100/100, vad kommer ni upp i för hastigheter på torrents?

Permalänk
Medlem

Hade runt 90-95/90 på tptester och kunde tanka ner 12 mb/s när de flöt som bäst ingen riktig koll på upp... De var genom stadsnät och Bahnhof.

Permalänk

Banhof Stockholm, runt 100 mbit/s ibland mer ibland mindre, oftast ligger den på runt 95 och 86 upp samt 1 ms

Permalänk
Medlem

Har själv 100/10, och med det får jag ut runt 12MByte NER och 1-2MByte UPP.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Som du kanske missade så sa han att han kommer upp i 2-5MB/s ner och 10-11 upp, men ibland omvänt.
2-5MB/s ner är inte bra på 100Mbit/s lina.

Låter faktiskt nästan som han har halv duplex.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Har Telia 100/10 och får ut 106/18.
Sysslar inte med Torrents men brukar ligga i 10-11Mbit/s ner och 6-7Mbit/s upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hur högt förväntar du dig att komma upp?
12.5mb/s är teoretiskt sett det högsta man ska komma upp i om man har 100/100.

Eftersom att det har fungerat perfekt tidigare och har legat i minst 10MB/s åt båda hållen samtidigt.. så är det, det jag förväntar mig

EDIT: Får ta och klara upp lite, det är full fart åt båda hållen enskilt. Men det ligger i ungefär 2-5MB/s ner & 10-11MB/s upp när man kör trafik åt båda hållen samtidigt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är viktigt att skilja på MB (MegaByte) och Mb (Megabit) när man skriver. Annars är det svårt att veta vad man egentligen skriver om.
mb som du skriver står egentligen för millibit vilket är oerhört lite.

Jo jag vet, men tycker det är väldigt fult att blanda stora och små bokstäver. Även i förkortningar osv...
Och då vi pratar om "höga" hastigheter på bredband så trodde jag faktiskt inte att någon helt seriöst skulle tro att jag pratade om millibit.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jo jag vet, men tycker det är väldigt fult att blanda stora och små bokstäver. Även i förkortningar osv...
Och då vi pratar om "höga" hastigheter på bredband så trodde jag faktiskt inte att någon helt seriöst skulle tro att jag pratade om millibit.

Det var det heller ingen som gjorde. Men att blanda megabit och megabyte är fruktansvärt förvirrande eftersom det inte är uppenbart vad du menar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Får 90/60 Mb/s på bredbandskollen genom routern utan vpn och ca 5-6 MB/s ner via router och vpn. Upp kan ibland komma upp i samma hastighet men det beror mycket på seed/leech-förhållandet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

kommer upp i 11.7MB/s åt båda hållen, har NAO som leverantör.

(~91Mb/s)

Permalänk
Medlem

ca 11.5/11.5 perspektivbredband.

Permalänk
Medlem

Har även noterat detta med Ownit's 100/100 Tjänst och en Pfsense router. Har dock alltid haft det såhär!

Provat att maxxa linan åt båda hållen vilket den klarar galant dock ej samtidigt. Då brukar det bli 7-8MB/s ner och 5-6MB/s upp via utorrent..

Detta med eller utan pfsense router och gigabit intel lan i workstationen!

Lite tråkigt..

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Får väl helt enkelt nergradera till 100/10 då

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

haha..... jag får mer än jag betalar för Jag har 80 Mbit privat hos Bahnhof men har jag en bra torrent oftast till 95% så ligger jag på 100-107 Mbit så det går tokfort o jag betalar bara 139:- månaden najs price

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Ingen som kan tänkas veta varför linan håller på som den gör? På en ny och populär torrent så ligger jag i ungefär 5MB/s ner & 10MB/s upp.. och det är ungefär ~120Mbit totalt, vilket inte är speciellt bra enligt mig.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Copsi:

HASTIGHETER I MB
1 MB/s = 1x8 miljoner bit per sekund = 8 Mbit/s
2 MB/s = 2x8 miljoner bit per sekund = 16 Mbit/s
4 MB/s = 4x8 miljoner bit per sekund = 32 Mbit/s
8 MB/s = 8x8 miljoner bit per sekund = 64 Mbit/s

Det där stämmer inte riktigt. 1MB är 8Mbit men det i mitten är inte sant. En Mbit är inte 1 000 000 bit utan 1024x1024 bits eller 1048576 bits, i alla fall i Windows. Sen att de har försökt få alla att i stället säga kibibit, mebibit och så istället har inte slagit igenom och är inget jag tar hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det där stämmer inte riktigt. 1MB är 8Mbit men det i mitten är inte sant. En Mbit är inte 1 000 000 bit utan 1024x1024 bits eller 1048576 bits, i alla fall i Windows. Sen att de har försökt få alla att i stället säga kibibit, mebibit och så istället har inte slagit igenom och är inget jag tar hänsyn till.

Inom datakommunikation räknar man inte prefix med tvåpotenser, således betyder M i sammanhanget datakommunikation faktiskt 1 000 000. Blanda inte inte Mebibit i datakommunikation, det hör hemma inom datalagring.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Bredband2, runt 11Mb/s

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade varit lite bättre om alla höll sig till samma standard.

Själv har jag Telia Fiber 100/10
får 95 Mbit/s ner och 11 Mbit/s upp.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hade varit lite bättre om alla höll sig till samma standard.

Själv har jag Telia Fiber 100/10
får 95 Mbit/s ner och 11 Mbit/s upp.

Nu handlar ju tråden dock om vad man MAXXAR åt båda hållen SAMTIDIGT med 100/100 Fullduplex lina, och inte att du får ut 95/11 på din 100/10 lina right?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

I avtalet står det att jag har 80/80 fiber från Bahnhof men i praktiken är det 100/100.

Max ned ca: 11 MB/S
Max upp ca: 11 MB/S

Men det är inte alltid man maxar ändå, beror ju lite på seedarna med och var dom befinner sig. Finns det endast 1 seedare i Australien eller ännu värre, Afrika så är det svårt att maxa.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

I avtalet står det att jag har 80/80 fiber från Bahnhof men i praktiken är det 100/100.

Max ned ca: 11 MB/S
Max upp ca: 11 MB/S

Men det är inte alltid man maxar ändå, beror ju lite på seedarna med och var dom befinner sig. Finns det endast 1 seedare i Australien eller ännu värre, Afrika så är det svårt att maxa.

om du maxxar åt båda hållen samtidigt då?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Hedersmedlem

En vanlig anledning till att inte få ut maxhastighet när man har >100/100 är också att man satt mindre än bra routrar i vägen. Klaga inte på ISP förrän ni kopplat er rakt in i väggen (eller rakt in i modemet, beroende på uppkopplingsmedium).

Bredbandskollen.se ger inga bra värden för mig, har aldrig gjort. Beroende på webbläsare så kan det diffa mer än en faktor 2 på resultaten. Dess maxnoteringar är också lägre än vad jag bevisligen kontinuerligt får ut, så det är en tumregel på sin höjd.

EDIT: Mitt inlägg nummer 2^10 på Sweclockers Skumpa ikväll.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Har BBB 100/10mbit, men de verkar ha slarvat med restriktionerna, ner kommer jag upp i 10-13MB/s, det är som det ska vara, men upp kan jag ligga på allt mellan 5MB/s till 17MB/s, kopplad direkt till uttaget i väggen, routern/modemet dom skickade med var värdelöst...

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

helt galet.. har 24mbits.. betalar 380kr mån.. kan inte ha 100/100 snacka om rip off.. 24 ner 1 upp :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Nu handlar ju tråden dock om vad man MAXXAR åt båda hållen SAMTIDIGT med 100/100 Fullduplex lina, och inte att du får ut 95/11 på din 100/10 lina right?

Det är ju åt båda hållen samtidigt jag skrev.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag har 100/10 från comhem och kommer upp i mer än så. Vid torrenttrafik så kommer jag normalt upp i runt 12-13 MB/Sek, alltså ungefär vad jag betalar för, men jag har vart uppe i 14,7 MB som max. Detta beror förstås mycket på torrenten, hur många seeders/leechers osv. men laddar man från en bra tracker tycker jag att man bör maxa sin lina. Upp är det samma siffror ungefär, fast en tiondel då.

På bredbandskollen brukar jag hamn runt 110-115 Mbit ner och 11-13 upp.

jag har samma som dig fast får ut en tredjedel av vad du får.Lusta att dela med dig dina settings?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thewiruz:

jag har samma som dig fast får ut en tredjedel av vad du får.Lusta att dela med dig dina settings?

Jag har inte ändrat så mycket i mina inställningar. För ett par veckor sedan fick jag ett nytt modem då det gamla pajade. Innan hade jag öppnat portar för uTorrent och annat, men på det nya modemet sket jag i det för det fungerade ändå. Se bara till att ha UPnP igång.

Hastigheten på en viss torrent beror dock mycket på vilka som seedar, vilken tid på dygnet det är, vilken tracker osv. Det är också viktigt att datorn är inkopplad med sladd, då trådlöst kan ha svårt att hålla uppe så höga hastigheter.

En annan aspekt som teknikern som kom och bekräftade att mitt modem var trasigt berättade om var att hastigheten till stor del beror på modemet. Har man tur med sitt modem kan man komma upp i ännu högre hastigheter. Teknikern sa att de hade fått upp ett modem i 170Mbps på hans firma.

Vill du ha en invite till en bra och snabb tracker så kan du skicka ett PM. Ofta är det dock så att ju bättre tracker desto snabbare är de på att slänga ut de som inte håller uppe sin ratio, de är väl därför de är så bra antar jag. Den bästa trackern jag har tillgång till har jag nog delat ut 10-12 invites till, men ingen har klarat sig mer än en månad innan de blivit utsparkade.

Edit: Tänkte jag kunde lägga upp Speedtest:

Dock så går det snabbare än så när jag laddar torrents.

Permalänk
Medlem

Finns det NÅN snabb torrent man kan prova med min Ownit 100/100mbit lina??? Eftersom många här verkar kunna komma upp i 10-12MB/s och jag bara högst kommit upp i 6MB/s.

I TP-test får jag runt 95 ner och 88mbit/s upp 2 ms. Börjar misstänka lite nu, att nått är fel. I steam-downloads kan jag komma upp i 8,2MB/s max.

[EDIT]
Errhm, well, gjorde speedtest ist och fick riiktigt bra resultat. Så nått fel på linan kan det ju inte va.

Permalänk
Medlem

Har aldrig problem att komma upp i 12~MB/s ner och runt 20~MB/s upp..

Sitter på Tele2 100/100 (inte sugen på att punga upp 700:- för 1Gbit)