Kan inte installera min nya noctua nh-u9b se2 över minnen!

Permalänk
Medlem

Kan inte installera min nya noctua nh-u9b se2 över minnen!

Hej!

Har just köpt en noctua NH-U9B SE2 som jag försöker installera.
Problemet är att den går över min första minnesslot, så jag får inte plats med ena fläkten! ( den som ska blåsa PÅ kylflensarna)

Min fråga är, måste man ha minnen på dom första två minnesplatserna om man bara har två stickor?

För som det ser ut nu kan ja ju inte använda ena fläkten, o den andra fläkten(som är nära baksidan av chassit) "måste" ju blåsa ut eftersom min chassifläkt där bak blåser ut..

Hur ska man lösa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk

minnena ska sitta i slot 1+3 eller 2+4 från processorn räknat. Sitter själv med samma kylare och har satt mina i 2+4.

Permalänk
Hedersmedlem

Har också samma kylare, minnen i slots 2 och 4. Fungerar finfint.

Det är väl dessutom bara monteringen på fläkten som är i vägen? Är så på mitt iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Har också samma kylare, minnen i slots 2 och 4. Fungerar finfint.

Det är väl dessutom bara monteringen på fläkten som är i vägen? Är så på mitt iallafall.

Antar att du har din kylare "liggande" då? (dvs. så den blåser upp istället för bak).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Antar att du har din kylare "liggande" då? (dvs. så den blåser upp istället för bak).

Ja, det stämmer. Antar att fläkten hamnar i vägen annars, ja.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Ja, det stämmer. Antar att fläkten hamnar i vägen annars, ja.

Precis, den täcker första sloten då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Precis, den täcker första sloten då

Då är ju problemet löst för alla som behöver alla slotsen! Bara vända på kylaren och plocka bort ena monteringspinnen!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Nej, jag hade det ståendes.. dvs fläktarna blåser i riktning från fram i chassit, till bak i chassit...

har iallafall löst det nu genom att sätta minnerna i slotsen 2 och 4...
http://www.inet.se/artikel/5308804/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...

det är som röda taggarna som sticker upp så mkt att man inte kan ha dom i första sloten.. så jag antar att jag itne kan köpa mer minnen nu =/, 8 GB får räcka..

lr har ni nse andra tips?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Protip: bågfil

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobani:

Hejsan!

Nej, jag hade det ståendes.. dvs fläktarna blåser i riktning från fram i chassit, till bak i chassit...

har iallafall löst det nu genom att sätta minnerna i slotsen 2 och 4...
http://www.inet.se/artikel/5308804/g-skill-8gb-2x4096mb-cl9-1...

det är som röda taggarna som sticker upp så mkt att man inte kan ha dom i första sloten.. så jag antar att jag itne kan köpa mer minnen nu =/, 8 GB får räcka..

lr har ni nse andra tips?

Det är väl bara en liten metallpinne som fäster fläktarna som är i vägen? Jag hade helt enkelt tagit bort den, fläktarna sitter ju ändå fast i de övriga 3!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

nej det var nederkanten på fläkten som tog smot.. så tipset ang. bågfil va nog det bästa

däremot undrar jag om det var ett seriöst tips..haha, jag är för okunnig för att faktiskt veta.. =/

nu sitter fläkten iallafall i, och minnerna oxå.. så tillsvidare är det ju löst

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

nej det var nederkanten på fläkten som tog smot.. så tipset ang. bågfil va nog det bästa

däremot undrar jag om det var ett seriöst tips..haha, jag är för okunnig för att faktiskt veta.. =/

nu sitter fläkten iallafall i, och minnerna oxå.. så tillsvidare är det ju löst

Bågfil är faktiskt inte så svårt, så länge man inte sågar i några viktiga delar. Att såga i en kylfläns är inte något vidare allvarligt

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Skrivet av bobani:

nej det var nederkanten på fläkten som tog smot.. så tipset ang. bågfil va nog det bästa

däremot undrar jag om det var ett seriöst tips..haha, jag är för okunnig för att faktiskt veta.. =/

nu sitter fläkten iallafall i, och minnerna oxå.. så tillsvidare är det ju löst

Du kan ju fulmodda upp fläkten lite. Sätt den lite högre än normalt och använd tunn ståltråd eller likande för att sätta fast den i kylaren. Kylförmågan blir i stort den samma även om fläkten skulle sitta några millimeter högre upp.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

påverkar det prestandan på något vis om man kör 1+3 eller 2+4 platserna?
i monteringsanvisningarna så stod det att dom rekommenderade 1+3.

Permalänk
Medlem

Du kan ju beställa minnen med ett vanligt kyl "lock" eller vad det heter :). Tänkte inte själv på det när jag beställde
http://www.webhallen.com/hardvara/106019-noctua_cpu-kylare_nh....

kylaren täcker över första minnesplatsen på mitt Asrock extreme4 kort men dessa minnen klarar sig under på det berömda, fast jag får skruva bort kylaren om jag någon gång måste ta bort minnet.
http://www.webhallen.com/hardvara/113248-ocz_ddr3_pc3-12800_1...

Permalänk
Medlem

Måste nog hålla med ovan talare när jag säger, såga ned RAM minnets flänsar, de är mer till för synsskull (vem som nu sitter o stirrar i sitt chassi...) ta gärna en bild för oss som inte har samma kylare (kör stock här )

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!