Problem med bärbar dator skärmen blir svart och hänger sig

Permalänk
Medlem

Problem med bärbar dator skärmen blir svart och hänger sig

Hejsan jag har ett litet problem med min 2 år gammla bärbara dator. Skärmen blir svart ibland och lägger av totalt man kan inte göra mer än att starta om datorn. Så fort jag startar om datorn efter så hänger den sig och skärmen är svart tills jag antigen slår lite löst på den eller vinklar skärmen.

Jag misstänker att det är något med strömmen att göra för det kommer upp fel meddelanden i bios när jag startar datorn ibland att jag inte har den normala laddaren till datorn.

Om någon kan ge lite mer infomation hur man ska gå till väga och vad man kan testa vore det riktigt schyst utav er.

Tack i för hand!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Hejsan jag har ett litet problem med min 2 år gammla bärbara dator. Skärmen blir svart ibland och lägger av totalt man kan inte göra mer än att starta om datorn. Så fort jag startar om datorn efter så hänger den sig och skärmen är svart tills jag antigen slår lite löst på den eller vinklar skärmen.

Jag misstänker att det är något med strömmen att göra för det kommer upp fel meddelanden i bios när jag startar datorn ibland att jag inte har den normala laddaren till datorn.

Om någon kan ge lite mer infomation hur man ska gå till väga och vad man kan testa vore det riktigt schyst utav er.

Tack i för hand!

Har du kollat så inte fläkten är igensatt med damm?
Brukar nämligen vara väldigt vanligt med bärbara datorer, samt symptomen låter snarlikt överhettning.
om det inte är överhettning så köp en ny laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Har du kollat så inte fläkten är igensatt med damm?
Brukar nämligen vara väldigt vanligt med bärbara datorer, samt symptomen låter snarlikt överhettning.
om det inte är överhettning så köp en ny laddare.

Jag har redan rensat dammet och har en ny laddare fast en universal som har lite mindre volt men det skulle inte vara någon fara sa dell kund support några fler ider?

Glömde säga en sak jag kör utan batteri kan det vara någon anledning ?

Tack i förhand och för snabbt svar!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Jag har redan rensat dammet och har en ny laddare fast en universal som har lite mindre volt men det skulle inte vara någon fara sa dell kund support några fler ider?

Glömde säga en sak jag kör utan batteri kan det vara någon anledning ?

Tack i förhand och för snabbt svar!

Ha igång datorn och känn om den blir varm?
Kan det vara glapp i universal kontakten?
Har du inget batteri och testa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Ha igång datorn och känn om den blir varm?
Kan det vara glapp i universal kontakten?
Har du inget batteri och testa med?

Har Speed fan uppe alla Tempraturer är normala.

Tror inte det är någon glapp i universal kontakten har 2 stycken så jag kan juh variera och se om det hjälper

Jag har slarvat bort min batteri, men kan nog få låna polarens eftersom han har likadan datorn som mig.

Det hände precis något HELT mysko datorn hängde sig och skärmen började blinka och start menyn låg nere i vänstra hörnet, detta va otroligt skumt men jag kunde röra musen i bland men inte trycka på något. Men jag la märke till en sak jag när jag tittade nere i vänstra hörnet så såg jag en varnings triangel. Ingen jävla aning vad det kan vara?

Tack i förhand!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Har Speed fan uppe alla Tempraturer är normala.

Tror inte det är någon glapp i universal kontakten har 2 stycken så jag kan juh variera och se om det hjälper

Jag har slarvat bort min batteri, men kan nog få låna polarens eftersom han har likadan datorn som mig.

Det hände precis något HELT mysko datorn hängde sig och skärmen började blinka och start menyn låg nere i vänstra hörnet, detta va otroligt skumt men jag kunde röra musen i bland men inte trycka på något. Men jag la märke till en sak jag när jag tittade nere i vänstra hörnet så såg jag en varnings triangel. Ingen jävla aning vad det kan vara?

Tack i förhand!

Använd inte Speedfan, använd Hw32/64 istället.
Testa med andra kontakten.
Har ingen aning om vilken dator du har, vad är det för modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Använd inte Speedfan, använd Hw32/64 istället.
Testa med andra kontakten.
Har ingen aning om vilken dator du har, vad är det för modell?

Testade precis med andra laddaren ingen nytta där
Har laddat hem hw32/64 som du sa

jag har en Dell studio 1737
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Testade precis med andra laddaren ingen nytta där
Har laddat hem hw32/64 som du sa

jag har en Dell studio 1737
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Har du installerat alla drivrutiner och bios osv?

låter som ett hårdvaruproblem men det kan ju va värt att testa.
testa kö en diagnostik i BIOS.

om inte det fungerar så installera om datorn(glöm inte backa upp alla filer) och installera de nyaste drivisarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxz:

Har du installerat alla drivrutiner och bios osv?

låter som ett hårdvaruproblem men det kan ju va värt att testa.
testa kö en diagnostik i BIOS.

om inte det fungerar så installera om datorn(glöm inte backa upp alla filer) och installera de nyaste drivisarna.

Vet inte så mycket om bios, tror du kan väg beskriva mig lite halvt så vore det schyst

Tack i förhand!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Vet inte så mycket om bios, tror du kan väg beskriva mig lite halvt så vore det schyst

Tack i förhand!

starta datorn, när splash screen kommer upp står det oftast vilken knapp du ska trycka på för att komma in i BIOS, sen ska Diagnostic tool ligga på en av flikarna där. Uppdatera BIOS/drivisar gör du på Dell.com.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som bandkabeln som förbinder skärm med datorenheten är skadad på nått sätt, ta isär och kolla, sök på datornamn och dissasembly om du inte klurar ut hur du gör själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.