för mycket (som det lätt blir i en studentkorridor som i regel har ~100mbit på 20++ studenter) så går nätet på knäna.

Uppgraderar du blir effekten med dagens torrentteknik att nätet fortfarande går på knäna, men att man fyller fler hårddiskar under tiden

Permalänk
Medlem

Om det är uppsala universitetsnät du syftar på så har dom 2*1gig och du kan se trafiken på båda länarna här:
http://stats.sunet.se/stat-q/r-all?q=all&name=sunet-upunet-s-...
http://stats.sunet.se/stat-q/r-all?q=all&name=sunet-upunet-s-...

Som du ser så går dom ganska tungt men maxas inte helt.

Permalänk

Hur kan det då komma sig att jag har 97.63 Mbit/sek enligt speedtest.net? Jag är ju inte den enda som använder internet precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GylleneKvisten:

Hur kan det då komma sig att jag har 97.63 Mbit/sek enligt speedtest.net? Jag är ju inte den enda som använder internet precis.

Har du 100mbit från upunet? I vilket bostadsområde då?

Permalänk
Skrivet av ate-bitt:

Har du 100mbit från upunet? I vilket bostadsområde då?

Nej, inte från upunet. Bor i stockholm, men i studentbostad, skrev det högre upp, men glömde skriva det i mitt förra inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svj0hn:

Hej,
Sitter och surfar/spelar/jobbar på studentnätet i Uppsala (det "ingår" i hyran i studentlägenheter - kostar 153 kr/månad som är inbakat i hyran).
Det går bra, jag får ut ca 90% av de 10Mbit/s jag är utlovad...

Men mellan ca 19 och 22 på kvällarna (antar att det är för att det används mest då) så är det helt obrukbart.
Speedtest.net säger att jag har ca 0.5 Mbit/s ned, och det är ingen jämn kurva som visas.

Det är helt omöjligt att spela online, och ett youtube-klipp tar typ 20min att buffra.

Detta är inte över hela nätet, utan verkar vara väldigt lokalt där jag är (har testat lite olika konfigurationer här hemma, vet att det inte är på min sida av jacket nåt är känsligt). Folk som bor i andra områden av stan med samma nät påverkas inte i samma utsträckning.

Låter detta rimligt? Kan/ska man godta detta? Någon annan som bor här som har andra/liknande erfarenheter?

Mvh
John

Är det lovat någonstans om 10 Mbit/s? Jag har inte hört det. Uttagen i Flogsta är vad jag minns ställda till 10Base-T, så behövs ingen spärr på högre nivå i någon router för att hålla ner användarna till 10 Mbit/s.
Om man ska godta det här? Kollar man reglerna för UpUnet-S så står det:

Citat:

Hur nätet får nyttjas
Du får ett konto för att använda nätet primärt för Din utbildning/forskning vid Uppsala universitet.
[...]

Så att du inte kan få din dagliga speldos eller titta på youtube är nog inget som kan avkrävas...

Skrivet av GylleneKvisten:

Hur kan det då komma sig att jag har 97.63 Mbit/sek enligt speedtest.net? Jag är ju inte den enda som använder internet precis.

Du är inte den enda, nej. Men alla använder inte konstant speedtest.net. Tur nog så är det inga för många som kör på för fullt och då räcker kapaciteten till för det mesta.
Vill man ha mer garantier på sin hastighet oberoende av vad andra har så får man dra in separat lina och ha något företagsabonnemang och slanta upp mycket större penningar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Självklart har du rätt, tycker bara att man borde få samma sak för pengarna om man bor på Djäknegatan eller om man bor på Kantorsgatan 500m bort. Verkar BARA vara här som det droppar ner till ett hackigt, ojämnt 0.5 Mbit på kvällarna.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

I låghusen i Flogsta fungerar det överlag bra att använda Skype, se på YouTube-klipp, etc, på kvällarna. Mina misstankar går i samma spår som folk redan nämnt här, nämligen att i vissa områden med annan (kanske sämre kapacitet/konfiguration) så är det ibland för många warez-glada studenter i farten samtidigt. Om det bor 12 personer i en korridor som envisas med att ha sina BitTorrent-klienter igång samtidigt, som de dessutom inte brytt sig om att konfigurera, så brukar följden bli att uppkopplingen tvingas ner på knä.

Permalänk
Medlem

Kan så vara. Jag hade heller inga problem under tiden jag bodde i flogsta, bara mindre dippar i hastighet.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850