Permalänk

Tips till en nybörjare =)

Tjenare

det är så att ja fick hem min datorn idag.
Det är första gången ja ska bygga en dator själv och jag undrar i fall någon skulle kunna ge mig några användbara tips

http://www.inet.se/kundvagn/visa/721283/slutbygget-d-bara-att...

MVH: Johan

Permalänk

Jag har aldrig byggt en dator, men efter att ha läst åtskilliga trådar på detta forum vill jag bara tipsa om att inte glömma distanserna mellan moderkort och chassi. Det är någon slags "klossar" som helt enkelt gör att moderkortet inte ligger mot och kortsluter mot chassit. Kan verka trivialt när jag säger det, men vid det här laget har jag läst om folk som missat det alldeles för många gånger.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Tänk på att distanserna som placeras mellan chassi och moderkort är kritiska, de måste sättas exakt vid alla fästpunkter på moderkort, viktigt är att inga distasner hamnar bredvid någon fästpunkt då det kortsluter moderkortet. Bara att bläddra igenom guiden så hittar du beskrivning om detta. Lycka till!

Edit: Jag fick sidfel i webläsaren på ovanstående länk så du kan prova denna guiden istället http://www.idg.se/2.1085/1.276176/datorbyggarskolan
Den visar en typ av distanser som inte är så vanlig men principen är densamma. Hoppas den duger!

Permalänk
Medlem

läs manualen...

Visa signatur

NIL

Permalänk

Har du lite mer pengar så köp en SSD också som du kan ha OS på (om du inte redan har en ssd)
http://www.inet.se/artikel/4304304/intel-ssd-320-120gb-resell...

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

Börja med att sätta dit I/O-panelen som följde med moderkortet (se till att den sitter åt rätt håll).

Sedan brukar jag montera nätaggregatet (utan att sätta dit kablar) och koppla in det till ett jordat vägguttag (så länge du rör chassit så är du jordad).

Montera processorn på moderkortet (går bara att sätta åt ett håll - var noggrann) och minnena (kolla i m-kortsmanualen hur de ska sitta). Montera bakplåten till kylaren om det finns en sån.

Ställ ner chassit på sidan så blir det lättare att få dit moderkortet (var noggrann med att få det rätt mot I/O-panelen. Sätt dit alla skruvar och dra inte åt för hårt (bara så att det sitter och glöm ingen skruv!).

Nu kan du montera kylaren, börja med radiatorn (stora klumpen). Glöm inte fläktarna och kolla så att de blåser åt rätt/samma håll (förslagsvis utblås).

Resten borde du fixa.

Permalänk
Medlem

Lägg inga komponenter på någon form av tyg eller liknande material.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Avstängd

Var väldigt försiktig när du bygger. Ta den tid du behöver.
När du lägger ifrån dig någon komponent lägg den gärna på/i esd pappert du fick med.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk

Ta det lugnt och ta god tid på dig och är du osäker så läs i manualerna så ska det gå bra! Lycka till!

Permalänk

Tack för all bra tipsen ska försöka ta det lugnt och sansat xD återkommer om ja stöter på något problem

Permalänk
Medlem

Hej Johan,

Det finnes en mängd guider på nätet, googla "guide bygga montera dator"

Eller sök Youtube "install (+del)", tex "install antec 620"

Kolla och läs eller ta hjälp av polare. Kör på när du känner dig redo.

Bra små punkter kan vara.

1. Avmagnitisering, räcker att ta i en kran, element eller annat metall objekt och sedan inte klappa katten/hunden frenetiskt innan montering.
2. Tvätta händerna, fett är inte bra för elektronik. Dels är punkt ett avklarad.
3. Städa upp en yta, plocka fram verktyg(smal tång, skruv mejsel ej magnetisk, avbitare, etc.) organisera, förbered. Bra ljus är fint.
4. Montera.

Jag hade monterat i följande ordning;
1. Plocka ur allt ur chassit som inte skall vara där, inklusive den bakre fläkten. Där skall Antec/PCU fläkten sitta. Montera IO-plåten.
2. Sätt in Nätagg, Hårddisk(ar), DVD(BR) enheter, extra fläktar(ifall de finnes).
3. Moderkorts distanser i chassi, kolla noga då felmontering kan innebära kortslutning.
4. Montera ModerKort utanför chassi, följ youtube guide för PCU kylare(original pastan funkar ypperligt). Test montera Ram-minnena om du vill, men jag slut monterar de senare.
5. Montera MK i chassi, fäst Antec fläkt i Chassi. Koppla ström MK-Antec och Nät-MK, 8+24 pins. Test starta, du vill inte få varnings ljud/ljus. Stäng av.
6. Tryck i Ram-minnen. Koppla chassi kablar-MK. Koppla extra fläktar(ifall de finnes), test starta igen. Stäng av.
7. Tryck i Grafikkort. Tangentbord+ mus. Koppla till skärm. Starta, kolla så bios startar. Stäng av.
8. Koppla huvud enheter Hårddisk(bara den som OS skall på), DVD(BR)-läsare.
9. Starta med OS-skivan i, installera. Stäng ner.
10. Koppla resterande enheter, Hårdisk(ar), läsare, USB(extr), ljudkort etc. etc.
-Fin-

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem

Ett annat tips som kan rädda dig nån dag, dammsug aldrig datakomponenter, det blir statisk elektricitet av det vilket kan (kommer) skada känsliga saker.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeetBoy27:

Var väldigt försiktig när du bygger. Ta den tid du behöver.
När du lägger ifrån dig någon komponent lägg den gärna på/i esd pappert du fick med.

Detta med tid kan inte sägas allt för många gånger.:) Ju mer tid (och noggrannhet) desto säkrare blir det att allt blir rätt.:)

Jag tog GOD tid på mig när jag byggde min första dator = allt funkade vid första försöket.:D

Lycka till!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Tjenare igen har ett problem ska ja ha en sladd till det här uttaget ?? för ja fick inte med någon i alla fall :/

http://s1237.photobucket.com/albums/ff471/JohanMelin1994/?act... <----- här är uttaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan--1994:

Tjenare igen har ett problem ska ja ha en sladd till det här uttaget ?? för ja fick inte med någon i alla fall :/

http://s1237.photobucket.com/albums/ff471/JohanMelin1994/?act... <----- här är uttaget

ska gå en sladd från nätagget dit ja, annars kommer de inte fungera

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk

tror du Inet glömt och skicka med den då eller ? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan--1994:

tror du Inet glömt och skicka med den då eller ? :/

nej den måste ju finnas med bland kablarna till nätagget, annars är de Corsair som skulle missat de.. Men kolla noggrant så finns den nog där.

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem

Jag är nog rätt så säker på att det finns, det kan det vara 2x4 pin. Kan vara 6+2 men det brukar oftast vara till grafikkortet.

Permalänk

Hitta den det var 2 4pin som bilda en 8pin fattade inte det xD

Permalänk
Avstängd

Vanligtvis brukar manualen vara så detaljrik att tom. en apa skulle kunna sätta ihop en dator.

Lycka till med byggandet

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hmm alla fläktar gå igång men får ingen bild på skärmen , det lyser en röd lampa där det står cpu led :/

Permalänk

fixa det

Permalänk

okej systemet startar nu och dör efter typ 5 sec :/ vad kan det vara för fel ? :S

Permalänk
Medlem

hoppas du satt på kylaren på processorn.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att ta ett par foton så skall vi nog kunna säga till om du missat något.

Inga fel satta MK-distanser? Cpu kylare på? All ström kopplad? Får du någon ljud signal och hur låter den isf?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk

ska lägga upp lite foton så ni får kolla på det

Permalänk
Permalänk

är nog något fel men vattenkylningen för processorn ökar hela tiden i grader stängde av på knappen när den kom upp i 85 grader :/

Permalänk
Medlem

åter som om din cpu kylare inte har kontakte med din cpu om det blir så varmt. Inte ens orginal kylaren blir så varm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

märkligt tycker ja har följt instruktionerna till punk och prick :/