Permalänk

Ny dator,får ingen bild!

Hej! Kollade runt lite o forumet men hittade inget som stämde in..

Fick precis hem denna från dustin http://www.dustinhome.se/dustin-datorpaket-amd-phenom-ii-x6-1...

Nu är det så att den är ihopplockad (en polare som har satt ihop datorer innan gjorde det) . Vi satte igång den,men inget pip eller bild kom alls..

Sitter här och jävligt frustrerad..Prövat det mesta. Tagit ut gpu'n,bytt plats på minnena...Inget händer...

Permalänk
Medlem

har du kollat att power sladden och det är rätt inkopplat i moderkortet?

Permalänk
Medlem

Snurrar fläktarna?

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta. Tex blå platsen närmast processorn eller plats nr 1.

Permalänk
Medlem

Prova montera om CPU-kylaren. Har varit med om att man inte fått någon bild bra många gånger då man monterat den för hårt.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Om moderkortet får ström, men datorn i övrigt är stendöd och reagerar inte det minsta så när som att en diod lyser på moderkortet så kan det vara en kortslutning. Förmodligen orsakad av en distans ( de som moderkortet vilar på och skruvas fast i).

Jag råkade ut för det och det datorn hoppade igång när jag använde ett gammalt nätaggragat som förmodligen inte hade säkerhetsanordningar som skyddade mot kortslutning och därför inte slog ifrån.
Jag lämnade in det nya som jag trodde var sönder och fick senare tillbaka det med beskedet att det inte var fel på det. Frustrerad återgick jag till att dra ut och sätta tillbaks sladdar och omarrangera minnen när en skruv som hölll fast moderkortet lossade. Jag skruvade tillbaks den och drog samtidigt åt alla skruvar så ingen skulle lossa igen. DÅ hoppade datorn igång utan problem med det nya nätaggragatet som jag fortfarande var övertygad om var sönder.

Det moderkortet du har valt har en inbyggd grafikkrets, så du borde kunna utesluta problem med grafikkortet (såvida ni inte bara ha testa med 6870 kortet i). Det borde inte vara problem med minnet då ni använder ett par och de verkar kompitabla. Liten möjlighet att statisk elektricitet förstört det. Men osannolikt. Ännu mindre sannolikt är att statisk elektricitet har sabbat moderkortet, de brukar vara rätt tåliga såvida ni inte slintet alltför illa med skruvmejseln och typ gjort hål på det.

Är allt stendött är det antingen moderkortet eller nätaggregatet. Testa moderkortet med bara det nödvändigaste ikopplat, minnen, cpu med kylare och ström till cpufläkten. Och testa enbart med det inbyggda grafikkoret. Och se till att både
1 x 24-pin ATX Power connector
1 x 8-pin ATX 12V Power connector är i ordentligt.
Kolla så det inte är kortslutning, skruvar sitter löst etc. I värsta fall får ni lossa och skruva fast moderkortet i chassit igen för att dubbelkolla att det blev ordentligt gjort. Får ni fortfarande inget liv får ni testa med ett annat nätaggragat; det inbyggda grafikkortet så lite ström att ni kan testa även med rätt så gamla nätaggragat som ni vet fungerar.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10