Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk

Själv är ja på sätt o vis glad över kopieringsavgiften.
Har nämligen lite dåligt samvete över dom "kopiösa" mängderna man kan dra ner från nätet, och betalar gärna en liten summa för att lätta på samvetet. Visst köper ja en hel del media också, men ja sponsrar hellre med en "prenumerations avgift".

Synd bara att artisterna som gynnas mest av denna avgift är dom som ja avskyr innerligt, och som förpestar tillvaron på jobbet everyday. Hatar verkligen mainstreamdyngan (beyonce, rihanna, alisha keys, andra soul-, pop- och hiphop-artister)

Permalänk
Avstängd

Enda rimliga måste väl vara att lägg avgiften på CD/DVD som inte har kopieringsskydd. Men eftersom det inte finns det inte finns så måste ju copyswede hitta på nått för att inte behöva skaffa sig riktiga jobb.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Synd om vi måste betala avgift på usb minnen och externa men kommer det gälla interna också?

Du skriver ju bra varför kan du inte läsa NEJ det gäller inte interna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den perfekta lösningen skulle ju vara om man sålde externa hårdiskar isärmonterade med en enkel guide om hur du skruvar ihop den.

Kabinett och hårddisk i ett paket helt enkelt.
Skulle samtliga stora butiker göra detta så kanske man ändå lyckas på ett bättre sätt att förklara att man inte är nöjd med deras system.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Enda rimliga måste väl vara att lägg avgiften på CD/DVD som inte har kopieringsskydd. Men eftersom det inte finns det inte finns så måste ju copyswede hitta på nått för att inte behöva skaffa sig riktiga jobb.

+1

Varför ska man själv producera när man kan suga ut med avgifter? Detta kommer ju bara tynga en annan bransch med ett problem så beror på den andra branschens oförmåga/ovilja att anpassa sig! CopySwede, ni kan dra något gammalt över är och jag hoppas att Inet och Komplett kommer på ett smart sätt att undgå eran svindlaravgift! <3 Inet <3 Komplett

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är vem dessa pengar går till.
Det är inte de små artisterna osv som får dessa pengar, det är dom som redan är gödda som får ännu mera.

Jag har copyright på t.ex de bilder jag gör, dom kopieras säkert hej vilt, har vänner som producerar musik som dyker upp här och där.
Inte fan kommer vi få några pengar ifrån Copyswede.
Räcker inte detta som bevis att denna löjliga skit-orginisation inte alls handlar om de som blir av med pengar, utan det handlar om att ge mer pengar till de som redan har.

Problemet är inte nerladdning osv, problemet är att branschen är föråldrad och bör göras om, skivbolagen är problemet. Dom själva vet om det, och har panik, de försöker bara skydda sina extrema högar av pengar.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Jag vill ha särskild avgift på garderober, det är ju föf*n folk som snor kläder!

Permalänk
Medlem

Gah! Man blir så jävlar förbannad...
Fan i helvete, hur fan kan något så korkat ens få förekomma!?
Och att det går igenom? Herregud, vars fan är detta jävla land på väg! -.-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej jag vet att privatkopiering och piratkopiering inte är samma sak, men för mig så blir det att jag redan har betalat för allt som jag tankar ner med detta. jag kopierar inte till mina vänner utan jag tankar ner direkt. Det blir ju redan automatiskt som jag betalar detta då. Skönt att inte behöva känna att man gör något fel(ja jag vet att jag enligt lagen gör det om jag nu hade laddat ner saker). I Sverige har vi en avgift qför att tanka saker. skönt det! Helt okej för mig. Tänk om lagen hade sett det så också!

Copyswede är ett jävla skämt!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Problemet med att köpa utomlands är garanti och strulet med att man själv står för frakten både hit och tillbaka.
Denna avgift kommer leda till att det troligtvis blir samma priser som att köpa utomlands.

Usch dessa typer av människor eller ska man säga bolag får mig att skjuta i taket.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Om detta går igenom så är det mobilernas tur nästa om gång! Handlar 60% i sverige o 40% utlandet i dag.
Går detta igenom så blir det tack o hej svenska handlare o 100% utlands köp av ren princip.
(handlar för ca 75000 kr/år som privat byggare)

Håller med Copyswede är ett jävla skämt!

Permalänk
Medlem

Det står ju UTTRYCKLIGEN här att "Ersättningen ska betalas för produkter som är särskilt lämpliga att använda för privat kopiering, till exempel inspelningsbara cd-skivor, dvd-skivor, videokassetter och mp3-spelare."

Hur i H-vete kan dom ens få för sig att klassificera en extern hårddisk som "särskilt lämplig" för piratkopiering!? Det enda jag kan tänka mig en extern HDD som "särskilt lämplig" för i egenskap av lagringsmedia är att göra backup på sin dator. Men det sjukaste är ändå USB-minnen... jag har aldrig lagrat musik eller film på ett USB-minne...vem fan gör det? Någon här som gör det regelbundet?

De kunde lika gärna ha tagit ut kopieringsavgift på hårddiskarna i en dator när de ändå håller på och själva datorn också... och servrar... De senaste utesluts dock som exempel på "särskilt" lämpliga enligt sidan.

Det här är så dumt att man funderar på att flytta utomlands bara för å slippa sådan här idioti...

EDIT: Någon som vill gå ihop och starta en firma som säljer "byggsatser": Vi säljer externa hårddiskar, fast i delar och låter kunden skruva ihop det själv. I alla leveranser ingår en darttavla med bild på Mattias Åkerlind...

Permalänk
Medlem

"Tvärtom ska kopieringsavgiften även gälla utländska butiker som vänder sig till svenska konsumenter."
Jaha...så om det står på tyska och många kan tyska då är det inte riktat till oss svenskar och vi kan handla iaf för att slippa denna olagliga avgift.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

I grund och botten tror jag inte att en hundralapp i avgift på en extern hårddisk i sig kommer att göra att vi svenskar slutar att handla från inhemska handlare men sammantaget med att de svenska handlarna redan håller högre grundpriser än utländska konkurrenter så ökar givetvis risken att handeln kommer ske över gränsen.

Som flera redan nämnt i tråden så känns dock hela systemet för så kallad privatkopiering konstlagt och framstår i mångt och mycket som en kvarleva från tider när vi spelade in skivor på kassett och dåligt. Privatkopiering har sedan dess till stor del ersatts med piratkopiering och jag skall villigt erkänna att den eventuella kopiering jag utför till uteslutande del inte handlar om privatkopiering.

Man får väl också förutsätta att en intresseorganisationer som copyswe sätter press på sina ägare så att de ser över de kopieringsskydd de förser sina produkter med, ett system där det är lagligt att utföra en handling men där samtidigt verktygen för att utföra handlingen är olagliga känns väldigt konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de på Copyswede kan se externa hårddiskar och usb minnen som "särskilt ägnade för privatkopiering". Verkar mer som de tytt lagen som "som kan användas för privatkopiering".

Jag har flera externa hårddiskar här hemma, och flera USB-minnen. Men jag har aldrig använt några av dem till privatkopiering. All musik jag kopierat från mina CD-skivor ligger bara på MP3-spelaren, och ingen annan stans. Och med dagens skydd, kan jag inte utan specialprogram kopiera DVD-filmer och Blue Ray filmer.
Visst, jag stödjer svenska artister och musiker, genom att gå på bio, gå på teater, köpa filmer och musk från dem som jag tycker är bra.
Jag ser ingen laglighet i att kräva kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen, ser det som samma sak att lägga kopieringsavgift på bildskärmar till datorn, då man använder dem för att se då man ska kopiera. Eller varför inte tv apparater, då andra än en själv kan se på en köpt film.

Men jag och min bror kom och tänka på en underhållande ide. Man får privatkopiera mellan vänner. Om man då kopierar en CD-skiva, skapar en torrent för den, och delar torrenten till alla sina vänner, som sedan får tanka ned filmen. Då bör det bli privatkopiering, där man använder internet som medium, och därav laglig fildelning.
Man väntar bara på att Copyswede ska försöka sej på det.

Permalänk
Medlem

Är det nu OK för folk att piratkopiera nu om man ändå betalar för att få göra det?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Jag håller med varenda kommentar, men det absolut roligaste är att vi lever i ett demokratiskt sammhälle och man ser ju redan här att denna lagen borde inte gå igenom. För det verkar inte som om majoriteten håller med om att lagen bör träda i kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_681:

Amen vad i helvete dö för fan. Världen har fan större problem än detta fan satsa eran jävla skit på miljöförstoring eller förnybara energikällor. För fan detta gör fan folk bara sura hoppas ni inergligen brinner i helvetet demokrati vad fan är det, fuck you fuck the world fuck you copyswede.

Alla Politiska frågor har rätten att bli diskuterade, varför ska man envisas inom en fråga som man har mindre kunskap om?
Tror inte någon som har utbildats som programmerare har tillräckligt med kunskap.
Varje fråga borde diskuteras, så enkelt är det.
Själv orkar jag inte anstränga mig så mycket då jag har viktigare saker för mig, har bara skrivit på och hoppas att det räcker.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det bara är jag men när var det senast någon kopierade data till en USBdisk och gick över till sin kompis med den? Denna organisation är bara ytterligare ett sätt att tjäna grova pengar som aldrig når artister och kontrollerar man medlemarna finns ju teatrar och andra ställen som aldrig i denna värld kan vara drabbade av piratkopiering.

Dock verkar det konstigt att man kan ta ut en avgift på en olaglig handling? Gör det handlingen laglig? Eller avgiften olaglig? Ungefär som att kräva skatt från bankrånare...

Zelloxy; vi lever inte i en demokrati vi lever i ett samhälle där en elite skapar lagar då vi är för dumma, reaktionära eller opurtunistiska för att själva veta vårat eget bästa. Lagarna skapas hellre i sammarbete med lobbyister.

Gör såhär: skapa en organisation DÄR CHEFEN INTE DRAR 10 Miljoner om året (vilket han på Copyswede troligen gör). Låt sedan dem ta hand om en avgift på 2% av alla medium och dela ut det till artisterna direkt istället för att hålla på det och tjäna pengar, vilket är vad som kommer ske här.

En sak till, sedan Spotify och innan känns det ju liksom inte ens nödvändigt att ladda hem Mp3er varför måste jag betala för laglig hantering av mina filer? Det är ju inte bara arbiträrt utan även att straffa mig för brott som andra begår, allt för att Copyswedes VD ska tjäna storkovan på min bekostnad... Nej tack!

Bör tilläggas att de är en organisation och har inget med svenska staten att göra samt att de lutar sig på en över 40 år gammal lag... "Bestämmelserna om privatkopieringsersättning finns i upphovsrättslagen, 26 k-m §§ Upphovsrättslagen (1960:729)."

Usch blir ju arg men här är även listan av hur pengarna fördelats under 2010 till de olika grupperna:

Dansare 0,48
Dramatiker 17,91
Filmfotografer 2,35
Fonogram (IFPI/SAMI) 3,02
Författare 3,18
Journalister 1,71
Koreografer 0,64
Musiker/dirigenter 8,31
Redigering/klipp/ljus 0,29
Regissörer 15,16
Scenografer 1,64
Skådespelare 25,42
Stillbild 1,79
Sångare/artister 3,62
Upphovsmän musikområdet (STIM) 14,01
Översättare 0,53

Attans att jag ska behöva betala för "stillbild, dansare och DRAMATIKER" kan ju inte tänka mig att de skulle vara drabbade av några former av piratkopiering, snarare bara det faktum att vi nu agerar kassako åt dem så de kan överleva inom ett yrke som ger dem rätt att vara arbetslös 99% av året och ändå få pengar.

Börjar ju mer se ut som att man på något departement i Stockholm ville ha fram en plan för hur man skulle kunna slippa alla socialbidragstagande "kultur" personer så de dumpade dem på en organisation och låter folket betala. Som en skatt fast ändå inte...

sista editen: 2010 betaldes det ut 12 272 103 kronor i ersättning till personalen på Copyswede. Där är 18 annställda inom deras organisation så om du med lite enkel matte räknar ut att "snitt" lönen per år då stannar på 681 783. Inte helt korrrekt sätt att räkna men det är intressant att de skulle behöva sådana mängder till 18 personer... Så trots att de är en non-profit ser det ut som det gagnar folk att jobba där, borde inte denna organisation vara upptagen av alla "kultur" personer som inte har någon syssälsättning större delen av året istället...

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Undrar vilken planet han kommer ifrån...

Ser jag på mitt användande av USB minnen och USB-diskar är det sedan spotify´s intågande 100% eget material jag själv har fotat och filmat. Hoppas det går till domstol för lika väl som jag tycker att den som skapat något skall få betalt så skall JAG som bara har mitt eget material inte behöva betala någon annan för att kunna flytta mina egna filer. Det är verkligen dax att lägga ner Copyswede då dom inte enligt mig inte ger upphovsmanen till materialet jag flyttar några pengar....dvs mig.

Visa signatur

Almvide

Permalänk
Medlem
Skrivet av almvide:

Ser jag på mitt användande av USB minnen och USB-diskar är det sedan spotify´s intågande 100% eget material jag själv har fotat och filmat. Hoppas det går till domstol för lika väl som jag tycker att den som skapat något skall få betalt så skall JAG som bara har mitt eget material inte behöva betala någon annan för att kunna flytta mina egna filer. Det är verkligen dax att lägga ner Copyswede då dom inte enligt mig inte ger upphovsmanen till materialet jag flyttar några pengar....dvs mig.

Men du får väll ersättning av Copyswede, står ju att stillbildsfotografer fick 1,79 % av 224 760 135 kronor?!?

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk

Externa hårddiskar är inte "särskilt lämpliga"

Min enkla amatörjuridik tar fasta på "Ersättningen ska betalas för produkter som är särskilt lämpliga att använda för privat kopiering, till exempel inspelningsbara cd-skivor, dvd-skivor, videokassetter och mp3-spelare". "Särskilt lämpliga" torde betyda att produkterna endera är lämpligare än andra tekniker eller att de i stort sett bara är lämpliga för ett visst ändamål, nämligen privatkopiering.

Jag har några gigabyta med foton jag tagit själv. Dom har jag på interna hårddiskar, externa är bara för backup att förvara på annan plats. Så logiken säger att det är de INTERNA hårddiskarna som är särskilt lämpliga för privatkopiering. Men inte ens Copyswede kan med att kräva avgift på varje intern hårddisk.

Alltså sammanfattningsvis, vad ordet "särskilt" än betyder så är inte externa hårddiskar "särskilt lämpliga" för privat kopiering.

Permalänk

Jag orkar inte läsa genom allting.. Men vafan, allt handlar ju bara om pengar hela tiden! Snart blir det väl en avgift på att kopiera sina egna filer mellan mappar..

Permalänk

Copyswede verkar inte bara vara på jakt efter externa hårddiskar o USB minnen :@

http://blogg.aftonbladet.se/prylbloggen/2011/03/upphovsman-kr...

upp mot 220miljoner till som dom vill leka med

Inte helt on topic men ville dela med mig.

EDIT Politikerna hade tydligen redan sagt nej till avgift på mobiler
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7502694.ab

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ja, ja, om det där blir vanligt så kommer väl Copyswede med en ny klausul :
"Allt som kan stoppas in i något annat och användas för lagring tar vi ut avgift på."

Hur är det med den mänskliga hjärnan förresten. I min egen kan jag komma ihåg hela låtar och delar av filmer och böcker !
Varför avgiftsbeläggs inte BB för de lagringsmedia som skapas där varje dag i massor ?!

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

otroligt

bara för att man kan så måste man ta ut avgifter på allt?
de är bara helt otroligt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Någon som privatkopierat mycket Teaterstycken på sistone?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Som sagt detta är en skatt förklädd till en avgift tagen av ett företag som inte har något med staten att göra.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk

Det hela handlar bara om att få in pengar i Copyswede inget annat, nu såg dom sin chans och tar den. Så är det med alla företag, man vill ju göra vinst. Ingen vill ju jobba gratis. Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.

Jag är emot.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Som sagt detta är en skatt förklädd till en avgift tagen av ett företag som inte har något med staten att göra.

Det är ingen skatt då ett företag inte kan ta ut skatt...

Visa signatur