Asus 6950 DirectCU II - temperaturfrågor.

Permalänk
Medlem

Asus 6950 DirectCU II - temperaturfrågor.

Jag kör kortet ovan (1GB-modellen) i crossfire och tänkte kolla lite med temperaturer. Letat och letat på forumet utan att hitta något som direkt relaterar till ämnet. Idle är inga problem, huvudkortet ligger och pruttar på 35-45 grader. Men vid load kan det stiga hela vägen till 85-86. Det är iofs 100% konstant load genom OCCT, men ändå. Även om fläktarna drar igång utav bara helvete så ligger det konstant där. Sen vad jag läst så är det inte direkt farligt heller att ha dessa temperaturer, men för att överklocka lite känns det som jag vill ha ner skiten.

Vad kan man göra för att sänka temperaturen? Utan att behöva byta ut fläktarna då. Finns det mjukvarulösningar eller bios eller.. uh?

Tacksam för något slags svar! Även om det bara är "noob".

Permalänk
Medlem

för din del blir det nog till att få mera kall luft till grafikkorten och se till så att den varma luften försvinner lätt..

inga bra fuskvägar finns tyv..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

för din del blir det nog till att få mera kall luft till grafikkorten och se till så att den varma luften försvinner lätt..

inga bra fuskvägar finns tyv..

Alright, tack för svaret. Antar att det går att få lite bättre blåst på grafikkorten än det som är där nu. Ska se vad man kan meka ihop, det får bli någon slags hemmagjort lösning i så fall. Har inga mer fläktplatser tyvärr.

Permalänk
Medlem

Provade lite med öppet chassi och en extra fläkt som blåste in, blåste ut och tamigfan blåste rent också, men inte en enda grad i skillnad blev det. Hrm.

Andra förslag? :/

Permalänk
Medlem

Lite bump kanske, host.

Vad är det för skillnad att köra skärmen i övre respektive nedre grafikkortet? Jag bytte till nedre och jag har fått sådana drastiska skillnader i temperatur att man undrar vad som är "fel" ... Från 86 grader på översta och 60 på understa till lite drygt 60 grader på båda.

Har jag förlorat något i prestanda? Översta PCI-e är ju 16x och undre 8x, men båda ska väl använda sig av det minsta vad jag förstått.

Permalänk
Hedersmedlem

När du kör på det viset blir det det undre kortet som styr därav skillnaden. Sedan är det ingen märkbar skillnad på hastigheten. Kör på bara

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mjo, jag hade fattat det som så, men så knasigt BRA det blev liksom, av en sådan enkel lösning.

Rekommenderar man alltid att köra Crossfire/SLI i undre kortet eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ardocc:

Mjo, jag hade fattat det som så, men så knasigt BRA det blev liksom, av en sådan enkel lösning.

Rekommenderar man alltid att köra Crossfire/SLI i undre kortet eller?

Jag har inte sett några speciella rekommendationer på detta nej, men det är ju ett "hett" tips iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Höhöhöhö!

Humor

Permalänk
Medlem

Okej, så glöm att jag sa något. Körde FurMark och tyckte det var lite "lustigt" när jag hade 10 fps. Vettefan vad som hade hänt. Nu körde jag och hade 57 fps, och huvudkortet drog ända upp i 95 grader...

Kändes mindre kul.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, men furmark drar mer än något spel så det blir aldrig så varm i vanliga fall. Men som sagt det är fläktar som gäller om det skall bli något svalare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag har precis mekkat en del för att få mina cf temps acceptabla, kolla tråden 6950 överhettning om du inte gjort det

vilket moderkort har du och hur sitter grafikkorten?
mina satt tätt ihop utan mellanrum vilket inte fungerar särskilt bra

jag tror att kortens plasthöljen gör att det är den inbyggda fläkten som har helt övervägande störst effekt på vad tempsen blir
kortets egen fläkt måste ha bra inflöde för att kunna kyla flänsen inne i plasthöljet. det går inte att kompensera det genom att blåsa på höljet från utsidan. backplaten kan iof säkert kylas bättre med att man blåser på den men det har nog mindre betydelse

man behöver alltså se till att lufttempen inne i chassit är sval och att kortens insug har fritt framför sig. det verkar räcka med någon cm för att det ska vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

jag har precis mekkat en del för att få mina cf temps acceptabla, kolla tråden 6950 överhettning om du inte gjort det

vilket moderkort har du och hur sitter grafikkorten?
mina satt tätt ihop utan mellanrum vilket inte fungerar särskilt bra

jag tror att kortens plasthöljen gör att det är den inbyggda fläkten som har helt övervägande störst effekt på vad tempsen blir
kortets egen fläkt måste ha bra inflöde för att kunna kyla flänsen inne i plasthöljet. det går inte att kompensera det genom att blåsa på höljet från utsidan. backplaten kan iof säkert kylas bättre med att man blåser på den men det har nog mindre betydelse

man behöver alltså se till att lufttempen inne i chassit är sval och att kortens insug har fritt framför sig. det verkar räcka med någon cm för att det ska vara tillräckligt.

Jag har följt din tråd där lite faktiskt, men mina problem verkade inte riktigt vara detsamma. Jag har gott och väl 3 cm mellan grafikkorten (Har ett MSI msi p67a-gd55). Lufttempen i mitt chassi ska vara rätt normalt men jag ska väl ta en extra titt på det. Just nu misstänker jag att mitt problem med Asus-kortet är att det blåser ut varm luft inne i chassit och inte bara det, utan rakt mot sidan så det fortsätter tillbaka till fläktarna, som ett riktigt kasst omlopp. Vettefan hur man ska lösa det med fläktar, men jag tänker åtminstone fixa ett eget fläkthål för att kunna blåsa in kall luft mot grafikkorten. Men som du säger kanske det spelar mindre roll.

Dock ska jag säga, att efter att ha spelat the Witcher 2 i ungefär 40 minuter igår hade jag fått en maxtemp på 77 grader (med öppet chassi) och det får man väl anse som godtagbart. Med stängt kanske det blir 80-83 istället, och jag antar att det inte är hela världen. Det var ju vid 100% load i en kvart som jag maxade ut på 95 grader.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad som är vad (Någon kanske kan upplysa mig) men idle-temps från CPUID Hardware Monitor är TMPIN0: 39, TMPIN01: 45 och TMPIN2: 33.

Under ett Benchmark-test (P9257, woo) så gick tempsen upp som följer; TMPIN0: 56, TMPIN01: 52 och TMPIN2: 37.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem AIDA64 och kolla dessa temperaturer, då bör du se vad som är vad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)