Hur formaterar jag min hårddisk i Mac OS X?

Permalänk
Medlem

Hur formaterar jag min hårddisk i Mac OS X?

Hej allihop, ska börja med att önska alla ett gott nytt år!

Min fråga är sedan hur jag formaterar min hårddisk på en mac os x dator.

Jag har öppnat "Disk Utilitys" och valt min hårddisk. NU kommer problemet,
de står att jag enbart kan "radera ledigt utrymme" och kan inte välja filsystem
eller namn på den nya formateringen.

Jag har bara en hårddisk i datorn, är detta rätt sätt att göra det på
eller finns det ett annat sätt?

Operativsystem: Mac OS X Snowleopard.

Vad kan detta bero på?

Tack så mycket
för all hjälp!

Permalänk

du kan ju inte formatera systemdisken när du har operativsystemet igång, därför kan du inte heller byta filformat

om du vill formatera hela datorn och börja om måste du stoppa in din osX skiva, starta om datorn (håll in C under uppstart), då kommer du in i osX installeraren, där går du in på skivverktyget i menyn och då kan du välja att formattera (eller radera som det står) hela partitionen/hårddisken i önskat filsystem.

Permalänk
Medlem

Ska prova. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det fungerade utmärkt tack ska du ha

Permalänk
Medlem

jag har kommit så långt att jag startar om datorn och försöker boota den genom att hålla inne c efter ljudet. Det enda som händer är att det går 1 eller 2 minuter följt av en uppmaning att starta om datorn på flera olika språk. Vad händer? Hur kan jag komma in i installeraren?

tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Toffs:

jag har kommit så långt att jag startar om datorn och försöker boota den genom att hålla inne c efter ljudet. Det enda som händer är att det går 1 eller 2 minuter följt av en uppmaning att starta om datorn på flera olika språk. Vad händer? Hur kan jag komma in i installeraren?

tack på förhand!

Har du installationsskivan i ska du inte hålla inne "C" utan "alt" under starten, då får du fler val att boota från inklusive CD

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Har du installationsskivan i ska du inte hålla inne "C" utan "alt" under starten, då får du fler val att boota från inklusive CD

+1

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Jo, jag har försökt boota från cdn både genom att hålla inne "alt" och "c". Har dessutom försökt starta om datorns program "startskiva". Den vill helt enkelt inte. Jag kan ju dock tilläga att jag försöker använda en snow leopard skiva som jag inte fick till just denna imacen eftersom min andra startskiva är borta...

Permalänk
Medlem

Det går inte att ta en skiva från en annan mac, det måste vara en exakt likadan isåfall.
Alternativt skaffa en "fullversion" eller vad man ska kalla det. En skiva som köpts utan dator alltså.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det går inte att ta en skiva från en annan mac, det måste vara en exakt likadan isåfall.
Alternativt skaffa en "fullversion" eller vad man ska kalla det. En skiva som köpts utan dator alltså.

En köpt skiva saknar t.ex iLife som ingår när man köper en ny dator, men INTE när man köper operativsystemet löst. Men det går ju att skaffa och installera efteråt.