Permalänk
Medlem

Galaxy S2 vs Sensation

Ska köpa ny mobil, tror båda dessa är rätt lika prestandamässigt, visst? Vill ha lång batteritid, "genuin" kvalitétskänsla, enkelt och funktionellt OS(är Android-os alltid likadant?), bra touch. Har även läst att vissa Android och iPhone kan skapa ett nätverk till en dator, detta kan nog vara rätt bra om man internet strular någonstans. Så, vilken av dessa två stämmer in bäst på mina krav?

Mvh

Edit: ska också ha ett par hörlurar, ett par diskreta för musik. "Snäckor" alltså. Max 500, helst slutna, om det nu heter så även med dessa hörlurar.

Permalänk
Medlem

Har själv en Samsung gs2.. är nog den bästa mobilen på länge. Den är snabb, Skön, Bra kamera / Högtalare, underbar skärm, lätt. Enda negativa är väl att den kan bli varm men det är bra på vintern ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Ska köpa ny mobil, tror båda dessa är rätt lika prestandamässigt, visst? Vill ha lång batteritid, "genuin" kvalitétskänsla, enkelt och funktionellt OS(är Android-os alltid likadant?), bra touch. Har även läst att vissa Android och iPhone kan skapa ett nätverk till en dator, detta kan nog vara rätt bra om man internet strular någonstans. Så, vilken av dessa två stämmer in bäst på mina krav?

Mvh

Edit: ska också ha ett par hörlurar, ett par diskreta för musik. "Snäckor" alltså. Max 500, helst slutna, om det nu heter så även med dessa hörlurar.

Batteritiden vinner S2an, kvalitetskänsla vinner sensation och funktionellt vinner nog HTC Sense.. även om man kan ändra utseendet väldigt friskt om man känner att man behärskar det.
Däremot finns det ganska många recensioner som säger att S2 är det "givna" valet om man bortser från HTC Sense och utseendet...

Alla senare (2.3+?) androidversioner kan skapa ett trådlöst nätverk å dela internet afaik..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Ska köpa ny mobil, tror båda dessa är rätt lika prestandamässigt, visst? Vill ha lång batteritid, "genuin" kvalitétskänsla, enkelt och funktionellt OS(är Android-os alltid likadant?), bra touch. Har även läst att vissa Android och iPhone kan skapa ett nätverk till en dator, detta kan nog vara rätt bra om man internet strular någonstans. Så, vilken av dessa två stämmer in bäst på mina krav?

Mvh

Edit: ska också ha ett par hörlurar, ett par diskreta för musik. "Snäckor" alltså. Max 500, helst slutna, om det nu heter så även med dessa hörlurar.

Har också en S2. Min blir inte varm. Sjukt nöjd med köpet. Den enda skillnaden är väl Samsung Hub och HTC Sence. Sen har HTC:n större upplösning på skärmen. Men eftersom jag inte provat HTC Sensation så kan jag bara rekommendera Galaxy S2 :). Kommer snart en ny uppdatering som kommer vara skit bra

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Har också en S2. Min blir inte varm. Sjukt nöjd med köpet. Den enda skillnaden är väl Samsung Hub och HTC Sence. Sen har HTC:n större upplösning på skärmen. Men eftersom jag inte provat HTC Sensation så kan jag bara rekommendera Galaxy S2 :). Kommer snart en ny uppdatering som kommer vara skit bra

Typ OS-uppdateringar?

Permalänk

varför inte gå ner till nån butik där du kan känna på dom jag har själv en sensation och den är riktigt bra. morsan har en sgs2 och den funkar också väldigt bra enligt hon. all hänger på dig vad du vill ha för saker i mobilen typ sense eller samsungs egna oprativsystem
sen om du vill ha så lite plast som möjligt eller om det är något annat.
båda är väldigt bra telefoner det är bara att ta den du trivs bäst med

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

varför inte gå ner till nån butik där du kan känna på dom jag har själv en sensation och den är riktigt bra. morsan har en sgs2 och den funkar också väldigt bra enligt hon. all hänger på dig vad du vill ha för saker i mobilen typ sense eller samsungs egna oprativsystem
sen om du vill ha så lite plast som möjligt eller om det är något annat.
båda är väldigt bra telefoner det är bara att ta den du trivs bäst med

Ska till mediamarkt eller liknande imorgon. Rätta mig om jag har fel, men "testversionerna" är väl bara skalet och ett klistermärke, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Ska till mediamarkt eller liknande imorgon. Rätta mig om jag har fel, men "testversionerna" är väl bara skalet och ett klistermärke, eller?

Mediamarkts telefoner är riktiga och är igång Expert och telias telefonen är såkallade "dummies" som bara är en plast kopia. Elgigantens telefoner brukar vara riktiga.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Typ OS-uppdateringar?

Japp , en ny update som förbättrar batteritiden och lite annat

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Ska till mediamarkt eller liknande imorgon. Rätta mig om jag har fel, men "testversionerna" är väl bara skalet och ett klistermärke, eller?

vill du ha något som känns gediget i handen så är sensation ett givet val (för mig iaf) sedan har skärmen på S2an mycket mer färger, medans Sensationen har högre upplösning,

gå och känn på dem, och se vad som känns bäst, prestandamässigt är det inte så stor skillnad, det handlar egentligen bara om vilken som ligger goast i handen och ser bäst ut enligt dina preferenser.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Okej, wait and see alltså. Ska kolla lite på Swedroid. Någon som har några förslag på In Ear-lurar? Har hittills kollar på dessa, dessa och dessa . Men det är ju bara för att man gillar v2 och för att det ska se lustigt ut. ^^ Vet att detta ämne ligger lite fel, tänkte att när vi ändå är igång...

Permalänk
Medlem

Ett stort plus för S2:an är att skärmen drar mycket mindre ström då det är en OLED skärm.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Okej, wait and see alltså. Ska kolla lite på Swedroid. Någon som har några förslag på In Ear-lurar? Har hittills kollar på dessa, dessa och dessa . Men det är ju bara för att man gillar v2 och för att det ska se lustigt ut. ^^ Vet att detta ämne ligger lite fel, tänkte att när vi ändå är igång...

AKG Q350. Går för drygt 600:- och packar rejält mkt bättre ljud än konkurrenterna i den prisklassen.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Skrivet av xeno95:

Har också en S2. Min blir inte varm. Sjukt nöjd med köpet. Den enda skillnaden är väl Samsung Hub och HTC Sence. Sen har HTC:n större upplösning på skärmen. Men eftersom jag inte provat HTC Sensation så kan jag bara rekommendera Galaxy S2 :). Kommer snart en ny uppdatering som kommer vara skit bra

samsung hub.....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

samsung hub.....?

social hub , readers hud, game hub, music hub

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk

1. Hårvadumässigt är SGS2 bättre på allt, sensation har högre upplösning det är enda spec. fördelen.

2. Det är android, utseendet på UI't etc. bestämmer du själv. Sense har lite widgets å sånt, men det finns ju likvärdiga alternativ på market helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

AKG Q350. Går för drygt 600:- och packar rejält mkt bättre ljud än konkurrenterna i den prisklassen.

Tackar! BTW, står på deras sida "AKG Q350 Quincy Jones Signature line in-ear headset för iPhone -" Men de fungerar med Andoid också antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Tackar! BTW, står på deras sida "AKG Q350 Quincy Jones Signature line in-ear headset för iPhone -" Men de fungerar med Andoid också antar jag?

Du har handsfreefunktionen, men ljudkontrollern fungerar ej (liksom på alla de andra lurar du länkade). Det är problemet du lär uppleva med i princip varenda in-ear med handsfreelösning på marknaden; Apple kör sin egen variant (så vitt jag vet) med "mic | stereo | ground"-polerna på 3.5":an. Enbart HTC har hakat på fullt ut (dvs de lurar som är designade för iphone får du ut alla funktioner på i HTCn också) medan du enbart kan räkna in handsfreefunktionen på nästan alla andra aktörer, oavsett vilka funktioner lurarna erbjuder.

Det är antingen den här lösningen som gäller eller originaltillbehör (där lurarna låter som skit). Det gjorde mitt val enkelt.

EDIT: Funktionaliteten på hörlurarna kan ju förvisso bero på OS på tele också, det vågar jag faktiskt inte svara på. Av erfarenhet vet jag dock att polerna kan krångla till det för andra telefoner när det specifikt är designat för iphone.

Någon mer påläst som önskar flika in?

/mvh Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Skrivet av xeno95:

social hub , readers hud, game hub, music hub

skulle det vara motsvarigheten till HTC sense menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

skulle det vara motsvarigheten till HTC sense menar du?

antar det ? är inte så inne i HTC

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Njae va. Sense är ett gränssnitt - Samsungs motsvarighet till det heter TouchWiz.

Gillar man Sense talar det så klart för en HTC-modell. Men de allra flesta brukar ju vilja lägga in egna launchers ändå så det är inte jätterelevant i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig tycker jag både Sense och Touchwiz är helt handikappade jämfört med LauncherPro.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KristoferO:

Njae va. Sense är ett gränssnitt - Samsungs motsvarighet till det heter TouchWiz.

Gillar man Sense talar det så klart för en HTC-modell. Men de allra flesta brukar ju vilja lägga in egna launchers ändå så det är inte jätterelevant i mina ögon.

Jo angående Sense.....

Med min förra lur HTC Hero så var Sense 2.0 en "sörjig mjukvarudeg" att hantera , enkelt val att köra något annat.

Med Sensation och Sense 3 är det en helt annan sak och jag tycker mycket om gränsnittet inkl Senseapparna.

Säger någon något annat så är det en "skröna" !!

Eftersom Sensation numera även är "befriad" så blev det ännu bättre (härdning pågår)

Av någon anledning så är kuren sedan underklockad, 1188Mhz, funkar utmärkt med 1518 eller 1620Mhz och då blir det verkligen fart på Sense 3.

-------------------------------------------------------------------------------------

Angående SGS2 så liknar den min plastiga fjärrkontroll till min annars eminenta Samsung TV och nåt som ser ut som en "plastleksak" vill man ju inte ha......

Man ska känna på lurarna på riktigt så ser man skillnaden !

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Hårvadumässigt är SGS2 bättre på allt, sensation har högre upplösning det är enda spec. fördelen.

2. Det är android, utseendet på UI't etc. bestämmer du själv. Sense har lite widgets å sånt, men det finns ju likvärdiga alternativ på market helt gratis.

Helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Du har handsfreefunktionen, men ljudkontrollern fungerar ej (liksom på alla de andra lurar du länkade). Det är problemet du lär uppleva med i princip varenda in-ear med handsfreelösning på marknaden; Apple kör sin egen variant (så vitt jag vet) med "mic | stereo | ground"-polerna på 3.5":an. Enbart HTC har hakat på fullt ut (dvs de lurar som är designade för iphone får du ut alla funktioner på i HTCn också) medan du enbart kan räkna in handsfreefunktionen på nästan alla andra aktörer, oavsett vilka funktioner lurarna erbjuder.

Det är antingen den här lösningen som gäller eller originaltillbehör (där lurarna låter som skit). Det gjorde mitt val enkelt.

EDIT: Funktionaliteten på hörlurarna kan ju förvisso bero på OS på tele också, det vågar jag faktiskt inte svara på. Av erfarenhet vet jag dock att polerna kan krångla till det för andra telefoner när det specifikt är designat för iphone.

Någon mer påläst som önskar flika in?

/mvh Fee

Så du menar alltså att alla Androids inte kommer kunna använda volym/bak/fram-knapparna som sitter på sladden? Och vad menar du med Hands Free-funktionen? Lol, jag är ny på detta plan. Men, kommer jag få ljud i lurarna oavsett om jag väljer Galaxy S2 eller Sensation? Kan leva utan volymkontrollern då jag tycker det är enkelt att byta/höja osv i Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

kommer jag få ljud i lurarna

Svar ja.

/Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

För mig är kvalitetskänslan viktig, det va en av dom viktigsta argumenten för att jag valde Sensation framför SG2, SGS2 känns som plast, ser ut som plast och är plast, dessutenom ligger den inte bra i min hand då den har så stor och plan yta på baksiden, och när prestanda skilnaden inte va så stor, och i praktiken när man kör likvärdig launcher på dessa mobiler är skilnaden minimal på prestanda känslan, så för mig blev valet Sensation.

Nu när jag har blivit van med den, skulle jag aldrig byte den mot någon annan telefon som finns på marknaden, bara att upplösningen är högre gör att man aldrig vill ha någon mobil med lägre upplösning..

Men köper man mobil för att köra benchmarks är SG2 mobilen för dig, alt annat -> Sensation.

[Edit] Kom på at när jag valde imellan dessa två mobiler, va jag också lite tveksam då kameran i GS2 skulle vara lite bättre, och det är den troligen, men man kan ändå ta riktigt bra kort med Sensation, bara man lär sig hur.

Här är ett exempel på kort som jag har tagit.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

För mig är kvalitetskänslan viktig, det va en av dom viktigsta argumenten för att jag valde Sensation framför SG2, SGS2 känns som plast, ser ut som plast och är plast, dessutenom ligger den inte bra i min hand då den har så stor och plan yta på baksiden, och när prestanda skilnaden inte va så stor, och i praktiken när man kör likvärdig launcher på dessa mobiler är skilnaden minimal på prestanda känslan, så för mig blev valet Sensation.

Nu när jag har blivit van med den, skulle jag aldrig byte den mot någon annan telefon som finns på marknaden, bara att upplösningen är högre gör att man aldrig vill ha någon mobil med lägre upplösning..

Men köper man mobil för att köra benchmarks är SG2 mobilen för dig, alt annat -> Sensation.

[Edit] Kom på at när jag valde imellan dessa två mobiler, va jag också lite tveksam då kameran i GS2 skulle vara lite bättre, och det är den troligen, men man kan ändå ta riktigt bra kort med Sensation, bara man lär sig hur.

Här är ett exempel på kort som jag har tagit. http://dl.dropbox.com/u/7890204/IMAG0086.jpg

http://dl.dropbox.com/u/7890204/IMAG0031.jpg

Mjo, blir till att känna på dom imorgon. Bilderna ser riktigt snygga ut, har även testat, tror det var Desire S. Riktigt vass kamera på den också.

Permalänk
Medlem

Forsök å öppna samma program på båda, och också webläsaren och samma sida.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Forsök å öppna samma program på båda, och också webläsaren och samma sida.

Typ för att jämföra prestanda?