Hittar inte min Raid 5 array i ubuntu 11.05

Permalänk
Medlem

Hittar inte min Raid 5 array i ubuntu 11.05

Hejhopp!

Titeln säger ju allt.. har kört windows home server 2011 tidigare.. och nu när jag går över till ubuntu så hittar den helt enkelt inte min 3 tb raid 5 NTFS array..

man kan se 1tb diskarna där det står "Raid component"

men man kan inte se självaste raiden -.-

tack på förhand

MVH // kevin

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Avstängd

Men kan Linux bara använda ett raid utan vidare? Du måste ha samma drivrutiner och mjukvara, väl?

Permalänk
Medlem

Joo, det har du bannemej rätt i.. hur uppdaterar jag min Intel 82801 Sata RAID controller ?

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte läsa WHS raid i linux...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

attans... men raiden har vell igentligen inget att göra med WHS ? har ju byggt den utanför och den är ju bara ntfs

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevzoor:

attans... men raiden har vell igentligen inget att göra med WHS ? har ju byggt den utanför och den är ju bara ntfs

Vad byggde du raiden med då?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Om du skapade RAIDen i Windows så tror jag du kan få problem, hittar ingen resurs då Google gillar att ändra: linux read windows raid... Vilket fall som helst vilken typ av RAID har du?

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Raid 5.. men nu kom ännu ett problem.. startade om servern och raiden "tappade" en disk, så att på den fjärde disken står det non raid disk istället för member of raid array 0.

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Alltså tror inte det finns någon kompabilitet mellan windows mjukvaruraid och linux... Inte hört om det, men det betyder inte att det finns. Du måste byta ut den "trasiga" disken

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Vad skapade du raiden med då.....

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

paketet "dmraid" borde klara av dessa fakeraids utmärkt, men de är ju ingen riktigt raid utan bara en BIOSwrapper för att drivrutinerna som i sin tur sköter jobbet. Bättre att använda inbyggda RAIDen i linuxkärnan isf.

Permalänk
Medlem

Intel chipset-RAID är inte riktigt RAID, ur Linux-synpunkt specielllt.
Det kan gå om du labbar runt med dmraid men räkna inte med att kunna mounta den med ett par knapptryckningar, tyvärr.

Kör man linux så föredrar jag själv starkt 100% mjukvaruRAID, det går väldigt smidigt att flytta mellan datorer/installationer utan direkt krångel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|