Problem med XFX 5870, vad är fel?

Permalänk

Problem med XFX 5870, vad är fel?

EDIT Problemet har nu uppstått igen (efter att ha skickat in) så skrolla längst ner för mer info). (#11423008)

Hej,

Har sedan dryga 2-3 månader stött på ett jobbigt problem. Stundvis blir skärmen vit/svart randig och allt ljud och liknande som jag hade på hänger sig och spelar i samma ton (tjuter med andra ord). Iom detta krävs det att hålla in on/off knappen tills den stängs av, och därefter starta upp datorn igen.

Min dator ser ni här nedanför. Den är luftkyld med ett 700D chassi, men som ni ser på bifogade bilden så är temperaturerna inget problem. Där hade jag haft igång WoW på Ultra settings samt fraps + 7-8 andra program därav Photoshop CS5 samtidigt under en period.

Specs: (Inte klockad eller liknande)
Corsair Obsidian 700D
Gigabyte GA-X58A-UD3R
Intel Core i7 930, 2.80GHz
XFX Radeon HD5870 1GB
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666
Corsair HX 750W 80+

Här är temperaturerna:

Såhär ser skärmen ut när felet uppstår:

Någon som vet vad som är fel? Detta kommer och går lite då och då, kan tyvärr inte ge en exakt tid då det uppstår som mest.

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte säker, men mitt kort gjorde så när vrm blev för varma. Testa att pressa kortet i furmark och övervaka alla tempsensorer på kortet med gpuz.

Hoppas du får bukt med det.

Permalänk
Medlem

Är kortet klockat något? Om jag kommer ihåg rätt så vart mitt kort sådär när jag klockade det för hårt utan att ändra spänning.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Är kortet klockat något? Om jag kommer ihåg rätt så vart mitt kort sådär när jag klockade det för hårt utan att ändra spänning.

Nej det är inte klockat. Har dock kikat lite på Catalyst programvaran autotune, men återställde till standardinställningarna direkt efter bara för att jag inte var riktigt säker på vad jag faktiskt gjorde.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att grafikkortet är trasigt. Är relativt gammalt och med XFX kvalitet.

Om det inte är random colors of death / stripes of death, vilket i stort sett betyder att ditt RAM är trasgt delvis.
Om du låter det vara i en 20-30 sekunder återupptar den tillbaka till spelet/OS?

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Skulle tippa på att grafikkortet är trasigt. Är relativt gammalt och med XFX kvalitet.

Köpte datorn för knappt ett år sedan, inte ska det börja gå sönder såhär tidigt?

Skrivet av str8forthakill:

Om det inte är random colors of death / stripes of death, vilket i stort sett betyder att ditt RAM är trasgt delvis.
Om du låter det vara i en 20-30 sekunder återupptar den tillbaka till spelet/OS?

Om jag låter den vara, utan att hålla in on/off knappen så startas den om automatiskt, men det tar ett tag tills det händer, 30+ sekunder iallafall.

Permalänk
Medlem

Vilket pekar på hårdvarufel då om drivrutinerna krashar startar drivrutinerna om, ingen omstart krävs.

Permalänk
Medlem

Hade ett nVidia 7800gt som gjorde EXAKT samma sak, rätt så trasigt var det.

Edit: Nu när jag tänker efter är jag lite lur på att det var ett 2900 kort. Iaf, det var trasigt.

Permalänk

Det här har en medlem Visa skrivit. Kanske kan vara till hjälp.

GSOD - Grey screen of Death - 5XXX
Hejsan, har noterat att flera personer har samma problem som jag hade med mitt 5870 kort, kortfattat så står GSOD för Grey screen of death och upstår främst när man spelar 2d eller 3d spel för somliga med ATIs nya dx11 kort, tänkte att denna tråd kunde finnas för er som har problemet och vill åtgärda det, kortfattat rekommenderar jag alla som har detta problem och inte lyckas lösa det med ATIS buggfixar att skicka tillbaka kortet då det med största sannolikhet är deffekt.

Om ni inte vill skicka tillbaka kortet så är denna metod det som har löst problemet för somliga,
Sänk clocksen i kortet långt, altså frekvensen och minnes frekvensen, pröva nu att köra tex furmark och se om problemet är löst, om det är löst kan ni börja nästa steg, ställ tillbaka orginella clocksen och höj sakta men säkert spänningen inom säkra gränser, pröva vartefter och se om problemet fortfarande finns.
Om detta inte skulle hjälpa skicka tillbaka kortet och invänta ett nytt.
Nedan följer några forumstrådar/hemsidor som förklarar problemet, kortfattat förklarar ATI det som ett drivrutins problem men då kan man fråga sig varför har bara en ynka procent detta problem?

Grey screen thin verticle lines with 5870? - ATI - Graphic-Displays
ATI Confirms 5700, 5800 Problems; Promises Fix
AMD confirms grey-screen crash | bit-tech.net
AMD Game Forums - ATi "grey screen crash"/coloured stripes [TOPIC] (Intressant)
5870 gray screen crash. - [H]ard|Forum
57xx and 58xx locking problems with stripes - XtremeSystems Forums
5870 and vertical stripes - Rage3D Discussion Area

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GummiTarzan:

GSOD - Grey screen of Death - 5XXX
Hejsan, har noterat att flera personer har samma problem som jag hade med mitt 5870 kort, kortfattat så står GSOD för Grey screen of death och upstår främst när man spelar 2d eller 3d spel för somliga med ATIs nya dx11 kort, tänkte att denna tråd kunde finnas för er som har problemet och vill åtgärda det, kortfattat rekommenderar jag alla som har detta problem och inte lyckas lösa det med ATIS buggfixar att skicka tillbaka kortet då det med största sannolikhet är deffekt.

Om ni inte vill skicka tillbaka kortet så är denna metod det som har löst problemet för somliga,
Sänk clocksen i kortet långt, altså frekvensen och minnes frekvensen, pröva nu att köra tex furmark och se om problemet är löst, om det är löst kan ni börja nästa steg, ställ tillbaka orginella clocksen och höj sakta men säkert spänningen inom säkra gränser, pröva vartefter och se om problemet fortfarande finns.
Om detta inte skulle hjälpa skicka tillbaka kortet och invänta ett nytt.
Nedan följer några forumstrådar/hemsidor som förklarar problemet, kortfattat förklarar ATI det som ett drivrutins problem men då kan man fråga sig varför har bara en ynka procent detta problem?

Grey screen thin verticle lines with 5870? - ATI - Graphic-Displays
ATI Confirms 5700, 5800 Problems; Promises Fix
AMD confirms grey-screen crash | bit-tech.net
AMD Game Forums - ATi "grey screen crash"/coloured stripes [TOPIC] (Intressant)
5870 gray screen crash. - [H]ard|Forum
57xx and 58xx locking problems with stripes - XtremeSystems Forums
5870 and vertical stripes - Rage3D Discussion Area

Bortsett från att XFX tog bort voltregulatorn efter första vågen med dereas "silent nerf" som dem alltid gör. Så han är låst på stock volt med ett kort byggt i marknadens lägsta kvalitet, delvis delar med KFA2. Men dem är bara dåliga. XFX bygger skit-kvalitet efter första vågen av kort vid release med flit för att maximera vinst och sänka kostnader något så mycket som det går.

Nu finns det ingen statistik på detta men jag undrar hur många av GSOD fallen är med XFX kort, XFX skar ned på VRM's / spännings-relaterade delarna i särklass mest på 5*** serien. Och en annan siffra som skuille vara intressant, hur många av GSOD fallen sker på grafikkort utan volt-regulatorer. Dock så kan det vara en defekt skippning av minneskretsar då liknande GSOD fel kan ske när man har trasigt ramminne.

Permalänk

de gånger jag har fått gråskärm som din bild visar. inte många och inte ofta. men det har hänt. har det varit pga nya installerade drivrutiner. då har jag installerat den senaste fungerande istället. gått till amd drivrutin sida och installerat den äldre och fungerande. rakt över den nya. inte rensat eller tagit bort något. sen har det fungerat som det ska. ingen gråskärm. inga krascher.

och jag har också ett xfx 5870. har inte haft några problem. förutom enstaka gråskärmar då. har för sig en zalman 3000 kylare på. jag kör på 890clock konstant och eyefinity. så det får jobba lite när jag spelar. volten rör jag inte. men den går att låsa upp i afterburner.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk

Okej, tack för alla svar. Gissar också på att det är eller är påväg att gå sönder.

Har varit i kontakt med Inet i ett tidigare mail och dem bad mig skicka in datorn för en kontroll. Då jag nästan är säker på att det är grafikkortet så känns det väldigt jobbigt att packa ihop och bära iväg ett 700D inklusive alla komponenter. (Ni som har ett liknande vet att det är riktigt otympligt).

Bör jag skicka in grafikkortet endast? Det enda jag är rädd för är att dem provar datorn/grafikkortet, och just då påträffar inte detta problem och dem skickar tillbaka den med en text: "Testad, fungerar bra" typ. Vet att jag har garanti kvar samt alla kvitton finns tillgängliga. Vad bör jag göra?

Permalänk

kan du inte prova en annan drivrutin innan du skickar iväg det?

tur att du handlat från inet. jag har bara bra erfarenheter från dem.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk

Har provat andra drivrutiner tidigare och problemet kvarstår.

Sökte lite på internet och hittade detta:

Citat:

The only downside to this setup is the video card. After getting into regular use of the computer, my screen would show vertical strips or just be blank. This happened after coming out of the S3 sleep state. Upon searching the internet for days, I found out that the 5700 and 5800-series graphics cards have a known problem in which users were complaining about since Jan/Feb 2010.

ATI supposedly fixed this problem with a hotfix to Catalyst Driver 10.1 around March. I installed my card with 10.6 drivers and updated to the latest (and current) 10.7 drivers with no success. Rumor has it the fix only works on 5800-series cards. Thankfully, one website shows that overclocking the voltage or underclocking the frequency of the video card through the Catalyst Overdrive tool resolves this problem.

Har även provat detta han beskriver här ovan utan goda resultat..

Permalänk
Medlem

Antar att det är en Inet dator som du äger? I så fall är datorn i sig den defekta produkten och således den du ska skicka in på garantin. imho bara följ inets anvisningar för att få det gjort klanderfritt, även om det tar lite extra tid / extra jobbigt, bäst att lira med företagen ibland.

Allt pekar på hårdvarufel, en mer djup analys skulle vara GDDR5 minneskretsarna / deras respektiva VRMs etc. som felar.

Permalänk
Medlem

Hade samma grafikkort, från XFX. Och mitt började bete sig likadant, slutade med att kortet la av...
Troligen VRM som blir för varma. Har du garanti kvar? Kontakta återförsäljaren.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att jag hade GSOD när jag hade mitt XFX 5870, problemet va dock dåliga drivers. Dock efter mycket många om och men så fick man äntligen ett par som fungerade utan några som helst problem. Likaså funkar även de senaste till min brors dator som har detta XFX 5870 kortet.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Köpte datorn i delar på Inet men bad dem montera ihop allt, antar att jag måste skicka in hela datorn. Det jag är rädd för är att dem provar den och att problemet inte syns just då, att dem efter 2 veckors skickar tillbaka den med problemet kvar. (Haft liknande problem tidigare, dock inte med Inet)

Permalänk
Medlem

Gå till deras butik på hötorget och snacka med dem. Kanske lättare att förklara då

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem tidigare, jag tog kontakt med XFX och de hänvisade mig till en uppdatering av bios för graffet. Fixade det och sen dess har jag inte haft problemet längre. Gör det samma så kanske du slipper byta ut kortet:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

Köpte datorn i delar på Inet men bad dem montera ihop allt, antar att jag måste skicka in hela datorn. Det jag är rädd för är att dem provar den och att problemet inte syns just då, att dem efter 2 veckors skickar tillbaka den med problemet kvar. (Haft liknande problem tidigare, dock inte med Inet)

kontakta deras support, så gjorde jag skickade in mitt 5870, tog dom en vecka att hitta minnesfelet som jag lagt märkte till lite då och då, dom skickade hem ett nytt 6970 till mig.

enkelt, men visst jag var utan grafikkort i 2 veckor

Permalänk
Skrivet av aptjack:

kontakta deras support, så gjorde jag skickade in mitt 5870, tog dom en vecka att hitta minnesfelet som jag lagt märkte till lite då och då, dom skickade hem ett nytt 6970 till mig.

enkelt, men visst jag var utan grafikkort i 2 veckor

Gjorde en felanmälan av grafikkortet på deras hemsida i förrgår och dem bad mig skicka in den så fort som möjligt, så ska iväg till Posten imorgon och skicka in det för en genomgång. Hoppas dem ser att det är fel på det så jag inte får tillbaka den i samma skick + en avgift att betala.

Permalänk
Medlem

Har också haft samma problem med XFX 5870, så jag skicka tillbaks den och komplett hittade felet och jag fick pengarna tillbaks.

Permalänk

Lämnade in den hos Posten den 21 Juli, nu igår den 2 augusti kl 15.00 stod det på hemsidan att dem hade påbörjat med min produkt. Surt att dem hade så fullt upp eller vad dem nu höll på med :/

Permalänk
Medlem

Har samma problem, dock så händer detta bara när jag spelar, och så får jag inga svarta ränder, utan spelet fryser. Film: http://www.youtube.com/watch?v=jBx6f0v0HlU

Någon som har någon lösning?

Permalänk
Skrivet av AndreasDS:

Lämnade in den hos Posten den 21 Juli, nu igår den 2 augusti kl 15.00 stod det på hemsidan att dem hade påbörjat med min produkt. Surt att dem hade så fullt upp eller vad dem nu höll på med :/

Semestertider!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av lutt95:

Har samma problem, dock så händer detta bara när jag spelar, och så får jag inga svarta ränder, utan spelet fryser. Film: http://www.youtube.com/watch?v=jBx6f0v0HlU

Någon som har någon lösning?

Säger väl som dem andra sa till mig, skicka in det om du har garanti kvar och låt dem kika på det.

OnT: (Mig): Fick mail från dem idag som sa att dem har hårtkört kortet nu i 2 dagar men har inte hittat problemet än :/ kan det vara något annat än grafikkortet som kan vara orsaken till mitt problem? Eller kan det bara varit så enkelt att det var något skit mellan grafikkortet/moderkortet som inte dem har på Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

Säger väl som dem andra sa till mig, skicka in det om du har garanti kvar och låt dem kika på det.

OnT: (Mig): Fick mail från dem idag som sa att dem har hårtkört kortet nu i 2 dagar men har inte hittat problemet än :/ kan det vara något annat än grafikkortet som kan vara orsaken till mitt problem? Eller kan det bara varit så enkelt att det var något skit mellan grafikkortet/moderkortet som inte dem har på Inet?

Det var inget fel på hårdvaran, utan mjukvaran. Den nya windows updated fuckade upp ett flertal datorer som fick exakt samma problem, och fick precis denna uppdateringen igen på min omformaterade dator. Dock så verkar det finnas en fix nu. Den uppdateras automatiskt i windows update.

Permalänk
Skrivet av lutt95:

Det var inget fel på hårdvaran, utan mjukvaran. Den nya windows updated fuckade upp ett flertal datorer som fick exakt samma problem, och fick precis denna uppdateringen igen på min omformaterade dator. Dock så verkar det finnas en fix nu. Den uppdateras automatiskt i windows update.

Efter att ha hårtkört datorn nu i flera dagar (spel) så verkar den funka kanon. När jag startade den efter 2 veckors inaktivitet hade den många updates att ladda ner, så antagligen låg "fixen" där i. Fungerar skitbra nu iallafall!

Permalänk
Medlem

Kul att så många människor endast ser hårdvarufel som en möjlighet. Känns dyrt och onödigt att skicka in ett kort om det faktiskt går att fixa med en uppdatering.
Just sayin...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W