använda ljudkortet med hdmi?

Permalänk
Medlem

använda ljudkortet med hdmi?

Hej

jag undrar ifall man har ett bra ljudkort och sedan kopplar upp hdmi'n till tv-hemmabion, kommer då ljudkortets användning tillgodo? om ni någon förstår vad jag menar.

Låt oss säga att man har ett bra ljudkort samt ett väldigt bra hemmabiosystem. Blir ljudet på systemet bättre om man har ett bra ljudkort om man kör genom hdmi, dator till tv.

Permalänk
Entusiast

Beror lite på. Det är en digital signal så på så sätt spelar det ytterst lite roll. Det finns dock en viss nytta med just HDMI före S/PDIF och det är att HDMI klarar mycket högre bandbredder vilket betyder HD-ljud så som Dolby TrueHD och DTS-HD som inte kan skickas över en S7PDIF utan måste mixas ner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Aha. Så det spelar förmodligen ingen roll?. Då man inte kommer märka skillnaden ifall man använder ett bra ljudkort eller inte alltså?. Då det finns bra ljudkort med hdmi så borde det väl fungera rätt bra.

Permalänk
Entusiast

Vad jag har sett är det bara dyra ljudkort med HDMI som faktiskt stödjer HDljud. Det kräver också att man har en reciever i andra änden som klarar av att avkoda ljudet. Annars är det rätt meningslöst. Ljudkvalitén kommer inte påverkas direkt utan det handlar mer om vilka fortmat som stöds. En digital signal är en digital signal om den så är från ett snorbilligt integrerat ljudkort eller ett svindyrt PCI.e.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ahaaa. ok tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

Hej

jag undrar ifall man har ett bra ljudkort och sedan kopplar upp hdmi'n till tv-hemmabion, kommer då ljudkortets användning tillgodo? om ni någon förstår vad jag menar.

Låt oss säga att man har ett bra ljudkort samt ett väldigt bra hemmabiosystem. Blir ljudet på systemet bättre om man har ett bra ljudkort om man kör genom hdmi, dator till tv.

Vad för ljud snackar vi om, från spel eller film? För film vill du inte märke någon skillnad, jamfört med å använda hdmi out på grafikkortet.
Vid spel vill jag tro att om spelet stöder t. ex. EAX och du använder ljudkort med stöd för detta vill du få stödet för just detta.. men möjligt jag har fel men har för mig att dom flesta spel i dag inte använder propertiära API's för ljud?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

alltså jag snackar om musik från datorn till tvn's hemmabiosystem. Ifall man använder detta kort. http://www.inet.se/artikel/6303357/asus-xonar-hdav1-3-deluxe

kommer man märka någon skillnad på hemmabiosystemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

alltså jag snackar om musik från datorn till tvn's hemmabiosystem. Ifall man använder detta kort. http://www.inet.se/artikel/6303357/asus-xonar-hdav1-3-deluxe

kommer man märka någon skillnad på hemmabiosystemet?

Nej, digitalt som digitalt, du kan lika gärna spara dessa pengar om ditt grafikkort redan har hdmi med ljud! (jag antar att du tänkt skicka ljudet till ditt hemmabiosystem via just hdmi?)

Fördelen med detta kort är väll främst att det analoga är bra mycket bättre än det integrerade analoga ljudkortet, men kör du ändå hdmi så ja, då hjälper det ju inte ett dugg till det syftet!

Permalänk
Medlem

ja men fan spelar man HD-musik från datorn till- systemet då? måste ju finnas nåt sätt såklart elr? lol

det gick ju väl med en receiver samt ett ljudkort med full-hd? eller bör man satsa på extra på systemet än ljudkortet då?.

Permalänk
Hedersmedlem

När Xonar HDAV släpptes för 3 år sen var den ju vettig för det fanns inte så många alternativ om man ville få ut "hd-ljud" digitalt ur datorn. Annars var man begränsad av spdif och då var det oftast max 20-bit 48kHz stereo eller vanlig DTS eller Dolby Digital men det kortet kunde mata ut alla Bluray-formaten eller upp till 24-bit 192kHz 7.1 okomprimerat. Idag är den ganska meningslös eftersom de flesta moderna grafikkort klarar av de formaten genom HDMI utan att blanda in ljudkortet öht.

Vad är det för format på HD-musiken du tänkte spela upp förresten?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Ska du använda ASIO måste du troligen köpa Asus Xonar ljudkortet, som jag vet stöder inga av grafikkorten det.

Skrivet av guos89:

Nej, digitalt som digitalt, du kan lika gärna spara dessa pengar om ditt grafikkort redan har hdmi med ljud! (jag antar att du tänkt skicka ljudet till ditt hemmabiosystem via just hdmi?)

Fördelen med detta kort är väll främst att det analoga är bra mycket bättre än det integrerade analoga ljudkortet, men kör du ändå hdmi så ja, då hjälper det ju inte ett dugg till det syftet!

Digital är långtifrån någon garanti för att man får bäst möjlig ljud, t.ex. kan få bättre ljud vid att använda analoga utgånger på ljudkort till förstärkare, beroande på vad det är för reciever/förstärkare/ljudkort, en annan grej många glömmer är samplerate...

Dock är det reciever så vill man knappast få någon hi end hi-fi ljud ändå.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av roosterx:

Ska du använda ASIO måste du troligen köpa Asus Xonar ljudkortet, som jag vet stöder inga av grafikkorten det.

Digital är långtifrån någon garanti för att man får bäst möjlig ljud, t.ex. kan få bättre ljud vid att använda analoga utgånger på ljudkort till förstärkare, beroande på vad det är för reciever/förstärkare/ljudkort, en annan grej många glömmer är samplerate...

Dock är det reciever så vill man knappast få någon hi end hi-fi ljud ändå.

Har man någon större nytta av ASIO om man inte spelar in?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

När Xonar HDAV släpptes för 3 år sen var den ju vettig för det fanns inte så många alternativ om man ville få ut "hd-ljud" digitalt ur datorn. Annars var man begränsad av spdif och då var det oftast max 20-bit 48kHz stereo eller vanlig DTS eller Dolby Digital men det kortet kunde mata ut alla Bluray-formaten eller upp till 24-bit 192kHz 7.1 okomprimerat. Idag är den ganska meningslös eftersom de flesta moderna grafikkort klarar av de formaten genom HDMI utan att blanda in ljudkortet öht.

Vad är det för format på HD-musiken du tänkte spela upp förresten?

Jag menar helt vanliga ljudfiler. mp3. Så vi har kommit fram till att det inte går att få ut hd-musik från datorn till systemet?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har man någon större nytta av ASIO om man inte spelar in?

Vissa tycker ljuden blir bättre om man tar bypass på windows mixer, alternativ är ju WASAPI, själv kör jag nu för tiden bara hdmi ifrån grafikkortet(innan det blev vanligt hade jag ett HDAV1.3) och Mediaportal stöder inte WASAPI exclusive mode.

Skrivet av Aikfaans:

Jag menar helt vanliga ljudfiler. mp3. Så vi har kommit fram till att det inte går att få ut hd-musik från datorn till systemet?.

HD ljud kan du spela av, men du får berätta för oss vilken format du ska avspela.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vissa tycker ljuden blir bättre om man tar bypass på windows mixer, alternativ är ju WASAPI, själv kör jag nu för tiden bara hdmi ifrån grafikkortet(innan det blev vanligt hade jag ett HDAV1.3) och Mediaportal stöder inte WASAPI exclusive mode.

HD ljud kan du spela av, men du får berätta för oss vilken format du ska avspela.

formaten är MP3 och flac om det är de du menar

Permalänk
Avstängd

Angående HD-ljud så finns det egentligen ingen anledning att hålla på med det.

http://www.head-fi.org/t/415361/24bit-vs-16bit-the-myth-explo...

Dessutom spelar det inte speciellt stor roll om man skickar en 96 eller tom 192 kHz signal till förstärkaren om källmaterialet inte är samma sample rate. Då skickar du bara massor med tom data.

Skrivet av Aikfaans:

formaten är MP3 och flac om det är de du menar

Att ens fundera över vad man skickar för signal när man ska spela upp trasiga musikfiler (mp3) är rätt konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aikfaans:

Jag menar helt vanliga ljudfiler. mp3. Så vi har kommit fram till att det inte går att få ut hd-musik från datorn till systemet?.

Nej, vi har kommit fram till att det är inga som helst problem att få ut "hd-musik" från datorn till systemet, du behöver inte ens ett specialljudkort, räcker med vanligt grafikkort (ATI HD5*** eller Nvidia GTX 4** eller senare). Ljudsystemet som tar emot signalen måste dock klara av det också.

Det jag inte riktigt fattar är varför du kallar vanliga mp3 och flac för "hd". Visst, det verkar inte finnas nån direkt definition på vad "hd-ljud" är för något men tror de flesta skulle hålla med om att det iaf innebär "bättre än cd-kvalitet" och vanliga mp3 och flac görs just från vanliga cd-skivor så de kan inte vara "hd".

Hur som helst, om det är vanliga mp3 och flac du ska spela upp så behöver du inga specialgrejer, du behöver inte ens hdmi egentligen, räcker med vanlig spdif och du tappar ingen kvalitet.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Angående HD-ljud så finns det egentligen ingen anledning att hålla på med det.

http://www.head-fi.org/t/415361/24bit-vs-16bit-the-myth-explo...

Dessutom spelar det inte speciellt stor roll om man skickar en 96 eller tom 192 kHz signal till förstärkaren om källmaterialet inte är samma sample rate. Då skickar du bara massor med tom data.

Har tidligare varit endel på head-fi, för Pimeta amp, men har missat den tråden, interessant läsning, dock är det ju alltid beroende av andra faktorer som kan spela inn, jag menar det finns bra utrustning och sämre utrustning(komponenter/DAC/ADC etc.)
Sedan är ju inte ljud en exakt vetenskap, ett bra exempel är ju vinyl som kan låta bättre än digital källa, men ifölge vetenskapen ska det inte vara någon skilnad.. (trådskaper på din länk)

Så min konklusjon är att vi är där vi va förut, man får bara lyssna sig fram till vad man själv tycker låter bäst, om det vara sig samplingrate, digitalt vs analog, antal bits etc..

Skrivet av Donan Fear:

Det jag inte riktigt fattar är varför du kallar vanliga mp3 och flac för "hd". Visst, det verkar inte finnas nån direkt definition på vad "hd-ljud" är för något men tror de flesta skulle hålla med om att det iaf innebär "bättre än cd-kvalitet" och vanliga mp3 och flac görs just från vanliga cd-skivor så de kan inte vara "hd".

Tror vi ser resultatet av yngre generationen igen, dom som har vuxit upp med mp3, där dom räknar mp3 för vanlig ljud och allt bättre är hd, ungefär som man ser här på forumet om skärmar, 16:9 vs 16:10 och 1080p vs högre.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5