Netgear EVG2000 bakom DIR-655 för Tele2 VoIP, snälla ni måste hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Netgear EVG2000 bakom DIR-655 för Tele2 VoIP, snälla ni måste hjälpa mig!

Jag har verkligen testat ALLT men jag kan inte för mitt liv få det att fungera.

Jag har fått en Netgear EVG2000 av Tele2, en kombinerad router/voip gateway. Jag är jätte nöjd med min Dlink DIR-655 och vill inte byta bort den. Alltså vill jag ha EVG2000 bakom min router, endast för VoIP. Detta är inte supporterat av Tele2 såklart...
Jag vägrar att tro att detta inte går att få till, det gick ju uppenbarligen med deras gamla "Tilgin Vood 322" tex.

Status just nu är att det går att ringa både in och ut MEN jag kan aldrig höra vad den andra parten säger, de kan dock höra mig. Längre än så här har jag aldrig kommit.

Det jag hittills har gjort:

Uppgraderat firmware till senaste på DIR-655

Försökt att få min DIR-655 och EVG2000 att kommunicera via UPnP (som är rekommenderat av Tele2) - fungerade inte, min gissning är att UPnP inte fungerar via WAN porten på EVG2000.

Stängt av SPI

Stängt av SIP

Ändrat NAT ENDPOINT FILTERING till Endpoint Independent i både TCP & UDP

Öppnat samtliga portar som jag fått av Tele2,

Citat:

53

123

1024-1036

3478-3479

5060-5061

10000-10007

Lagt EVG2000 i DMZ (!)

Jag vet inte vad mer jag kan göra?! VARFÖR går det inte? På något sätt måste brandväggen i DIR-655 blockera inkommande paket eftersom att jag inte kan höra de på andra sidan linjen? Hur kan den göra det trots alla åtgärder?

Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem

Provat stänga av nat och dhcp, att ha dubbla brukar bara ge strul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DHCP måste jag ju ha aktiverat på min router DIR-655, NAT har jag inte hittat att man kan stänga av? DHCP kan jag ju stänga av på EVG2000 men tror inte det hjälper, VoIP delen borde inte ha något med LAN-delen att göra?

EDIT: Stängde av DHCP på EVG2000, gjorde ingen skillnad. Jag läste i någon annan tråd att den måste ha en "publik IP-adress" för att fungera. Detta är ju inget jag kan åstadkomma eller hur? Bör jag köra någon annan adress än 192.168.0.1 på min DIR-655? Kan det överhuvudtaget påverka?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska inte ha dubbla dhcp och nat, 2 routrar brukar betyda att de båda agerar nat o dhcp server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej det ska man ju inte, men vad har jag för valmöjligheter. Jag har ju ingenting inkopplat i EVG2000 routern, förutom telefonen, så jag använder ju inte DHCP eller NAT funktionen i den eller?

Som sagt det går ju med andra VoIP gateways men inte just denna, varför?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem

Funktionerna brukar gå att slå av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt, DHCP-servern stängde jag av men NAT går inte att stänga av någonstans vad jag kan se, det går inte att stänga av routing funktionen i den helt enkelt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem

Vad får du för ip nummer kedja då om du har seriekopplat nat? översätts adressen 2 ggr så kanske det blir fel/filtrering på vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provat att sätta Netgear:en först? Har gjort så hemma, har bara stängt av det trådlösa i den och det funkar prima. Nu har jag i och för sig ingen DIR655 utan en Netgear WNDR3700 men det borde inte vara någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har satt Netgear routern/VoIP gateway först, och visst fungerar allting MEN för bästa sinnesro vill jag ha den bakom min DIR-655 som är en mer kompetent router.

mrqaffe -> Ja IP-adressen kommer att översättas två gånger och det är väll förmodligen här det blir något fel, denna Netgear ATA verkar inte fungera så bra med ett NAT emellan. Jag trodde i min enfald att det skulle gå att konfigurera men hittills har jag haft fel!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”