Är hårdvaru raid på väg att dö ut?

Permalänk
Avstängd

Är hårdvaru raid på väg att dö ut?

Skrivet av Fyxim:

Att tro att HW-raid kommer försvinna är ganska naivt, beror helt på vilka behov som finns. Möjligen att det blir ovanligare i entusiastkretsar.

Sånt är ju svårt att sia om, men min gissning är att hw-kort kommer försvinna. Om du kan göra allt i mjukvara, så varför använda hw-kort?

Dessutom rapporterade Google att de fick högre prestanda när de bytte till mjukvaruraid, än när de hade hårdvaruraid. Det är ju egentligen självklart sant, eftersom en 3Ghz i7 är mycket snabbare än en 1GHz klen PowerPC cpu byggd för inbäddade system (dvs energisnål, ej fokuserad på prestanda). Så, det blir alltså både snabbare (och säkrare med ZFS) om man kör mjukvaruraid, än hw-raid. Varför inte sälja sitt hw-kort och gå över till gratis mjukvarraid då? Sen finns ju massa andra fördelar med mjukvaruraid som jag inte räknat upp. Generellt brukar det vara så att först kommer hårdvara, senare när cpuerna är tillräckligt kraftiga så kan man göra allt i mjukvara. Så funktionaliteten kan emuleras i mjukvara på en kraftig cpu. Vi är där nu, med mjukvaruraid kontra hw raid.

Om det finns en öppen grafikdrivrutin till CPUn, som ger dig mer FPS och bättre färgåtergivning - än det dyraste diskreta grafikkortet - varför inte sälja sitt grafikkort och köra bara på cpun?

Permalänk
Medlem

Det finns ju en anledning till att jag ALLTID kört mjukvaruraid i linux.

Permalänk
Medlem

HW-Raid har ju fortfarande vissa fördelar såsom cacher osv. Men om några år när du sitter där med ett trasigt RAID-kort och inga nya av samma model finns, vad gör du då? All data blev helt plötsligt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoH:

HW-Raid har ju fortfarande vissa fördelar såsom cacher osv. Men om några år när du sitter där med ett trasigt RAID-kort och inga nya av samma model finns, vad gör du då? All data blev helt plötsligt värdelös.

Nja, hur är det vi brukar säga... "RAID är INTE backup"

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Kanske borde denna tråd flyttas till "server" delen istället? En diskussion om hw-raid vs mjukvaruraid, i vilken forumdel hör den hemma?

Jag tycker det är intressant att Google gått över till mjukvaruraid och fått högre prestanda. Det verkar som att hw-raid och mjukvaru raid ger ungefär likadan prestanda. Kanske ger en quad i7 på 3.4GHz högre prestanda än en 1GHz Powerpc cpu. Det spelar egentligen ingen roll. Kontentan är att det verkar inte finnas några stora prestanda fördelar att köra hw-raid. Hw-raid är t.ex. inte dubbelt så snabbt.

Så varför kör folk hw-raid egentligen? Jag har faktiskt inte en aning?

Permalänk
Medlem

Ett av problemen med mjukvaruraid idag är ju att det inte stöds av många virtualiseringsmiljöer, sist jag kollade var man tvungen att köra från ett begränsat upplag av hw-raidkort om man skulle köra ESXi till exempel.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Kanske borde denna tråd flyttas till "server" delen istället? En diskussion om hw-raid vs mjukvaruraid, i vilken forumdel hör den hemma?

Jag tycker det är intressant att Google gått över till mjukvaruraid och fått högre prestanda. Det verkar som att hw-raid och mjukvaru raid ger ungefär likadan prestanda. Kanske ger en quad i7 på 3.4GHz högre prestanda än en 1GHz Powerpc cpu. Det spelar egentligen ingen roll. Kontentan är att det verkar inte finnas några stora prestanda fördelar att köra hw-raid. Hw-raid är t.ex. inte dubbelt så snabbt.

Så varför kör folk hw-raid egentligen? Jag har faktiskt inte en aning?

Varför kör folk fat32? Filsystem suger! Lite i den stilen...
De flesta (alla? har inte testat alla så det är svårt att säga) raidkontrollers suger pga av att de inte tänkt på vad personen som använder dem vill ha. Vilka använder dem? Jo folk som skriver filsystem. Varför i helvete gör inte en controller per standard en read efter write? Om de skall innehålla en cpu på det viset, varför är den inte programmerbar?

Det finns ingen plats för den skiten som är på marknaden i dagsläget tbh men om tillverkarna får tummen ur och gör en produkt som folk som skriver filsystem gillar så tror jag det finns plats för dessa produkter.

Jag vet inte varför det är såhär, är det pga windows?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Du får ut mer hastighet ur separata kort, simple as that.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Ett av problemen med mjukvaruraid idag är ju att det inte stöds av många virtualiseringsmiljöer, sist jag kollade var man tvungen att köra från ett begränsat upplag av hw-raidkort om man skulle köra ESXi till exempel.

Går väl att accessa en datastore över NFS? Behöver ju inte ha lagringen lokalt på esxi burken.

EDIT: Eller iscsi för den delen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av NoH:

HW-Raid har ju fortfarande vissa fördelar såsom cacher osv. Men om några år när du sitter där med ett trasigt RAID-kort och inga nya av samma model finns, vad gör du då? All data blev helt plötsligt värdelös.

De flesta implementationer av SW raid kör RAM som cache.
Mer RAM == Mer cache
Kör en UPS på det så har du ju möjlighet att stänga av maskinen cleant.
ECC-minne är ju alltid att föredra vid serverdrift.

Skrivet av tifius:

Ett av problemen med mjukvaruraid idag är ju att det inte stöds av många virtualiseringsmiljöer, sist jag kollade var man tvungen att köra från ett begränsat upplag av hw-raidkort om man skulle köra ESXi till exempel.

Sluta köra så dåliga virtualiseringsmiljöer?
Det går utan problem att kör en SW raid under en Xen-hypervisor, jag gör det på flera maskiner som stått igång i flera år utan ett enda problem.

Skrivet av spixx^orginalet:

Du får ut mer hastighet ur separata kort, simple as that.

Visst kan du få ut högre hastighet ur separata kort, dock pratas det ju inte om att kontrollerkort skulle dö ut, utan HW-RAID.

Tids nog kommer nog HW-RAID att dö när det har börjat finnas lite mer kollektivt medvetande om problemen med HW-raid..
Det bör nog länkas till en av mina gamla posts: #10206056
Kort sagt: Om du är rädd om ditt data, kör SW-raid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spixx^orginalet:

Du får ut mer hastighet ur separata kort, simple as that.

Nu förstår jag inte. En cpu på ett hw-raid är typ 1GHz PowerPC. Jfr det med en Quad Core i5 eller i7 på 2-3GHz. Självklart kommer en intel x86 piska en embedded cpu som inte är designad för prestanda, utan för strömsnålhet. Du kan XOR mycket snabbare på en x86.

Dessutom har Google rapporterat att när de bytte till mjukvaruraid så fick de högre prestanda.

Vad tror du om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Nu förstår jag inte. En cpu på ett hw-raid är typ 1GHz PowerPC. Jfr det med en Quad Core i5 eller i7 på 2-3GHz. Självklart kommer en intel x86 piska en embedded cpu som inte är designad för prestanda, utan för strömsnålhet. Du kan XOR mycket snabbare på en x86.

Dessutom har Google rapporterat att när de bytte till mjukvaruraid så fick de högre prestanda.

Vad tror du om detta?

ZFS är riktigt bra vad det gäller mjukvarubaserad, jag var mer inne på kontrollerkort. Självklart kommer HW raid försvinna då de har inbyggda svagheter som inte riktigt går att åtgärda och dessutom är uråldrigt.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

ZFS är riktigt bra vad det gäller mjukvarubaserad, jag var mer inne på kontrollerkort. Självklart kommer HW raid försvinna då de har inbyggda svagheter som inte riktigt går att åtgärda och dessutom är uråldrigt.

Har du någon källa på att det blir snabbare med kontrollerkort, t ex några benchmarks eller något?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ZFS är få företag som använder har google börjat? köra ZFS? länk i så fall

Jag vet en stor sajt som testade raid med SSD. Linuxraid var snabbare till en början men när det fick större last hängde det inte med hårdvaru raid var alltid lika snabbt.

Permalänk
Medlem

så mjukvaruraid verkar vara de man ska köra, men det går väl inte på ett operativsystem, eller? Hur ska man då lyckas kunna installera mjukvaran, å sen lägga OSet ovanpå det? Kör själv 2st SSDs i raid0, men de är genom hårdvaruraid.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Skrivet av Gnisch:

så mjukvaruraid verkar vara de man ska köra, men det går väl inte på ett operativsystem, eller? Hur ska man då lyckas kunna installera mjukvaran, å sen lägga OSet ovanpå det? Kör själv 2st SSDs i raid0, men de är genom hårdvaruraid.

Jag brukar lägga upp en speglad /boot i början på diskarna och sen köra resten i någon passande raidform, så fort kernelen har laddat från den speglade raiden kan den ju läsa alla typer av raidar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

så mjukvaruraid verkar vara de man ska köra, men det går väl inte på ett operativsystem, eller? Hur ska man då lyckas kunna installera mjukvaran, å sen lägga OSet ovanpå det? Kör själv 2st SSDs i raid0, men de är genom hårdvaruraid.

Mjukvaru raid == På OS
Moderkort raid == FakeRaid
Hårdvaru raid == med insticks kort

Mjukvaruraid är raid som man fixar till efter att OSet är installerat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Enklare kan man väl bara säga att hårdvaru-raid har dedikerad hårdvara som räknar ut pariteten. Mjuk-/fake-raid låter CPUn göra detta (jag drar alla över en kant och säger mjukvaru-raid).
Beroende på vad man har för annan last på sin dator, så kommer mjukvaru-raid ha olika prestanda. Detta gör att du kan lasta ett system långt mer, om du har dedikerade kort som hanterar en stor del av beräkningarna, än om du har en central del som ska sköta alla beräkningar. Det gör nog sällan skillnad om du sitter med 2-5 diskar och raidar/speglar, men om vi pratar 10+ diskar, så börjar man nog snart kunna urskilja mönster.

Detta är dock bara en aspekt.. vad gäller datahot i form av bitrot osv så har kontrollerkort sina direkta nackdelar.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meto:

ZFS är få företag som använder har google börjat? köra ZFS? länk i så fall

Ursäkta, men den här meningen var helt obegriplig för mig!

Jag tror du frågade länk till Google. Jag kommer inte ihåg var jag läste det. Men Google kör Linux, på sitt stora kluster med 900.000 servrar. Jag tror de även kör mjukvaruraid under Linux. Google har ju sitt eget hemliga filsystem, som är byggt för skala uppåt till stora kluster. Tyvärr vägrar Google släppa det fritt.

Skrivet av Meto:

Jag vet en stor sajt som testade raid med SSD. Linuxraid var snabbare till en början men när det fick större last hängde det inte med hårdvaru raid var alltid lika snabbt.

Ok. Kan vi enas om att det inte verkar vara jättestor skillnad mellan hårdvaruraid och mjukvaruraid, om vi pratar prestanda?

Schrimp,
Jag håller med dig. Hårdvaruraid är ju ett program som körs på en dedikerad cpu på ett kontrollerkort. Ett hw-raid styrs ju av mjukvara. Skillnaden är om mjukvaran körs på datorns cpu, eller på kontrollerkortets cpu. Det är den stora skillnaden mellan mjukvaruraid och hw-raid: på vilken cpu körs mjukvaran?

Permalänk
Avstängd

Ok, jag hade fel. Det var inte Google som bytte från hw-raid till mjukvaruraid. Det var Youtube som bytte till mjukvaruraid. Här finns informationen:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6304964351441328559#
34min 50sec in i videon. De fick 20-30% mer I/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Sluta köra så dåliga virtualiseringsmiljöer?
Det går utan problem att kör en SW raid under en Xen-hypervisor, jag gör det på flera maskiner som stått igång i flera år utan ett enda problem.

Ber om ursäkt för noobigheten här, kör inget virtualiserat själv men försöker lära mig. Trodde esxi var the way to go här, får kika på xen Tack för tipset!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Om det finns en öppen grafikdrivrutin till CPUn, som ger dig mer FPS och bättre färgåtergivning - än det dyraste diskreta grafikkortet - varför inte sälja sitt grafikkort och köra bara på cpun?

Därför att en CPU med dessa krav är uppskattningsvis 10 gånger dyrare än det diskreta grafikkortet*.

Varför vill du använda en i7 till att göra paritetsberäkningar när du kan göra detsamma för bråkdelen av kostnaden med ett par ihoplimmade XOR-grindar?

* = Det finns en orsak till varför man har introducerat GPGPU.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Skrivet av saddam:

Ursäkta, men den här meningen var helt obegriplig för mig!

Jag tror du frågade länk till Google. Jag kommer inte ihåg var jag läste det. Men Google kör Linux, på sitt stora kluster med 900.000 servrar. Jag tror de även kör mjukvaruraid under Linux. Google har ju sitt eget hemliga filsystem, som är byggt för skala uppåt till stora kluster. Tyvärr vägrar Google släppa det fritt.

Ok. Kan vi enas om att det inte verkar vara jättestor skillnad mellan hårdvaruraid och mjukvaruraid, om vi pratar prestanda?

Schrimp,
Jag håller med dig. Hårdvaruraid är ju ett program som körs på en dedikerad cpu på ett kontrollerkort. Ett hw-raid styrs ju av mjukvara. Skillnaden är om mjukvaran körs på datorns cpu, eller på kontrollerkortets cpu. Det är den stora skillnaden mellan mjukvaruraid och hw-raid: på vilken cpu körs mjukvaran?

Jag tänkte svara på det här om googles "hemliga" filsystem ,,

Jag kollade youtube för ett tag sedan och då fick jag fram en video om vad för filsystem som google använder sig av.

I denna video (http://www.youtube.com/watch?v=Wp5Ehw7ByuU) så berättas det att google fram till bara några år sedan körde ext2 på sina noder ,
och nu uppgraderat till ext4 (en lustig sak , killen som pratar nämner att google från det dom
bytte till det nya filsystemmet ext4 tills dagen då han pratar inte har haft någon dataförlust (vad dom känner till!)
jag känner att det kanske är lättare att få reda på dataförlust i zfs än ext4 men det är bara en känsla jag har ,,
någon med mer erfarenhet kanske kan svara bättre på det) Något som kanske skall nämnas är just att som övervägde zfs men pga licens så gick dom inte över till det filsystemmet, dom skulle vara tvungna att börja köra solaris eller *bsd OS också.

Permalänk
Rekordmedlem

Påverkas inte resonemanget ganska mycket av vilken form av raid det handlar om, xor är för paritet, och kör man inte med paritet så blir det ju inte mycket att räkna på, det är ingen som angett vilken raidmode det handlar om, dessutom kan man ju säga att radidkontrollern är inbyggd i flera ssder, de agerar på många sätt som raid gentemot minneskretsarna.
Dessutom har det kommit en del nya funktioner iom sata som gjort att separata kontrollers fördelar har minskat, disken har tagit över lite optimeringsarbete som ncq. Många enklare raidkort stryps även av busshastigheten, det krävs annat än pcie x1, och för att kunna köra en ssd raid så börjar det bli dags för pcie 16 kontrollerkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ok. Kan vi enas om att det inte verkar vara jättestor skillnad mellan hårdvaruraid och mjukvaruraid, om vi pratar prestanda?

Jepp dock så tror jag inte hårdvaruraid är på väg att dö. Att youtube som vet vad de håller på med gör det är en sak. Men det flesta andra företag ligger lite lågt och kör på det som känns säkert och beprövat. Många kör dyra SAN vilket till viss del är mjukraid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weeblie:

Därför att en CPU med dessa krav är uppskattningsvis 10 gånger dyrare än det diskreta grafikkortet*.

Varför vill du använda en i7 till att göra paritetsberäkningar när du kan göra detsamma för bråkdelen av kostnaden med ett par ihoplimmade XOR-grindar?

Jo, men nu bortser du ifrån att den 10ggr dyrare CPUn äger man redan, och den är redan betald. Däremot så äger du inte raid-kortet utan du måste betala extra för det. Så, om man redan äger en 2.4GHz CPU som är mycket snabbare än 0.8GHz CPUn på ett raid-kort, så varför inte bara köra på CPUn?

http://blog.zorinaq.com/?e=10
"I recognize quite a few advantages in ZFS on Solaris/FreeBSD, and Linux MD RAID: In many cases they are as fast as hardware RAID, and sometimes faster because the OS is aware of the RAID layout and can optimize I/O patterns for it. Indeed, even the most compute intensive RAID5 or 6 parity calculations take negligible CPU time on a modern processor. For a concrete example, Linux 2.6.32 on a Phenom II X4 945 3.0GHz computes RAID6 parity at close to 8 GB/s on a single core (check dmesg: "raid6: using algorithm sse2x4 (7976 MB/s)"). So achieving a throughput of 500 MB/s on a Linux MD raid6 array requires spending less than 1.5% CPU time computing parity."

Skrivet av Mysticsam:

(en lustig sak , killen som pratar nämner att google från det dom
bytte till det nya filsystemmet ext4 tills dagen då han pratar inte har haft någon dataförlust (vad dom känner till!)

Jag är ganska säker på att Youtube råkat ut för dataförlust utan att förstå det. Youtube har ju stora datamängder, och i snitt så blir det ett fel per 10^16 bitar för en SAS enterprise disk. Det betyder att det antaligen är flera fel i snitt, på en vanlig 2TB disk. CERN visade ju att det var typ...3 fel per TB eller nåt sånt? Kommer inte ihåg.

Anta att du reparerar ett raid (en 2TB disk har kraschat) då kommer 2TB data kopieras över. Man kan beräkna hur stor risken är att man råkar ut för datafel med denna välkända formel
1-(1-P)^N
P råkar nu vara 10^-16, och N är 2 Tera, om man stoppar in siffrorna så blir det typ 24% chans att man råkar få ett fel när man reparerar ett raid. Har jag läst. Orkar inte stoppa in siffrorna själv, men det låter inte omöjligt

Eftersom Youtube lagrar kanske PetaByte, och har massor av diskar som kraschar då och då, så finner jag det rimligt att 24% inträffar då och då.

Men, om du lagrar media, så märks inte om bitar har flippats. Eftersom en röd pixel kanske blir svart, eller nåt sånt. Det märks inte. Men om du lagrar t.ex. en rar fil, eller en databas, så kan det bli problem med flippade bitar. Media är ganska okänsligt mot flippade bitar. Så jag förstår Youtube som säger att de aldrig märkt nåt.

Skrivet av mrqaffe:

Påverkas inte resonemanget ganska mycket av vilken form av raid det handlar om, xor är för paritet, och kör man inte med paritet så blir det ju inte mycket att räkna på, det är ingen som angett vilken raidmode det handlar om, dessutom kan man ju säga att radidkontrollern är inbyggd i flera ssder, de agerar på många sätt som raid gentemot minneskretsarna.
Dessutom har det kommit en del nya funktioner iom sata som gjort att separata kontrollers fördelar har minskat, disken har tagit över lite optimeringsarbete som ncq. Många enklare raidkort stryps även av busshastigheten, det krävs annat än pcie x1, och för att kunna köra en ssd raid så börjar det bli dags för pcie 16 kontrollerkort.

Precis, hw-raid gör Paritetsberäkningar, det är inte samma sak som checksumme beräkningar mot Bitröta. Men lagrar man huvudsakligen mediefiler så spelar det nog ingen större roll om man får lite flippade bitar då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jo, men nu bortser du ifrån att den 10ggr dyrare CPUn äger man redan, och den är redan betald. Däremot så äger du inte raid-kortet utan du måste betala extra för det. Så, om man redan äger en 2.4GHz CPU som är mycket snabbare än 0.8GHz CPUn på ett raid-kort, så varför inte bara köra på CPUn?

Det är egentligen irrelevant om 2.4 GHz CPU:n är snabbare än 0.8 GHz CPU:n på RAID-kortet när den senare är tillräckligt snabb (i.e. maxar ut kortets specifikationer).

Skrivet av saddam:

http://blog.zorinaq.com/?e=10
"I recognize quite a few advantages in ZFS on Solaris/FreeBSD, and Linux MD RAID: In many cases they are as fast as hardware RAID, and sometimes faster because the OS is aware of the RAID layout and can optimize I/O patterns for it. Indeed, even the most compute intensive RAID5 or 6 parity calculations take negligible CPU time on a modern processor. For a concrete example, Linux 2.6.32 on a Phenom II X4 945 3.0GHz computes RAID6 parity at close to 8 GB/s on a single core (check dmesg: "raid6: using algorithm sse2x4 (7976 MB/s)"). So achieving a throughput of 500 MB/s on a Linux MD raid6 array requires spending less than 1.5% CPU time computing parity."

Jag kan bara tala från min egen erfarenhet och det är att mjukvaru-RAID duger alldeles utmärkt för RAID0 och RAID1 (eller kombinationer av bägge), och för icke-prestanda kritisk långtidslagring. Men jämfört med mid-end modeller som Dell PERC H700 och med RAID-6 så har mjukvaru-RAID hittils alltid dragit det kortaste strået.

Detsamma gäller även för virtualisering där den typiska "sanningen" verkar vara försumbar prestandaförsämring medan mina egna mätningar [för en viss produkt] snarare pekar på en 40%-ig smäll.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weeblie:

Det är egentligen irrelevant om 2.4 GHz CPU:n är snabbare än 0.8 GHz CPU:n på RAID-kortet när den senare är tillräckligt snabb (i.e. maxar ut kortets specifikationer).

Jo, men varför köpa ett extra kort när du redan har en snabb cpu? Om du redan har en snabb cpu som ger dig lika många fps som ett diskret grafikkort, varför köpa ett extra grafikkort som du inte behöver? Du behöver ju inte köpa extra hårdvara.

Skrivet av Weeblie:

Jag kan bara tala från min egen erfarenhet och det är att mjukvaru-RAID duger alldeles utmärkt för RAID0 och RAID1 (eller kombinationer av bägge), och för icke-prestanda kritisk långtidslagring. Men jämfört med mid-end modeller som Dell PERC H700 och med RAID-6 så har mjukvaru-RAID hittils alltid dragit det kortaste strået.

Intressant. Vad för mjukvaruraid jämförde du mot då? Och hur stor var skillnaden, typ? 10%? 50%?

Permalänk
Medlem

Hos div. företag så ser jag RAID lösningar. Nyckelord: Företag.
Sällan privatpersoner har nytta av det.
Dö ut, nja.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jo, men varför köpa ett extra kort när du redan har en snabb cpu? Om du redan har en snabb cpu som ger dig lika många fps som ett diskret grafikkort, varför köpa ett extra grafikkort som du inte behöver? Du behöver ju inte köpa extra hårdvara.

Varför skulle jag ha köpt denna snabba CPU överhuvudtaget när den är 10x dyrare än en långsammare CPU + ett diskret grafikkort som fungerar lika bra?

Jag vet vad du försöker komma fram till, men grafikkortsanalogin fungerar inte i dagsläget eftersom grundpremissen "samma prestanda för samma pris" inte gäller.

Skrivet av saddam:

Intressant. Vad för mjukvaruraid jämförde du mot då? Och hur stor var skillnaden, typ? 10%? 50%?

mdraid, ZFS och det inbyggda RAID-5 i server-versionerna av Windows.

Jag kommer inte ihåg några exakta tal, men typ runt 10 - 20% throughput och ojämnare latency med mjukvaru-RAID.

ZFS är av naturliga skäl ännu värre eftersom den mer eller mindre flaskar CPU-mässigt (jag är medveten om att ZFS har andra fördelar).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."