Steve Jobs lämnar vd-posten hos Apple

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 1337sweden:

Inga mer revolutionerade idéer från Apple?
- Laptops (1991)
- iMac
- GUI (det första kommersiella och funktionella)
- WYSIWYG-verktyget på datorer
- iPod
- iPhone (+ AppStore)
- iPad (Tablets)
- Laserskrivare (1985)
- iTunes Store (revolutionerade musik-industrin)
m.fl.

Nog för att apple hittat på en del i din lista, (speciellt sina egna produkter/tjänster) men du får nog lugna ner dig så du inte påstår att de uppfann bilen också, laserskrivare fixade xerox, gui var väl också xerox, och jo men visst, laptopen kommer också från xerox, o jo xerox var först ut med en mus också. Om apple revolutionerade eller dödade musikindustrin kan debatteras, men de har iallafall bidragit till sämre kvalitet på ljudet med sina limitorer.
ipod var de först och ensam om, men spelare fanns redan, och tablets ? nä nä fanns redan. osv ... de är däremot bra på att marknadsföra och mjölka pengar av sina anhängare.
Däremot så hoppas jag att Jobs får en bra tid det som återstår för honom. Han förtjänar att få gå i pension.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Betyder det att Tim Cook kommer hålla i presentationerna?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nog för att apple hittat på en del i din lista, (speciellt sina egna produkter/tjänster) men du får nog lugna ner dig så du inte påstår att de uppfann bilen också, laserskrivare fixade xerox, gui var väl också xerox, och jo men visst, laptopen kommer också från xerox, o jo xerox var först ut med en mus också. Om apple revolutionerade eller dödade musikindustrin kan debatteras, men de har iallafall bidragit till sämre kvalitet på ljudet med sina limitorer.
ipod var de först och ensam om, men spelare fanns redan, och tablets ? nä nä fanns redan. osv ... de är däremot bra på att marknadsföra och mjölka pengar av sina anhängare.
Däremot så hoppas jag att Jobs får en bra tid det som återstår för honom. Han förtjänar att få gå i pension.

Vill du vara riktigt petig så var det faktiskt Douglas Engelbart vid Stanford Research Institute som uppfann musen 1963. Det Xerox, eller snarare Bill English vid Xerox Parc uppfann var kulmusen 1972. Ska tilläggas att alla våras kära tyska företag Telefunken skeppade datorer 1970 med mus.
Apple var dock pionjärer och de första som verkligen lyckade kommersialisera datorer med mös, samma sak med GUI till datorer.

Permalänk
Medlem

Trist, ser Mr jobs som en alldeles lysande entreprenör.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Inga mer revolutionerade idéer från Apple?
- iTunes Store (revolutionerade musik-industrin)

Nej nu får du allt förklara dig!

Permalänk
Medlem

Vet inte var folk har fått för sig att han kommer lämna företag, kanske läser de inte hela nyheten? Han kommer vara kvar dock som styrelseordförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vet inte var folk har fått för sig att han kommer lämna företag, kanske läser de inte hela nyheten? Han kommer vara kvar dock som styrelseordförande.

Det står inte att han kommer att vara kvar, han skriver att han hoppas att han kommer få det. Det beslutet är inte upp till honom, det är upp till styrelsen.

"I hereby resign as CEO of Apple. I would like to serve, if the Board sees fit, as Chairman of the Board, director and Apple employee."

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det står inte att han kommer att vara kvar, han skriver att han hoppas att han kommer få det. Det beslutet är inte upp till honom, det är upp till styrelsen.

Citat:

Also as requested, Jobs has been elected as Chairman of the Board and will remain with the company in that capacity. Cook will join the Board as well.

http://techcrunch.com/2011/08/24/steve-jobs-resigns-from-appl...

http://www.apple.com/pr/library/2011/08/24Steve-Jobs-Resigns-...

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Apple men detta är ju inte kul. Hans tillstånd är säkert inte alls bra.

Lycka kan man inte köpa för pengar sägs det och Danne Stråhed sjunger att "har man bara hälsan kvar så håll käft och va gla"... Det ligger någonting i det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Lycka kan man inte köpa för pengar sägs det

Den som säger det har nog aldrig varit riktigt fattig heller

Permalänk
Medlem

Då ber jag om ursäkt, jag har inte läst något mer än det som stod i nyheten här.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Naturligtvis.

I början av presentationen av iOS 5 var han extremt skröplig. Utgivningsdatumet för hans biografi flyttades även fram från nästa år till i vinter utan förklaring.

Får se om han lever till 2012.

Permalänk
Medlem

Trist för Apple som företag och för fansen. Men är man så dålig som han är (hälsan) så känns det rimligt. Cancer kan vara brutalt, och Steve jobbar väl lite väl mycket och har gjort det ett bra tag nu.

Egentligen skiter jag i vilket då jag inte är nått Apple fan sen dom blev så "vi är störst och bäst". När märket/designen är dyrare än hårdvaran. Smart drag att få Apple till något lyxigt men fel i min mening då jag är allergisk mot sånt.

Permalänk
Medlem

Finns det seriöst folk som tror Steven tar ALLA beslut i Apple? bara för Steven är VD betyder det väl inte att han har makt över styrelsen?

OnT: Riktigt tråkigt att världens största VD ska avgå, dock tror jag att nästa VD kommer att vara lika duktig då inte Apple släpper över Apple Inc till nån "idiot".

Apple kommer fortsätta ha samma mål för hur ett datoranvändande kommer se ut!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Noooooooooooo..... Ingen kan hålla en Keynote som Jobs. Tim Cook är dock ett jävligt bra val.

Känner på att tråden snabbt kommer fyllas med en massa dryga människor som tror att Jobs är ondskan på jorden....

It's a shame aint it? Haters gonna hate.

Trist men inte helt oväntat. Ingenting varar för evigt. Cook är helt klart lämpligast för jobbet just nu. Inte för att jag brytt mig om företaget på ett bra tag men det finns ingen förnekelse över hur inflytelserik Jobs har varit för hela branschen. Både design och produktmässigt med fullträffar och klavertramp.

Att han sitter kvar i styrelsen innebär att antagligen att företaget fortfarande kan dra nytta av hans åsikter så vi lär garanterat fortsätta se intressant utveckling bland företagets produkter i framtiden på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Apple och deras produkter, men tråkigt att Jobs är sjuk.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Oj, oj, Hur ska det gå för Samsung och dom andra datortillverkarna, om dom måste börja hitta på produkterna själva? För utan Jobs och Apple hade vi inte fått dom hippa produkterna som nu finns på ute marknaden.

Permalänk

Tråkigt att han är sjuk, men annars är det positivt att det kanske blir nytänkande hos apple.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Trist men inte oväntat. Lika lite oväntat att man skulle få höra skitdryga kommentarer av folk som lever i förnekelse till hur mycket fantastiskt som denna man har lyckats med. Sen hur kan man tro att bara för en utav alla i en sånt stor företag avgår att man skulle börja tillverka massproducerad skit. Dom har inte bäst prestanda men väl utvalda prylar i en smaklig förpackning som ligger helt rätt i tiden. Det finns en stor skara människor i världen som inte tycker att ett 70 cm högt neonljus lysande fläktorgie torn i svart metall med 14 fönster och en vattenkylnings tank är prydande för ett rum utan vill ha något litet diskret och inte skränigt med 15 meter kabel tillhörande. För den skara så är apple en välsignelse. Även för dom som inte har nåt intresse att sitta 24/7 och pressa 3dmark för att öka på sin e-penis.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Tycker det är något sorgset över det. Sitter på bussen och hittar denna artikel som en överraskning fastän det var väldigt förutsägbart. Kändes som att apple dog lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R3, MSI P67A-G45 B3, SB i5 2500k @ 3.8 (bluescreen i idle! Hjälp!!!), 4 GB RAM @ 1600 MHz // ASUS DCII 570 // 1 TB @ 7200RPM, 500 GB @ 7200 RPM // Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Alltid mycket tråkigt med folk som blir allvarligt sjuka.
Samtidigt tycker jag ändå att han inte borde gjort monopolivern och stämningarna mot sina konkurrenter till sitt sista arv för eftervärden inom branschen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Är dom verkligen störts fortfarande? Dom hade ju tappat för några dar se och 7% ner ytterligare nu när Jobs har sagt upp sig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vilka låga och patetiska påhopp man ser i denna tråd. Märks att medelåldern på detta forum drastiskt sjunkit eller är majoritetan bara så dumma att de tror att ett företag fungerar så att VD/CEO sitter på sin tron och pekar med hela handen och alla följer efter?
Hur man kan vara glad över att någon måste avsäga sig sitt jobb på grund av sjukdom är för mig helt oförståligt och jag tycker synd om er små tragiska människor!!

Apple är en av de största innovatörerna i dataindustrin och utan Apple hade inte flera marknadee varit där de är idag.
Orkar inte rada upp allt, tror även någon gjorde det innan, men bara som exempel så fanns fulltouchmobiler, det som nu är standard för smartphones knappt alls före Iphone. Och visst fanns det Tablets för IPad, men efterfrågan var försvinnande liten, nu har var och var annan person ett köpintresse i Tabletdatorer. Båda dessa marknader som nu är fyllda av andra aktörer har gjorts stora och lönsamma av Apples inträde.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

En av de mest karismatiska IT-personerna stiger ner från sin post, han valde rätt tid att göra det måste man säga, även om det nog är hans hälsa som bestämt det åt honom.

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill, men det Steve Jobs har lyckats med är rätt bra.
Att få ett företag som nästan låg i botten, till att bli ett av världens största.

Tråkigt att han ska sluta, men som många andra har sagt så går hälsan före.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Trist att Steve Jobs slutar, men jag gissar att hans hälsa har blivit ett större bekymmer senaste tiden. Han ska ha en stor applåd för vad han och Apple har lyckats att åstadkomma under alla dessa år oavsett om man gillar Apple eller inte.

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Så han är alltså döende kanske?

Haha klockren kommentar.

Inte för att det är roligt att han är döende, utan för att han kör på in i det sista för sitt Apple.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugo0029:

Apple var inte först med 'fulltouchmobiler, jag vet inte hur Apple lyckades med att marknadsföra sina produkter och nå en sån här försäljningsnivå. Har förmodligen att göra med alla osäkra människor.
Undra varför jag skriver denna kommentar? kanske för att jag hatar Apple, och deras attityd ''Vi mot alla''
Steav Jobs skulle ju varit död om han inte hade haft så tur förra gången, får se om han har lika tur denna. Kanske borde ha donerat lite pengar för forskning inom cancer? om det nu är det han lider av
Min morfar dog i ryggmärgscancer.
Dock måste jag säga att han har varit en enastående ikon, som gått från Botten till Toppen.

Jag citerar Essin: men bara som exempel så fanns fulltouchmobiler, det som nu är standard för smartphones knappt alls före Iphone
Så jag vet inte var du fick att han sagt att Apple var först med fulltouchmobiler ifrån.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av _MmattiasS_:

+1

+2

+ 40000000000000

Ta och läs forumsreglerna, tack.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers