Är detta en bra uppsättning? (RAID-kabinett + diskar)

Permalänk

Är detta en bra uppsättning? (RAID-kabinett + diskar)

God kväll!

Har nu funderat ett tag på att fixa ihop en kabinett med 5 stycken hårddiskar. Jag har läst guider lite här och var (inklusive den som finns här) men är fortfarande osäker på vad det är för typ av Raid jag är i behov av. Huvudsaken är att allt blir stabilt och med goda skriv/läshastigheter, Raid 5 kanske?

Det som ska lagras är ju främst all musik, film, en del spel och diverse bråte. Skulle ni då rekommendera de här grejerna?

-

Hårddisk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622010
Kabinett: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=831157

-

Om jag nu skulle utesluta Raid helt och hållet, är det fortfarande möjligt att använda kabinetten med de 5 diskarna som en enda stor extern?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

JBOD = Just a Bunch Of Drivers
så det går att köra alla diskar som en enhet utan raid.

läs på lite om de olika raid nivåerna, så kommer du inse deras olika styrkor och svagheter.

sattsa på 7200 rpm diskar om hastighet är viktigt för dig.

sedan är jag tveksam om det där kabinettet kan levera någon hög hastighet.

Permalänk

en sidonotering: här är 7200 rpms diskarna mattoys menar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621172

Permalänk

Hej igen och tack för svaren!

Skrivet av mattoys:

JBOD = Just a Bunch Of Drivers
så det går att köra alla diskar som en enhet utan raid.

läs på lite om de olika raid nivåerna, så kommer du inse deras olika styrkor och svagheter.

sattsa på 7200 rpm diskar om hastighet är viktigt för dig.

sedan är jag tveksam om det där kabinettet kan levera någon hög hastighet.

Okej, då kan ju JBOD vara en utväg. Jag brukar säkerhetskopiera varje kvartal, och det som åker in i hårddisken tenderar att stanna kvar. Med andra ord så hattar jag inte runt med filerna så värst.
Säkerhetskopieringen i sig skulle man kunna köra manuellt i värsta fall (barbariskt, jag vet).

Skrivet av Aurastream:

en sidonotering: här är 7200 rpms diskarna mattoys menar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621172

Jo, de ser schyssta ut. Dock lite för dyra med tanke på att jag ska ha 5 stycken samt låda.

-

Nu upptäckte jag en sak. Lådan jag valt stöder endast 3GB/s, varpå diskarna kör 6GB/s.
Då känns den ju lite onödig och köpa. Har ni några tips på bättre kabinetter, helst under 2000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joffus Carlus:

Nu upptäckte jag en sak. Lådan jag valt stöder endast 3GB/s, varpå diskarna kör 6GB/s.
Då känns den ju lite onödig och köpa.

Varför då? Det är ju inte så att du ens får ut 5*3Gbps ur lådan, snabbaste interfacet från lådan borde vara USB 3.0 med sina teoretiska 5Gbps. Sedan ska ju raid-kontrollern i lådan hänga med också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joffus Carlus:

God kväll!

Har nu funderat ett tag på att fixa ihop en kabinett med 5 stycken hårddiskar. Jag har läst guider lite här och var (inklusive den som finns här) men är fortfarande osäker på vad det är för typ av Raid jag är i behov av. Huvudsaken är att allt blir stabilt och med goda skriv/läshastigheter, Raid 5 kanske?

Hej,

En gammal tråd visserligen, men en varning kan vara på sin plats här: de där diskarna som du länkar till passar inte till en RAID-uppsättning. Samma sak gäller andra tillverkares (t ex WD's) så kallade "green"-diskar. De har nämligen en funktion att "gå ner i varv" för att köra så energisnålt och svalt som möjligt. I en RAID-array riskerar detta dock få följden att RAID-kontrollen bestämmer sig för att sparka ut dem ur arrayen i tron att de helt enkelt har gått sönder.

Du bör hålla dig till "normala" hårddiskar i en RAID-array. WD exempelvis har särskilda RE-diskar, men dessa kostar förstås lite mera. Jag själv kör Hitachi Deskstar diskar - de kostar strax under tusenlappen för en 2TB utgåva, och de fungerar alldeles utmärkt.

Mvh
Tompa

Permalänk
Medlem

Jag råkar ha just den kabinett du köpt och hastighet är INGET problem för den. Får ut 90% av de 3.0 GBps som utlovas av Esata och de sista 10% är snarare OS nivå än Deltacos fel, RAID5 funkar utmärkt.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Jag råkar ha just den kabinett du köpt och hastighet är INGET problem för den. Får ut 90% av de 3.0 GBps som utlovas av Esata och de sista 10% är snarare OS nivå än Deltacos fel, RAID5 funkar utmärkt.

Är det JBOD som gäller om man inte vill köra RAID på det kabinettet? Eller kan den hantera varje disk i kabinettet som en egen disk? Otroligt dåligt med information på SSI:s hemsida.

Permalänk
Medlem

Ja du kan köra dem separat om du vill kan jag minnas, den står illa till nu men jag kan kolla till imrgon!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Jag råkar ha just den kabinett du köpt och hastighet är INGET problem för den. Får ut 90% av de 3.0 GBps som utlovas av Esata och de sista 10% är snarare OS nivå än Deltacos fel, RAID5 funkar utmärkt.

Funderar faktiskt precis på en av dessa till min mediaserver hemma. Vad har du för diskar i den? Hur är det med värmen och ventilationen?

Mvh
Tompa

Permalänk
Medlem

Har inte kommit så långt i mitt test, men;
+ Snabb (i test med Esata över nätverk)
+ Enkel att konfigurera

- Manualen suger
- Kan nog bli varm

hittills är jag inte ledsen kör den tillsammans med FreeNAS 8.0 och där har den fungerat utmärkt.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

JBOD = Just a Bunch Of Drivers
så det går att köra alla diskar som en enhet utan raid.

läs på lite om de olika raid nivåerna, så kommer du inse deras olika styrkor och svagheter.

sattsa på 7200 rpm diskar om hastighet är viktigt för dig.

sedan är jag tveksam om det där kabinettet kan levera någon hög hastighet.

Detta är ett vanligt missförstånd. JBOD är INTE att alla diskar syns som en enhet som är lika stor som alla diskar ihop.
Detta kallas istället för SPAN eller BIG. JBOD är att ALLA diskar i exempelvis ett kabinett dyker upp som enskilda enheter för datorn. Via eSata så kräver det stöd för port multiplexing osv så krävs en del för att funka. BIG och SPAN kan suga lite om en disk dör

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-RAID_drive_architectures

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P