Speldator runt 10-12k, bygga själv eller köpa på Komplett/Inet?

Permalänk

Speldator runt 10-12k, bygga själv eller köpa på Komplett/Inet?

Hej!

Har länge nu (typ 3 år) funderat på att bygga/köpa en ny gamingdator då jag endast använt familjens dator vilken det inte går att spela CS:S på högsta grafik utan lagg... -_-
Så har kollat här och på andra sidor för inspiration och tips på komponenter och liknande i ett tag nu, men aldrig haft pengarna innan att verkligen köpa en dator. Nu har man jobbat lite så får antagligen råd runt nästa månad eller så att köpa en dator men vet inte om jag har tid och ork för att bygga den själv :S
Har ju aldrig gjort det på "allvar" (Gick teknik på gymnasiet så byggde ihop en skrot dator, men då var det ju inte komponenterna som var det viktiga, och man visste att dem var komplatibla osv). Om man inte har större erfarenhet av datorbyggen, och ännu mindre om vilka komponenter som är bra, borde man ändå försöka sig på det, eller ska man köpa en färdigplockad (och ihopsatt) dator från Komplett/Inet?

Och en fråga till, vilken av dem två sidorna (Komplett och Inet) har "bäst" gamingdatorer för 10-12k-budgeten?

MvH
Tobias

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

Hej!

Har länge nu (typ 3 år) funderat på att bygga/köpa en ny gamingdator då jag endast använt familjens dator vilken det inte går att spela CS:S på högsta grafik utan lagg... -_-
Så har kollat här och på andra sidor för inspiration och tips på komponenter och liknande i ett tag nu, men aldrig haft pengarna innan att verkligen köpa en dator. Nu har man jobbat lite så får antagligen råd runt nästa månad eller så att köpa en dator men vet inte om jag har tid och ork för att bygga den själv :S
Har ju aldrig gjort det på "allvar" (Gick teknik på gymnasiet så byggde ihop en skrot dator, men då var det ju inte komponenterna som var det viktiga, och man visste att dem var komplatibla osv). Om man inte har större erfarenhet av datorbyggen, och ännu mindre om vilka komponenter som är bra, borde man ändå försöka sig på det, eller ska man köpa en färdigplockad (och ihopsatt) dator från Komplett/Inet?

Och en fråga till, vilken av dem två sidorna (Komplett och Inet) har "bäst" gamingdatorer för 10-12k-budgeten?

MvH
Tobias

Det beror ju helt på vad du skall ha och vissa saker är biligare på ena stället och andra dyrare så är det. Då är det mer fördelaktigt att stääa ihop två identiska datorer och se var du känar med tanke på montering, frakt och pris.. Tycker att inet.se hemsida är betydligt lättare att överskåda än Komplett.se

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Bor du i Sthlm så kan du blanda, affärerna ligger ju 300m ifrån varandra
Har du någon polare som vet hur man bygger ihop en dator så är det ju bara latjo att bygga ihop det själv

Permalänk
Medlem

Jag satt lite i samma sits som du för ett par år sedan... Valde till slut att bygga den själv och helt klart värt det då halva nöjet är att hitta delar och bygga den själv.. nu har jag byggt 6 datorer själv och lika kul varje gång.. har du tid och ork så gör de själv för du lär dig mycket på vägen... Annars tycker jag att inet är väldigt smidigt och bra både vid leveranser och återlämning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk

Dock så har vår "familjedator" kraschat totalt, och går inte längre att starta, så vill ha en fungerande dator så fort som möjligt XD
Hur lång tid tar det för en oerfaren att bygga?
Och vilka verktyg och så kan vara bra att ha? ESB-armband, ett måste?
Borde man köpa verktygs- och skruv-kitten från Inet?
Vilka skruvar brukar man få med när man köper delarna, chassit m.m?

EDIT: Bor strax utanför Göteborg, btw, så Inet finns ju i stan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

Dock så har vår "familjedator" kraschat totalt, och går inte längre att starta, så vill ha en fungerande dator så fort som möjligt XD
Hur lång tid tar det för en oerfaren att bygga?
Och vilka verktyg och så kan vara bra att ha? ESB-armband, ett måste?
Borde man köpa verktygs- och skruv-kitten från Inet?
Vilka skruvar brukar man få med när man köper delarna, chassit m.m?

EDIT: Bor strax utanför Göteborg, btw, så Inet finns ju i stan.

Det enda som skulle kunna vara klurigt är att sätta dit CPU med kylpasta... i princip inget annat går att sätta fel passar bara på ett ställe
ESB-armband kan vara en rekommendation, inget måste men trist om det råkar gå sönder för man snålade in på 100kr
Har du skruvmejsel hemma så borde det räcka
Skruv brukar du få med till chassit, iaf om du inte ska ha 10x hdd

Vad har du för krav på datorn? Vad ska den kunna? föredrar du Intel / AMD? SSD? mATX eller "normal" burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

Dock så har vår "familjedator" kraschat totalt, och går inte längre att starta, så vill ha en fungerande dator så fort som möjligt XD
Hur lång tid tar det för en oerfaren att bygga?
Och vilka verktyg och så kan vara bra att ha? ESB-armband, ett måste?
Borde man köpa verktygs- och skruv-kitten från Inet?
Vilka skruvar brukar man få med när man köper delarna, chassit m.m?

EDIT: Bor strax utanför Göteborg, btw, så Inet finns ju i stan.

Som sagt esd armband kan vara bra inget måste om du bara har ett gammalt hederligt element att ta i ibland för att jorda dig.. du kan nog bygga ihop det rätt lätt under en dag... Ända som sagt är CPU fläkt med egen kylpasta allt annat är ganska lätt... Bara kolla moderkortets instruktionsbok om du är osäker...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk

@ Elack: Tänkte la att kylpastan kan vara klurig :S
Men e rätt noggrann i vanliga fall, så får la hoppas jag gör rätt
Några tips som kan hjälpa?

Tänkte la att man får med det mesta med chassit, men skruvmejsel har ja allt

Datorn e la tänkt allra mest för spelande, men vad menar du med "gillar mest av Intel/AMD" ?
E la ingen större skillnad eller?
Eller satsar dem på lite olika saker?
Ska som sagt spela (BF3) och se film/serier. Storleken på chassit/moderkortet spelar ingen roll, har hellre större faktiskt
Förresten, hur är skillnaden mellan grafikkorten? Alltså NVidia och AMD?

@ Schdefan: Så det kan gå på en dag alltså?
Menar du 12h eller på 5-6 ?
Går iallafall på en helg antar jag

Aja, tack så mycket!

Skulle uppskatta tips på skärm till datorn också
Gärna under 2500 iaf
Tack för svaren hittils

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Skrivet av Komaqtion:

Skulle uppskatta tips på skärm till datorn också
Gärna under 2500 iaf
Tack för svaren hittils

Dell-skärmen U2311H (http://www.dustinhome.se/dell-u2311h...uct/5010456532) har jag fått rekommenderad till mig på detta forum, och det är den jag tänkt köpa snart. Om man tittar på kundrecensionerna av på dustins hemsida så är cirka 90% av alla recensioner 5/5. Dessutom kostar den 2000 pix så du kan lägga en femhundring på något annat kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

@ Elack: Tänkte la att kylpastan kan vara klurig :S
Men e rätt noggrann i vanliga fall, så får la hoppas jag gör rätt
Några tips som kan hjälpa?

Tänkte la att man får med det mesta med chassit, men skruvmejsel har ja allt

Datorn e la tänkt allra mest för spelande, men vad menar du med "gillar mest av Intel/AMD" ?
E la ingen större skillnad eller?
Eller satsar dem på lite olika saker?
Ska som sagt spela (BF3) och se film/serier. Storleken på chassit/moderkortet spelar ingen roll, har hellre större faktiskt
Förresten, hur är skillnaden mellan grafikkorten? Alltså NVidia och AMD?

@ Schdefan: Så det kan gå på en dag alltså?
Menar du 12h eller på 5-6 ?
Går iallafall på en helg antar jag

Aja, tack så mycket!

Skulle uppskatta tips på skärm till datorn också
Gärna under 2500 iaf
Tack för svaren hittils

Jag skulle tippa på 2-5 h med tanke på att det är första gången.. se bara till att vara rädd om sakerna och inte kasta med dom alltför mycket så kommer det att gå fin fint.. och låt det ta sin tid utan stress

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk

Den finns på Inet för 1990, med fri frakt
Men tack för rekomendationen!

Någon annan som har något annat att rekommendera, eller någon som har köpt denna skärm och har lite feedback ?

EDIT: Såg nu bilder på den, och den ser väldigt gammalmodig (ful) ut :S
Är den ny?
Och 8ms responstid, ingen spelskärm med andra ord...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Skrivet av Komaqtion:

Den finns på Inet för 1990, med fri frakt
Men tack för rekomendationen!

Någon annan som har något annat att rekommendera, eller någon som har köpt denna skärm och har lite feedback ?

EDIT: Såg nu bilder på den, och den ser väldigt gammalmodig (ful) ut :S
Är den ny?
Och 8ms responstid, ingen spelskärm med andra ord...

Den ska tydligen fungera utmärkt till spel, jag ringde inet och frågade om den mest prisvärda skärmen dessutom och de sa att den var mest prestanda för pengarna. 8ms är ju inte så stor skillnad, det handlar ju, bokstavligen, om millisekunder. Personligen tycker jag att den är snygg men det är ju olika det där.. Många här på forumet gillar den och säger att den är bäst i sin prisklass, samt att 2k är ett bra pris för vad man får.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

@ Elack: Tänkte la att kylpastan kan vara klurig :S
Men e rätt noggrann i vanliga fall, så får la hoppas jag gör rätt
Några tips som kan hjälpa?

Tänkte la att man får med det mesta med chassit, men skruvmejsel har ja allt

Datorn e la tänkt allra mest för spelande, men vad menar du med "gillar mest av Intel/AMD" ?
E la ingen större skillnad eller?
Eller satsar dem på lite olika saker?
Ska som sagt spela (BF3) och se film/serier. Storleken på chassit/moderkortet spelar ingen roll, har hellre större faktiskt
Förresten, hur är skillnaden mellan grafikkorten? Alltså NVidia och AMD?

@ Schdefan: Så det kan gå på en dag alltså?
Menar du 12h eller på 5-6 ?
Går iallafall på en helg antar jag

Aja, tack så mycket!

Skulle uppskatta tips på skärm till datorn också
Gärna under 2500 iaf
Tack för svaren hittils

Intel kör väl lite mer kvalité än AMD som jag förstått det... Gfx = samma skillnad som på cpu skulle jag gissa på
Jag köpte en ny dator för ett par månader sen å köpte nVidia / Intel och är riktigt nöjd

Om du har lite frågor kan jag försöka hjälpa till, surfade runt en massa här på sweclockers för att få bra uppfattning om delarna

Permalänk

I valet av SSD-disk skulle jag ta Crucial M4 128 GB, då den fått bra kritik i sweclockers test (Crucial M4 128 GB) och har lågt pris per gig. Om du har cash kan du ju ta Corsair Force GT 120 GB, som också ska vara väldigt bra, till och med kanske snäppet bättre.