Permalänk
Medlem

Datorbygge - tangentbord strular

Har precis byggt ihop min nya dator, som nu funkar fint efter att jag provat allt möjligt när jag inte fick bild och till slut fick det att funka genom att plugga in en hdmi-kabel mellan modekortet och skärmen...

Hursomhelst, nu när jag väl får bild så hoppar inte datorn direkt till BIOS, utan jag får istället upp ett meddelande där det står att jag ska stoppa in operativsystemet och sen trycka enter. Problemet är bara att mitt tangentbord inte reagerar när jag väl pluggar in det, så jag kan inte trycka mig vidare till BIOS och om jag skulle stoppa in operativsystemet så skulle jag hursomhelst inte kunna trycka enter...

Vet någon vad problemet kan vara? Tangentbordet är helt nytt och har även testat med 2 andra tangentbord, så det är inte själva tangentbordet som är felet iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du testat för tangentbords-anslutning? Om det är USB, testa ett med PS/2 och vice versa. Se även till att tangentbordet är inkopplat innan du startar datorn (tolkar din text som att du kopplar in det efter att den startat?)

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Vad har du testat för tangentbords-anslutning? Om det är USB, testa ett med PS/2 och vice versa. Se även till att tangentbordet är inkopplat innan du startar datorn (tolkar din text som att du kopplar in det efter att den startat?)

Har testat att plugga in både före och efter att den startat, har ingen adapter till PS/2, hur stor är chansen att det skulle funka där och inte i USB-portarna? Har ju testat alla USB-portar också, ingen av dem verkar funka... :/ Pluggar in i de portar som går från moderkortet, det kan väl inte vara nåt fel på dem när alla andra uttag jag testat på moderkortet funkar, eller?

Permalänk
Medlem

Efter lite letande hittade jag ett gammalt tangentbord med PS/2 uttag! Pluggade in det, och det började lysa Men, även fast det reagerar när jag trycker exempelvis caps (vilket jag kan se på lysena på tangentbordet), så händer ingenting när jag väl försöker trycka del för att få upp BIOS... :/