Permalänk

Noob-vänligt Linux? (Gratis)

Hej. Jag undrar en sak. Finns det ett OS som är ''klickvänligt'', där man inte behöver skriva 200 rader av kommandon för att starta ett program? Utan mer som windows, fast gratis. Linux är väl gratis? Fast där måste man väl skriva en hel del kommandon osv?

Jag skulle behöva ett OS för 1-2 timmar och ladda ner diverse program från olika hemsidor.

*JAG MENAR INTE OLAGLIGA SAKER*

Utan mer som anti-virus, ventrilo, irc och allt annat möjligt och bränna ut på en skiva. Så till den stora frågan. Finns det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ha det så kort så kan du köra en live-cd med tex Ubuntu och ladda ner det på en usb-sticka. Eventuellt fungerar brännaren även med live-cd.

Annars är det väl Ubuntu eller LInux MInt du ska använda dig av. Har aldrig behövt ställa in något speciellt när jag installerat det.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är hyfsat enkelt

Permalänk

Instämmer, Ubuntu är nog det närmaste du kommer till Windows.

Permalänk
Medlem

Yes, Ubuntu är otroligt användarvänligt. 99.99% går att göra utan Terminalen, men vissa saker kan givetvis underlätta om man lär sig det. Dessutom har Ubuntu ett stort community som mer än gärna hjälper dig.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk

Jag tackar er alla för era svar. Det får bli Ubuntu Live-CD (fast på ett usb-minne). Nu ska jag bara sätta mig i hur det fungerar, så får man lära sig någonting nytt. Jag hoppas att ni alla får en fin kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Hej. Jag undrar en sak. Finns det ett OS som är ''klickvänligt'', där man inte behöver skriva 200 rader av kommandon för att starta ett program? Utan mer som windows, fast gratis. Linux är väl gratis? Fast där måste man väl skriva en hel del kommandon osv?

Jag skulle behöva ett OS för 1-2 timmar och ladda ner diverse program från olika hemsidor.

*JAG MENAR INTE OLAGLIGA SAKER*

Utan mer som anti-virus, ventrilo, irc och allt annat möjligt och bränna ut på en skiva. Så till den stora frågan. Finns det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ubuntu 10.04. Det är ungefär som en blandning mellan OS X och Win 7, fast med lite Linux känsla.

Tro mig, det är enkelt att använda. Man använder knappt terminalen längre, så primitivt är inte Linux om du tror det.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ubuntu 10.04. Det är ungefär som en blandning mellan OS X och Win 7, fast med lite Linux känsla.

Tro mig, det är enkelt att använda. Man använder knappt terminalen längre, så primitivt är inte Linux om du tror det.

Vad är det för fel på 11.04 natty då? tycker nog spontant att Unity känns enklare än Gnome för någon som aldrig haft Linux förut..

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Vad är det för fel på 11.04 natty då? tycker nog spontant att Unity känns enklare än Gnome för någon som aldrig haft Linux förut..

+1 på det..

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Glöm inte Mandriva disten.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Glöm inte Mandriva disten.

Mandri vad? Kan du utveckla?

Tack för alla svar, finns ingen citera flera knapp på mobilversionen så ni får ett ''tack'' att dela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Vad är det för fel på 11.04 natty då? tycker nog spontant att Unity känns enklare än Gnome för någon som aldrig haft Linux förut..

Ojsan, kanske uttryckte en alltför personlig åsikt. Tycker nämligen Unity var väldigt svår att bli vän med, Gnome funkade helt enkelt för mig. Måste dock erkänna att Unity har några guldkorn.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ubuntu 10.04. Det är ungefär som en blandning mellan OS X och Win 7, fast med lite Linux känsla.

Tro mig, det är enkelt att använda. Man använder knappt terminalen längre, så primitivt är inte Linux om du tror det.

Primitivt och primitivt.. Jag använder terminalen dagligen och är en av de största fördelarna med Linux då terminalen är extremt kraftfull, föredrar även CLI program framför GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Primitivt och primitivt.. Jag använder terminalen dagligen och är en av de största fördelarna med Linux då terminalen är extremt kraftfull, föredrar även CLI program framför GUI.

Primitivt i jämförelse till vad trådskaparen trodde, menar jag. Håller med i övrigt

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

tycker själv Mint har en mer windows liknade design

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel994:

tycker själv Mint har en mer windows liknade design

Håller med. Har själv lagt in Linux Mint på ett par datorer till bekanta och dom är helnöjda.

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Glöm inte Mandriva disten.

är inte mandriva nedlagt sedan nåt år tebax? Sedan ni som sade linux mint har nog rätt för där behöver man väl inte installera ubuntu restricted extras för att få igång flash och sådant

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleidol:

är inte mandriva nedlagt sedan nåt år tebax? Sedan ni som sade linux mint har nog rätt för där behöver man väl inte installera ubuntu restricted extras för att få igång flash och sådant

Du pratar Mandrake, fast inte ens de la ner, utan de mergade bara med ett annat företag. Mandriva finns fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Du pratar Mandrake, fast inte ens de la ner, utan de mergade bara med ett annat företag. Mandriva finns fortfarande.

Tror han tänker på http://www.mageia.org/en/

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Linux Mint är en variant på Ubuntu och är minst lika noob-vänligt, om inte ännu mer. Skulle rekommendera det framför Ubuntu faktiskt, särskilt med tanke på Ubuntus senaste "Unity"-overhaul.

Permalänk

Då får väl jag slå ett slag för Jolicloud som är grymt användarvänligt och jag gillar gränssnittet skarpt. Kör detta på min netbook med 1,3ghz och den är riktigt rapp.

MVH / Thomas

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Slackware. Flexibel, enkel och effektiv.

Permalänk

Okej för att slackware är en riktigt härlig dist! Men den är långt ifrån "noob vänlig"

Ubuntu är antagligen rätt dist för TS

Permalänk
Hedersmedlem

Beror lite på om man i ordet "noob" menar enbart "nybörjare" eller "nybörjare och inte intresserad av att lära sig". För någon som är intresserad av att lära sig djupare om datorskötsel/programmering/servertjänster i sig, och inte bara ett användande med så lite modifikation som möjligt, så skulle jag kunna ge andra specifika distråd.

Men ja, likt viss trådkonsensus så anser jag att Ubuntu är en bra slasktratt att hälla ner merparten nya användare i (symbolisk slasktratt, menar inte att Ubuntu är dåligt, innan någon blir irriterad . Kör det själv nöjt ett på par datorer jag ansvarar för (4 vid snabb räkning)), även om jag personligen anser att det blev lite mindre universallösning iom 11.04 och de kontroverser den versionen medförde.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

phz: Nu blir jag arg! Ubuntu är ingen slasktratt... Skojjar bara, till dig som vill ha ett Linux som är tillför ett temporärt hanterande;
Du kan köra Ubuntu men för dig som vill ha lite mer windowskänsla tipsar jag om Linux Mint vilket är ytterligare ett derivat av Ubuntu men håller en mer nominell skillnad från andra populära OS som Windows.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.T.A:

Slackware. Flexibel, enkel och effektiv.

Bra att du rekommenderar Slackware till någon som vill ha ett Windows-liknande operativsystem, och "klickvänligt" från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Bra att du rekommenderar Slackware till någon som vill ha ett Windows-liknande operativsystem, och "klickvänligt" från början.

Ja, det går att klicka i Slackware också. Slackware har faktiskt, tro det eller ej, stöd för mus, särskilt möss med två knappar och en scrollknapp. Dessutom ingår fönsterhanteraren KDE. Dessutom kan man installera program automatiskt med någon utav pakethanterarna, sbopkg, slackpkg, slapt-get osv. Vad jag vet skiljer det inte mycket från Ubuntus pakethanterare apt-get. I slapt-get kan man även ha stöd för "dependencies"-hantering.

Permalänk
Hjälpsam

Är alltid lika fascinerad av dist-krigen som dyker upp när någon vill ha ett Linux tipps

Om det är för några timmar att ladda ner och bränna, gör det enklaste möjligt och förvirra inte nykomlingar i onödan. Ubuntu, oavsett version så lär han klara av det, om inte annat med minimal assistans från ett hjälpsamt community.

Tror det är en av anledningarna till att många inte vågar ge sig in på någon Linux dist för att det finns för många val och alla användare har sina egna favoriter och modifikationer på distar. Känns som det finns ungefär lika många distar som det finns Linux anändare (efter man kompilerat om kärnan etc).

Det är också en anledning till varför Linux har såna enorma svårigheter att etablera sig som ett alternativt OS till Win och OSX, finns ingen tredje enhetligt alternativ bara en stor sandlåda där varja sandkorn är ett alternativ.

När det gäller försäljning av en produkt, visa inte upp 20 olika produkter för en som inte är insatt, visa ett axplock av två max tre baserat på kundens behov. I detta fallet Win, OSX eller EN Linux dist, och jag tror de flesta kan hålla med om att Ubuntu är en välkommen inkörsport. Det skall inte diskuteras en miljon alternativ innan man fått lite kläm på vad Linux innebär.

Mina 5öre

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

När det gäller försäljning av en produkt, visa inte upp 20 olika produkter för en som inte är insatt, visa ett axplock av två max tre baserat på kundens behov.

Säljmässigt håller jag med, men att försöka sälja saker är inte nödvändigtvis samma sak som att ge en kund vad hon eller han behöver, den för personen egentligen optimala produkten. Jag känner mig inte som en försäljare av Ubuntu (som jag håller med om är det vettigaste alternativet med tanke på den information som getts) när jag rekommenderar det i en sådan här tråd. Jag rekommenderar det inte för att snabbt få en kund att ta ett beslut att köpa _min_ produkt, jag rekommenderar det för att jag tror det passar bäst.

Men det är sant att om alla som svarat i tråden hade jobbat på Siba och försökt sälja en TV på detta viset så hade det inte varit ett speciellt väl utfört jobb

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phz:

Säljmässigt håller jag med, men att försöka sälja saker är inte nödvändigtvis samma sak som att ge en kund vad hon eller han behöver, den för personen egentligen optimala produkten. Jag känner mig inte som en försäljare av Ubuntu (som jag håller med om är det vettigaste alternativet med tanke på den information som getts) när jag rekommenderar det i en sådan här tråd. Jag rekommenderar det inte för att snabbt få en kund att ta ett beslut att köpa _min_ produkt, jag rekommenderar det för att jag tror det passar bäst.

Men det är sant att om alla som svarat i tråden hade jobbat på Siba och försökt sälja en TV på detta viset så hade det inte varit ett speciellt väl utfört jobb

Det var en parallell i beslutsprocess att det ofta är mer avskräckande än hjälpande med så splittrade rekommendationer. Jag har sålt en hel del (datorer och hemelektronik) i min dag, dock aldrig för provision eller uppnå vissa mål.
1. Analysera kundens behov
2. Presentera två till tre alternativ för just den kundens behov med en eller ett par för och nackdelar för vare alternativ.

Då är alla alternativen relevanta, inte för att "elvaruhus-sälja", utan som vägledning och köphjälp så att kunden är nöjd.

För mig är det samma sak att rekommendera en Linux dist för en nykomling.

Tex, extremt förenklat
Ubuntu - den absolut vanligaste första disten av Linux, stor och hjälpsam community för att fixa det man inte kan själv
Mint - Baserad på Ubuntu i grunden men tillagt alla de där småsakerna man brukar vilja installera efter en färsk installation med flash, codecs etc, lite mer "ready to go out of the box"

Mer än så skall inte behövas, oavsett vilken så kommer nybörjaren antagligen vara nöjd, och sedan leta sig vidare bland andra distar med mera när man känner att man behöver mer möjligheter att få till det precis som man själv vill. Den tiden så kommer det steget ganska naturligt och då har man tagit del av communityn och fått sig en bild om vad som man önskar och vilka distar som kan erbjuda vad.

Men blanda inte in mer än absolut nödvändigt för första försöket. Om alla Linux entusiaster kunde enas om EN dist att rekommendera som FÖRSTA-dist så kan jag garantera att fler hade vågat att ta steget till Linux, och därefter sökt sig till Arch, Mandrake, Redhat etc efter behov och behag. Det är trots all endast en ominstallation (eller parallell installation) vi pratar om för att byta dist.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI