Permalänk
Medlem

Problem vid uppstart av nybyggd dator

Hej Sweclockers, då var datorn byggd!
Här är specifikationer på delarna jag beställde ifrån Inet

MSI P67A-GD55 REV B3
1TB Western Digital Caviar Black
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
OCZ SSD Agility 3 120GB
Fractal Design Define R3
Antec KÜHLER H2O 620
Corsair TX 750W V2 80+ Bronze
Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE x2
PowerColor Radeon HD6950 2GB

Problemet som uppstår då jag startar igång systemet är att fläktar och dylikt verkar komma på och av i fart. varvar upp, varvar ner - i en loop.
Provade att sätta en skärm för att se ifall något dök upp men fick : No signal som svar.

Var kan felet ligga tror ni swec?

Permalänk
Medlem

Har nu pillat lite mer i datorn och kommit på att en lampa som heter ED1, Reset samt knappen man kan sätta på datorn blinkar
alla fläktar - GPU, Chassi fläktar med mera kommer igång och slutar samtidigt som ED1 lampan blinkar.

jag har provat byta plats på grafikkort, provat med bara en minnes sticka i alla 4 möjliga hål, bootat genom moderkortet och vanlig knapp på datorn.

Vad mer kan tänkas?

Permalänk
Medlem

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

JA. Det betyder att Tangentbord, mus, hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar mm också SKA BORT.
I ditt fall är grafikkjortet också onödigt eftersom du ser på fläktarna hur den håller på.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet, minnen, kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Permalänk
Medlem

Fixat till det problemet.

Bootade upp datorn kom in i MSI's nya OS och beslöt mig för att gå vidare genom att göra boot order CD-DVD, Hårddisk. startade om med dem inställningarna och satte in skiva med OS på för att installera.

Då händer följande:

Jag stoppar in DVD med OS - startar om då kommer

"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot devxe and press a key"

Permalänk
Medlem

TKoppla ur din 1tb disk och starta upp o se om de funkar

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Har lite samma problem. Köpte alla komponenter nya utom hårddisken (full med gamla grejer, därav drivrutiner?)
Byggde ihop burken och startade den, funkade fint, alla fläktar snurrar, vattenkylningen låter osv. Däremot så får jag ingen signal på skärmen. Har provat med Hdmi-kabel i utgångarna på båda grafikkorten, och likadant med dvi/vga-kabeln. Oavsett vilken utgång jag provar så får jag no signal. Vad kan vara felet? Brist på drivrutiner? Hur fixar jag detta i så fall?
Väldigt tacksam för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KIockren:
Drivrutiner behöver du bara till Windows.

Du ska alltid få bild även om om du kopplar ut ALLA hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar, ALL kringutrustning, tangentbord, mus och annat som INTE behövs när man inte ens får bild. Allt det här kan blockera starten så att man inte får bild och flera andra start problem eller frysningar.

Gör det som jag skrev tidigare i tråden med enda skillnaden att du låter 1 grafikkort sitta kvar (5 delar kvar) eftersom dina fläktar snurrade normalt.

Vad är det för grafikkort och nätagg?
Antal, märke, modell och ålder på båda delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

KIockren:
Drivrutiner behöver du bara till Windows.

Du ska alltid få bild även om om du kopplar ut ALLA hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar, ALL kringutrustning, tangentbord, mus och annat som INTE behövs när man inte ens får bild. Allt det här kan blockera starten så att man inte får bild och flera andra start problem eller frysningar.

Gör det som jag skrev tidigare i tråden med enda skillnaden att du låter 1 grafikkort sitta kvar (5 delar kvar) eftersom dina fläktar snurrade normalt.

Vad är det för grafikkort och nätagg?
Antal, märke, modell och ålder på båda delarna.

Grafikkorten är två kfa geforce gtx 560 ti. Nätagget är ett corsair hx 750 w. Fick samtliga delar igår så allt är nytt. Betyder detta att jag måste koppla ur en massa grejer igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxorn:

Fixat till det problemet.

Bootade upp datorn kom in i MSI's nya OS och beslöt mig för att gå vidare genom att göra boot order CD-DVD, Hårddisk. startade om med dem inställningarna och satte in skiva med OS på för att installera.

Då händer följande:

Jag stoppar in DVD med OS - startar om då kommer

"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot devxe and press a key"

Kontrollera att kablarna till DVDn sitter ordentligt. Du kan även testa att sätta kabeln i annan slot på mobot. Dubbelkolla att bootordningen verkligen är rätt. Som SvinVild sa så kan du testa att rycka ur hårddisken bara för att se att det inte är något fel på DVDläsaren/skivan.

Skrivet av KIockren:

Grafikkorten är två kfa geforce gtx 560 ti. Nätagget är ett corsair hx 750 w. Fick samtliga delar igår så allt är nytt. Betyder detta att jag måste koppla ur en massa grejer igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Börja med att koppla ur hårddisk, ev. optisk enhet, ena grafikkortet, samt ta ur så du endast har en minnessticka och testa att flytta runt den i dom olika minnesslotarna om det inte fungerar.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Allt fungerar som det ska nu. Tack för hjälpen swec Köpte en ny DVD Brännare ifrån Webhallen och det löste problemet.

Haxorn