Hjälp med en speldator för 12-13 K

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Om du hade läst från början så har det inte varit tal om ett grafikort utan två stycken. Detta framgår tydligt i alla länkarna samt att TS själv länkade ett ihop plock med två grafikort. Sen skall man inte underverdera folks datorkunskap för man kan alltid lära sig saker som man tidigare inte kunde eller hur har du gjort? Om du istället hade läst tråden, gjort en seriös lista och framfört dina argumet till varför du tycker som du tycker skulle det mottagits på ett helt annat sätt. Känns lite oseriöst att länka något där TS måste ändra om och desutom när man har en överskrift som säger "" Kan ni grabbar förstå att en 13k dator ska ha GTX580 inte 560 eller 570. Kvalitet är också bra"" för att sen länka en lista med ett GTX 560 Ti?.. Hade du läst vad som krävs för respektive grafikort i CF/SLi hade du sett att det inte kräver några stora nätdelar. Desutom är ett 650W Bronze 80+ certifiering fult kapabelt att driva två GTX 560 Ti som kräver 523-582w beroende på vilket testpogram man kör (3DMark Vantage eller Furmark). Man behöver inte köpa värsting nätdelen med Guld 80+ certifiering och specielt inte när man skall ha med en massa delar i en budget. Säger TS en budget så kan du inte sväva ut bara för att du tycker att detta och detta skall du ha för det är bättre osv.. Du kanske kan säga "" hellre lite marginal och lite fattigare. :-)"" men inte TS som skall betala för det..
Ett GTX 580 är absolut inte ett dåligt kort men för 4500kr kan man få bättre prestanda vilket man inte skall glöma specielt inte som du skriver "" Sedan får snubben själv välja om man vill ha valuta för pengarna eller bara en kundvagn för de pengarna har "" Det kanske är något som du vill förklara lite närmare eller du menar att dom listerna som är givna ovanför inte ger valuta för pengarna??..
Vill du läsa mer om wattförbruknig se länken - http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...

Okej, först och främst; styckeindelning, tack!

Ska jag behöva argumentera för hårdvara, okej. Låter ju sinnesrubbat för mig.

Med "Kan ni grabbar förstå att en 13k dator ska ha GTX580 inte 560 eller 570. Kvalitet är också bra" menade jag att grafik inte ska ligga under GTX580:s nivå. Speciellt med tanke på att mitt paket (http://www.inet.se/kundvagn/visa/811674/trololololo) för 10k ligger en bra bit över GTX580 i prestanda.

Nätagget jag valde har extremt lång garanti, samt utmärkt kvalitet och prestanda. Det är en investering för kommande datorer då allt går mot en mindre strömförbrukning. Dock så kan det behövas marginaler då 650*0.8 = 520W, visst klarar han sig med det. Herregud, ska du strida mot kvalitet och investering för ett par hundra spänn. Snubben väljer exakt vad han vill i slut ändan.

Vad menar du med att jag svävade ut? Jag höll mig inom budget hela tiden. Om han kan punga ut 13 000 Svenska riksdaler kan han väl ända köpa kvalitets grejer, eller tycker du att 13 000 SEK låter som en budget dator?

För 13k har jag ett paket som innehåller kvalitets chassi, nätagg, två 560 Ti:s, en IPS-panel med bra respons och storlek, grymt tangentbord samt expansionsmöjligheter i form av hårdiskar samt en SSD, och kanske en två fläktar till. Dessutom får man inte glömma bort lilla CPU:n, en bättre kylare där (vilket inte behövs om man inte överklockar, man BEHÖVER inte överklocka i5 2500 då den inte är bottleneck med två 560 Ti:s).

Det jag menade med att de övriga vagnarna var inte prisvärda är för att de inte tänker på morgondagen. Visst, nu har jag inte tittat på alla vagnar och granska atomerna på alla delar. Men mina argument är som följer;
1. Man behöver inte köpa allt på en gång (man kan vänta o köpa till exempel en SSD, då de blir billigare samt större)
2. Kan man så borde man satsa på kvalitets produkter (exempel; nätagg, och chassi)
3. För 13k får man grafik långt över GTX580:s nivå.

PS: Skickar du (NightFred) ett till svar med wall of text svarar jag inte, ha en bra dag!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Okej, först och främst; styckeindelning, tack!

Ska jag behöva argumentera för hårdvara, okej. Låter ju sinnesrubbat för mig.

Med "Kan ni grabbar förstå att en 13k dator ska ha GTX580 inte 560 eller 570. Kvalitet är också bra" menade jag att grafik inte ska ligga under GTX580:s nivå. Speciellt med tanke på att mitt paket (http://www.inet.se/kundvagn/visa/811674/trololololo) för 10k ligger en bra bit över GTX580 i prestanda.

Nätagget jag valde har extremt lång garanti, samt utmärkt kvalitet och prestanda. Det är en investering för kommande datorer då allt går mot en mindre strömförbrukning. Dock så kan det behövas marginaler då 650*0.8 = 520W, visst klarar han sig med det. Herregud, ska du strida mot kvalitet och investering för ett par hundra spänn. Snubben väljer exakt vad han vill i slut ändan.

Vad menar du med att jag svävade ut? Jag höll mig inom budget hela tiden. Om han kan punga ut 13 000 Svenska riksdaler kan han väl ända köpa kvalitets grejer, eller tycker du att 13 000 SEK låter som en budget dator?

För 13k har jag ett paket som innehåller kvalitets chassi, nätagg, två 560 Ti:s, en IPS-panel med bra respons och storlek, grymt tangentbord samt expansionsmöjligheter i form av hårdiskar samt en SSD, och kanske en två fläktar till. Dessutom får man inte glömma bort lilla CPU:n, en bättre kylare där (vilket inte behövs om man inte överklockar, man BEHÖVER inte överklocka i5 2500 då den inte är bottleneck med två 560 Ti:s).

Det jag menade med att de övriga vagnarna var inte prisvärda är för att de inte tänker på morgondagen. Visst, nu har jag inte tittat på alla vagnar och granska atomerna på alla delar. Men mina argument är som följer;
1. Man behöver inte köpa allt på en gång (man kan vänta o köpa till exempel en SSD, då de blir billigare samt större)
2. Kan man så borde man satsa på kvalitets produkter (exempel; nätagg, och chassi)
3. För 13k får man grafik långt över GTX580:s nivå.

PS: Skickar du (NightFred) ett till svar med wall of text svarar jag inte, ha en bra dag!

Men titta, du kan ju. Synd att detta inte var ditt första inlägg så hade man sluppit irritera sig på ett hafsiga inlägg. Du hade ju givit TS en bra förklaring och sen en funktionsduglig länk utan en massa saker att ta bort och lägga ifrån.. PS. glöm inte din länk från någon av internet afffärerna så att TS kan ta en titt..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Men titta, du kan ju. Synd att detta inte var ditt första inlägg så hade man sluppit irritera sig på ett hafsiga inlägg. Du hade ju givit TS en bra förklaring och sen en funktionsduglig länk utan en massa saker att ta bort och lägga ifrån.. PS. glöm inte din länk från någon av internet afffärerna så att TS kan ta en titt..

Tag en titt på mitt förra inlägg

Annars finns den HÄR!

Kan i övrigt tillägga att man kan köpa till en billig SSD på Komplett. Samt kanske uppgradera chassit till ett NZXT Phantom som har snygg design, hög kvalitet samt en "speldators look".

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄