Samsung Galaxy Tab 7.7 stoppas på IFA

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Sant, men om Samsung säger "screw you" till apple, vem tror du står med byxorna längst ner? Jag skulle chansa på apple. De må vara samsungs största kund, men långt ifrån den enda. Apple å andra sidan måste då hitta någon helt annan som kan spotta ut prylar speciellt för deras saker, vilket troligen är betydligt krångligare (och kostsammare). Kort och gott, det är som att sitta på fel sida av samma gren man sågar av. Apple lär nog inte dö av fallet, men de kommer ha mer ont än killen som är kvar i trädet.

Samsung skulle sannolikt inte kunna gör det utan att bryta mot ett kontrakt vilket, utöver att förlora sin största kund, förmodligen skulle stå dem väldigt dyrt.

Sedan lär det knappast vara så att Apple inte har samtal med andra leverantörer, och skulle ha även utan dessa tvister med Samsung. Det ryktas ju flittigt om olika leverantörer och tillverkare av komponenter till Apples produkter hela tiden.

Så personligen är jag rätt övertygad om att Samsung skulle vara den part som förlorar mest på att bryta kontrakt och förlora Apple som kund.

Skrivet av Zotamedu:

Du snackar om företaget som sålde LCD-paneler för 6 miljarder dollar på tre månader år 2010. Sen bör du tänka på att Samsung säljer ungefär lika mycket smartphones som Apple (runt 18 % i år) och tittar man på hela mobilmarknaden så är Samsung fyra gånger så stora som Apple (16 % mot 4 % av marknaden). Kanske är det som gör Apple lite nervösa. Det säljs mer än dubbelt så mycket Androidtelefoner som Appletelefoner.

Fast att ha störts marknadsandelar har ju aldrig varit Apples strategi, varken gällande mobilmarknaden eller datorer. Att Android med en mängd billiga modeller har större marknadsandelar är ju inte det minsta konstigt. Men Apple klarar ju sig uppenbarligen rätt ok ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Patenttvister är väl inte heller något särskilt ovanligt och den normala gången är väl att försöka försvara sig, stämma tillbaka eller försöka hitta någon förlikning. Att reagera osportsligt och hämdlystet (som genom att, trots egna förluster, vägra tillverka prylar) skulle väl inte heller se särskilt bra ut inför andra potentiella kunder?

Och vad är så sportsligt med att ta patent på redan existerande teknik? Det jag menar är att drömmen om sportslighet i grunden är utraderad i och med att många patentsystem inte fyller sin egentliga funktion och/eller inte kan hantera mängden av patentansökningar. Det är väl ungefär lika sportsligt som kvinnliga världsrekord satta av DDR. Du kan däremot tala om spelregler, eftersom sådana i sig inte kräver en värdegrund.

Det som har hänt nu är bl a att Apple innehar patent de inte kvalificerat sig själva för att inneha, och Samsung har i gengäld tillåtit sig bryta oskrivna regler. Jag ser ingen sportslighet i den här affären, och den enda slutsats jag kan dra är att Apple egentligen har mer att förlora än Samsung, eftersom Apple mer än många lever på sitt varumärke.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Och vad är så sportsligt med att ta patent på redan existerande teknik?

Det kan förvisso diskuteras, men det var väl länge sedan det var vare sig nytt eller kontroversiellt; numera är sådana en del av spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Det kan förvisso diskuteras, men det var väl länge sedan det var vare sig nytt eller kontroversiellt; numera är sådana en del av spelet.

Doping är också en del av cykelsporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtra:

Tänk däremot hur många leverantörer som skulle dö för att få en beställning så stor. Samsung har inte råd att förlora Apple som kund. Det skulle kosta dem för Mycket samt att det skulle gynna konkurrenter alldeles för väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle kosta dem ja, men knappast för mycket. Samsung är ett otroligt brett företag så även om det skulle bli ett betydande bortfall så har de fortfarande många andra marknader att stå kvar på, inkl alla sina egna produkter vilket inte är en liten del. Det är ju det som är den stora skillnaden. Om apple blir utan samsung så falerar en enorm del av apples verksamhet men blir samsung utan apple så är det bara en del av många. En stor del, men fortfarande bara en av många.

Och andra tillverkare skulle säkert gärna ta över, men de skulle behöva anpassa sig till tillverkingen och volymerna vilket inte sker snabbt. Och tiden mellan detta skulle innebära att apple blöder pengar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Doping är också en del av cykelsporten.

Så? Nästan alla är väl eniga om att det inte bör vara tillåtet medan få (större företag) väl motsätter sig patent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

OnT: Min åsikt är fortfarande, som vi tjatat om i paneler och lite av varje, att det största felet ligger i själva systemet. Att företag utnyttjar sina möjligheter maximalt är inget nytt, det mest skrämmande är att det ens GÅR att ta patent på vissa saker.

Håller med om att det är det största felet, dock tycker jag personligen att det är nästan lika stort fel att t.ex. stämma hit och dit bara för att möjligheten finns. Iaf då anledningarna till dessa stämningar hör hemma på förskolan.

Att de gör detta handlar väl som med allt annat enbart om pengar, men man borde ju kunna tänka lite längre fram och värdera hur mycket de här stämningarna (som nog de flesta uppfattar som något negativt) skadar företaget längre fram. Rykten sprider sig fort och kan vara rätt underskattade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Samsung skulle sannolikt inte kunna gör det utan att bryta mot ett kontrakt vilket, utöver att förlora sin största kund, förmodligen skulle stå dem väldigt dyrt.

Sedan lär det knappast vara så att Apple inte har samtal med andra leverantörer, och skulle ha även utan dessa tvister med Samsung. Det ryktas ju flittigt om olika leverantörer och tillverkare av komponenter till Apples produkter hela tiden.

Så personligen är jag rätt övertygad om att Samsung skulle vara den part som förlorar mest på att bryta kontrakt och förlora Apple som kund.

Fast att ha störts marknadsandelar har ju aldrig varit Apples strategi, varken gällande mobilmarknaden eller datorer. Att Android med en mängd billiga modeller har större marknadsandelar är ju inte det minsta konstigt. Men Apple klarar ju sig uppenbarligen rätt ok ändå

Jo jag menar inte att det inte skulle svida ordentligt. Jag tror bara att samsungs större spridning bland olika marknader både geografiskt och produktmässigt skulle kunna bära en rätt stor smäll till skillnad från Apple som inte har ens i närheten av lika mycket som kan agera buffer. Och det vore ju rakt igenom korkat om Apple inte kontinuerligt pratade med andra leverantörer. Men att vara så förberedda att de kan skifta lika snabbt som samsung kan sluta tillverka tror jag inte de är. Det skulle i praktiken kräva att de redan idag har en annan leverantör färdig att bara trycka på knappen.

Och visst skulle säkert Samsung åka på en hel drös stämningar om kontraktsbrott m.m. men vad skulle hända under tiden? Det är ju det som är grejen i detta scenario. Samsung skulle överleva avbrottet även om det i längden skulle göra mer ont för dem. Men Apple? Det skulle ju bli ett magplask som heter duga vilket kortsiktigt skulle svida mer för apple, och då är frågan hur väl och hur snabbt de kan återhämta sig från det. Och det är där jag är tveksam.

Men allt detta är ju givetvis teoretiskt. Jag hoppas verkligen inte att samsung gör någonting sådant (mest för att det skulle sätta dem på samma nivå som apples nuvarande fjanterier). Men om det skulle hända så tror jag att på det stora hela så skulle samsung krypa ur askan som vinnare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Så? Nästan alla är väl eniga om att det inte bör vara tillåtet medan få (större företag) väl motsätter sig patent?

Nu undgår du frågan genom att generalisera. Var någonstans skrev jag att patent skulle skrotas? Alltså är det inte det frågan gäller, utan jag sökte bara få svar huruvida du såg den aningen dimmiga formuleringen "spelets regler" som positivt eller negativt. Jag har läst igenom inlägg du tidigare gjort i liknande frågor och även om det är oavsiktligt uppfattar jag det som att du ger ett passivt godkännande av patentsystemets nuvarande utformning.

Få företag är emot patent, än om flera är emot mjukvarupatent. Problemet är bara att svaga patent kommit att bli en affärsidé i sig. Företag har däremot ett fritt val att hålla på sina patent och göra bytesaffärer med dem, utan att behöva blanda in domstolar, vilket ofta gynnar båda parter. På detta mindre aggressiva sättet har också mobiltelefonutvecklingen i stort framskridit tills... alla rök ihop med alla.

Frågan är om det egentligen är patent som reglerar konkurrensen när endast en bråkdel i verkligheten prövas. Ett patent kan vara värdelöst, men ändå tillräckligt giftigt för att ekonomiskt krossa mindre aktörer. I dessa fall har spelets regler besegrat spelets syfte.

Permalänk
Medlem

Tur att apple inte gör tv apparater..Fyrkantig med en blank framsida LOL snacka om att det skulle bli patent krig hihi

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tur att apple inte gör tv apparater..Fyrkantig med en blank framsida LOL snacka om att det skulle bli patent krig hihi

tänk om dom skulle göra fönster... fyrkant med en blank yta och synlig ram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Nu undgår du frågan genom att generalisera. Var någonstans skrev jag att patent skulle skrotas? Alltså är det inte det frågan gäller, utan jag sökte bara få svar huruvida du såg den aningen dimmiga formuleringen "spelets regler" som positivt eller negativt. Jag har läst igenom inlägg du tidigare gjort i liknande frågor och även om det är oavsiktligt uppfattar jag det som att du ger ett passivt godkännande av patentsystemets nuvarande utformning.

Jag förstod inte riktig var dopning kom in i bilden. Kanske om man läser Håkan Lans-historierna om stora drakar som ger sig på enskilda individer, men jag misstänker att apple och samsung spelar i ungefär samma division; de borde både ha förståelse för varandras situationer och förmåga att göra upp på ett eller annat sätt.

(Att jag passivt godkänner det nuvarande systemet är för övrigt förmodligen korrekt, eller snarare har jag ingen överlägsen alternativ lösning på lager)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Extra komiskt blir det när man ser tillbaks i till Apples barndom där de helt enkelt stal hela sitt användargränssnitt med fönster och ikoner från Xerox.
.

Du vet att Apple betalade Xerox en ganska bra summa? Jef Raskin och Bruce Horn anställdes dessutom av Apple då Xerox ledning inte visste vad man skulle med tekniken till. Ska tilläggas att dess två herrar jobbade med grafiska gränssnitt innan de anställdes av Xerox ...

Permalänk
Medlem

Är folk ens seriösa? Designregistreringen håller aldrig i rätten vilket som och sen när är Tab 7.7 en kopia. Sen när plagierar en industrijätte med egen tillverkning av komponenter och halvledardesign, sen när har de inte innoverat inom halvledartillverkning, minnesdesign, flashminnen, applikationsprocessorer (Exynos är inte helt fel), tidigare inom hårddiskar, SSD-kontrollers åt Apple och andra, skärmar osv. Detta är ju ungefär som att ingen skulle få tillverka en active matrixskärm om det skulle appliceras. Under tiden så fabbar Samsung både högkvalitativa IPS, PLS och via SLCD PVA-skärmar, samt drivande bakom AMOLED, liksom precis som med all annan högteknologisk teknik så är de nya spelarna drivande. De som uppfann mycket av tekniken för 30-50 år sedan (Japanarna och västeuropa bla) är idag till stor del oförmögna att göra det, Philips kan inte längre utveckla skärmar och sålde även sin andel i sitt joint venture med LG som försedde dom med paneler. Huawei är bra mycket mer aktiv inom forskning och utveckling än sina äldre konkurrenter inom telekom från väst. Vissa av pionjärerna på mobilområdet har redan försvunnit helt som Motorola, Nokia-Siemens har det tufft och försvinner kanske från Nokias ägo och Ericsson ansöker om färre patent. När ni slutar innovera och driva företag som ni påstått uppfunnit hela världen så tar faktiskt någon annan över. Vetenskap och teknik kan inte hållas borta från marknaden och ingen jävel vill förväxlas med Apple. Det är bra att någon tar över ledande rollen i världen när företag slutar satsa i väst. Finns ingen anledning att vara nedvärderande på Korea och Taiwan som har betydligt mer högteknologiska och kompetenta industrier och näringar än vad vi. Ska man tillverka eller utveckla modern teknik inom nästan hela elektronikområdet idag måste antingen vända sig till Korea, Taiwan, Japan eller Kina. Det skulle inte bli något av det annars och de är bäst på området. Inte fan går man till Sverige och man vill utveckla ett litium jon-batteri t ex, där faktiskt Kina är världsbäst idag och har tusenfaldigt mer kompetens. Det handlar inte om några jävla kopior. När man slutar ha ambitioner här så sluter inte andra länder och företag. Patent används inte för att låsa ut någon ur marknaden i asien och där är de angelägna om att delta i internationella industristandarder. De används för att försäkra sig en plats på marknaden, alltså att delta med teknik och forskning och det går åt båda hållen. Inte för att dominera över den i säg. Att börja med importförbud istället för att ens först begära prövning och se om anklagelserna håller är bara larvigt, intrång och eller korslicensavtal tjänar man ju bara pengar på, större juridiska strider inte så mycket. Svenska företag har tidigare bråkat med kineserna t ex idag ingår de dock vanliga licensavtal och använder deras teknik och vise versa genom att betala för sig. När det gäller många standarder så får man inte vägra någon licenser till tekniken så det är ju bara att köra medan konflikterna rullar där. De kommer i good standing förr eller senare och de då blir det enklare för båda parterna.

Som det ser ut nu skulle Apple inte sälja en enda telefon utan Samsung då de fabbar applikationsprocessor, ramminne och en del av flash-minnena. Skärmarna kommer från LG. Men visst kan Samsung om detta biter sig fast och Apple inte ge sig tjäna på att sluta fabba applikationsprocessorn då de ändå ska byta fab till TSMC senare har inte Samsung något långvarigt intresse, men det betyder slutet för A4 och A5 från Apple däremot och alla nuvarande produkter på ARM-arkitekturen samt kommande iPhone 5. Då tar det inte länge innan Apples berömda kassa sinar. Det handlar om inkomstbortfall på kanske 40 miljarder dollar på bara telefonerna. Är först med Apple A6 processorn de hunnit byta till TSMC, dvs förmodligen iPad 3.

Permalänk
Musikälskare

Som jag har sagt innan, go get them Apple

Petterk: To long, dident read (styckeindelning är att föredra!)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Vad skulle Samsung tjäna på ekonomiskt genom att bryta avtalet med Apple vad gäller komponenter? Nej, du är inte mycket till affärsgeni, men här kommer en lektion: Pengar talar, inte hämndaktioner...

Det var ju tyvärr lite det jag menade (även om texten jag skrev kanske inte riktigt sa samma sak). Vad tycker de andra företagen om Apple?
Jag menade framtida planer för Apple. Jag antar att de hittar på något nytt eller följer någon gammal trend och behöver fler produkter tillverkade av andra företag, kommer företagen tacka ja fast det inte hindrar Apple från att stämma?

Tycker att det verkar som en jobbig marknad, och just nu, i mina ögon, ser det ut som att Apple kastar mest skit runtom sig. :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Saknar helt respekt för Apple. Ett girigare företag får man leta efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon118684:

är det någon på detta forum som förstår sig på kapitalism eller monetär ekonomi för den delen? ni är som små barn när ni diskuterar apple vs samsung .. precis som om samsung är den gode och apple den onde... sanningen är att i slutändan så bryr sig INGET företag om dess kunder, bara tillräckligt nog för att dem ska köpa deras produkter och just för att apple leder utvecklingen av smartphones och läsplattor (ledde den i allafall) så vill dem behålla sin marknadsposition och ifall dem ser en möjlighet att stoppa en konkurrents produkt vare sig det är rätt eller fel så kommer dem att göra det.. och alla ni småungar som tror att samsung inte skulle göra likadant... väx upp! apples konkurrenter skulle gladeligen offra hundratals människors liv för att hamna i deras position ifall dem hade kunnat komma undan med det... det finns inga bra företag, alla är ute efter den största möjliga vinsten oavsett vilka påföljder det för med sig...

Kapitalism när den är som värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Man måste vara blind om man inte ser likheterna. Jag hejar på Apple i detta fall. Samsung saknar all kreativitet när det kommer till hård och mjukvara tyvärr. Kanske inte så överraskande då Koreanerna plagierar precis lika mycket som Kineserna. Koreanska Cowon är dock något jag beundrar, slår alla iPods skräp på smällen.

Mer blind om man inte ser olikheterna. Och när man ser på ramen att att göra en surfplatta/telefon inom så är dom inte mer lik än många andra märken.
Att kalla det plagiat är att dumförklara dig själv och innebörden av det.
Plagiat är något Apple dock håller på med och även stolt talat om. Patenterat andras ideer och uppfinningar.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Helt rätt av Apple att försöka sätta dit Samsung. När ett företag gör en produkt som påminner allt för mycket om ens egna produkter då kan man inte bara stå och titta på. Hur många här hade reagerat om ni hade haft ett företag och gjort en produkt, och strax efter så kommer ett konkurrerande företag med en produkt som efterliknar er produkt? Hade ni bara stått och tittat på eller? Nä, självklart hade ni inte gjort det för då hade ni troligtvis gått i konkurs fortare än kvickt.
Sen bör ju vissa här kolla upp en del fakta innan ni uttalar er. Kanske ändrar ni inställning också om ni tar reda på fakta först istället för att visa er okunnighet.

Sist, källor på en del uttalanden som vissa gör hade varit roligt att se också.

Trevligt att du kan kasta sten i glashus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Trevligt att du kan kasta sten i glashus...

Förklara gärna. Jag har inte kommit med några faktapåståenden i mitt inlägg och därmed behöver jag inte heller komma med några källor. Lite skillnad mot vissa andra i tråden som babblar om att Apple är den som har mest patent när verkligheten är helt annorlunda (källa finns längre bak i tråden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Plagiat är något Apple dock håller på med och även stolt talat om. Patenterat andras ideer och uppfinningar.

Uppfinner du något och inte patenterar det så får du fan skylla dig själv att du var så himla korkad. Har Apple stulit något, vilket dom har gjort och har fått betala stora summor i skadestånd, så är det upp till patentinnehavaren att driva det hela till en domstol för att få en fällande dom mot Apple, och tro mig, finns det patent på det så kan ingen av Apples advokater försvara sig mot det.

Sen ska man verkligen inte se Samsung som nåt godartat företag. Dom har varit inblandade i flera härvor, som t.ex karteller, patentintrång (bortsett från denna), dåliga arbetsförhållanden på fabrikerna m.m. Så dom är långt ifrån helgon.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Som jag har sagt innan, go get them Apple

Petterk: To long, dident read (styckeindelning är att föredra!)

Förlåt, men är värdelöst att redigera inlägg i textarean på forumet och jag har ingen lust att göra det ordentligt

Men to recap, Samsung tillverkar Apples applikationsprocessor (A4/A5) och ska byta till TSMC senare, Samsung tillverkar större delen av RAM-minneskretsarna i deras ARM-baserade prylar därav, de tillverkar flash-minnena i stor del av deras prylar och t ex SSDerna i MBAir. Däremot är det LG som tillverkar deras skärmar, både panelerna i mobilerna, surfplattorna och datorerna. På sikt är Apple redan bort från beroende av Samsung och de får hitta andra kunder än Apple att leverera till, vilket är inte är så svårt då produktionskapacitet inte är obegränsad och det går att flytta runt många produkter lätt. Vill Samsung kursa Apple trotts deras kassa kan dom det då Apple på kort sikt är helt beroende av dom för större delen av deras försäljning/omsättning.

Bara larvigt att som denna bransch börja ansöka om importförbud istället för att lösa det i domstol där intrång och nya avtal får lösas eller via korslicensavtal. Det hela med designbiten är ju lite som att Samsung skulle patenterat/registrerat tunna TV-skärmar som koncept för att hindra att LG skulle tillverka några. Helt löjligt att domare tar krigen så seriöst när det handlar om stämningar och motstämningar, det är inget som skyddas med det hela. I vissa fall vill de bara ha ett licensavtal och få massor pengar på "marknadsmässiga" grunder, eller så är det bara en FUD-strategi som domstolarna inte ska ha något med att göra, förutom att förklara dom ogiltigförklarade. Ännu löjligare att media vill spela det som om det handlar om några gigantiska grejer, Mueller vill alltid spegla det som om det innebär slutet för företagen/produkterna och den kommersiella verkligheten fungerar aldrig som alarmisterna som tror patent är något heligt. Man kan göra intrång i patent utan att begå något som helst fel när man implementerar en standard, det ska inte stoppa några produkter för det. Den som vägrar licensiera ut skiten på rimliga grunder som gör fel, när sådana har etablerats så får dom ersättning för intrången. Patent kommer ingen domare låta användas för att döda företag.

Permalänk
Medlem

Bara ytterligare ett exempel på hur stora spelare håller tillbaka teknik och innovation för att säkra sin egna fortsatta existens. Inget nytt, alla gör det, om någon tror dom kör det senaste från Intel tex så glöm det. Den senaste tekniken finns färdig för tillverkning men varför sälja den när man kan käna stora pengar på gammal teknologi. Nej dom ligger ca 5 år före det vi kan köpa/beställa. Ibland än längre fram (ibland efter, exemplet Apple ), kallas plan/strategi bla.. "Marknaden måste vara mogen", hört detta förut, någon? Dom är inte dumma och inte skänker dom bort något av välgörenhet, var det någon som trodde detta? Givetvis kan stora spelare förlora när dom blir giriga och slutar innovera. Konsumenten går ut som vinnaren ur striden? Nää, inte så troligt va. Sanningen, att vi konsumerar det som oss serveras. Men visst är det kul med "nyheter" då och då. Saker som borde fungera logiskt och innovativt/testade och klara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Uppfinner du något och inte patenterar det så får du fan skylla dig själv att du var så himla korkad. Har Apple stulit något, vilket dom har gjort och har fått betala stora summor i skadestånd, så är det upp till patentinnehavaren att driva det hela till en domstol för att få en fällande dom mot Apple, och tro mig, finns det patent på det så kan ingen av Apples advokater försvara sig mot det.

Sen ska man verkligen inte se Samsung som nåt godartat företag. Dom har varit inblandade i flera härvor, som t.ex karteller, patentintrång (bortsett från denna), dåliga arbetsförhållanden på fabrikerna m.m. Så dom är långt ifrån helgon.

Du kan inte patentera andras uppfinningar, som de försöker med på mjukvarupatenten och andra där det saknas innovation, däremot kan du patentera redan patenterad teknik om du löser ett nytt problem med den. Prior art gäller både patenterade och icke patenterade saker. Mjukvarupatenten de använder är dock helt löjliga som Nokias om att blockera ingående samtal på telefonnr eller Apples patent om att parsa länkar och epostadresser i textmeddelanden.

Samsung är en typisk konglomerat utvecklat i ett högermilitärdiktatursamhälle som begick folkmord på hundratusentals oliktänkande. Och för den delen en given del i demokratiseringen. Samsung är ungefär lika hemska som Ikea när det gäller arbetares rättigheter och villkor, bara att de är mycket bättre då. Apple kommer däremot från en öppen kultur i USA och Kalifornien från bla universiteten som skapade BSD (och Mach), RISC och allt statligt finansierat och har trotts teknikens härkomst tvådelad attityd i frågan själva. Båda är fientliga till arbetares rättigheter och öppenhet. Oavsett hur hemska dom är så har både Apple och Samsung rätt att ha produkterna på marknaden. Galaxytelefonerna i Nederländerna kan sälja vidare så fort de betyder galleriapplikation, som de kan stoppa in igen när de fått beslutet omprövat. Designfrågan kommer aldrig hålla i Tyskland och så farligt är det med de domedagsprofetiorna. Kan man inte förväxla produkterna finns det inget att bråka om där. När det gäller intellektuella egendomar i rättslig mening är det helt okej och uppmanat att bygga på tidigare lösningar. Vem som plagierar är inte intressant att tala om det gör ingen, de tar bara orimliga patent istället som inte har någonting med deras egentliga produkter att göra i stort. Det är inte piratkopior eller tekniska patent det handlar om längre i fallet Galaxy och Galaxy tab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Bara ytterligare ett exempel på hur stora spelare håller tillbaka teknik och innovation för att säkra sin egna fortsatta existens. Inget nytt, alla gör det, om någon tror dom kör det senaste från Intel tex så glöm det. Den senaste tekniken finns färdig för tillverkning men varför sälja den när man kan käna stora pengar på gammal teknologi. Nej dom ligger ca 5 år före det vi kan köpa/beställa. Ibland än längre fram (ibland efter, exemplet Apple ), kallas plan/strategi bla.. "Marknaden måste vara mogen", hört detta förut, någon? Dom är inte dumma och inte skänker dom bort något av välgörenhet, var det någon som trodde detta? Givetvis kan stora spelare förlora när dom blir giriga och slutar innovera. Konsumenten går ut som vinnare i striden? Nää, inte så troligt va. Sanningen, att vi konsumerar det som oss serveras. Men visst är det kul med "nyheter" då och då. Saker som borde fungera logiskt och innovativt/testade och klara...

Skickades från m.sweclockers.com

Så fungerar inte marknaden, det som ligger 5 år framåt är ännu inte utvecklat det som ligger 1-2 år frammåt måste färdigställas, verifieras, anpassas för tillverkning, skriva drivrutiner och annan mjukvaruutveckling osv, allt är ganska tight. Intel vet ännu inte hur de ska kunna tillverka på 14 nm som är planen för 2013-14, maskinerna och processen för det finns ännu inte, trotts att de håller på och bygger fabriken som ska husera allt. Det är inte som att de kan producera chip på 14 nm idag. Men bara inte är intresserade av det

Det är därför du får massor icke färdigställda och defekta produkter som aldrig hinner arbetas till ordentligt fungerande saker. Det gäller Apples prylar också. Apple kunde inte tagit en Cortex A8 _eller något motsvarande_ och byggt en platta 2004.

Mjuk och metod/idépatent har dessutom ingenting med teknisk utveckling att göra. Teknikföretag och tillverkare samarbetar, annars skulle de bara kunna göra helt obskyra saker ingen är intresserad av. Det handlar om samarbete inte stänga ute. Apple blev dock elektronik/halvledardesigner först med Apple A4 och A5, de är fortfarande en OEM med relativt lite kompetens inom teknik själva.

Permalänk
Medlem

Varför löser dom det inte internt? Levererar inte Samsung flashminne till Apples iPhone?

Skrivet av Petterk:

Mjuk och metod/idépatent har dessutom ingenting med teknisk utveckling att göra. Teknikföretag och tillverkare samarbetar, annars skulle de bara kunna göra helt obskyra saker ingen är intresserad av. Det handlar om samarbete inte stänga ute. Apple blev dock elektronik/halvledardesigner först med Apple A4 och A5, de är fortfarande en OEM med relativt lite kompetens inom teknik själva.

Apple har tillsammans med Motorola och IBM utvecklat PowerPC-processorerna till Mac G3/G4

http://en.wikipedia.org/wiki/AIM_alliance

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

tänk om dom skulle göra fönster... fyrkant med en blank yta och synlig ram

Skickades från m.sweclockers.com

Men Microsoft har ju redan windows...

Fniss!

Permalänk
Skrivet av celerity:

Varför löser dom det inte internt? Levererar inte Samsung flashminne till Apples iPhone?

De har troligtvis relativt tunga kontrakt som binder dem i x antal år framåt.

Ont:

Är det någon som vet hur pass stor den tyska marknaden är jämfört med resterande EU?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det skulle kosta dem ja, men knappast för mycket. Samsung är ett otroligt brett företag så även om det skulle bli ett betydande bortfall så har de fortfarande många andra marknader att stå kvar på, inkl alla sina egna produkter vilket inte är en liten del. Det är ju det som är den stora skillnaden. Om apple blir utan samsung så falerar en enorm del av apples verksamhet men blir samsung utan apple så är det bara en del av många. En stor del, men fortfarande bara en av många.

Och andra tillverkare skulle säkert gärna ta över, men de skulle behöva anpassa sig till tillverkingen och volymerna vilket inte sker snabbt. Och tiden mellan detta skulle innebära att apple blöder pengar.

apple verkar inställda på att ta strid, Reuters är väl trovärdiga? http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3234...

vad händer om apple skulle förlora rättegången, får dom betala skadestånd till samsung för minskade inkomster eller nåt?