Seagate förkortar garantitiden för hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Har själv bara haft dåliga egenskaper med Seagate, hårddiskarna mina som dött har tagit med sig bilder från dop, födelsedagar, julafton sedan 2007-2011 osv osv. Hatar Seagate..

Du skämtar väl? har du inte tagit backup på dina "viktiga" bilder och sen föraktar du Seagate för det?

Har själv aldrig, och kommer nog aldrig köpa några andra diskar än Seagate om jag köper några fler mekaniska diskar. Har 3x 80GB seagate barracuda som funkar utan problem än idag, köpta när 80GB var bland de största diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du skämtar väl? har du inte tagit backup på dina "viktiga" bilder och sen föraktar du Seagate för det?

Har själv aldrig, och kommer nog aldrig köpa några andra diskar än Seagate om jag köper några fler mekaniska diskar. Har 3x 80GB seagate barracuda som funkar utan problem än idag, köpta när 80GB var bland de största diskarna.

Hade lite backup på skivor, men det blir ju inte att man gör backup så fort det dyker upp nått nytt i bildarkivet, anledningen till att jag föraktar Seagate är för att flera av deras diskar har gått sönder för mig, och även en hel del av mina kompisars datorer jag har skruvat ur trasiga diskar ur har varit Seagate diskar. Har helt enkelt fått en dålig bild av Seagate då det bara är deras diskar som ramlar ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Har själv bara haft dåliga egenskaper med Seagate, hårddiskarna mina som dött har tagit med sig bilder från dop, födelsedagar, julafton sedan 2007-2011 osv osv. Hatar Seagate..

Coolt ändå, att du redan firat jul i år!

Backup förresten, varför använder folk inte Crashplan, Carbonite eller liknande grejer? Då slipper man tänka på det, det sköts automatiskt online. Kostar ~30 kronor i månaden, det är ju inga pengar att tala om.

Permalänk
Medlem

Ändrade dem inte garantitiden redan förra året?
Vet att det stod 3 år på en Seagate Barracuda 7200.12 500GB som jag köpte förra året. Har för mig att det var samma på min Seagate Momentus 7200RPM ST9250410AS 250GB som snurrar i min bärbara.

Permalänk

Har haft både Samsung, Seagate, Hitachi och WD diskar. Enda märket där jag inte varit med om någon hårddisk krasch ännu är Seagate. Sitter just nu på 2st Barracuda 7200.12 i raid1 samt en extern backup blackarmor 2tb, så även om någon av dem får för sig dö känner jag mig säker

Permalänk

2år garanti är bra

Permalänk
Medlem

har & haft WD,maxtor och samsung som märken.
Enda diskarna som pajat är maxtorn efter ett halvår, sen samsungen föll ihop för en vecka sen ca 1år gammal.

och köper fortfarande samsung trots det.
så man får räkna med att dom pajar förr eller senare.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Konstigt nog har jag ALDRIG haft problem med någon disk(hitachi, samsung, WD). Har bara bytt ut diskar pgr av platsbrist eller att nya standarder kommit/gått, (ide, e-ide, s-ata). Har haft hemmaserver som snurrat dygnet runt i 8 år.

Word!! +1

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Då passar jag att fråga. Hur gör ni era backuper och vart lagrar ni dom?

Har en NAS med två st Seagate Barracuda Green 2TB-diskar (speglade). Dit tar jag backuper dagligen mha det mycket kompetenta programmet GFI Backup, ett kommersiellt program som är gratis för privat bruk.

Utöver detta har jag även en USB-disk med backup som lagras på annan plats än bostaden som extra skydd vid ev inbrott eller brand. Denna uppdaterar jag dock bara en gång i månaden.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Under 20 år med en dator i hemmet har bara en hårddisk kraschat helt, och det var en Seagate. Dock så var det handhavande fel...
Men, däremot så hade jag en Seagate Barracuda 7200.11 vars det dök upp klusterfel efter något år och började bete sig konstigt.
Disken skickades tillbaka på garantin och fick en ny i retur som höll i någon månad för att senare få exakt samma problem!
Hårddisken var även en rejäl flaskhals i systemet så bytte mig till en WD black och datorn har snurrat på i ett år nu dag in och dag ut utan problem. Var som dag och natt...

Efter att ha läst överallt och har en vän vars även två Seagate diskar som kraschat bestämde jag mig iaf för att avstå från Seagate hädanefter. Att Seagate även sänker garantitiden tyder nog på att det är just många av oss som har haft problem den senaste tiden med Barracuda serien.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

5 år låter länge i mina öron! 3 år hade varit bäst tycker jag

Hur kan du skriva så som konsument? :s

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Visst att dom sänker garanting är tråkigt ( kanske får man inte lika bra kvalite framöver? ) Men det spelar ingen roll, en disk i dag så om den ryker om 2 år.. ja då kan jag kosta på mig en ny, Seagate har jag däremot bara bra erfarenhet av, har använt dom i 6 år och ingen disk har påvisat fel nånstans ännu.. Men där emot så har en Western Digital disk totalt säckat ihop, Men det var filsystems fel så det var now Windows fel. Jag tror det helt enkelt beror på hur man hanterar disken, Måndags exemplar eller inte.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezooo1990:

2år garanti är bra

Vaddå bra?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezooo1990:

2år garanti är bra

vadå bra? så du vill inte ha lång garanti på dina grejer tex? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Har haft hitachi, segate och maxtor alla har funkat klockrent. enda jag bytt ut är när jag har velat ha mera plats. så farsan har fått mina gammla ide diskar. dom är iallafall 6 år gammla 7200rpmare som fortfarande rullar på hur fint som helst

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Och där försvann den stora (enda?) anledningen att ö.h.t ens överväga att köpa Seagate-diskar över t.ex. Samsung.

Permalänk
Medlem

Det här ändrar ju inget, de håller ändå inte längre än ett halvår.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är och har alltid varit färskvara. Enda anledningen varför man inte kortat ner den förut är ju för att de kostade för mycket, och hörde till de lite mer exkulsiva datorerna som ville kunna köra t.ex spel direkt från HDDn och inte från CDn.

Aja, det är väl inte den bästa nyheten, men hårddiskar kostar så lite att det inte känns värt mödan. Är ju inte direkt så att själva disken försämras.

Sedan min HDD-krash ´03 har jag varit väldigt noga med backup då jag hade turen att få tillbaka allt som försvann.

Ett tips är att ha olika märken/modeller på huvuddisk resp backupdisk. Annars finns risken att den ena rasar efter 2år och 4 dagar, och den andra efter 2år och 5 dagar. Och glöm inte att backupdisken också kan gå sönder, så se till att ha allt på din vanliga spardisk också!

Kör själv på samsung rakt igenom, bortsett från SSDn. Deras F1/F3/F4-serier har tjänat mig väl

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Tror du snarare borde skylla på dig själv att du inte gjort backup. Alla hårddiskmärken kan gå sönder.

Regel sen tidigt 90 tal: Om du inte vill förlora det, gör backup.

Edit: Har förlorat saker jag själv, men jag skyllde aldrig på nån annan.

Vad händer om backupdisken går sönder? Ska man skylla på sig själv att man inte gjorde en backup av backupen? Osv osv
Kanske egentligen bäst att lagra i molnet...men tänk om molnet blir hackat :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad händer om backupdisken går sönder? Ska man skylla på sig själv att man inte gjorde en backup av backupen? Osv osv
Kanske egentligen bäst att lagra i molnet...men tänk om molnet blir hackat :s

Det är ju inte så sannolikt att båda diskarna går sönder samtidigt, men "backup på backup:en" är ingen dålig idé. Jag har en backup hemma och en som förvaras på annat ställe i händelse av brand eller stöld.

Permalänk

Hårddiskar har för mig alltid varit slit och släng-varor, så för min del känns detta positivt. Då jag ändå byter diskar vartannat år känns det bra med lägre pris till följd av förkortad garanti!

Permalänk

Det har varit mycket RMA på Seagatediskar på min firma... förut var Seagate det självklara valet men är det inte längre. Nu har Seagate köpt Samsungs disktillverkning men jag sätter ändå i uteslutande Samsung men även en och annan WD.

Intel på SSD och nu har ju även Samsung kommit med SSD så det ska jag prova.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Då passar jag att fråga. Hur gör ni era backuper och vart lagrar ni dom?

En separat dator som kör FreeNAS 8 med ZFS så man får checksum control på alla skrivningar till disk och RADIZ så man har redundans. De flesta här lär väl ha delar att kuna slänga ihop en extra dator med iaf 4 SATA-portar. och WD 2TB green diskar får man för 650 spänn på webhallen nu, helt galet billigt.

FreeNAS v8.01 BETA4 :: ZFS RAIDz on 4 x 2TB drives (~5.3TB)
MSI P35 Neo (4x SATA II Intel® ICH9)
Intel® Celeron® CPU 430 @ 1.80GHz
6GB PC2-5300 :: Fractal Design Define Case
4x Western Digital Caviar Green WD20EARS 2TB 5400 RPM

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Alla "jag hade en xxxxxxxx hårddisk och den kraschade minsann, aldrig mer det märket! Är bara för roliga!!

Sen att man kan ha sitt " Favomärke" är en helt annan sak!!

Skulle vilja påstå att ditt argument funkar lika bra åt andra hållet.
"Jag hade hårddisk X i en väldans massa år utan att den kraschade, mer utav det märket"
Argumenten är lika korrekta/felaktiga åt båda hållen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av phz:

Det låter osannolikt, det håller nog inte i Sverige att göra så iaf.

Backup! Diskar går sönder.

--

Jag hade en Seagate som kraschade och lade den på hyllan då jag ändå köpte nytt. Började efter något år tänka på att det nog var just fem års garanti, och minsann, med någon månads garantimarginal fick jag iväg disken. Seagate tar returerna på serienumret och inte inköpskvitto, vilket jag sedan dess uppskattar (Samsung har inte gjort det när jag försökt hitta info om detta, WD gör det tror jag, vet ej hur övriga ligger till). Jag hade tydligen beställt den innan Komplett initierat sitt nya användarsystem, så hårddiskordern fanns inte med i min profil där (och en fem år gammal faktura var inte sparad).

Fem års garanti är trevligt, men det som i praktiken spelar roll är hårddiskarnas praktiska livslängd. När ett par år har gått så har priserna utvecklats så pass att en ersättningsdisk vanligen kostar en magnitud mindre per GB. Visst är det trevligt med ersättning då, men monetärt är det ingen större vinst. En kraschad hårddisk medför dock alltid problem.

Om denna nyheten även implicerat att Seagate tänker sänka kvalitén på sina diskar så är det ett stort problem för märket, men jag spekulerar i att den kommer vara oförändrad.

Man kan felanmäla via serienumret hos alla hårddisktillverkare, jag har geniom åren felanmält diskar hos både Seagate, WD, Hitachi och Maxtor via serienumret och det har gått bra. De kollar då efter datumet som disken tillverkades. På WD kan man registrera sin disks serienummer och uppdatera garantin så att den börjar efter faktura datumet.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att dom flesta HD krascher inte har varit totalt haveri utan problem där disken inte funkar som den ska.
Skadade sektorer, går ej att boota från den, osv.
Så jag har oftast kommit åt min data genom externa lösningar.

Permalänk
Medlem

Det signalerar att Seagate inte litar på kvaliten på sina egna hårddiskar.
1,2 miljoner timmar MTBF är då inget som man kan lita på, säger sig hålla en livstid, går sönder efter 2 år...

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en disk crash haft datorer sen 98. Jag har,haft en hel hög med diskar jag kör enbart samsung och wd nu för tiden köper jag ändast wd när seagate köpt upp samsung. Mina diskar ligger på max 40c och då är det riktigt varmt i vårt hus på sommaren annars 20-30 grader. Har man bra kylt chassi och bra nätagg och startar inte om sin dator några gånger per dag tror jag dem håller länge det är min egen uppfattning. Jag kör min burk 24,7 och visst det slits ju mer men även uppstart sliter ju så det bästa vore väll att starta burken när man går upp och stänga av när man lägger sig.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ja det är klart kan man inte tillverka kvalitativa diskar är det ju dyrt att erbjuda garanti som gäller längre än den beräknade livslängden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsusN71:

Coolt ändå, att du redan firat jul i år!

Backup förresten, varför använder folk inte Crashplan, Carbonite eller liknande grejer? Då slipper man tänka på det, det sköts automatiskt online. Kostar ~30 kronor i månaden, det är ju inga pengar att tala om.

Känns inte som att jag vill dela ut alla mina privata bilder till nån hemsida på internet, även om det känns seriöst pga betalning... Nej tack.

Självklart menar jag 2010