DX9-spel startar inte, Win7 x64

Permalänk
Medlem

DX9-spel startar inte, Win7 x64

Starcraft II och WoW fungerar bra, men t.ex. Braid, Limbo, Terraria, Bastion crashar så fort jag startar dem, med exception errors.
Försöker hitta en lösning på detta, här är vad jag har hittat i informationsväg:

* Såg någonstans att detta har att göra med hur Win 7 hanterar DX9. Verkar rimligt med tanke på spelen som inte funkar.
* Någon i ett forum löste det genom att stänga av Event Log - fungerade inte för mig.
* Någon påstod att det fungerar i x86; detta stämmer för mig, jag kunde köra Braid i Win 7 x86 innan. Men det kan bero på så många andra saker, och många kör DX9 i w7-x64 utan problem.
* Någon sa att det inte funkar om man använder andra drivers för SATA/ATAPI än Microsofts. Ser ut som om jag använder Microsofts, tror inte att jag har ändrat.
* Många har löst problemet genom att uppdatera något EVGA Precision, som jag inte har.
* Många har löst problemet genom att uppdatera sina nVidia drivers. Jag använder ATI så det hjälper inte.
* Compatibility mode gör ingen skillnad.
* Run as administrator gör ingen skillnad.
* Att installera alla versioner av DX9 jag kan hitta hjälper inte.
* Det påstås att det är SP1 som gör att DX9 slutar fungera. Den version av Win 7 där jag kunde köra Braid tror jag inte hade SP1 så det är möjligt.

Har någon fler teorier/lösningar att testa? Tips, erfarenhet?

Jag kör en version av w7-x64 som jag har använt både W7Toolkit och nLite på, det kan vara så att jag tagit bort något väsentligt. Jag har t.ex. inte WMP alls. Gör gärna en ny version om jag vet vad som är fel, men det gör jag ju inte, om jag t.ex. ska ge upp x64 och köra x86, eller behålla WMP, eller... Att gissa går ju men det är tråkigt att lägga så många timmar på att installera om.

Jag har ett Radeon 6490M (och i5-2410M-GPU, switchable graphics), har senaste Catalyst från HPs hemsida (AMD vill ju bara låta mig använda tillverkarspecifika drivers).

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha något med Steam att göra? Ifall du spelar spelen därifrån

Permalänk
Medlem

Om programmen försöker skriva tempfiler i mappar de ej har rätt till löses det ofta med att högerklickar på ikonen och kör som administrator.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det kan inte ha något med Steam att göra? Ifall du spelar spelen därifrån

Nej det är, eh, versioner som inte behöver Steam...

Skrivet av Hardware guy:

Om programmen försöker skriva tempfiler i mappar de ej har rätt till löses det ofta med att högerklickar på ikonen och kör som administrator.

Sant, jag testade det också och det hjälper inte. La till det i frågan där uppe. Men undrar om det räcker att köra som admin eller om man ska byta ägarskap för spelfilerna eller nån esoterisk dx-mapp också...

Permalänk
Hedersmedlem

Ta och plocka hem DX runtimefiler så får du de filer som ev saknas inkl. DX9

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaidal:

* Att installera alla versioner av DX9 jag kan hitta hjälper inte.

Skrivet av Jalle64:

Ta och plocka hem DX runtimefiler så får du de filer som ev saknas inkl. DX9

Vilka menar du? Har testat allt jag kunnat hitta vad gäller redistributables.
Webbinstallern från Microsoft kraschar med något Cryptographics-error (servicen är igång).