Är P2 940 en flaskhals till ett GTX580?

Permalänk
Sötast

Är P2 940 en flaskhals till ett GTX580?

Rubriken säger det mesta.

Jag går i tankar på att uppgradera grafikkorten till ett GTX580, nu fick jag dock oron att kanske min gamla 940 är lite för gammal kanske?

Kommer x4 940 flaskhalsa ett GTX580 nämnvärt eller har den fortfarande mycket att ge trots till hur i5an prisas till skyarna?

Även.... om min CPU flaskade något alls med nuvarandra grafikkort, borde det inte då betyda att 1/2/4 kärnor borde belastas till 100% medans man spelar beroende på om spelet är flertrådat?

Låt oss säga att alla 4 kärnor ligger på 30-60% medans jag spelar så lär det inte finnas någon flaskhals, right?
Tack

Permalänk
Medlem

Ju högre upplösning du har ju mindre "flaskar" en processor, vilken processor som helst. I 1080 är de knappt nån skillnad alls på alla 4 kärnia processorer, på de spel som inte är extremt processorberoende, oavsett graffikkort. Spelar du på låg upplösning så vist, det kommer "flaska" men på låg upplösning är 580 overkill iaf. Men ändå, "flaskning" är överdrivet just nu.

Mitt råd, köp, ett par fps i lägre upplösningar mot en 2500k men vafan..spelar roll..

Liten ref: http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz