Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Runt 100 kr extra för en hårddisk på ett par TeraByte... är det något att gnälla över?

Kom igen... ni ÄR verkligen patetiska.

Princip sak.

Permalänk
Medlem

Undrar när bilar ska bli 50 000kr dyrare?
Man kan ju köra för fort med dem, eller använda dem till bankrån.....

Permalänk

vart tar copyswede's pengar vägen sen? sitter dom och väljer själva vilka artister dom ska fördela den resterande (efter chefslöner, löner, utgifter, domstolsutgifter etc) vinsten till?

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122013:

Princip sak.

Precis, jag har absolut inga ekonomiska svårigheter att betala "avgifterna", men det är själva principen som är förkastlig.
Att en privat intresseorganisation ska kunna ta ut skatter/avgifter på ett väldigt godtyckligt sätt och på mycket orättvisa grunder är det vi vänder oss mot här.

Skrivet av Sheikh Plisken:

vart tar copyswede's pengar vägen sen? sitter dom och väljer själva vilka artister dom ska fördela den resterande (efter chefslöner, löner, utgifter, domstolsutgifter etc) vinsten till?

Lite tidigare i tråden visade någon en lista på hur mycket folk från olika sektorer fick i procent av pengarna de dragit in.
Den fördelningen verkade fullständigt godtycklig. Våra vanligaste TV kanaler var de som fick mest.

Exakt vilka personer inom olika områden som får ta del av pengarna framgick inte. Jag gissar att pengarna direkt går in i budgetarna för diverse större organisationer. Antagligen de som går med mest förlust för tillfället.
Vi "vet" ju att alla eventuella förluster ett tv/film/musik bolag kan ha enbart beror på den hiskeliga privatkopieringen...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaaay2k:

Kan du inte fråga hur man på ett lagligt sätt går förbi kopieringsskyddet på en DVD nu när man ska betala avgift. Då det står med STORA bokstäver att man inte får. Så vidare det inte blir automatiskt lagligt när man köpt den... Vilket jag finner svårt och tro.

Nu är ju den lagens långa arm inte så lång att den når oss här på andra sidan Atlanten, men frågan är ändå om hur giltig dessa varningar är. Förra året föll en vägledande dom i USA. Domstolen slog fast att knäcka DRM skydd i sig inte är tillräckligt för att bryta mot Copyright lagen, utan det avgörande är vad du sedan gör efter det. Problemet i USA är att MPAA är alltför starkt i förhållande till hur rättsväsendet fungerar, och det finns tidigare domar som antyder det motsatta. Hur som verkar det i nuläget osannolikt att du som privatperson ska anses bryta lagen vid kopiering av DRM skyddat material t o m i USA. Om du däremot saluför en produkt med det syftet lär du få fortsatta problem, i alla fall tills någon vågar utmana MPAA igen.

Copyswede har på något sätt fått en gräddfil i lagen, där svensk lag å ena sidan inte kriminaliserar privatkopiering, men å andra sidan öppnar upp för att kompensera parter för konsekvensen av den egna lagen. Kan någon komma på en liknande lag där en handling avkriminaliseras genom att införa en generell "straffbot" för alla som potentiellt har nytta av inte klassas som kriminella? Det tycks som om samhällets mest omhuldade guldgossar är nöjesbranschen. Jag hade haft klart större förståelse för en lag där vi gemensamt betalade en straffavgift på maten för att ha levt billigt på slå ut tredje världens matproduktion. Vi får väl skicka nöjeseliten till tredje världen och låta dem reda upp vad vi ställt till med.

Permalänk
Avstängd

varför är dagissnuten doom och djävulen bär prada kopplade till den här tråden?

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Du kan få rätt billiga externa kabinett på inet. typ billigaste dom har för 3.5" ligger på 121:-
http://www.inet.se/artikel/4301838/scythe-kamazo-2-esata-usb

Dock så är kanske kvaliten inte det högsta för just den. Men dåliga löddningar som anmärks i recensionerna kan man alltid fixa.

Du länkade till en 2.5"... 3,5" kostar från 200kr uppåt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

En notis;
Privatkopiering = du köper en DVD rippar den eller lånar ut den till en kompis
Piratkopering = Du laddar hem en DVD film som du inte äger.

Rent teoretiskt är det lagligt om du delar inom din bekantskapskrets och då är det de ni betalar för. Dock lär de försöka börja ta betalt för FTP snart

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Copyswede, mycket sjukt företag med mycket sjuka tankar av mycket sjuka människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Köper du 10 st minnen i veckan?

Du Kompis om du tycker det är så himla ok för företag att lägga avgifter på saker så kan väll Coca Cola få lägga en avgift på 2kr för varje 1.5 liters PET flaska du köper.
Oavsett vad som finns i den eller vem som säljer den.

Eller kanske vi ska låta Nike kräva in 50kr för varje par skor som säljs i Sverige. Du köper väll inte skor så himla ofta?

Hoppas alla som har något possitivt att säga om Copyswede eller förlöjligar våran negativa attityd till denna avgift betalar sin TV-licens.
Jag gör det!
Hoppas alla som tycker denna avgift är ok aldrig har tankat ner något olagligt. För detta tar såklart mycket mer pengar ur deras fickor än när Kalle i Tumba kopierar en CD till USB (alla namn i och händelser beskrivna i detta inlägg är ej menade att relatera till riktig händelse. Kalle är fiktiv).

EDIT:
"För försäljning av USB-minnen större än 2 GB blir ersättningen som elektronikbranschen betalar 1 kr/GB upp till 80 GB. För externa hårddiskar blir ersättningen 80 kronor per enhet."
Nej det handlar inte om mycket pengar när det kommer till USB. HDD onödigt mycket pengar.

Dock så har jag inte kunnat läsa någonstans ifall detta bara gäller försäljning till privatpersoner eller också företag.
Det gäller ju ändå Privatkopiering. Och ett företag gör ingen himla privatkopiering om inte Copyswede vill representera mina 2500 användare när jag kopierar deras Word, Excel, PPT, Project och Adobe dokument.
Och gäller detta även grosisterna, eller bara direkta återförsäljare?
Jag köper direkt av grosister när jag köper IT-relaterade produkter åt företaget.
(har själv inte köpt USB eller Extern HD på flera år privat)

EDIT:
Ju mer man läser ju mer lär man sig, tydligen. Gäller ej för "Enligt lag gäller undantag för produkter som används i professionell verksamhet".
Så då gäller det ju inte företag överhuvudtaget. Eller ifall du t.ex. skulle vara professionell fotograt eller musiker, filmmakare t.ex.

Lustigt.... de flesta privatpersoner som använder mediet för "professionell verksamhet" är de som själva ska få pengarna från Copyswede.... musiker och filmmakare. Eller representerar copyswede även fotografer?
Jaja

Permalänk
Medlem

Peter75: Jag känner en Kalle i Tumba... Håller dock med, detta är ett företag hade det dessutom varit så att vi inte betalade för scenarbetare och teaterfolks socialbidrag (ja det är exakt vad detta går till!) så hade det varit enklare att svälja. Copyswede är ett företag som sysslar med att göda kulturhjon som inte förtjänar pengarna utan går 60% av året och skrotar och får betalt för det... Detta främjar inte kultur bara lättja...

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk

Mafiametoder...

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Inaktiv

Det är tydligen prio 1 att dem tar en avgift så artister får lite betalt, än att man gör något åt svälten i afrika. VRIDET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter75:

Du Kompis om du tycker det är så himla ok för företag att lägga avgifter på saker så kan väll Coca Cola få lägga en avgift på 2kr för varje 1.5 liters PET flaska du köper.
Oavsett vad som finns i den eller vem som säljer den.

Eller kanske vi ska låta Nike kräva in 50kr för varje par skor som säljs i Sverige. Du köper väll inte skor så himla ofta?

Hoppas alla som har något possitivt att säga om Copyswede eller förlöjligar våran negativa attityd till denna avgift betalar sin TV-licens.
Jag gör det!
Hoppas alla som tycker denna avgift är ok aldrig har tankat ner något olagligt. För detta tar såklart mycket mer pengar ur deras fickor än när Kalle i Tumba kopierar en CD till USB (alla namn i och händelser beskrivna i detta inlägg är ej menade att relatera till riktig händelse. Kalle är fiktiv).

EDIT:
"För försäljning av USB-minnen större än 2 GB blir ersättningen som elektronikbranschen betalar 1 kr/GB upp till 80 GB. För externa hårddiskar blir ersättningen 80 kronor per enhet."
Nej det handlar inte om mycket pengar när det kommer till USB. HDD onödigt mycket pengar.

Dock så har jag inte kunnat läsa någonstans ifall detta bara gäller försäljning till privatpersoner eller också företag.
Det gäller ju ändå Privatkopiering. Och ett företag gör ingen himla privatkopiering om inte Copyswede vill representera mina 2500 användare när jag kopierar deras Word, Excel, PPT, Project och Adobe dokument.
Och gäller detta även grosisterna, eller bara direkta återförsäljare?
Jag köper direkt av grosister när jag köper IT-relaterade produkter åt företaget.
(har själv inte köpt USB eller Extern HD på flera år privat)

Nej jag anser det är helt okej att prissätta precis hur man vill, om jag sen anser att varan är för dyr då köper jag inte. Svårare än så är det väl inte? Varför är du så arg? Det finns väl värre i-landsproblem att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

http://svtplay.se/v/2506703/aktuellt/18_8_21_00?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2507682/sb,p102536,1,f,-1

09:20 in i inslaget säger speakerrösten "Allt fler utnyttjar möjligheten att privatkopiera film och musik" undrar var den faktan grundar sig för någonstans.
Copyswede?

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Det finns väl värre i-landsproblem att oroa sig över.

Haha nästan varje gång det uppstår ett problem i dagens samhälle brukar någon säga precis så. Det finns nästan ALLTID värre problem vare sig det är i samma land eller i andra länder.. I andra delar av världen dör människor, alltså får vi lägga alla andra problem på hyllan ? En sak i taget, nu diskuterar vi Copyswedes avgift och inget annat.

Permalänk
Medlem

Gött
Nu kan man köpa en sån hårddisk nu och börja ladda ner filmer och dylikt eftersom man betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Haha nästan varje gång det uppstår ett problem i dagens samhälle brukar någon säga precis så. Det finns nästan ALLTID värre problem vare sig det är i samma land eller i andra länder.. I andra delar av världen dör människor, alltså får vi lägga alla andra problem på hyllan ? En sak i taget, nu diskuterar vi Copyswedes avgift och inget annat.

Ja och är det hela världen att dom tar ut den avgiften? Om du inte vill köpa en hårddisk är det väl bara att avstå. Förstår inte riktigt var problemet ligger. Vi pratar kronor i prishöjning.

Idag verkar det vara en rättighet att äga prylar, men ingen vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx98:

http://svtplay.se/v/2506703/aktuellt/18_8_21_00?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2507682/sb,p102536,1,f,-1

09:20 in i inslaget säger speakerrösten "Allt fler utnyttjar möjligheten att privatkopiera film och musik" undrar var den faktan grundar sig för någonstans.
Copyswede?

Att det är många i Sverige som laddar hem illegalt, kan du väl inte förneka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Nej jag anser det är helt okej att prissätta precis hur man vill, om jag sen anser att varan är för dyr då köper jag inte. Svårare än så är det väl inte? Varför är du så arg? Det finns väl värre i-landsproblem att oroa sig över.

Måste vara härligt att inte bry sig om Varför en vara blir dyrare.
Och läste du min post alls? Jag säger själv att varan kommer ej bli så mycket dyrare, ett citat där i mitten.... min första Edit.

Men du har en viss poäng.
Bensin är så himla dyrt så jag har valt att inte köpa en bil sedan jag skrota min senaste för snart 10år sedan. Ja bensinen och biltullarna.
Jag har tyvärr pga detta 2.5 - 3 timmar att resa kommunalt varje dag. Istället för 1 timme om jag skulle ta bil.

Varför bry sig om de små sakerna?
Vi bryr oss mer när något är nära oss. Vi känner oss mer påverkade då. (Jämför Norge bombningen med situationen i Syrien. Vilken är du mer påverkad av?)
Och detta råkar dessutom vara sweclockers. Här bryr man sig om vad som händer med IT. Diskutioner om EUs finansiella situation kan man göra någon annan stans.
Känns som en bättre fråga varför du är i forumet och ifrågasätter varför folk bryr sig.

Och jag är inte arg, dock tycker jag din EQ användning i denna tråd är ganska låg.
(Ja EQ om du inte kommer ihåg vad det är brukar man referera till när det gäller förmågan att tänka sig in i en annans situation och förstå deras kännslor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter75:

Måste vara härligt att inte bry sig om Varför en vara blir dyrare.
Och läste du min post alls? Jag säger själv att varan kommer ej bli så mycket dyrare, ett citat där i mitten.... min första Edit.

Men du har en viss poäng.
Bensin är så himla dyrt så jag har valt att inte köpa en bil sedan jag skrota min senaste för snart 10år sedan. Ja bensinen och biltullarna.
Jag har tyvärr pga detta 2.5 - 3 timmar att resa kommunalt varje dag. Istället för 1 timme om jag skulle ta bil.

Varför bry sig om de små sakerna?
Vi bryr oss mer när något är nära oss. Vi känner oss mer påverkade då. (Jämför Norge bombningen med situationen i Syrien. Vilken är du mer påverkad av?)
Och detta råkar dessutom vara sweclockers. Här bryr man sig om vad som händer med IT. Diskutioner om EUs finansiella situation kan man göra någon annan stans.
Känns som en bättre fråga varför du är i forumet och ifrågasätter varför folk bryr sig.

Och jag är inte arg, dock tycker jag din EQ användning i denna tråd är ganska låg.
(Ja EQ om du inte kommer ihåg vad det är brukar man referera till när det gäller förmågan att tänka sig in i en annans situation och förstå deras kännslor)

Alltså att man bryr sig är en sak, men att vara förbannad och bete sig som att världen går under (många, kanske inte just du) verkar vara lite overkill..
Så du menar att jag inte ska ifrågasätta på ett datorforum, bara för att jag är av en annan åsikt? Att jag saknar empati med er som inte klarar av en prishöjning, jag ber så mycket om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Att det är många i Sverige som laddar hem illegalt, kan du väl inte förneka?

Och på vilket sätt har illegal nedladning med Privatkopiering att göra?

Privatkopiering betyder att du antingen köper media så dom CD / DVD t.ex. och kopierar den för eget bruk.
Eller att du spelar in en TV-sändning för att kunna titta på den vid senare tillfälle.

Copyswede har inget med illegal nedladdning / kopiering att göra.
De hanterar det som klassas som Laglig kopiering.

http://www.copyswede.se/privatkopiering/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Ja och är det hela världen att dom tar ut den avgiften? Om du inte vill köpa en hårddisk är det väl bara att avstå. Förstår inte riktigt var problemet ligger. Vi pratar kronor i prishöjning.

Idag verkar det vara en rättighet att äga prylar, men ingen vill betala.

För mig är det inte "hela världen" men det är ändå detta vi diskuterar nu. Självklart tycker folk också olika och kan säkert tycka att detta faktiskt är "hela världen". Med inställningen du verkar ha kan dem lika gärna sätta avgift på andra varor också. Gillar du inte den nya 5kronors avgiften på PET-flaskor är det bara att avstå. Hur länge ska du fortsätta säga så?

Många bäckar små..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

För mig är det inte "hela världen" men det är ändå detta vi diskuterar nu. Självklart tycker folk också olika och kan säkert tycka att detta faktiskt är "hela världen". Med inställningen du verkar ha kan dem lika gärna sätta avgift på andra varor också. Gillar du inte den nya 5kronors avgiften på PET-flaskor är det bara att avstå. Hur länge ska du fortsätta säga så?

Många bäckar små..

Jag anser att vi lever i ett fritt land, och att det är upp till var och en att sätta sina egna priser. För det är väl marknaden som styr, om en vara är för högt prissatt så kommer den antaligen sänkas om ingen köper osv.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inget emot iden bakom avgift för privatkopiering som sådan. Problemet är att det är en del av marknaden som är nästan ohanterbar att försöka undersöka, kontrollera och få rättvis.

Så man kan säga att det jag har något emot är systemet för att hantera det hela (vilket antagligen inte ens i en perfekt värld hade kunnat fungera).

Och sedan att denna diskussion har många svarta hål är också intressant.
Om man börjar läsa på hittar man att Copyswede egentligen bara har hand om privatkopiering för saker som sänts på TV, och då just SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5.
Deras egna hemsida är dessutom riktigt rörig över vem som har rätt till ersättning och hur man har rätt till ersättning. Hur man kan få undantag finns en blankett för, men är väldigt svårt att hitta vem som har rätt till undantag.

Nästa intressanta del i denna diskussionen är om de andra organisationerna som också har ansvar för att ersätta artister för privatkopiering/framförande (STIM, IFPI, SAMI, FRF, TF, osv...) också får pengar från denna avgiften som ska ut tas från lagringsmedia.
Tittar man på deras hemsidor låter det som om alla pengar de får är ifrån de näringsidkare som (enligt lag) har tecknat avtal med dem om att på något sätt få offentligt (alltså mer än bara "hemmalyssnande") framföra musik, film, teater, osv.

Så med andra ord, ska hela denna avgiften bara gå till folk som fått sitt skit framfört i någon av kanalerna 1-5? Och då inte är filmproducenter (eftersom de går genom FRF), eller teaterskådespelare (eftersom de går genom TF, TROMB) inräknat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Jag anser att vi lever i ett fritt land, och att det är upp till var och en att sätta sina egna priser. För det är väl marknaden som styr, om en vara är för högt prissatt så kommer den antaligen sänkas om ingen köper osv.

Jag håller med. Att sätta avgifter, skatter osv är dock inte marknadsprisättning - tvärtom snedvrider detta marknaden. En del skatter kan dock vara nödvändiga exempelvis den vanliga inkomstskatten som används för att finansiera samhället. Copyswedes skatt eller avgift anser jag däremot är onödig och särskilt olämplig då den "drar alla över en kam". Bara för att jag köper en hårddisk borde jag väl inte på förhand bli dömd för att använda den till privatkopiering?

Det är alltså inte bara själva antalet kronor som är problemet, utan principen - att de beskattar alla, även de som egentligen inte borde beröras av avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Alltså att man bryr sig är en sak, men att vara förbannad och bete sig som att världen går under (många, kanske inte just du) verkar vara lite overkill..
Så du menar att jag inte ska ifrågasätta på ett datorforum, bara för att jag är av en annan åsikt? Att jag saknar empati med er som inte klarar av en prishöjning, jag ber så mycket om ursäkt.

Ville bara förtydliga att de som verkligen argumenterar inte direkt bryr sig om de kan käka en pizza mindre om året utan principen att ett företag som representerar en arbetade kraft försöker ta ut en avgift på en produkt som ej används för det syfte som de påstår.

Jag tänker inte köpa mitt nästa USB minne via import från Hong Kong. Jag kan klara av att betala 88kr istället för 80kr för min 8GB USB.
Men man undrar vad de kommer beskatta härnäst om detta inte motarbetas: "Idag kopieras det inte bara till band, CD och DVD, utan också till nyare lagringsmedier som digitalboxar med inbyggt minne, externa hårddiskar och musikmobiler. Det har blivit vardag att kopiera för privat bruk i familjen och bland de närmaste vännerna."

Sedan CD har blivit utbytt mot USB så har jag har aldrig kopierat åt mina vänner eller familj.
Detta pga att alla har internet själva, alla kan datorer numera.
Förut så var jag den enda i famlijen som visste vart strömknappen satt. Numera behöver jag inte ens hjälpa till med att bygga eller installera nya maskiner, dom gör det själva.
Så nu är de mer än kapabla att utföra sin "Privatkopiering" själva också.

Copyswedes argument är att Privatkopiering är en form utav piratkopiering, utan att säga det.

Detta är helt enkelt ett sätt för dem att försöka få tillbaka pengar de tror de förlorat.
Jag tror dom missat att typ alla idag streamar innehåll.

Titta bara på alla TV-bolag.
TV3, SVT m.m. alla har online tjänster för att kolla på deras program.
Vi behöver ingen "Digitalbox med inbyggt minne" och våra Smartphones behöver inte gigantiska minneskort för att lystna på musik. Vi streamar innehållet via onlinetjänster.

Man undrar efter detta vilken obskyr intresseförening (ekonomiskförening) som kommer hitta en löst formulerad lag och kräva att jag ska betala vägavgift för att jag går på gatan med skor som väger mer än 1,2 kg.
"Du slier ju på asfalten. Ge oss 200kr om året"

Permalänk
Medlem

Jag vill ha svar på vad den egentliga skillnaden egentligen är på PIRATkopiering och PRIVATkopiering. Ja jag vet egentligen vad skillnaden är, men i praktiken blir det detsamma.

Om jag använder min rätt till PRIVATkopiering och spelar in en film från SVT i HD och lagrar på hårddisken så är det lagligt, men laddar jag istället ner samma film från thepiratebay i HD så är det olagligt. Jag tror även det är så att PRIVATkopiering täcker nära vänskapskretsar, så jag skulle i teorin kunna be min granne som jag känner väl att rippa sin Blu-ray film och fildela över den till mig, för det är PRIVATkopiering, men tankar jag den från thepiratebay så är jag olaglig. Samma film, samma kvalitet, men beroende på från vem jag får tag i filmen från så är det antingen lagligt eller olagligt. Sjukt tycker jag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag vill ha svar på vad den egentliga skillnaden egentligen är på PIRATkopiering och PRIVATkopiering. Ja jag vet egentligen vad skillnaden är, men i praktiken blir det detsamma.

Om jag använder min rätt till PRIVATkopiering och spelar in en film från SVT i HD och lagrar på hårddisken så är det lagligt, men laddar jag istället ner samma film från thepiratebay i HD så är det olagligt. Jag tror även det är så att PRIVATkopiering täcker nära vänskapskretsar, så jag skulle i teorin kunna be min granne som jag känner väl att rippa sin Blu-ray film och fildela över den till mig, för det är PRIVATkopiering, men tankar jag den från thepiratebay så är jag olaglig. Samma film, samma kvalitet, men beroende på från vem jag får tag i filmen från så är det antingen lagligt eller olagligt. Sjukt tycker jag.

Ja men det blir domstolen som bestämmer ifall det du gjort är olagligt eller ej.
Om din granne rippar filmen och sen ger dig access så är det lagligt.
Om han däremot delar den utanför ett slutet sällskap eller mot betalning så begår han ett brott.

Skulle kunna jämföra med alkohol.
Om du köper sprit och bjuder på den i slutet sällskap så är det ju helt enkelt en fest.
Om du däremot säljer den vidare till andra (utanför det slutna sällskapet) så blir det väll på något sätt olagligt.
Inte kollat lagen men låter troligt.
Och om du spär ut den o säljer så får du stryk hehe

Någon nämnde FTP, det kan säkert klassas som slutet sällskap om man har inloggningsuppgifter till den och man känner folket.
Och då blir det privatkopiering. Detta klassas väll dock som Piratkopiering för generella massan.

Men vad folk tycker och lager säger är ju olika.
Allt blir bedömningar.
I detta fall så har Copyswede bedömt att externa HDD och USB ska klassas som materiell för Privatkopiering.
Men de har ju ett särintresse. De tjänar ju pengar på att klassa produkterna.
Och snart så kommer alla minnesformer att följa, minneskort m.m.
Vilket då kommer direkt påverka all elektronik. Eftersom all elektronisk utrustning på något sätt har en minnesbank.

År 2020:
"Jasså du ska köpa en ny Kaffebryggare. Denna är lite dyrare då den har fler program att välja. Ja altså igentligen hade den kostat lika mycket men Copyswede ska ha betalt för att vi behövde större minnesbank för att få plats med de nya programmen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Jag håller med. Att sätta avgifter, skatter osv är dock inte marknadsprisättning - tvärtom snedvrider detta marknaden. En del skatter kan dock vara nödvändiga exempelvis den vanliga inkomstskatten som används för att finansiera samhället. Copyswedes skatt eller avgift anser jag däremot är onödig och särskilt olämplig då den "drar alla över en kam". Bara för att jag köper en hårddisk borde jag väl inte på förhand bli dömd för att använda den till privatkopiering?

Det är alltså inte bara själva antalet kronor som är problemet, utan principen - att de beskattar alla, även de som egentligen inte borde beröras av avgiften.

Men så är det väl med dom flesta skatter? Jag betalar för bibliotek och annat skit som jag aldrig exempelvis använder. Hur skulle det bli om man betalade skatt på det man faktiskt använde, skulle bli soppa av allt då eller?