Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Varför skulle detta bli mycket mindre krävande undrar jag?
Sen om det tar mycket minne är inget större problem. Kräver det 12Gb minne så är det ändå standard på speldatorer isf inom ett år. Men det kanske tar mycket mer än så? Skulle vara trevligt om de gav ut lite mera information. Blir rätt jobbigt om ett spel tar 2000 gigabyte och drar 32 gigabyte i minnesanvändning. Känns som att så är fallet om man ska använda många olika modeller (som det brukar vara i spel) och att det endast fungerar nu med ett fåtal modeller på en bra dator (som i deras video)

dock är ju detta för framtiden . om någon sakt att man skulle behöva 2tb lagrings utrymme för en normal användare för ett antal år sedan skulle de nog skrattat ganska hårt .

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det här kommer att fungera! Riktigt intressant!

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Klart det går, man har bara inte listat ut det än.

Kan fungera på samma sätt som en metallbit sitter fast i en magnet.

Nej det kan det inte ...pointclouds är nämligen för-renderade....de renderas en gång sen är det klart .... å anledningen till att man inte animerar ett moln är för att det är bara en massa punkter det är inga solida objekt så även om de inte vatt för renderade så skulle det gå åt MER cpu saft för å animera en pointcloud modell än det gör med polygoner

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Nu är det väl revolution på gång!

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Proffsmoddare

Detta kommer bli så jävla fett, crysis 3 / battlefield 4 med detta kanske ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är väl ingen ny teknik direkt men det ska bli intressant och se om det blir något av det här!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, men han som pratar låter som ett aprilskämt.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Det borde ju finnas ett alternativ till färdiga modeller som gör spelen så stora också. Tänk om man istället har algoritmer som genererar ett träd t ex samt låta dessa röra sig inom ett visst område så att alla objekt ser olika ut. Att världen bygger upp sig som en riktig. Jag vet inte hur man gör nu men jag tycker det känns som en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Att lagra allt som punkter är fullstängt orimligt. Lyssna bara på hur många punkter han säger att ön innehåller (triljoner = miljard miljarder), och tänk att varje punkt måste ha 3 koordinater, där varje koordinat utgörs av några byte. Vi talar alltså om data i storleksordningen över en miljard gigabyte (en miljon terrabyte) bara för den där ön...

De måste alltså lagra data på ett annat sätt, troligen som polygoner och sedan konvertera den till punkter (vilket han ju säger att de gör nånstans). Frågan är bara hur de påstår sig kunna skapa info från ingenting? Om rådatan är polygoner så blir det ju inte bättre av att man konverterar den till punktmoln...

Det enda kan jag tänka mig skulle ge mer info ju mer man zoomar är om man använder vektorbaserad grafik. Speciellt intressant vore det ju att använda sig av vektorer i högre dimensioner, förslagsvis 2:a och 3:e graden för att på så sätt beskriva objekt med styckvis kontinuerliga funktioner (dvs splines). Det är ju bra mycket bättre än kantiga polygonnät. Splines med hög detaljrikedom och variation/många delintervall blir ju i och för sig praktiskt taget punkter, men åtminstone kan man slippa modellera stora svepande geometrier med punkter.

EDIT: Som någon sade, NURBS är förmodligen en bra ide.

Man kan vinna mycket på att beskriva viss typ av geometri (t.ex. cirkulära krökta föremål) med färre punkter (dvs färre hörn i polygonerna) men med högre ordning av funktioner mellan dessa punkter. Det är däremot inte nån bra idé att enbart använda sig av hörn/punkter. (Där tror jag att jag fick fram min tanke på ett enklare sätt.) Att sedan bara söka av och hantera den delen av modellen som visas på skärmen är ju rätt bra. Man behöver inte hålla hela modellen i minnet som i t.ex. CAD.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Gillar detta skarpt.

Permalänk
Medlem

är de riktigt och kommer ut inom 2 år så kommer jag skita på mig

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det inte är BS för så fall står vi inför ett väldigt stort steg i grafikutveckling, något som behövs.

Permalänk
Medlem

Mycket Intressant.

Men även om de kommer ut med ett utvecklingskitt inom det närmaste året så tar det ju ett tag att göra ett spel. I dagsläget görs ju många spel först till konsoll och sen portas till PC. Det kommer väl 'snart' ut PlayStation 4 och Xbox 720, typ 2013-2014 något sånt. Då om de konsollerna fortfarande inte lämpar sig så bra för denna teknik och konsoll spelen håller PC spelen tillbaka så kanske det dröjer till PlayStation 5 och Xbox 1080 eller vad de nu kommer heta innan det här används i någon större omfattning, även på PC spel?

Kanske blir som med Duke Nukem Forever, det kommer, men det tar 'lite' tid...

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Nej det kan det inte ...pointclouds är nämligen för-renderade....de renderas en gång sen är det klart .... å anledningen till att man inte animerar ett moln är för att det är bara en massa punkter det är inga solida objekt så även om de inte vatt för renderade så skulle det gå åt MER cpu saft för å animera en pointcloud modell än det gör med polygoner

Hörrö du farfar.

Saker och ting ändras och det är väl det dem måste göra nu. Man får väl hitta ett sätt så dem renderas mer än en gång kanske?
Att dem är för-renderade betyder inte att dem behöver vara det. Du påminner om en snubbe från patentverket som på slutet av 1800-talet sa att allt som kan uppfinnas har uppfunnits.

Permalänk
Musikälskare

Äntligen!

Ja om de stämmer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

crysis 3 anyone?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Att lagra allt som punkter är fullstängt orimligt. Lyssna bara på hur många punkter han säger att ön innehåller (triljoner = miljard miljarder), och tänk att varje punkt måste ha 3 koordinater, där varje koordinat utgörs av några byte. Vi talar alltså om data i storleksordningen över en miljard gigabyte (en miljon terrabyte) bara för den där ön...

De måste alltså lagra data på ett annat sätt, troligen som polygoner och sedan konvertera den till punkter (vilket han ju säger att de gör nånstans). Frågan är bara hur de påstår sig kunna skapa info från ingenting? Om rådatan är polygoner så blir det ju inte bättre av att man konverterar den till punktmoln...

Det enda kan jag tänka mig skulle ge mer info ju mer man zoomar är om man använder vektorbaserad grafik. Speciellt intressant vore det ju att använda sig av vektorer i högre dimensioner, förslagsvis 2:a och 3:e graden för att på så sätt beskriva objekt med styckvis kontinuerliga funktioner (dvs splines). Det är ju bra mycket bättre än kantiga polygonnät. Splines med hög detaljrikedom och variation/många delintervall blir ju i och för sig praktiskt taget punkter, men åtminstone kan man slippa modellera stora svepande geometrier med punkter.

EDIT: Som någon sade, NURBS är förmodligen en bra ide.

Man kan vinna mycket på att beskriva viss typ av geometri (t.ex. cirkulära krökta föremål) med färre punkter (dvs färre hörn i polygonerna) men med högre ordning av funktioner mellan dessa punkter. Det är däremot inte nån bra idé att enbart använda sig av hörn/punkter. (Där tror jag att jag fick fram min tanke på ett enklare sätt.) Att sedan bara söka av och hantera den delen av modellen som visas på skärmen är ju rätt bra. Man behöver inte hålla hela modellen i minnet som i t.ex. CAD.

sparas förmodligen som en formel där du har nyckel punkterna resten genereras

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad dom egentligen förklarar. Det jag vill ha förklarat är hur mycket kraft det tar att rendera en modell med polygoner jämfört med deras teknik.

Man kan rendera en sten med triljoner polygoner idag det kräver bara mycket kraft. Så frågan är hur mycket effektivare deras metod är.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Hörrö du farfar.

Saker och ting ändras och det är väl det dem måste göra nu. Man får väl hitta ett sätt så dem renderas mer än en gång kanske?
Att dem är för-renderade betyder inte att dem behöver vara det. Du påminner om en snubbe från patentverket som på slutet av 1800-talet sa att allt som kan uppfinnas har uppfunnits.

Nej men har man lite koll på 3D å hur det funkar så behöver man inte tro att framtiden är magisk när skräpföretag lovar saker de inte kan hålla .

Jag har inget emot utvecklning på området ..men pointclouds kommer ni inte att få se i ett spel på det viset då de är statiska efter de renderats + att där finns en hel hög med andra problem

Titta på filmen igen å tala om för mig hur många animerade modeller du ser....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Låter jäkligt lovande Dock bör det ta mycket längre tid till att göra en seriös bana/map/wad etc. Kändes som det var väldigt uppritat och rutat och bara en massa Ctrl+C och Ctrl+V här och där. Inget vidare 'seriöst' i mitt tycke. Tyckte även att det var skoj att det är detaljer överrallt men innan de drog slutet så tänkte jag att det verkade vara rätt dålig skygga och djup i vissa saker tex stenarna. Ser ut som de ligger på marken eller sprites som han nämde. Finns dock många trix med sky boxes till att använda både sprites, 2D,2,5D, 3D effekter som ser bra ut mer än bara göra en vägg.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Har bitboys flyttat till australien? Hoppas inte det...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Vore bra om någon kunde förklara på ett ungefär hur denhär tekniken fungerar och vad som skiljer den från det sättet vi renderar grafik idag.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZOiDVOiD:

Går varken å animera eller köra physx på ett pointcloud....det är nämligen inte 1 objekt ...det är massor

Det är väl just det som skulle göra det möjligt att integrera fysik och liknande på ett smidigt sätt. Man är inte bunden till polygoner. I teorin vore det ju mycket enklare att bygga en sten av punkter som går sönder på ett naturligt sätt än en sten av polygoner eftersom polygonerna är så stela i sin natur. Stenen kommer gå sönder precis så som man tänkt efter färdiga brottytor men ett moln av partiklar kan knäckas mer slumpmässigt efter vissa regler. Det kanske kräver mycket mer processorkraft dock.

Här ser vi till exempel tydligt hur det inte går att animera point cloud: http://www.youtube.com/watch?v=cF8A4bsfKH8

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Går varken å animera eller köra physx på ett pointcloud....det är nämligen inte 1 objekt ...det är massor

Borde väl inte vara omöjligt att utgå från denna principen och sen gruppera atomerna/punkterna på något sätt så de sitter ihop?

Skrivet av ZOiDVOiD:

även om de inte vatt för renderade så skulle det gå åt MER cpu saft för å animera en pointcloud modell än det gör med polygoner

Det är väl ingen som påstått att det skulle gå åt mindre kraft än vad det gör till dagens spel?
Men frågan är ju hur mycket mer kraft de skulle gå åt. Det är ju inte så smart att sätta systemkraven för ett spel efter vad som finns på topp 500 listan...

Skrivet av nikwid:

De måste alltså lagra data på ett annat sätt, troligen som polygoner och sedan konvertera den till punkter (vilket han ju säger att de gör nånstans). Frågan är bara hur de påstår sig kunna skapa info från ingenting? Om rådatan är polygoner så blir det ju inte bättre av att man konverterar den till punktmoln...

Fattade det först som att han menade tvärtom. Men efter att kolla på videon igen (ungefär 2:10 in i klippet) så verkar det vara som du skriver... Tycker också det låter konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Låter jäkligt lovande Dock bör det ta mycket längre tid till att göra en seriös bana/map/wad etc. Kändes som det var väldigt uppritat och rutat och bara en massa Ctrl+C och Ctrl+V här och där. Inget vidare 'seriöst' i mitt tycke. Tyckte även att det var skoj att det är detaljer överrallt men innan de drog slutet så tänkte jag att det verkade vara rätt dålig skygga och djup i vissa saker tex stenarna. Ser ut som de ligger på marken eller sprites som han nämde. Finns dock många trix med sky boxes till att använda både sprites, 2D,2,5D, 3D effekter som ser bra ut mer än bara göra en vägg.

Men tror du inte dom kan spara (tänk framåt nu) mycket tid o kraft, om vi säger dom ska skapa (som ex) ett träd. Att dom då har ett färdigcodat träd!
Dom lägger in trädet (med den färdiga coden) och sen fortsätter sitt arbete!!
Och om man har lite fantasi, så behöver jag inte skriva fortsättningen........

Den bästa lösningen måste ju vara om man kan kombinera både polygoner & punkter!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg. Bara på första sidan, men borde inte spelen ta ganska så mycket plats då? :).
Typ när man ska gå och köpa ett nytt spel så köper man en 2 TB hdd;)

Permalänk
Medlem

Tror dessa killar kommer tjäna rejält med deg kommande år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

De måste alltså lagra data på ett annat sätt, troligen som polygoner och sedan konvertera den till punkter (vilket han ju säger att de gör nånstans). Frågan är bara hur de påstår sig kunna skapa info från ingenting? Om rådatan är polygoner så blir det ju inte bättre av att man konverterar den till punktmoln...

Beror ju hur många polygoner det är i modellen före den konverteras till punktmoln. elefantstatyn i demot motsvarar ju nästan 531 000 polygoner.
Ger ju inte så mycket konvertara en modell på 100 polygoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreme clocker:

Vore bra om någon kunde förklara på ett ungefär hur denhär tekniken fungerar och vad som skiljer den från det sättet vi renderar grafik idag.

Man renderar upp modeller (objekt) med hjälp av en förfärlig massa punkter istället för med ytor (trianglar/polygoner) .
Fördelen med tekniken är att saker bara behöver renderas en gång.

Nackdelar är att saker och ting bara renderas en gång och det är mer än lite svårt å göra nått med dem sen som inte skulle smälta vilken konsumentpropp på marknaden somhelst då rörlseberäkningar etc helt plötsligt måste appliceras på miljoner punkter istället för sä 10.000 trianglar eller så.
Sen har vi utöver detta lagringsproblem (ett högupplöst pcloud kan ta stora volymer i anspråk)
sen har vi texturering vilket oxo sköts på punktnivå ...
Inget har en solid yta allt är typ byggt av "sandkorn"

Som sagt ypperligt för statiska föremål ...men dessvärre olämpligt för spel till annat än statisk geometri

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Nej men har man lite koll på 3D å hur det funkar så behöver man inte tro att framtiden är magisk när skräpföretag lovar saker de inte kan hålla .

Jag har inget emot utvecklning på området ..men pointclouds kommer ni inte att få se i ett spel på det viset då de är statiska efter de renderats + att där finns en hel hög med andra problem

Titta på filmen igen å tala om för mig hur många animerade modeller du ser....

Det är kul hur du fortsätter när en postade en video på ett animerat point cloud