Permalänk
Medlem

Mitt första datorbygge

Första gången jag bygger dator! Gick ganska bra, den startar ju i alla fall Tyvärr inte så bra bilder, min bror som skötte fotningen har lite för skakig och ivrig hand.

Mitt första datorbygge

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Avstängd

Snälla...byt rubrik till: Mitt första datorbygge

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

5p för att du faktiskt använder ESD armband!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Snälla...byt rubrik till: Mitt första datorbygge

Sorry, fixat Typsikt att de blir typo i rubriken haha

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

5p för att du faktiskt använder ESD armband!

Synd bara att Esd-bandet sitter i chassit annars va det bra (Man brukar vilja leda bort Esdn från komponenterna )
och inte vidare in i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av dempadennis:

Synd bara att Esd-bandet sitter i chassit annars va det bra (Man brukar vilja leda bort Esdn från komponenterna )
och inte vidare in i chassit

Det är inte så esd-armband funkar, jag gjorde rätt. Kolla upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dempadennis:

Synd bara att Esd-bandet sitter i chassit annars va det bra (Man brukar vilja leda bort Esdn från komponenterna )
och inte vidare in i chassit

man ska sätta den i chassit för att ha samma laddning som chassit och komponenten du håller i.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

man ska sätta den i chassit för att ha samma laddning som chassit och komponenten du håller i.

Härligt, för jag byggde precis också en dator, och blev helt galen när alla säger olika!

_____________________________________________________________________________________

Mycket fint bygge dock!
Min kabeldragning ser i princip likadan ut, bara allt fungerar så är jag nöjd! Hade dock Modulärt nätagg, så det blev inte riktigt lika mycket sladdar hängande på baksidan! xD

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk

Fina komponenter.. Men din kabeldragning verkligen drog ner detta!!

Permalänk
Medlem

Ett helt ok galleri, som du sa så var några av bilderna lite skakiga....
Bra att du använder ESD armband, själv så.....Ja...Inget armband här inte

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Avstängd

5p för att ta modet att utföra den enkla uppgiften att bygga sin dator, finns så många fegisar som inte vågar =D Tänkte använda mig utav ESD armband idag för första gången själv då kusinen beställt lite dyrare saker som jag vill vara lite mer rädd om =D

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

Esd

Skrivet av cat_fish_1:

man ska sätta den i chassit för att ha samma laddning som chassit och komponenten du håller i.

Okej jag ändrar lite med ett annat exempel.
Vad gäller ESD-band så är det ganska enkelt, kopplar man ur strömmen till datorn, fäster ESD-bandet runt ena handleden, krokodilklämman i chassit (i en metalldel, ej plast!) och därefter är det bara att börja skruva (Dvs OM du har en en så kallad Esd matta som går till Jord då gör man helt rätt) Men har man ingen Matta så ska man sätta fast krokodil klämman i tex element Där det inte är målat för skulle Esd uppstå så ska den ledas iväg och inte in genom komponenterna.

Rätta mig gärna om jag har fel för det är så jag har fått lärt mig.

/Dempa

I denna text kan det finnas dåligt formulerade meningar eventuella felstavningar [ Dyslektiker ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dempadennis:

Okej jag ändrar lite med ett annat exempel.
Vad gäller ESD-band så är det ganska enkelt, kopplar man ur strömmen till datorn, fäster ESD-bandet runt ena handleden, krokodilklämman i chassit (i en metalldel, ej plast!) och därefter är det bara att börja skruva (Dvs OM du har en en så kallad Esd matta som går till Jord då gör man helt rätt) Men har man ingen Matta så ska man sätta fast krokodil klämman i tex element Där det inte är målat för skulle Esd uppstå så ska den ledas iväg och inte in genom komponenterna.

Rätta mig gärna om jag har fel för det är så jag har fått lärt mig.

/Dempa

I denna text kan det finnas dåligt formulerade meningar eventuella felstavningar [ Dyslektiker ]

Så som jag har förstått ska man alltid sätta fast den i chassit, detta för att statiska spänningar är SKILLNADEN i laddning, har chassit och komponenterna samma laddni´ng spelar det ingen roll om den är hög