Alla grafikkort slut sålda?

Permalänk
Medlem

Alla grafikkort slut sålda?

Hej

Tittade på att köpa 2 nya grafikkort till min och polarens dator men alla amds grafikkort är ju slut ? i samtliga åfs? What's up with that? Kommer det inte in nya hd 6970 + hd 6950 med dual bios in snart ?

Permalänk
Medlem

det kommer, det är bara att vänta. Ang dual bios så vet jag inte riktigt. det verkar vara klent med sådana kort nuförtiden.

Permalänk
Medlem

De har väll slutat tillverka 6950 med dubbla bios, vad jag läst här på SweC den senaste tiden. Eller, de har tagit bort switchen iaf.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av serts:

Hej

Tittade på att köpa 2 nya grafikkort till min och polarens dator men alla amds grafikkort är ju slut ? i samtliga åfs? What's up with that? Kommer det inte in nya hd 6970 + hd 6950 med dual bios in snart ?

Det är problem med leveranserna av AMD's grafikkort och har så varit sedan tsunamin i Japan. Antagligen någon komponent som tillverkades där.

Gällande dual BIOS på 6950 är det borta sedan ett bra tag nu, inga nya kort kan låsas upp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det är problem med leveranserna av AMD's grafikkort och har så varit sedan tsunamin i Japan. Antagligen någon komponent som tillverkades där.

Gällande dual BIOS på 6950 är det borta sedan ett bra tag nu, inga nya kort kan låsas upp.

Sapphire har ett kort som man kan låsa upp. Det som var i nyheten här på swec för ett tag sedan världens snabbaste 6950". Oc på hela 725 (tror jag) mhz!

edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/14314-sapphire-radeon-hd-695...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av _MmattiasS_:

Sapphire har ett kort som man kan låsa upp. Det som var i nyheten här på swec för ett tag sedan världens snabbaste 6950". Oc på hela 725 (tror jag) mhz!

edit: http://www.sweclockers.com/nyhet/14314-sapphire-radeon-hd-695...

...som bara såldes i en vecka innan det blev EOL.

AMD började laserskära GPU'erna på samma sätt som NVidia gjort i åratal, går inte att låsa upp kretsbanor som bränts av.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

...som bara såldes i en vecka innan det blev EOL.

AMD började laserskära GPU'erna på samma sätt som NVidia gjort i åratal, går inte att låsa upp kretsbanor som bränts av.

Ooo. Det här var intressant.

Utöver att de skär ut varje GPU för sig så gör de alltså mer efterkorrigeringar i kretsen med laser som man inte gjorde när GPUerna sågades av?
För det kan ju inte skilja i funktion om det bara rör separeringen av GPUer, eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Söderbäck:

Ooo. Det här var intressant.

Utöver att de skär ut varje GPU för sig så gör de alltså mer efterkorrigeringar i kretsen med laser?
För det kan ju inte skilja i funktion om det bara rör separeringen av GPUer, eller?

Ja, och det är inget nytt påfund heller. När du binnat (valt ut de bästa som ska bli 6970) låser du de kvarvarande genom att bränna ett spår genom de ledningsbanor som inte längre ska fungera. Det är egentligen standard att man gör detta, speciellt om tillverkaren ser att det går att låsa upp korten (se X800, 4830, 465 etc).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, och det är inget nytt påfund heller. När du binnat (valt ut de bästa som ska bli 6970) låser du de kvarvarande genom att bränna ett spår genom de ledningsbanor som inte längre ska fungera. Det är egentligen standard att man gör detta, speciellt om tillverkaren ser att det går att låsa upp korten (se X800, 4830, 465 etc).

Aaa, detta var intressant. Inte så konstigt egentligen, och mycket svårare att göra utan laser även om det hade varit möjligt att enkelt rispa sönder oönskade delar redan innan. Man tackar för infon.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är problem med leveranserna av AMD's grafikkort och har så varit sedan tsunamin i Japan. Antagligen någon komponent som tillverkades där.

Och här satt man och hoppades att det var för att förbereda lagren inför Southern Island.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Casgar:

Och här satt man och hoppades att det var för att förbereda lagren inför Southern Island.

Inte 3-4 månader innan ens beryktad release.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync