Permalänk
Medlem
Skrivet av Canon123:

Är det någon märkbar skillnad i prestanda på om man väljer ssd eller msata?

Här finns en jämförelse: http://www.anandtech.com/show/4078/intels-ssd-310-g2-performa...

Permalänk
Medlem

Jag har både 6 och 9-cells batterier samt i7. Med en diverse program igång får jag en batteritid på ca 4 timmar med 6-cell och 7-8 timmar med 9-cell.

Det varierar dock kraftigt beroende på aktiva program, ljusstyrka på skärmen samt övriga energisparinställningar. Det går att få betydligt längre driftstid med lite tweakande och kompromissande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veddie:

Har du tänkt att enbart ha ssd eller hd och msata ssd?
Titta på cpu benchmarks för de två olika processorerna, det verkar som att det är en ytterst liten prestandaökning mellan i5 och i7 i detta fall eftersom båda är 2kärniga. Vad förväntar du dig för batteritid?

Hade enbart tänkt mig en ssd då jag redan har en usb3 externdisk. Därför vill jag även ha usb3-porten men det känns som en i5:a räcker för mig.
Angående batteritiden så vet jag inte då det blir min första bärbara dator som ska användas till studierna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet någon vart man kan köpa ett svenskt tangentbord?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wesc:

Vet någon vart man kan köpa ett svenskt tangentbord?

EET har det, de ska också sälja till privatpersoner men jag är inte helt säker. Här är tangentbordet, det kostar 589 + moms.

Permalänk
Medlem

Ni som haft datorn ett tag nu, är den så robust i byggkvaliteten som ni förväntat er? Inget knarrande och delar som ger efter?

Vet någon om den stödjer ljud via hdmi?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Canon123:

Ni som haft datorn ett tag nu, är den så robust i byggkvaliteten som ni förväntat er? Inget knarrande och delar som ger efter?

Vet någon om den stödjer ljud via hdmi?

Det enda jag störde mig på är batteriet som jag nämnde tidigare och sen är det ett litet glapp mellan handledsstödet och underdelen, det går att lyfta lite där men den är inget man märker om man inte lyfter Gångjärnen är väldigt solida och stannar direkt när an slutar vika skärmen, de åker inte tillbaka som på plastigare datorer.

Ljud via HDMI funkar om du köper en DP->HDMI-adapter som klarar ljud, jag köpte en billig på eBay.
http://www.ebay.com/itm/Male-Display-Port-DP-Female-HDMI-Conv...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Någon som vet en fysisk butik som har denna dator så man kan kolla på den? Jag börjar tveka lite om inte 12.5" är för litet.
Är det stor skillnad mot en 13.3"?

edit: Går det att använda CAD med i7/8gb/ssd eller krävs ett bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canon123:

Ni som haft datorn ett tag nu, är den så robust i byggkvaliteten som ni förväntat er? Inget knarrande och delar som ger efter?

Vet någon om den stödjer ljud via hdmi?

Jag har råkat ha min x220 i backen några gånger. Ingenting har hänt. Inget estetiskt. Inget funktionellt. Helt fantastiskt. Det vill säga att jag upplever den över förväntan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackzen:

Någon som vet en fysisk butik som har denna dator så man kan kolla på den? Jag börjar tveka lite om inte 12.5" är för litet.
Är det stor skillnad mot en 13.3"?

edit: Går det att använda CAD med i7/8gb/ssd eller krävs ett bättre grafikkort?

Det är inte så stor skillnad mot en 13,3'' i storlek, däremot är bildkvaliteten (på IPS-skärmen i alla fall) väldigt mycket bättre än någon laptop i den prisklassen. Det finns enstaka proffsdatorer som också har IPS men de är dyra (Ex: HP Elitebook 8760w som kostar $6500 för de exemplaret i recensionen).

Om du kan använda datorn för CAD är en definitionsfråga. Man använde 286:or för CAD när det begav sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Canon123:

Ni som haft datorn ett tag nu, är den så robust i byggkvaliteten som ni förväntat er? Inget knarrande och delar som ger efter?

Vet någon om den stödjer ljud via hdmi?

Den stöder ljud via HDMI. Men du behöver en adapter då datorn inte har HDMI ut utan endast DP och VGA.

Angående byggkvaliteten så är den i princip perfekt. Jag har tappat den i marken ett par gånger och spillt ut en kopp med sött kaffe rätt i tangentbordet och den fungerar helt perfekt ändå. Jag var dock tvungen att spola av tangentbordet för knapparna blev så klistriga av sockret, men det var inget problem.

Sen är Lenovo generösa med garantierna så om något händer så skickar de ofta en reservdel som du kan byta själv. Inte för att jag behövt det men andra som klagat på något gnek från tangentbordet eller liknande har fått ett nytt på posten utan att behöva skicka tillbaka det gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte så stor skillnad mot en 13,3'' i storlek, däremot är bildkvaliteten (på IPS-skärmen i alla fall) väldigt mycket bättre än någon laptop i den prisklassen. Det finns enstaka proffsdatorer som också har IPS men de är dyra (Ex: HP Elitebook 8760w som kostar $6500 för de exemplaret i recensionen).

Om du kan använda datorn för CAD är en definitionsfråga. Man använde 286:or för CAD när det begav sig.

Ok,tack för svaret

En sista fråga bara: För att beställa från campusdiscount kan man beställa från "Gastbesteller" eller ska man skicka ett email till dom med beställningen? (tror jag läste det någonstans här på swec.).
Och vad är det bästa sättet att betala med(helst utan avgifter )?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackzen:

Ok,tack för svaret

En sista fråga bara: För att beställa från campusdiscount kan man beställa från "Gastbesteller" eller ska man skicka ett email till dom med beställningen? (tror jag läste det någonstans här på swec.).
Och vad är det bästa sättet att betala med(helst utan avgifter )?

+1

Jag mailade Campusdiscount i måndags (4 dagar sedan) och frågade hur man ska genomföra beställningen men har inte fått nåt svar än...

Permalänk
Testpilot

Väljer ni Gastbesteller gör ni beställningen som gäst och ni kan då inte logga in på något konto för att se statusen på beställningen, skapar ni ett konto kan ni däremot följa ärendet om ni anser att det är viktigt.

När man skapar ett konto eller väljer gästbeställning (formulären ser lika dana ut) ser ni att det finns ett fält där man ska ladda upp en fil (Studentenbescheinigung), där skickar ni med en bild på ert studentkort och så är allt klart. Svårare än så är det inte

För att slippa extra avgifter använder man kontoöverföring, det tar längre tid innan de har pengarna och är mer invecklat än Paypal.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det verkar vara mycket billigare än att beställa från svenska affärer. Tittade på 2st random lenovos och det var ca 700kr billigare, exklusive frakt och växlingsavgifter... Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av volny:

Jag tycker inte det verkar vara mycket billigare än att beställa från svenska affärer. Tittade på 2st random lenovos och det var ca 700kr billigare, exklusive frakt och växlingsavgifter... Har jag missat något?

IPS-skärmen.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Aha, ni beställer därifrån för att tyskarna har en modell med IPS skärm som inte finns i sverige? Jag trodde det var billigare därför jag jämförde priser

Permalänk
Medlem

Har läst lite på lenovos forum att det ska vara problem med fläkten. Problemet är att den ger i från sig något högfrekvent ljud som pulserar på något sätt. Verkar ganska otrevligt. Någon som upplevt detta?

Även, hur bra är skärmen utan IPS-panel? Någon som beställt c2d i3 modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooblan:

Har läst lite på lenovos forum att det ska vara problem med fläkten. Problemet är att den ger i från sig något högfrekvent ljud som pulserar på något sätt. Verkar ganska otrevligt. Någon som upplevt detta?

Även, hur bra är skärmen utan IPS-panel? Någon som beställt c2d i3 modellen?

Inga problem med fläktljud. Verkar vara främst de som väljer i7 som har problem med illaljudande fläktar.
Jag har däremot ingen erfarenhet av standard LED skärmen. Men IPS skärmen är fantastisk.
Finns ingen C2D i3. Core i3 har två kärnor vilket Core 2 Duo också hade. Men Core 2 Duo pensionerades. Core i3 var ett av namnen på efterföljarna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av volny:

Jag tycker inte det verkar vara mycket billigare än att beställa från svenska affärer. Tittade på 2st random lenovos och det var ca 700kr billigare, exklusive frakt och växlingsavgifter... Har jag missat något?

Vilka jämförde du då..?

Den svenska var säkerligen en bit efter om man tittar på specifikationerna, även utöver att den tyska hade IPS-skärm

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Äntligen så kom min thinkpad som jag beställde utan operativsystem och jag har nu lyckats installera windows 7 x64. Jag körde Think Vantage system update och fick därmed alla drivers korrekt och så. Otroligt nöjd med mitt köp men ett litet problem kvarstår.

'Min ThinkVantage knapp fungerar ej. Den funkar fysiskt sett alltså att man kan trycka på den vid boot för att få upp BIOS men inte när man är inne i windows. Vad är det den ska göra och hur får man det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wesc:

Äntligen så kom min thinkpad som jag beställde utan operativsystem och jag har nu lyckats installera windows 7 x64. Jag körde Think Vantage system update och fick därmed alla drivers korrekt och så. Otroligt nöjd med mitt köp men ett litet problem kvarstår.

'Min ThinkVantage knapp fungerar ej. Den funkar fysiskt sett alltså att man kan trycka på den vid boot för att få upp BIOS men inte när man är inne i windows. Vad är det den ska göra och hur får man det att fungera?

Inga problem som näms i http://forums.lenovo.com/t5/X-Series-ThinkPad-Laptops/X220-fa... ? Högfrekvent pulserandeljud alltså.

Vet någon hur det ser ut med distansköpslagen och sånt? Har Lenovo i Sverige någon garanti om man inte är nöjd att man får pengar tillbaka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wesc:

Äntligen så kom min thinkpad som jag beställde utan operativsystem och jag har nu lyckats installera windows 7 x64. Jag körde Think Vantage system update och fick därmed alla drivers korrekt och så. Otroligt nöjd med mitt köp men ett litet problem kvarstår.

'Min ThinkVantage knapp fungerar ej. Den funkar fysiskt sett alltså att man kan trycka på den vid boot för att få upp BIOS men inte när man är inne i windows. Vad är det den ska göra och hur får man det att fungera?

Den knappen startar thinkvantage toolbox. Har du inte installerat det så har den ingen funktion. Kanske inte direkt det mest användbara programmet, men det visar hur mycket garanti du har kvar och har lite diagnosfunktioner och liknande.

Permalänk
Medlem

Nu blev man sugen att uppgradera sin thinkpad park...

Ni som köpte från en x220 från http://www.campusdiscount.de
och valdes svensk tangetbord för +35 euro, fick ni svensk eller tysk förinstallerad OS ?

Är det stor prestandaskillnad mellan core i3/i5 ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av m3rnel:

Nu blev man sugen att uppgradera sin thinkpad park...

Ni som köpte från en x220 från http://www.campusdiscount.de
och valdes svensk tangetbord för +35 euro, fick ni svensk eller tysk förinstallerad OS ?

Är det stor prestandaskillnad mellan core i3/i5 ?

Dem skickas utan OS installerat, vet inte om man kan välja till det.

Angående CPU'n är det väl bara att kolla lite tester?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Dem skickas utan OS installerat, vet inte om man kan välja till det.

Angående CPU'n är det väl bara att kolla lite tester?

De har versioner både med och utan OS, dock så tror jag att de endast är tyska. Men som student så brukar man få windows gratis från sin skola via msdn, annars finns det en tråd här på sweclockers om hur man fixar ett lagligt studentwindows billigt.

Permalänk
Testpilot

Borde väl vara som på alla andra datorer med förinstallerat OS att man väljer språk vid första starten, ser inte varför det skulle skilja sig på just den här datorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Borde väl vara som på alla andra datorer med förinstallerat OS att man väljer språk vid första starten, ser inte varför det skulle skilja sig på just den här datorn.

Någon som vet med säkerhet om man kan välja svenska?

Permalänk
Medlem

Funderar på att ha både mSATA SSD och vanlig SSD: Intel 310 Series 80GB Solid State Disk + Intel 320 Series 300GB Solid State Disk. Vad vinner jag med det?

Funderar även på förvalt operativsystemet, vilken av diskarna hamnar det det på?

Blir datorn klumpigare med 9 cellsbatteriet?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dalarna:

Funderar på att ha både mSATA SSD och vanlig SSD: Intel 310 Series 80GB Solid State Disk + Intel 320 Series 300GB Solid State Disk. Vad vinner jag med det?

Tid, antagligen....

Skrivet av Dalarna:

Funderar även på förvalt operativsystemet, vilken av diskarna hamnar det det på?

Du får väl skicka med en kommentar när du gör beställningen, så lägger dem det säkert där du vill ha det.

Skrivet av Dalarna:

Blir datorn klumpigare med 9 cellsbatteriet?

Det skiljer väl lite i storlek, så antagligen lite klumpigare... Knappast nämnvärt, dock. Kolla på någon av alla de recensioner som finns.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.